Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2004, 10:31
Ninnoc
Ninnoc is offline
hi
ik weet dat er een poll loopt maar dat zijn beetje simpele antwoorden. ja, nee, eng. Wie heeft er weleens echt gelift dus niet naar school ofzo maar echt ver als in op reis. Ik zit er sterk aan te denken om deze vakantie met mijn vriend een groot stuk te liften. ik heb gehoord dat dat in bepaalde landen verboden is. En verder wil ik graag ervaringen horen. Wat zijn goede landen, hoeveel geld heb jij besteed in hoeveel tijd etc etc.

bedankt

oh en als deze topic te dichtbij die ander ligt, sorry en sluit maar
Oud 07-05-2004, 14:12
Ivo
Ivo is offline
Ervaringen met grote stukken liften heb ik niet, ik heb max 15 km op één dag, altijd binnen Nederland gelift.
Wel kan ik je een aantal tips geven.
-Zorg dat je met z'n 2-en bent. Met meer wil bijna niemand je een lift geven.
-Neem zo min mogelijk bagage mee (dus 1 trekking rugzak per persoon). Als je meer bij je hebt zullen veel mensen doorrijden omdat ze geen zin hebben om alles in hun auto te proppen, en je kan je dan ook niet meer lopend verplaatsen, wat wel handig is bij het zoeken naar een overnachtingsplek.
-Neem behalve geld voor je overnachtingen en eten, ook genoeg geld mee voor de terugreis met het openbaar vervoer. Het kan namelijk altijd tegenzitten.
-Het makkelijkst krijg je liften van de locals in de dorpen. Die kunnen je geen grote stukken verder brengen, maar je ziet wel veel van de omgeving waar je doorheen reist.
-Maak grote borden van de plaatsen waar je heen wilt. Kies niet een plaats 100 km verderop, maar maak wat meer borden met plaatsen die dichter bij elkaar liggen. Anders denken de mensen die na 20 km van je route afwijken dat je niks aan hun lift hebt.
-Neem vooral de tijd. Denk niet dat je in 2 dagen in Zuid-Frankrijk kan zitten. Soms heb je de pech dat je lang op een lift moet wachten. Loop dan gewoon wat in de richting die je toch op moet. Dat is minder saai dan op 1 plaats staan.
-Steek ruim op tijd je duim/bord op als er een auto aankomt en kijk enthousiast.

Welke bestemmingen geschikt zijn om te liften en in welke landen liften verboden is dat weet ik niet. Dat zou ik zelfs graag willen weten om ook een lift-tocht te kunnen ondernemen.
Als je gaat liften moet je vertrouwen hebben in je medemens. minstens 99% heeft goede bedoelingen. Zorg er voor dat je een stevig zakmes of iets dergelijks bij de hand hebt, voor het geval je toevallig die ene procent (of nog minder) met slechte bedoelingen tegen komt. Dan kun je je tenminste verweren.
Oud 08-05-2004, 11:02
Ninnoc
Ninnoc is offline
bedankt voor de uitgebreide post, handige tips dank je
Oud 10-05-2004, 11:35
Ivo
Ivo is offline
Geen dank. Maar nogmaals, ik heb nog niet over grote afstanden gelift. Alleen maar om m'n loopachterstand weer eens wat in te halen of met heel slecht weer.
Oud 22-05-2004, 21:49
hippie jesse
hippie jesse is offline
Hoi ninnoc

ik ben al 2 keer naar parijs op en neer gelift, en ik heb in zuidfrankrijk stukken gelift, en in slovenie. Ik heb dus enige ervaring. Ik heb nog nooit gehoord van landen waar je niet mag liften. Wel weet ik dat liften in sommigge landen lastigger is. zo gaat het in Kroatie erg moeilijk. Ik kan je wel een paar tips meegeven.

Als je lift over een grote afstand, kijk dan goed hoe jij zal rijden als jij zelf met de auto die afstand moest rijden. Volg dan die route

Vervolgens moet je een kaart van de hele route zien te vinden waar ook de benzinestations op staan. Als je eenmaal op de snelweg richting je doel zet, ga dan niet meer van die snelweg af. (het is heel vervelend om bij een heel rustige afrit te liften)

Laat je alleen afzetten op benzinestations. Op benzine stations zijn:
1: veel trukkers, die lange afstanden rijden (let op de nummerborden)
2: koffie, thee, toillet en warme ruimte
3: mensen die je personenlijk aan kan spreken
4: je bent er redelijk veilig, omdat er sociale controle is
5: je kunt er mensen personelijk uitzoeken waar je bij mee wilt rijden, zodat het met meer vertrouwen kan gaan.

Als je bij een groot kruispunt komt waar iedereen heen rijdt, probeer daar dan voorbij afgezet te worden. Dus stel je komt richting parijs en je wilt naar zuid frankrijk, als je dan vlak voor parijs wordt afgezet vind je alleen liften naar parijs. Laat je in dit voorbeeld (zo mogelijk) voorbij parijs afzetten op de snelweg richting het zuiden. Daar rijd immers iedereen richting het zuiden.

Slaap in de auto's waar je in mee rijd (spaart kosten)

Pas op met camperen op parkeertereinen langs de snelweg

Vraag aan de mensen die je meenemen of ze je zetten op benzine stations waar veel trukkers komen.

Leer in paar worden in alle talen van de landen waar je heen gaat: Benzinestation en meerijden

Maak lol

Wat je kunt verwachten:

Als ik lift dan krijg ik soms van mensen hun levensverhaal te horen, nitet helemaal, maar ze gaan in groten lijnen over hun leven vertellen. Omdat ze vrij anoniem tegen je kunnen praten krijg je soms best vreemde dingen te horen. Dat mensen vreemd gaan, of dat mensen eigenlijk in god geloven etc..

Je moet als je ergens staat te wachten soms 5 uur en soms 1 minuut wachten, geef de hoop nooit op. Gedult beloont altijd

Liften gaat bij mij doorgaans snel. Ik ben in gemiddeld 10 uur in parijs, en in 10 uur terug.

Ik moet gaan

VEel plezier
Oud 22-05-2004, 22:00
hippie jesse
hippie jesse is offline
en ik ben terug

Ik ben dit jaar vanplan naar letland te lifden, en naar kroatie, moet nog even zien wat het wordt, anders ook nog naar tjechie, dat wordt wel leuk

kijk ook eens hier:

liftcentrale

som staat je lift er al gewoon bij
Oud 24-05-2004, 22:15
Cinamon
Cinamon is offline
Als ik zo die verhalen hoor.. Wil ik ook best wel gaan liften..
Oud 26-05-2004, 19:13
Daniël Chaos
Daniël Chaos is offline
heb twee keer gelifd, en was heel onschuldig. Een ker op terschelling, naar de andere kant van het eiland omdat we de bus gemist hadden... en een keer op zondag na een festival in belgië toen we er om 12 uur achter kwamen dat er op zondag 1 bus om 8 uur 's ochtends en 1 bus om 6 uur 's avonds ging... we waren toen met een groep van 10 man, en opsplitsen in kleine groepjes in inderdaad handig. we hebben toen de mazzel gehad dat we in een busje van andere festivalgangers mee konden rijden, en zo dus met veel mensen tegelijk ons konden verplaatsen...
Oud 28-05-2004, 07:56
merijn
merijn is offline
Eerste keer:
mijn vriendin en ik stonden op de gastenlijst van Flogging Molly. Jammergenoeg hadden we geen geld voor de trein (van Zeeland naar Nijmegen). We hebben toen besloten om eens te proberen te liften. Binnen twee uur en een kwartier stonden we in het hartje van Nijmegen. De trein doet er normaal gesproken twee en een half uur over. Best snel dus.

De volgende dag stonden we om acht uur al langs de weg om terug naar huis te gaan, want ik moest in de middag werken. Jammergenoeg ging het toen een stuk minder snel en zijn we in Den Bosch gestrand. Toen moesten we alsnog met de trein. Uiteindelijk heeft het toch best veel geld uitgespaard.

Laatste keer:
We wilden een dagje naar Amsterdam, maar hadden geen geld over voor de trein. Binnen twee en een half uur stonden we vanuit Zeeland midden op de Dam. Weer erg snel dus.

De terugweg ging weer een stuk minder goed. Het lijkt wel alsof niemand naar Zeeland toe gaat (gek he ) Uiteindelijk waren we bij .... weet niet meer war en daar hebben we een afslag gemist. Toen waren we dus nog verer van huis, maar het was wel erg leuk. Uieindelijk hebben we de laatste veertig kilometer weer met de trein gedaan.

Nog een leuk toeval:
Toen we naa rAmserdam gingen liften kregen we een lift van een man naar Roosendaal. Toen we aan de praat raakten, kwamen we er achter dat dit dezelfde man was die ons een paar maanden terug ook naar roosendaal gebracht had, voor het concert in Nijmegen. Hoezo toeval??? hahahaha.....

Bijzondere liften:
* cabrio
* jaguar
* twee keer dezelfde
* met drie Duitse jongens met heeeeeeeeeeeel veeeeeeel BIER
......

Anyway: Ik hou van liften!!!!!
Oud 09-06-2004, 17:12
nirvana
nirvana is offline
ook moet je als je gaat liften met een jongen, altijd de jongen eerst laten instappen. Anders kan de chauffeur zonder hem mét jou wegrijden..
Oud 12-06-2004, 07:43
merijn
merijn is offline
En als je met twee meisjes bent?
Oud 12-06-2004, 10:17
luchtballon
luchtballon is offline
Als je met 2 meisjes bent lijkt mij dat je om veilig in te stappen dan moet zorgen dat er niet teveel tijd tussen het instappen zit, zodat het haast onmogelijk wordt gelijk weg te rijden.

Maar merijn: Selecteer jij ook mensen met wie je meegaat? In de zin van dat als je ziet dat de persoon er minder betrouwbaar uitziet dat je dan niet meer meewil?

Liften lijkt me leuk, maar idd wel met iemand samen en niet als je haast hebt.
Oud 16-06-2004, 09:52
merijn
merijn is offline
Tuurlijk selecteer je. Als je langs de kant van de weg staat wel minder. Dan ben je al blij dat er iemand stopt. Dat is dus wel het engste als je het al eng vind. Langs een benzinestation kan je zelf mensen aanspreken die er betrouwbaar uitzien.
Oud 17-06-2004, 11:44
meem
meem is offline
ikzelf heb gelift door thailand, laos en cambodja.

achterop pickups met varkens en kippen en brommers en locals. is erg leuk. en cheap. in die landen is het niet verboden. je zou denken dat t gevaarlijk is daar maar mijn ervaring zegt dat dat niet zo is. kan ook anders gaan natuurlijk. de mensen willen wat centjes verdienen dus soms geef je ze zon 2 of 3 dollar en dan kun je een uur of 7 mee. moet je wel slim aanpakken en afdingen enzo en soms kun je gratis mee. voor de rest heb ik maar 1 tip voor je en dat is je gezonde verstand gebruiken. azie is bv relatief veilig maar t ligt er ook weer net aan waar je bent en waar je heen wilt. andere landen heb ik geen idee van. t is in ieder geval een coole ervaring. veel plezier
Oud 19-06-2004, 16:43
Verwijderd
Het lijkt me allemaal best gaaf als ik dat zo lees...

maar ik denk dat ik het niet zou durven
Oud 25-06-2004, 12:51
Ninnoc
Ninnoc is offline
bedankt voor alle reacties en tips

ik ben nog nooit ver weg op vakantie geweest dus liften in een totaal onbekend werelddeel vind ik nog beetje te eng. t plan was om in europa te liften met mijn vriend. (veilig gevoel een jongen bij je te hebben). ik hoop dat ie wil doorzetten. ik krijg er als ik dit lees nog meer zin in
Oud 25-06-2004, 16:34
Mir-idiotA
Citaat:
Ninnoc schreef op 02-05-2004 @ 11:31 :
hi
ik weet dat er een poll loopt maar dat zijn beetje simpele antwoorden. ja, nee, eng. Wie heeft er weleens echt gelift dus niet naar school ofzo maar echt ver als in op reis. Ik zit er sterk aan te denken om deze vakantie met mijn vriend een groot stuk te liften. ik heb gehoord dat dat in bepaalde landen verboden is. En verder wil ik graag ervaringen horen. Wat zijn goede landen, hoeveel geld heb jij besteed in hoeveel tijd etc etc.

bedankt

oh en als deze topic te dichtbij die ander ligt, sorry en sluit maar
Ik heb in Ierland gelift. Ik was 17, alleen op reis met grote rugzak. Dat scheelt al i.p.v. een man, met twee of meer of koffers....
Ik werd dus altijd redelijk snel ipgepikt, wachtte meestal van de 5 tot 15 minuten. Ik heb maar één keer gehad dat ik dacht, wat een rare lui...maarja. Dat besefte ik pas ín de auto écht.
Ik vond het juist enorm leuk want je hoort de geinste leukste verhalen en je krijgt soms erg leuke tips...

In welk land wil je gaan liften eigenlijk?
Naast ierland weet ik niet zo goed wat perfecte landen zijn, je merkt het vanzelf wel.
Ik was toen 20 dagen in Ierland en heb veeel te veel geld uitgegeven me tent was thuis gebleven dus ik moest overnachten in hostels en nog erger: b&b's = erg duur
Ehm was dus aan het reizen niets kwijt, maar aan eten en overnachten..en tja...bier (3,50=1/2liter) erg veel geld kwijt.
Oud 30-06-2004, 11:35
Brenda_lelie
Brenda_lelie is offline
Ik ga deze zomer ook liften, samen met mn vriend. We willen naar Italie(Florence) gaan en we gaan ruim 3 weken weg. Mischien gaan we op de heen weg met een lift die we regelen via een liftcentrale, dat scheelt veel tijd he. Er zijn er een paar : www.hitchhikers.org www.car-pool.co.uk en www.taxistop.be
Verder moet je gewoon van te voren goed bedenken welke route je wilt nemen, een campinggids meenemen van de landen waar je doorheen reist (wij willen zowieso niet aan 1 stuk doorliften, maar je zal toch ook ergens moeten overnachten soms) en maak je bagage niet te zwaar he, neem zo weinig mogelijk mee en wat je meeneemt zo licht mogelijk
maak wel een plan, qua tijd en route maar blijf relaxt als je plan helemaal niet werkt! Neem de tijd en onthoud: JE BENT OP VAKANTIE!
Oud 14-01-2005, 11:53
pillbox tales
pillbox tales is offline
UP

Ik wil ergens rond april/mei ook een keer gaan liften, samen met een vriend van me (wil sowieso met zn 2en, en het liefst met een jongen) Anyway, de site van hitchhikers is nogal dood, beetje jammer want daar stonden altijd veel en leuke aanbiedingen op...

Iemand anders nog tips?
Oud 14-01-2005, 12:04
deringmeester
deringmeester is offline
liften is super stoer!!
Maar dat zijn de meeste dingen die je van de wereld krijgt, we hebben het met de scouting gedaan, een groep van 5 man is wel een uitdaging maja.
we hebbe van alles voor elkaar gekregen:

slapen in een circustent

gratis eten

gratis slapen

gratis naar dance vally

gratis drinken

gratis treinen

gratis met de bus

geld

ECHT GEWELDIG!
tips: heb gedult!
wees aardig! verneuk het niet voor de rest
ben met 2 of meer
en vermaak je!
Oud 28-04-2008, 01:56
henkie5
henkie5 is offline
Ik weet dat het in Belgie illegaal is, en ik geloof ook in Spanje, maar daar moet je je niks van aan trekken, steek alleen je duim niet op als je politie ziet

Vrachtwagenchauffeurs hoef je niet te proberen, want dat mag niet meer tegenwoordig, dat zal wel teveel benzine kosten ofzo.
Busjes zijn wel te proberen, hoe verder van nederland, hoe meer kans.

De beste kans maak je bij alleenreizende mannen, die houden blijkbaar van gezelschap. Vooral zakenmannen zijn een aanrader, laat je niet intimideren door de dure auto, ze praten graag over hun werk en leggen grote afstanden af, en als je geluk hebben kopen ze ook nog wat te eten voor je.
Probeer de bestuurder natuurlijk altijd in te schatten en stap nooit in als je bedenkingen of een onderbuikgevoel bij iemand hebt.

Vertrouw je onderbuik (en pepperspray)!!

En inderdaad, heb geduld. Laat het idee varen dat je controle over alles hebt, want dat heb je niet. Go with the flow.

Laatst gewijzigd op 28-04-2008 om 02:19.
Oud 29-04-2008, 19:20
Ieke
Ieke is offline
Dit is wel heel oud.

Regels voor berichten