Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2008, 11:01
Verwijderd
Zijn er hier Nederlandse studenten die in België studeren? Zo ja: hoe bevalt dat? Wat zijn je ervaringen er mee? Zitten er meer Nederlanders bij jou op school? Als ik het goed heb begrepen krijg je gewoon stufi en OV(-vergoeding), mits het een erkende opleiding is, is dit bij jou ook het geval? Moest je veel regelen? Was het erg wennen? Hoe zit het met een bepaalde beurs die je kan aanvragen (ik geloof de Erasmusbeurs)? Hoe ben je aan een kamer gekomen? Anything, brand maar los.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2008, 21:50
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Ik studeer aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen (voor leerkracht). Dit bevalt echt heel goed! Bij mij op het departement zitten nog (denk ik)3 andere Nederlanders. Maar als je op de unief zit, dan zijn het er nog veeeeel meer. Voor de meeste opleidingen in België krijg je gewoon stufi, maar vraag dat wel tijdig aan, vooral als het een minder bekende opleiding is. Daarnaast kan je kiezen tussen een ov en een vergoeding (zie site IB)

Je moet wel veel regelen. Hiervoor verwijs ik je door naar: http://www.nederlandersstudereninbelgie.nl/ daar staat het meeste wel op wat je moet doen. Het is in het begin wel wennen. Maar naar mijn ervaring is het wel zo dat je goed wordt opgevangen door medestudenten en dat die allemaal wel open voor je willen staan.

Je kamer kan je aanvragen (in Antwerpen dan) via kotweb. Maar het beste kan je gewoon informeren bij je onderwijs instelling. Wederom begin hier ook tijdig mee want anders zijn alle leuke kamers al weg.

Qua beurzen enzo weet ik niets maar dat kan je misschien vinden op de site van de overheid of van de IB.

Mocht je wat specifiekere dingen vragen, voel je vrij om te PM'en
Oud 26-04-2008, 22:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In Leuven kan je kamers zoeken via www.kotwijs.be Beste zoek je in juli en augustus. Eerder zoeken heeft geen zin, dan heb je alleen het restje van vorig jaar nog en dus de minste kamers. Via de universiteit kan je ook een lijst krijgen met gesubsidieerde (kom je niet voor in aanmerking als Nederlander) en niet gesubsidieerde (kom je wel voor in aanmerking) residenties van de uni zelf. Ik heb in zo'n kamer gezeten en dat was prima Ik heb geen beurs gekregen, kreeg gewoon stufi en OV-vergoeding (je kan ook je OV houden, net wat je wilt).
Oud 28-04-2008, 06:56
Verwijderd
Bedankt voor de informatie Leeghoofd en Daantje_0705, maar ik heb inmiddels te horen gekregen dat ik ben toegelaten tot AKV St. Joost in Breda, wat betekent dat ik niet naar Brussel ga. Dus het topic mag wat mij betreft ook dicht, al zijn er misschien nog andere mensen die hier wat aan hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten