Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2008, 20:42
WolterB
WolterB is offline
Wat mij erg opvalt is dat zo lang ik op dit deelforum rondloop er vooral over toneel/theater wordt gesproken, terwijl je in mijn ogen het begrip cultuur veel breder kunt trekken.

Ik vraag me af wat jij onder cultuur verstaat, waar je interesses liggen en op welke manier je aandacht besteedt aan deze interesses. Welke aspecten van Toneel & Cultuur worden ondergewaardeerd of veel te weinig besproken hier en in de media?
Oud 10-04-2008, 12:22
Verwijderd
Alles wat mensen doen valt in mijn optiek onder cultuur, eigenlijk. Maar voor de meeste van die dingen hebben we al subfora (wetenschap, artistiek, Liefde&relatie, etc)
Oud 10-04-2008, 19:13
Balance
Balance is offline
Hihi, in het verleden hebben we als fb's hier een behoorlijk cultuur-aanval gehouden om dit punt ook te belichten, maar blijkbaar is er weinig vraag naar.

Best zonde ja, want zeker tegenwoordig wordt er veel over culturen gesproken. Ook cultuur mbt geschiedenis kan erg mooi zijn. In de Vaticaanse musea zag ik een paar maanden terug een oude sarcofaag en mummies die ze daarin gevonden hadden. Ik heb daar echt met grote verbazing staan kijken, ik kón maar niet bevatten dat die mummies duizenden jaren terug geleefd hebben. Echt geleefd hebben. Bizar. Prachtig dat we nog plekken hebben waar onze cultuur op die manier bewaard wordt.
En wat zullen ze over 2000 jaar nog van ons over hebben?
Oud 10-04-2008, 20:03
Martiño
Martiño is offline
Alles wat mensen (zowel individueel als in groepsverband) doen, hebben gedaan en maken of hebben gemaakt om zichzelf uit te drukken of te onderscheiden, is cultuur.

Zoiets is mij tenminste geleerd tijdens CKV.
Oud 11-04-2008, 07:39
Missy
Missy is offline
Op de middelbare school is mij er altijd ingestampt dat cultuur: normen, waarden en cultuurkenmerken (feestdagen, tradities) van een bepaalde groep een cultuur is.

Voor mij is cultuur wat typisch is of verbindend is voor een bepaalde groep mensen. Niet per se de normen en waarden, maar dezelfde tradities, feestdagen etc.
Oud 14-05-2008, 10:55
WolterB
WolterB is offline
Om zelf nog maar een antwoord hierop te geven:
Cultuur is voor mij een ontzettend breed begrip. Natuurlijk valt theater daaronder, net als concerten en musea.
Ook andere tastbare dingen als gebouwen mag ik graag naar kijken. Verschillende stijlen binnen één gebouw of een straat proberen te ontdekken.

Maar voor mij is cultuur ook voor een groot deel minder tastbaar. Elke bevolkingsgroep heeft haar eigen cultuur en daarbinnen bestaan weer subculturen. En dat alles valt weer onder de Nederlandse of Europese cultuur. Dit aspect van cultuur is een levend, bewegend verschijnsel in mijn ogen, een zichzelf doorontwikkelend iets, soms twee culturen naar elkaar toetrekkend, soms afstotend en dat is wat het zo interessant maakt. Het is in veel gevallen totaal onvoorspelbaar en aan vernieuwing onderhevig.
Oud 14-05-2008, 19:24
Joehoedith
Joehoedith is offline
Cultuur voor mij: alles wat mij omvangt en mij vormt...

het feit dat ik een dialect spreek vind ik 1 van de grootste uitlatingen van mijn cultuur

maar ook zeker kunst, muziek en geloof

ik vind niets mooier dan in buitenlandse steden en dorpjes te struinen en dan kijken hoe die gebouwen zijn gemaakt, zijn neergezet... hoe ze nog functioneren in deze tijd... een bewegende ademende levende cultuur
Oud 14-05-2008, 21:39
Verwijderd
Aan het begin van mijn studie moest ik een essay schrijven met als onderwerp 'cultuurwetenschap' (opzich logisch ja ). In de inleiding daarvan schreef ik onder andere dit:

Voor mij zit cultuur in alles wat volkeren kan kenmerken, van de pindakaas die ik ‘s ochtends op mijn brood smeer tot de Chinese muur. Van de kebabzaak op de hoek tot Tsjaikovski. Voor mij is cultuur de verzamelnaam voor de manier waarop een mens vorm geeft aan zijn leven. Cultuur kan in de normen en waarden van een bevolkingsgroep zitten, maar ook in materiële zaken, het is niet voor niets dat er zoveel woorden achter cultuur gezet kunnen worden: cultuurbarbaar, cultuurfilosofie, cultuurgeschiedenis, cultuurgoed, cultuurhistoricus, cultuurimperialisme en cultuurwetenschap. Cultuur bepaalt hoe mensen voelen, denken en wat zij geloven. Iemands culturele achtergrond bepaalt hoe hij met zijn leven en met de samenleving omgaat. Hierbij gaat het niet alleen om de culturele waarden die op dat moment gelden maar ook om hoe die tot stand zijn gekomen door gebeurtenissen in de geschiedenis. Bij het vak cultuurtheorie hebben we verschillende definities van het begrip cultuur geleerd, waarbij die van Clifford Geertz mij in het bijzonder aanspreekt. Dit citaat van voorgenoemde over cultuur luidt: cultuur is de manier van leven van een volk, maar ook de sociale erfenis van dat volk. Een manier van denken, voelen en geloven. Met deze uitspraak vat hij in twee zinnen samen wat ook ik onder cultuur versta.
Omdat cultuur in elk aspect van het leven van de mens zit, ervaart de mens ook cultuur. Iedereen doet dat op zijn eigen manier, en geeft er een eigen draai aan. In de opdracht wordt de term ‘cultuurconsument’ gegeven, maar ik denk dat dit begrip niet erg veelzeggend is. Om iets te consumeren moet je namelijk iets verbruiken en cultuur is voor mij geen consumptiegoed: iedereen vindt het in alle aspecten van zijn of haar leven en hoeft geen moeite te doen om het te vinden. Cultuur verbruiken klinkt alsof je het één keer kan zien, horen of proeven en dan is het op. Dat is niet iets wat bij mijn interpretatie van cultuur past: zoals Clifford Geertz zei, is cultuur de manier van leven van een volk, voor mij zijn er daarom ook geen cultuurconsumenten, enkel cultuurervarenden. Cultuur is immers iets dat in elk aspect van het leven van een mens meespeelt, bewust en onbewust.

...maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat je het begrip op zoveel manieren uit kunt leggen dat ik nog steeds geen echte definitie voor mezelf kan geven. Heerlijk!
Oud 16-05-2008, 21:32
Verwijderd
Alles wat door de mens gemaakt, bedacht, beïnvloed, etc. is.
Advertentie

Regels voor berichten