Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2008, 14:05
doublerw
doublerw is offline
Hoi allemaal,

Met nog één jaar te gaan ben ik bijna klaar met mij studie op het HBO. Ik zit zelf nog erg te twijfelen of ik daarna ga werken of doorstuderen. Aan de ene kant wil ik graag een baan hebben en daarnaast ergens een eigen plekje vinden maar aan de andere kant denk ik: 21 jaar, het zou ook niet zo erg zijn om hierna nog en studie te doen.

Ik ben erg benieuwd hoe het nou zit met de tussenstap tussen HBO en WO. Ik doe nu de studie Industrieel Productontwerpen en kan dit op het WO een vervolg geven. Dit wil ik echter niet. Ik zou me graag willen richten op Geneeskunde of Technische Geneeskunde.

Hoe zit dit precies? Moet ik dan eerst voor een vwo-diploma zorgen ipv dat ik nu een havo N&T-diploma heb? Of geld mijn HBO-diploma als vwo-diploma? En hoe zit het als je iets heel anders gaat doen qua studie? Bijvoorbeeld van technisch naar economisch. Zijn hier studenten die al eens een overstap hebben gemaakt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2008, 14:17
Verwijderd
Een HBO-diploma geldt niet als VWO-diploma, maar met je HBO-diploma ben je wel toelaatbaar tot de universiteit. Wel kan het dat de universiteit/studie aanvullende eisen stelt en dat je dus bv. een aantal vakken toch op VWO-niveau zult moeten halen (of aantonen dat je het beheerst), zeker als je een overstap maakt naar een heel andere richting loop je er vaak tegen aan dat je op bepaalde punten onvoldoende voorkennis hebt. Bij geneeskunde geldt daarnaast natuurlijk een loting (ik geloof dat je in categorie C valt met een HBO-diploma).

Geneeskunde is natuurlijk wel een hele lange studie...ook wel iets om in je beslissing mee te nemen (omdat je nu al zegt "aan de ene kant wil ik graag een baan hebben en daarnaast ergens een eigen plekje vinden"...als je geneeskunde gaat doen dan kan het best nog even duren voordat het zo ver is...al kan je natuurlijk altijd op kamers ed).

Ik heb twee jaar terug de overstap van HBO naar universiteit gemaakt, maar dit was geen heel andere studie oid (van HBO pedagogiek naar Onderwijskunde)...als je hier meer over wilt weten dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 18:19
Osmoian
Osmoian is offline
Ik ben ook van plan om volgend jaar van het HBO naar het WO over te stappen. Met je bachelor kan je veelal wel naar een master op de universiteit. Dit is echter wel afhankelijk van de HBO studie die je hebt gedaan en welke master je wilt gaan volgen. In mijn situatie zal ik eerst nog een schakeljaar moeten volgen en een wiskundetoets op VWO eindexamen niveau moeten afleggen.

Bedenk je wel dat je studiefinanciering ophoudt na je HBO, je zal op de universiteit dus zelf moeten zien rond te komen. Je kan natuurlijk ook in overweging nemen om een x aantal dagen in de week bij een bedrijf te gaan werken die je master wilt financieren.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 13:03
Verwijderd
Ik zou gewoon even contact opnemen met de UT als je eventueel TG wil gaan doen. Bedenk jezelf wel dat TG en GNK loten is dus dat je moet kiezen want volgens mij mag je niet voor twee studies loten! Bij TG heb je wel een grote kans om ingeloot te worden want er zijn vaak ongeveer 100 studenten en er worden er 100 toegelaten. Hetzelfde zou ik gewoon doen voor GNK, de instellingen zelf kunnen jou het beste informeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten