Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2008, 21:35
Adore
Adore is offline
Sinds pas ben ik op kamers en dat bevalt goed. Toch heb ik nog wat moeite met eten koken: ik kan het prima, ik lust ook veel, maar het gaat vooral om de hoeveelheid. Vaak zijn pakketten voor twee of meer personen en ik heb niet heel veel ruimte om restjes in te vriezen / te koelen.

Het is heel simpel: ik ben maar een heel kleine eter. Ik kan bij wijze van spreken zo bij mensen aanschuiven zonder dat er extra gekookt moet worden.
Nu vind ik het wel heel lekker om goed voor mezelf te koken, graag met verse producten. Een magnetronmaaltijd zou goed zijn qua formaat (nog steeds wel wat teveel), maar zoiets wil ik gewoon niet graag eten.
Het is wel makkelijk om zelf groenten af te meten en er zelf gebakken aardappeltjes / rijst bij te maken, maar ik eet graag ook wel eens wat uitgebreider. Ik lijk vrij inspiratieloos, zeker door het gebrek aan ruimte dat ik heb.

Herken je dit, of heb je lekkere gerechten of goede tips voor mij? Ik heb ook niet echt de mogelijkheid regelmatig mensen uit te nodigen om met me mee te eten. Mijn huisgenoten zijn ook zeer afwisselend thuis, we eten nooit samen. Dat is helaas geen optie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2008, 23:53
Stefanie
Stefanie is offline
De enige optie die ik kan bedenken is samen eten met je huisgenoten (als je die hebt). Of je moet vier porties invriezen, maar dat is wat veel.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 08:10
Miracle
Miracle is offline
Wat zou je dan willen eten wat nu niet kan?

Beetje creatief zijn, dan kom je best een eind. Ik at vroeger ook vaak alleen en toen vond ik vooral groente een probleem. De makkelijkste oplossing vind ik nu roerbakpakketen. Daar kun je twee/drie dagen van eten en als je er andere vlees(vervangers) en pasta/rijst/aardappels bij doet, smaakt het helemaal anders en heb je niet het idee dat je hetzelfde eet als de dag ervoor. Voor vlees(vervangers) zijn vriezers toch wel heel handig, een vleesje invriezen kost niet zo heel veel ruimte, maar zo hoef je niet zo vaak hetzelfde achter elkaar te eten.
Bij de AH hebben ze overigens veel kleinverpakkingen van groente tegenwoordig, kan ook een oplossing zijn.
Aardappel, pasta, rijst en andere granen kun je lang bewaren, dus daarbij lijkt het me niet zo'n probleem dat je alleen eet?
Oud 14-07-2008, 10:40
WolterB
WolterB is offline
Samen met anderen eten kan een oplossing zijn als dat mogelijk is. Of wat Miracle al zegt, pasta/rijst/aardappelen zijn lang houdbaar en nemen niet heel veel ruimte in. Bonen worden in kleinere porties verkocht.
Saus is meestal wel lastig voor één persoon. Dat zou je evt. kunnen koelen/invriezen, want de ruimte die dat inneemt is vrij klein. Of maar een halve pot/zakje saus gebruiken en de rest bewaren tot een keer later op de week.
Groentepaketten is wel een oplossing, want daarmee is aardig wat te variëren, maar ook met losse groentes is dat te doen. Het is wel vaak hoe kleiner de hoeveelheden die je koopt, hoe duurder je uit bent. Als het kan zou ik kijken of je meer ruimte kan krijgen om dingen te koelen/in te vriezen.
Oud 14-07-2008, 10:42
martijn1985
martijn1985 is offline
Het probleem met groente ontstaat alleen als je voorverpakt koopt. Beter kun je naar de markt gaan, en daar in kleine beetjes inkopen. Is ook nog veel goedkoper.
Oud 14-07-2008, 10:47
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Het probleem met groente ontstaat alleen als je voorverpakt koopt. Beter kun je naar de markt gaan, en daar in kleine beetjes inkopen. Is ook nog veel goedkoper.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Op de markt kun je alleen een hele bloemkool kopen en in de winkel kun je wel een kleine portie bloemkool kopen. Hetzelfde geldt voor sla (krop/ijsberg).

Het makkelijkst is denk ik afwisselen tussen vers/losse groente, voorgesneden/verpakt en blikjes. Dan kom je een heel eind lijkt me zo.
Oud 14-07-2008, 10:47
Miracle
Miracle is offline
Als je saus uit een zakje koopt, kun je die ook gewoon in drieen verdelen en dan in drie keer opeten. Gewoon het poeder verdelen, dat gaat niet binnen een maand stuk.
Oud 15-07-2008, 21:46
Nobucta
Nobucta is offline
Ik eet heel vaak knorrmaaltijden. Gewoon éénderde van de kruiden gebruiken en ook wanneer ze open geweest zijn zijn die pakjes eeuwig houdbaar. Nou, vlees erbij (en de rest invriezen) en de groente die over is gewoon de volgende dag gebruiken voor bijv. hollandse pot of pasta.

Paprika en broccoli zijn rauw trouwens prima in te vriezen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 15:39
Adore
Adore is offline
Dat, dus. Ik weet prima hoe ik moet koken, maar ben heel slecht in zelf bedenken hoe ik alles nu het beste bewaren of verdelen kan. Thuis kookte ik voor het hele gezin en hadden we genoeg ruimte, dus ik moet er gewoon mee wennen. Maar met deze antwoorden kan ik zeker wat.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 23:24
bitchy
bitchy is offline
hey,
ik heb ongeveer hetzelfde.
ik eet heel veel bonduelle blikjes. met twee blikjes (aardappels en en blikje groenten) kan ik twee dagen doen. als het niet te warm is op je kamer, kun je de pannetjes rustig laten staan op het aanrecht en de volgende dag alles even opwarmen in de magnetron. dan hoef je ook niets in te vriezen ofzo.
het is ook niet echt duur.

succes
Oud 09-08-2008, 21:40
Liesss*
Liesss* is offline
bbc.co.uk/food en dan ready steady cook intypen. Dat zijn vaak echt handige recepten, omdat ze (meestal) goedkope ingrediënten bevatten, het zijn kleine maaltijden en ze zijn vrijwel áltijd voor één persoon. En er zijn er zo'n 5000, dus er zal voor iedereen wel wat bij zitten.
Reageren

Regels voor berichten