Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
*maar goed, laat verder maar zitten*
||
Citaat:
1223 * 0.277777778 = 339.72 m/s Je hebt gelijk dat met de gegevens beschikbaar de geluidsbarriere inderdaad niet verbroeken is. Het grappige is dat 340m/s de snelheid van het geluid is bij een temperatuur van zo'n 15 graden celsius. De vraag had het erover dat het in de woestijn was, dus zou je in principe ook de bijbehorende hoogte erbij kunnen zoeken.. Ik heb een beetje rondgegoogled en een temperatuur van 15 graden komt ongeveer overheen met een hoogte van 2,000 meter boven zeeniveau. linky Het is een bout-bron, maar jah.. 't gaat ook maar om de trivia punten he.. ![]()
|
Ik vind die vraag ook best slecht gedefiniëerd, vermits de geluidssnelheid echt afhangt van plaats, luchtdruk (en dus ook hoogte van vliegen), vochtigheidsgraad, temperatuur enzovoorts: afhankelijk van de omstandigheden worden richtwaarden als 330 m/s en 340m/s gebruikt. Nu zie je al direct dat je met die eerste richtwaarde er wel geraakt en met die andere plots niet, maar slechts met enkele kleine decimalen.
Ikzelf zou bij dergelijke opgave juist geneigd zijn dat hij wel door de geluidsbarrière gaat, vermits die 340m/s met een korrel zout genomen moet worden. Een oefening voor scholieren moet duidelijk genoeg zijn, dus bv. 320m/s dan is het duidelijk dat die te traag gaat. Als je de scholieren wijsmaakt dat het geluid aan 340m/s (vast) gaat, dan is 330 of 335 nog verwerpbaar. Maar 339m/s vind ik allesbehalve verwerpbaar, vermits je bij berekeningen heel snel op afrondingsfouten uitkomt en dan zou die 339m/s wel eens durven afronden naar 340, zodat de uitkomst ook geheel anders is. En op grote hoogte daalt de geluidssnelheid trouwens ook fel: op 11000 meter is dat maar 295 m/s volgens WikiPedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound
|
Nja. Vind ik ook. De vraagstelling snap ik echt niet hoor
![]() ![]()
|
Mja, ik snap al niet dat ze het onderscheid eenparig vertraagd/eenparig versneld zouden maken; want dat is exact hetzefde concept behalve een minteken. En een gemiddelde snelheid is enkel een acceleratie zonder de limiet ervoor.
Het belangrijkste is dat je de concepten begrijpt en ze met een kritische geest kan behandelen. Als je leerkracht anders verbetert, dan weet hij niet waar hij mee bezig is en waar het eigenlijk om draait.
|
![]() |
|
|