Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() 1 De 't' bij 'ziet' weggehaald. 1 - 3 Het is goed dat er geen komma's staan, vanwege de vaart. 4 Het wederkerig vnw van 'hen' is 'zich' 6 'Voorwaar' betekent zoiets als 'stellig/zeker'. Ik neem aan dat je hier eerder zoiets als 'ontwaar' van het ww 'ontwaren' bedoelt, dat zoiets als 'wakker worden/beginnen te zien' betekent. 6 'zeg' in het stelligere 'stel' verandert. Ik vraag me af of je er niet gewoon 'Ontwaar: Mutant spreekt' van moet maken, omdat jij Mutant bent en hier al spreekt. Het klinkt een beetje raar als je over jezelf zegt, dat je spreekt. 10 Het is: vermaard zijn om - in de zin van befaamd/beroemd zijn om. 12 - 15 Ik zou deze zin niet met 'en' beginnen, maar met 'slechts' - anders sluit deze zin in mijn ogen niet aan op het voorgaande. Daarnaast heb ik de aanspreekvorm doorgetrokken, want je spreekt ze eerst aan met 'u' en daarna praat je weer over 'hen'. Ik vind het persoonlijk pakkender als je 'u' gebruikt - je spreekt ze immers direct aan. 15 Ik heb de twee zinnen met een verbindingsteken aan elkaar gezet, omdat dit naar mijn smaak de zinnen beter het effect geeft, wat jij (volgens mij) beoogt. 16 Hier wel een komma togevoegd 18 - 19 Leuk gevonden met die onverstaand-baar-des dood. Alleen zou ik de 's' van 'doods' weghalen, zodat het duidelijker is dat de dood gebaard dient te worden voor deze mensen. 20 Ik heb 'zeg' om het krachtiger 'voorspel' verandert, dat bovendien hierdoor weer terugslaat op 'stel' in de zusterzin 6 26 Ik heb 'waren' in 'zijn' verandert, omdat de zin anders grammaticaal niet klopt (twee verschillende ww-tijden in een zin) 28 'blijkt zelfs te beschouwen', verandert in 'hier te aanschouwen'. Als dit je niet bevalt, dan zou ik iig het 'beschouwen' veranderen in 'aanschouwen'. 30 Als 'moet' terugslaat op 'achting en faam', dan moet het 'moeten' zijn. Evenzo moet 'zal', dan 'zullen' worden. (de ú is op je keyboard [ALT]+163) 32 'u' verplaatst, want dat leest beter. En 'het' verandert in 'uw', dat volgens mij je boodschap krachtiger verkondigt. 33 Ik vind een ':' hier erg op zijn plaats, omdat je iets aankondigt. Verder is het misschien leuk om de nadruk op 'zelf' van 'uzelf' te leggen door het los te schrijven? 34 'Het leven zijn deel' snap ik niet. Het zou begrijpelijker zijn als je 'het leven haar deel' zou schrijven, maar ik weet niet of je dat bedoelt. Ook na 'vooral' zou ik een ':' zetten, maar ook hier geldt dat ik deze zin niet geheel kan volgen. 36 Ik vind 'ziel' hier minder mooi dan 'geest' zou zijn. Een 'ziel' kan niet waarnemen of beschouwen, terwijl 'geest' iets dergelijks zel in zich heeft. Bovendien verwijst 'geest' naar jullie, maar ook naar alle andere 'ware kunstenaars' die jullie zijn voorgegaan en die hetzelfde hebben gedaan. Zo zijn jullie niet met z'n zevenen, maar met veel meer! Een traditie. Tot zover. Ik vind het een leuk gedicht voor een opening, vol spunk en met een knipoog naar een verleden, waarin de samenleving nog maakbaar was (slaat op je stijl). Het geloof in het metaverhaal is weer aan het opkomen en daar past een dergelijke toon als in dit gedicht goed in. Laatst gewijzigd op 23-09-2004 om 09:51. |
![]() |
||
Citaat:
Gewoon eens gaan voor de lol ![]() Grtjs.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Nuttigheid van school? Syn | 16 | 18-09-2009 17:52 | |
Muziek |
[mp3's] Beats Unique Clone | 25 | 03-08-2005 16:52 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
Weten jullie nog... Vlooienband | 146 | 02-12-2004 13:50 | |
Algemene schoolzaken |
Grafische rekenmachine bij economie examen? mirrie-1986 | 36 | 29-05-2004 01:11 | |
Liefde & Relatie |
Stelling: `Echte liefde` kan niet ontstaan in een reguliere uitgaansgelegenheid... ^AmArU^ | 111 | 26-04-2002 19:29 |