Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2004, 21:56
Verwijderd
Ik sta een keer open voor commentaar en veranderingen ^^. Al ben ik niet van plan de stijl te wijzigen.
Het is de bedoeling dat de expo geopend wordt met een gedicht. Even later deden ze toch maar melden dat dat idd mijn taak was (het vermoeden was er, maar niemand had me iets gezegd ).

Iig. Dit is momenteel het resultaat. Het is meer een monoloog, betoog, dramatisch iets... De expo heet Kunst bestaat niet, we zijn met zijn zevenen, ik ben de enige vrouw . Er zit schokkende kunst bij, graffiti, en dichten dat aanzet tot denken. Ik ga het denkelijk op de deur plaatsen zodat zij die niet bij de opening zijn ook de woorden kunnen proeven . Het sarcasme is volgens het plan ^^.
Het eerste deel is nogal mompelend, wantrouwig, afgesloten tov het publiek. Dan neem ik de aandacht en plaats ze voor henzelf: hoevelen van hen oordelen en hebben zelf hun dromen waargemaakt? Deel 3: er is hoop: de jeugd leeft nog .

ziet ze daar sluipend hunkerend
stiekem mompelend konkelen over verloren
dromen hopen dat de waarheid hen niet
achterhaalt en hen verbaasd voor henzelf plaatst...

Voorwaar! Ik zeg u: Mutant spreekt!

Dus zwijg in alle talen over
verlaten angsten,
vermaard voor uw wijsheid
zult u allen nooit zijn.
En ver weg in huiselijke
gezindheid lichtjes keuvelend over
kunst in hunner harten en het feit
dat het niet bestaat. Nooit
bestaan heeft zolang de massa verward
in rondjes rent,
uitschreeuwend maar onverstaand - baar
des doods voor zij die weigeren
te zijn.

Maar! Ik zeg u: De verlossing is nabij!

Hoop gloort, voor uw ogen ontluikt
de droom van de toekomst:
waanzin en chaos waren ontstaan in
zeven bezeten, bezielde geesten en het resultaat
blijkt zelfs te beschouwen. Vrouw en mannen
in eendracht voor achting en faam die
nog geboren moet worden. Zál worden
ooit.
En mocht het schokkend u uit het hok
der maatschappij schoppen, laat uzelf
ver-weg-rukken, het leven zijn deel en vooral
denkt eens terwijl gij bekeken en
gelezen zijt door de ziel der ware kunstenaars!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2004, 22:09
Rieno
Rieno is offline
leukleuk! en ik snap m voor de verandering zo'n beetje

maar dit is alleen al een expo waard
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 22:10
Verwijderd
hihi kom maar kijken jij .
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 22:13
xineof
xineof is offline
Allereerst; de sfeer is geweldig, ik krijg er een stoer gevoel door. Het pas he-le-maal in het beeld wat ik had van de expo, bovendien vind ik 'kunst bestaat niet' een hele goede. Inleiding met een gedicht is een heel goed plan, en ik denk dat deze uitermate geschikt is.

Waarom? Ten eerste vanwege de enthousiaste toon; door het heen en weer geslinger met goede woorden zoals 'konkelen' en het spelen met klanken en de vurige verteltoon word je echt enthousiast als lezer. Dan is er ook dat grootse taalgebruik en die bevelende opzwepende toon, dat vind ik ook mooi en dat doet het altijd goed omdat de lezer zichzelf dan ook ineens groot waant. Ook de aankondiging is leuk, het is zo'n 'ik-neem-u-mee-naar-de-diepten-van-zeven-zielen- sfeer', perfect lijkt me. Niet té lang, maar toch wel van zo'n lengte dat het heerlijk ambitieus is.

Klasse. Ik wil naar die expositie, wanneer en waar was het ook weer ?

Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 22:16.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 22:17
Verwijderd
ach, nog wat reclame dan, speciaal voor xineof:

Ik ben C. ter info.

Laatst gewijzigd op 09-04-2014 om 08:53. Reden: naam weg
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 16:10
lovetear
lovetear is offline
Als ik het zo lees lijkt het me vrij effectief, de doelen die je in het begin stelt herken ik er duidelijk in terug. Gelukt .
Oud 22-09-2004, 19:10
Verwijderd
Ok dan Ik denk dat ik hem eens aan Lindert en Arjan ga mailen. Arjan vond de ruwe versie van dit (paar andere woorden, niet bijgeschaafd enzo) al heel goed dus ik ben benieuwd wat ze ervan vinden ^^.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 06:59
Anno 1986
Anno 1986 is offline
PFFFFFFF hoe kan je dat nou plannen op 2 en 3 oktober
kom voor de gein eens naar leiden rond die tijd

Klasse gedicht, en goede sfeer...
Nee, ik laat mijn commentaar voor wat het is.

Grtjs!
Oud 23-09-2004, 08:51
Verwijderd
Wat is er in Leiden dan? Of bedoel je met de expo naar Leiden komen Leg uit .

Oh ja, iedereen die zin heeft mag komen natuurlijk ^^. Geeft nix dat je me niet kent, vraag maar naar Cat of Mutant of zoek naar de meest vage persoon áls je me wilt leren kennen.

En Anno, dank voor je compliment! ^^.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 21-09-2004 @ 22:56 :
01 Zie ze daar sluipend hunkerend
02 stiekem mompelend kronkelen over verloren
03 dromen! Hopen dat de waarheid hen niet
04 achterhaalt en hen verbaasd voor zichzelf plaatst...
05
06 Ontwaar! Ik stel u: Mutant spreekt!
07
08 Dus zwijg in alle talen over
09 verlaten angsten,
10 vermaard om uw wijsheid
11 zult u allen nooit zijn.
12 Slechts ver weg in huiselijke
13 gezindheid keuvelt u over
14 kunst in uwer harten en het feit
15 dat het niet bestaat - nooit
16 bestaan heeft, zolang de massa verward
17 in rondjes rent,
18 uitschreeuwend maar onverstaand - baar
19 des dood voor zij die weigeren
20 te zijn.
21
22 Maar! Ik voorspel u: De verlossing is nabij!
23
24 Hoop gloort, voor uw ogen ontluikt
25 de droom van de toekomst:
26 waanzin en chaos zijn ontstaan in
27 zeven bezeten, bezielde geesten en het resultaat
28 hier te aanschouwen. Vrouw en mannen
29 in eendracht voor achting en faam die
30 nog geboren moeten worden. Zúllen worden
31 ooit.
32 En mocht het u schokkend uit uw hok
33 der maatschappij schoppen: laat u zelf
34 ver-weg-rukken, het leven zijn deel en vooral:
35 denkt eens, terwijl gij bekeken en
36 gelezen zijt door de geest der ware kunstenaars!
Ik mis alleen nog het 'Proletariërs aller landen: verenigt u!'.

1 De 't' bij 'ziet' weggehaald.
1 - 3 Het is goed dat er geen komma's staan, vanwege de vaart.
4 Het wederkerig vnw van 'hen' is 'zich'

6 'Voorwaar' betekent zoiets als 'stellig/zeker'. Ik neem aan dat je hier eerder zoiets als 'ontwaar' van het ww 'ontwaren' bedoelt, dat zoiets als 'wakker worden/beginnen te zien' betekent.
6 'zeg' in het stelligere 'stel' verandert. Ik vraag me af of je er niet gewoon 'Ontwaar: Mutant spreekt' van moet maken, omdat jij Mutant bent en hier al spreekt. Het klinkt een beetje raar als je over jezelf zegt, dat je spreekt.

10 Het is: vermaard zijn om - in de zin van befaamd/beroemd zijn om.
12 - 15 Ik zou deze zin niet met 'en' beginnen, maar met 'slechts' - anders sluit deze zin in mijn ogen niet aan op het voorgaande.
Daarnaast heb ik de aanspreekvorm doorgetrokken, want je spreekt ze eerst aan met 'u' en daarna praat je weer over 'hen'. Ik vind het persoonlijk pakkender als je 'u' gebruikt - je spreekt ze immers direct aan.
15 Ik heb de twee zinnen met een verbindingsteken aan elkaar gezet, omdat dit naar mijn smaak de zinnen beter het effect geeft, wat jij (volgens mij) beoogt.
16 Hier wel een komma togevoegd
18 - 19 Leuk gevonden met die onverstaand-baar-des dood. Alleen zou ik de 's' van 'doods' weghalen, zodat het duidelijker is dat de dood gebaard dient te worden voor deze mensen.

20 Ik heb 'zeg' om het krachtiger 'voorspel' verandert, dat bovendien hierdoor weer terugslaat op 'stel' in de zusterzin 6

26 Ik heb 'waren' in 'zijn' verandert, omdat de zin anders grammaticaal niet klopt (twee verschillende ww-tijden in een zin)
28 'blijkt zelfs te beschouwen', verandert in 'hier te aanschouwen'. Als dit je niet bevalt, dan zou ik iig het 'beschouwen' veranderen in 'aanschouwen'.
30 Als 'moet' terugslaat op 'achting en faam', dan moet het 'moeten' zijn. Evenzo moet 'zal', dan 'zullen' worden. (de ú is op je keyboard [ALT]+163)
32 'u' verplaatst, want dat leest beter. En 'het' verandert in 'uw', dat volgens mij je boodschap krachtiger verkondigt.
33 Ik vind een ':' hier erg op zijn plaats, omdat je iets aankondigt.
Verder is het misschien leuk om de nadruk op 'zelf' van 'uzelf' te leggen door het los te schrijven?
34 'Het leven zijn deel' snap ik niet. Het zou begrijpelijker zijn als je 'het leven haar deel' zou schrijven, maar ik weet niet of je dat bedoelt.
Ook na 'vooral' zou ik een ':' zetten, maar ook hier geldt dat ik deze zin niet geheel kan volgen.
36 Ik vind 'ziel' hier minder mooi dan 'geest' zou zijn. Een 'ziel' kan niet waarnemen of beschouwen, terwijl 'geest' iets dergelijks zel in zich heeft. Bovendien verwijst 'geest' naar jullie, maar ook naar alle andere 'ware kunstenaars' die jullie zijn voorgegaan en die hetzelfde hebben gedaan. Zo zijn jullie niet met z'n zevenen, maar met veel meer! Een traditie.

Tot zover. Ik vind het een leuk gedicht voor een opening, vol spunk en met een knipoog naar een verleden, waarin de samenleving nog maakbaar was (slaat op je stijl). Het geloof in het metaverhaal is weer aan het opkomen en daar past een dergelijke toon als in dit gedicht goed in.

Laatst gewijzigd op 23-09-2004 om 09:51.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 09:54
Verwijderd
Er is een heleboel waar ik terug op zal reageren, maar het is een beetje veel nu, ik ben aan het werk. Een ding zal ik het mee eens zijn, omdat ik het niet weet: vermaard om.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 10:49
Verwijderd
Ok dan... Die nummertjes waren wel lastig ^^ Heb ze naast elkaar gelegd.

1. Ziet is een oude vorm zeker? Aanschouwt, drinkt gij allen, neemt dit brood, aanhoort,... En de vorm Ziet gij allen... Zie vind ik gewoon niet zo mooi. Ik hou ervan ouderwetse taal te vervlechten.
1-4 Geen leestekens, het zijn gedachten die door elkaar kronkelen, ik mompel in mezelf en raas wat onzin aan elkaar. Erna komt pas de ordelijke toestand.

6 - Absoluut niet. Het is zo, het is waarheid. Ik zeg het u. Niet wakker worden, gewoon Hey, het is waar, ik zeg het u: Mutant spreekt. Daarbij is het een vorm uit een Latijnse of Griekse tekst, Voorwaar ik zeg u en dan nog iets. Ik heb het altijd mooi gevonden.
En Mutant is een ander persoon, dat ben ik maar toch niet. Ik spreek over haar in de 3e persoon. Mutant spreekt anders dan Cat. En het is ook doelend op een mutant, een verstotene uit de maatschappij.

10 Dat weet ik niet, het kan en dan zal het wel zo zijn maar ik zoek het toch nog op ^^
12-15 Die en gaat voor mij wel: zelf kunnen ze het niet én toch zitten ze thuis te oordelen over kunst in hunner harten (niet de harten van hen, maar de harten van de kunstenaars).
15 Streepje kan, maakt niet zoveel uit, al begint er ook een nieuw stuk terwijl het toch ietwat samenhangt door de nooit op de andere lijn
16 de komma scheidt voor mij de samenhang.
18-19 Het gaat niet alleen om de dood, maar ook de doodsheid in hun bestaan. Daarbij klinkt des doods mooier ^^

20. Hetzelfde als 6. Daarbij, ik voorspel niets, ik zeg dat het zo is. Ik wil trouwens 2x dezelfde zin: ik zeg u.

26 Ik zie dat grammaticale niet helemaal. Waren ontstaan is doelend op een ver verleden toen we elkaar niet eens kenden. 28 En dan blijkt het resultaat van de samenkomst te beschouwen, beoordelen, aanschouwen. ik speel hier met het woord en de klank - blijkt beschouwen
30 Moet slaat terug op de faam. De achting is er al, anders was er geen expo. De zal dus ook.
32 zo komt schokkend verkeerd over. Het (de kunst) schokt, niet het uitschoppen schokt. En uw hok klinkt ook wel leuk, maar het is algemeen weer, de gehele maatschappij, niet alleen het hokje waar je verblijft. Maar misschien denk ik daar nog over.
33 de : kan, maar ik vind het niet mooi . Bij uzelf is ver weg rukken belangrijker dan uzelf, maar is misschien iets waar ik nog over denk. moet ik een paar keer hardop lezen.
34 Het leven is onzijdig -> het deel van het leven -> zijn deel. Laat het leven zijn deel, alleen de laat staat nog in de vorige zin, spelen he . De : kan weer, maar weer vind ik het niet zo mooi, het stokt zo.
36 (hier doe ik trouwens hetzelfde als ziet: denkt ) Ziel komt van bezielde kunstenaars, en de ziel die ontbloot is op de schilderijen en in de gedichten. En de schilderijen en gedichten zullen terug kijken en het publiek beoordelen. De ziel zal dus terugstaren. En ik heb geest al eens gebruikt . Denkt eens slaat trouwens ook op het wctegelproject, alleen zal het publiek eigenlijk diegene zijn die zal lezen en bekijken.

Ik geloof dat ik nu alles heb uitgelegd ^^.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 11:00
Verwijderd
Ik denk dat er toch een aantal scheppingen onder de noemer 'kill your darlings' vallen, zoals 'beschouwen' (28). Verder kloppen sommige dingen grammaticaal gewoon niet, zoals 'moet' (30), dat voor de lezer niet terugslaat op faam alleen.

Het is belangrijk dat je niet alleen zelf begrijpt wat er staat - anderen moeten het ook begrijpen. Of wil je de waarheid tegen doven vertellen? Wat heb je aan het vertellen van de waarheid, als niemand het begrijpt? Dat was nu juist zo fijn van dit soort 'waarheidskunst' als de sociaal-realistische versie: publieksgericht. Educate the masses!

Verder veel succes met de Expo.

Laatst gewijzigd op 23-09-2004 om 11:03.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 11:54
Verwijderd
Je vergeet dat het niet gaat om het lezen hier he. Het is een gebracht gedicht, monoloog. De manier waarop ik het zal voordragen zal totaal anders zijn dan de manier waarop jij het leest.

Zo het ver-weg-rukken zal waarschijnlijk een gestameld verrukken-wegrukken-ver verwegrukken worden, alsof ik struikel over wat het zou moeten zijn.

En eerlijk gezegd, ik heb me nog nooit druk gemaakt over de lezer ^^. Als zij het niet begrijpen, is het voor mij alleen maar een bevestiging . En anders vragen ze het maar.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 11:59
Verwijderd
Trouwens...

misschien klinkt.

Vrouw en mannen in eendracht voor achting, maar ook voor faam die nog geboren moet worden. Zal worden ooit.

ook wel ^^. Dan heb jij je duidelijkheid en dit is ook wel tof. kwam zo bij me op omdat ik het aan het voordragen was, ik legde nadruk zo van en ook de faam...
ook-voor -geboren ja... misschien wel.

Maar ach, ik zal het toch nog eerst van buiten moeten leren en als ik het uiteindelijk ga voordragen, komt de improvisatie naar buiten en dat zal ook wel voor een aantal veranderingen nog zorgen.
Hunner harten bijvoorbeeld zal zo verduidelijkt worden door een vaag handgebaar richting de expo ofzo. Het is allemaal nog maar woord op papier. Er zit natuurlijk veel meer achter.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 12:01
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Citaat:
Mutant schreef op 23-09-2004 @ 09:51 :
Wat is er in Leiden dan? Of bedoel je met de expo naar Leiden komen Leg uit .

Oh ja, iedereen die zin heeft mag komen natuurlijk ^^. Geeft nix dat je me niet kent, vraag maar naar Cat of Mutant of zoek naar de meest vage persoon áls je me wilt leren kennen.

En Anno, dank voor je compliment! ^^.
In Leiden is dan leidensontzet....een groot feest, vooral heel veel mensen, grote kermis, veel kraampjes etc. Een soort koninginnedag in Amsterdam, maar dan nog gezelliger en minder junkies! VEEL MINDER!!!!

Gewoon eens gaan voor de lol

Grtjs.
Oud 23-09-2004, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 23-09-2004 @ 12:54 :
Je vergeet dat het niet gaat om het lezen hier he.
Ik had idd nog nergens vernomen dat het om een voordracht zou gaan. Dat maakt het wat vrijer. Anderzijds zal de voordracht toch gepubliceerd worden...
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 14:14
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 23-09-2004 @ 13:02 :
Ik had idd nog nergens vernomen dat het om een voordracht zou gaan. Dat maakt het wat vrijer. Anderzijds zal de voordracht toch gepubliceerd worden...
Ik had het wat brak omschreven Maar hoe open je anders een expo met een gedicht. Iig. Het gedicht had de bedoeling om enkel voorgedragen te worden, maar het lijkt ook een leuk idee om het op de deur te plakken zodat diegenen die er niet bij waren het toch nog kunnen meekrijgen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 23-09-2004 @ 15:14 :
[...] Maar hoe open je anders een expo met een gedicht? [...]
...ik zat te denken aan een lang vaandel met jouw gedicht erop, opgehangen voor de entree. Zoiets.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 16:50
Verwijderd
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar het is dus een voordracht/monoloog/gebeuren .

Ik zal in t vervolg iets duidelijker zijn ^^.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten