Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2008, 15:15
FrantiC
FrantiC is offline
hallo allemaal!
Ik ga volgende week onder het mes (kijkoperatie) omdat ik waarschijnlijk mijn meniscus gescheurd heb. Ik ben eerder geopereerd maar dat was onder algehele narcose, nu krijg ik een ruggeprik.. Zijn er mensen hier die me uit hun eigen ervaringen wat kunnen vertellen over die ruggeprik en de operatie / het herstel zelf?
Ben wel benieuwd namelijk..
Oud 18-05-2008, 09:30
FrantiC
FrantiC is offline
en dan vertellen ze mij dat een gescheurde meniscus de meest voorkomende knieblessure is
Oud 18-05-2008, 17:33
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Heey ik heb zelf ook een operatie gehad tgv gescheurde meniscus !

Wat gaan ze doen? Kapotte stukje weghalen? Of gaan ze het hechten ( dat is wat ze bij mij hebben gedaan ).

Ik hoop voor je dat eerste Dan kan je na een week weer lopen

En als ze het gaan hechtten. Leg ik wel ff uit hoe het bij mij ging

Ruggeprik --> Ik kreeg ook een infuus ( weet niet waarom ) maar dat vond ik persoonlijk irritanter/pijnlijker dan de prik zelf. Op een gegeven moment moet je op zo'n koud bankje zitten en voorover buigen. En dan krijg je de prik. Kleine steek voel je, verder niets.

En dan na een tijdje voel je, je benen niet meer Echt raar! Ik viel trouwens tijdens de operatie in slaap dus daar weet ik niets meer van. Alleen het einde weet ik nog. Zag ik ineens een been in de lucht gehouden worden. Bed8 ik me opeens dat het mn eigen been was

Daarna moest de ruggenprik uitwerken. Duurt een Uurtje ofzo. En toen moest ik ineens zo nodig naar de wc ( Dan voel je je blaas weer )

Sterkte ! & Laat ff weten wat voor soort operatie het is
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 11:32
FrantiC
FrantiC is offline
ola!
Thnxz voor je reactie!
Volgens mij gaat ie het kapotte stuk weghalen

En wat die ruggeprik betreft: Ik heb als 15 jarige drie keer een mislukte lumbaalpunctie gehad, waardoor ik een beetje opzag tegen de ruggeprik (terwij; ik geen algehele narcose wilde omdat ik dat zo'n aanslag op je lichaam vind).. maar een infuus valt reuze mee (doen ze trouwens voor het geval er iets 'mis' gaat tijdens de ok, zo kunnen ze je medicijnen toedienen direct in je bloedbaan, waar het het snelste opgenomen wordt) dus dan zal ik die ruggeprik ook wel overleven..

ag jah ik hoop gewoon dat het allemaal een beetje vlot gaat, vorig jaar was ik nl mn halve zomer kwijt door een andere operatie, dat heb ik dus liever niet weer..
Oud 19-05-2008, 12:04
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Ja ik was mn hele zomer kwijt + de hele herfst -_-'

Maar als ze het kapotte stukje weghalen hoor je snel weer te kunnen lopen !
Zelf vond ik het ook wel prettig dat ik meteen weer naar huis kon. 's Ochtends erheen, en smiddags was ik weer thuis ( Verder geen ervaring met operaties, maar dat vond ik wel chill!)

Ik had wel last van Post-Spinale hoofdpijn. Maar dat was gewoon pech

Sterkte met je operatie & vertel ff hoe het was gegaan!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 12:15
FrantiC
FrantiC is offline
hey..
dat zal ik doen!
maar voorlopig wacht ik nog op een telefoontje om te horen of ik maandag of dinsdag geholpen wordt..
Oud 22-05-2008, 08:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn vader heeft dat ook gehad, maar dan wel onder algehele narcose volgens mij. Hij kon de dag erna of de dag daarna alweer lopen. Ik vond het iig alweer erg snel. Hij heeft een paar dagen met een kruk gelopen maar dat ook al snel niet meer.
Oud 22-05-2008, 11:48
Dith
Dith is offline
Mijn moeder heeft nog maar amper een meniscus over omdat ze al zo vaak een stukje hebben weggehaald en zij kan altijd de volgende dag alweer lopen met krukken. Na een week of 5 kan ze meestal weer alles (incl. rennen, trappen snel oplopen etc.).
En mijn ruggeprik vond ik ook reuze meevallen. De verdovingsnaald was gemeen maar van de ruggeprik zelf heb ik totaal niks gevoeld. Ik werd op mijn zij gelegd zodat er meer verdoving naar het geopereerde been zou komen en dat werkte ook nog echt haha.
Succes in ieder geval!
Oud 22-05-2008, 12:11
FrantiC
FrantiC is offline
hahaha, ik hoef me dus nergens zorgen over te maken
wel humor dat de verdoving zo anders verdeelt raakt
Ik ben trouwens maandag aan de beurt, dus gaat lekker snel
Oud 22-05-2008, 14:51
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Oke Sterkte!

Ben ik de enige waar het kapotte stukje werd gehecht ?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 19:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Oke Sterkte!

Ben ik de enige waar het kapotte stukje werd gehecht ?
Think so wat is daar het voordeel van dan?
Oud 22-05-2008, 22:39
Spoonie
Spoonie is offline
bij mij was de arts ook zo 'aardig' om het te hechten, ook op mijn verzoek. Aangezien ik veel sport en m'n meniscus nog nodig had. Revalidatie heeft bij mij een half jaar geduurd maar ik was een uitzonderingsgeval omdat er nog wat meer dingen stuk waren in mijn knie

De operatie is wel geinig om mee te maken, slechte humour van artsen en zuster die praten over gtst

De ruggenprik vond ik meevallen, maar dat ligt denk ik aan de persoon.
Oud 23-05-2008, 17:57
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Het duurde zowat een half jaar voor ik zonder 'Brace' mocht lopen. -_-'
Ik viel gewoon in slaap tijdens de operatie, niet te geloven gewoon

Maar voordeel van hechtten is dat je knie uiteindelijk weer wordt zoals een 'gezonde' knie.
Terwijl na het weghalen van het kapotte stukje je knie sneller gaat slijten.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 20:36
Dith
Dith is offline
O, nog even een kanttekening; ik hoop dat je operatie niet te lang duurt want mijn operatie duurde zo'n 40 minuten en ik had het na zo'n 25 minuten zó vreselijk koud. Het duurde daarna nog zeker een half uur voordat ik weer kon stoppen met trillen terwijl ik onder drie dekens lag.
Oud 27-05-2008, 16:45
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Je moest gisteren toch?
Hoe ging het ?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 22:47
FrantiC
FrantiC is offline
ola..
jep, gister was de dag..
ondanks de voorspelling van de orthopeed (95% kans op een gescheurde meniscus) was er toch wat anders aan de hand. Er is niets echt kapot, maar mijn knieschijf is vreemd gevormd en zit niet helemaal op de juiste plaats. De verdraaien van weken geleden heeft er voor gezorgd dat de boel uit de kom geschoten is en de omliggende structuren verrekt zijn. Dit zal (als ik hersteld ben van de ok) met fysio verholpen moeten worden.

Ik mag mn knie trouwens 7 dagen totaal niet belasten, en daarna opbouwen.. er zit nu nog een groot verband omheen, dat mag er donderdag af..

De ruggeprik vond ik trouwens echt een hele vreemde gewaarwording, mijn oom is vanaf zijn middel verlamd en ik vond het wel heel bijzonder om dat gevoel ook eens te ervaren maar opzich viel die prik mee.. Nu heb ik af en toe wat mijn aan mijn knie maar vooral heb ik last van spierpijn in mijn rug en bovenbeen..
Oud 29-05-2008, 07:32
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Dus eigenlijk heb je 'voor niets' een kijk operatie gehad ? Behalve dat je nu weet wat er wel aan de hand is

Je heb het iig overleefd. Succes met het verdere herstel !
Met citaat reageren
Oud 29-05-2008, 12:34
FrantiC
FrantiC is offline
haha, dat d8 ik eerst ook, maar het natuurlijk niet voor niets een KIJKoperatie: het is ook om een diagnose te kunnen stellen.
Daarnaast mag ik nu dus een week totaal niet belasten, wat misschien ook nog helpt voor de genezing..
(positief blijven he )

Regels voor berichten