![]() |
|
Je lever kan geen pijn voelen, dus die is het niet. Dat over de glycolyse is dus niet waar.
Als je even kijkt naar de andere structuren die daar liggen dan komt het óf door je darmen, óf door de spieren die daar liggen. Wat voor soort pijn is het? Stekende pijn of meer in de zin van kramp? Als het je darmen zijn komt het door lucht die bij het lopen naar boven gaat en dan in bocht van je dikke darm blijft hangen en dat kan pijn doen. Het is lastig om hier iets aan te doen, maar het belangrijkste is om een tijd te wachten na je maaltijd voor je gaat lopen, en om voor het lopen ook geen gróte maaltijden te eten. (dus als je na je avondeten wilt lopen, eet dan eerst een deel, en na het lopen de rest) Als het door je spieren komen dan lijkt het me een vorm van kramp, en dat zou er op kunnen duiden dat je buikspieren je anderen spieren niet "bij kunnen houden". Ofwel: je andere spieren zijn meer getraind dan je buikspieren, en dan zou het kunnen helpen om die wat meer te trainen, zodat die net zo getraind raken als de rest van je lichaam. Maar ik denk zelf dat je dikke darm is, dat komt veruit het meeste voor, juist tijdens hardlopen omdat je dan het meeste "stuitert".
||
Citaat:
|
Dan is het alsnog niet je lever zelf die pijn doet, maar het buikvlies dat óm je lever heen ligt. Die is namelijk wel gevoelig voor trauma e.d.
Mijn punt hier was dat je lever dus niet pijn kan doen door verhoogde glycolyse, niet of hij pijn doet als je ertegenaan schopt.
|
Het spijt met verschrikkelijk maar een klap op de lever doet 10x zoveel pijn als op dezelfde plek aan de linkerkant. Heeft niks met het buikvlies te maken. Verklaar me in ieder geval waarom de sporter in het filmpje hierboven in elkaar zakt!
Mijn punt was dat de lever wél pijn kan doen. Doet me trouwens denken aan de mythe over Prometheus. Hij werd gekluisterd aan een berg om de meest wrede straf te ondergaan die destijds te bedenken was. De adelaar Ethon pikte namelijk elke dag zijn lever weg, en 's nachts groeide hij weer aan ![]()
|
Een quote uit een van mijn boeken (geneeskunde):
"Insensitive Viscera: A few visceral areas are almost completely insensitive to pain of any type. These include the parenchyma of the liver and the alveoli of the lungs. Yet the liver capsule is extremely sensitive to both direct trauma and stretch, and the bile ducts are also sensitive to pain." Wat ik dus net al probeerde te zeggen is dat je lever zelf, zeg maar ín de lever, geen pijn kan doen. Daar zitten geen zenuwen. Eromheen zit het leverkapsel, dat juist wel geïnnerveerd is, daarom doet het daar ook meer pijn dan links (links zit geen lever, dus ook geen leverkapsel). Snap? ![]()
|
Nee, links zit de maag. En daar geldt het zelfde voor als voor de hele tractus digestivus (dus ook de lever). Als de organen uitzetten door lucht, bloeding of wat dan ook, geeft dit rekking van kapsels/peritoneum viscerale met pijn als gevolg. Dus indirect kan de lever wel pijn geven. Want men kan een leverbloeding oplopen door een trauma en dit geeft rekking. Te vergelijken met een milttrauma.
|
|