Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2008, 14:37
Outlaw
Outlaw is offline
Dit zal vast een vraag zijn die al vaak is geweest, maar ik stel hem toch nog een keer.

De laatste tijd heb ik steeds vaker pijn in mijn rechter-bovenbuik als ik ga hardlopen. Ik ben de laatste paar maanden een stuk vaker gaan sporten (rugby, fitness, hardlopen) en toen ik daar net mee begon, had ik nergens last van. Vooral bij hardlopen krijg ik nu veel pijn in mijn rechter bovenbuik. Ik heb ergens gelezen dat het aan een slechte conditie zou kunnen liggen, maar mijn conditie is beter geworden, en daarmee neemt de pijn toe.

Toen ik net weer begon met hardlopen kreeg ik na een tijdje lopen lichte pijn, maar die kon ik er wel 'uit lopen'

Iemand raadde me aan om druivesuiker te nemen als ik de pijn kreeg (zou kunnen liggen aan lever die hard moet werken om glycogeen om te zetten) Dit leek te helpen, maar dit helpt nu ook niet meer. Toen ik gisteren ging lopen was het na een paar honderd meter al zo erg dat ik terug naar huis ben gewandeld.

Ik ga volgende week al naar mijn huisarts hiervoor, maar ik ben toch benieuwd of er iemand hier een idee heeft wat het zou kunnen zijn.
Oud 23-05-2008, 15:09
Hulk
Hulk is offline
Gewoon de bekende steek in de zij?

Die kan geen kwaad geloof ik.. Bij mij helpt het als ik genoeg tijd tussen de maaltijd en de daaropvolgende aerobe training bewaar. De wetenschap erachter ken ik niet, maar de plek die je bedoeld zit inderdaad de lever.

Lijkt me trouwens beter als je de druivensuiker neemt een kwartiertje vóór je gaat hardlopen!
Oud 23-05-2008, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Dit zal vast een vraag zijn die al vaak is geweest, maar ik stel hem toch nog een keer.

De laatste tijd heb ik steeds vaker pijn in mijn rechter-bovenbuik als ik ga hardlopen. Ik ben de laatste paar maanden een stuk vaker gaan sporten (rugby, fitness, hardlopen) en toen ik daar net mee begon, had ik nergens last van. Vooral bij hardlopen krijg ik nu veel pijn in mijn rechter bovenbuik. Ik heb ergens gelezen dat het aan een slechte conditie zou kunnen liggen, maar mijn conditie is beter geworden, en daarmee neemt de pijn toe.

Toen ik net weer begon met hardlopen kreeg ik na een tijdje lopen lichte pijn, maar die kon ik er wel 'uit lopen'

Iemand raadde me aan om druivesuiker te nemen als ik de pijn kreeg (zou kunnen liggen aan lever die hard moet werken om glycogeen om te zetten) Dit leek te helpen, maar dit helpt nu ook niet meer. Toen ik gisteren ging lopen was het na een paar honderd meter al zo erg dat ik terug naar huis ben gewandeld.

Ik ga volgende week al naar mijn huisarts hiervoor, maar ik ben toch benieuwd of er iemand hier een idee heeft wat het zou kunnen zijn.
Voelt het een beetje als een lege ruimte, een soort "luchtbel"?
Want daar heb ik wel eens last van maar dat loop ik er meestal wel even uit.
Doet het zo'n pijn dat je niet meer door kan lopen of gaat dat nog wel?
En misschien is het wel beter om de druivensuiker voor het hardlopen in te nemen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 12:32
Gemenerik
Gemenerik is offline
Eruit lopen is naar mijn mening niet zo goed. Je moet op een gegeven moment wel luisteren naar je lichaam. Het zou kunnen zijn dat je op een verkeerde manier ademt.
Als je op een verkeerde manier ademt dan verkrampt je diafragma (middenrif) en dit veroorzaakt steken in de zij.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 18:20
Pluis
Pluis is offline
Je lever kan geen pijn voelen, dus die is het niet. Dat over de glycolyse is dus niet waar.
Als je even kijkt naar de andere structuren die daar liggen dan komt het óf door je darmen, óf door de spieren die daar liggen. Wat voor soort pijn is het? Stekende pijn of meer in de zin van kramp? Als het je darmen zijn komt het door lucht die bij het lopen naar boven gaat en dan in bocht van je dikke darm blijft hangen en dat kan pijn doen. Het is lastig om hier iets aan te doen, maar het belangrijkste is om een tijd te wachten na je maaltijd voor je gaat lopen, en om voor het lopen ook geen gróte maaltijden te eten. (dus als je na je avondeten wilt lopen, eet dan eerst een deel, en na het lopen de rest)
Als het door je spieren komen dan lijkt het me een vorm van kramp, en dat zou er op kunnen duiden dat je buikspieren je anderen spieren niet "bij kunnen houden". Ofwel: je andere spieren zijn meer getraind dan je buikspieren, en dan zou het kunnen helpen om die wat meer te trainen, zodat die net zo getraind raken als de rest van je lichaam.
Maar ik denk zelf dat je dikke darm is, dat komt veruit het meeste voor, juist tijdens hardlopen omdat je dan het meeste "stuitert".
Oud 27-05-2008, 09:03
Hulk
Hulk is offline
Je lever kan geen pijn voelen hoe kom je daar nu weer bij!??

Ik heb een jaar gekickbokst en als er iets pijn doet is het wel een trap tegen de lever
Oud 27-05-2008, 09:56
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Je lever kan geen pijn voelen hoe kom je daar nu weer bij!??

Ik heb een jaar gekickbokst en als er iets pijn doet is het wel een trap tegen de lever
Er zitten serieus geen pijnsensoren in je lever. Als er daar dan al iets pijn doet, dan zijn het toch echt je spieren/ribben/darmen die pijn doen. Je lever ligt helemaal onder je ribben (tenzij hij vergroot is) dus je moet door nogal wat andere (pijngevoelige) structuren schoppen voor je bij je lever komt.
Oud 27-05-2008, 10:46
Hulk
Hulk is offline
Haha nee, als je een trap tegen je lever krijgt heb je niet zomaar pijn, je bent echt meteen uitgeschakeld.

Dat heeft niks met je ribben of wat dan ook te maken.
Oud 28-05-2008, 08:09
Pluis
Pluis is offline
Dan is het alsnog niet je lever zelf die pijn doet, maar het buikvlies dat óm je lever heen ligt. Die is namelijk wel gevoelig voor trauma e.d.

Mijn punt hier was dat je lever dus niet pijn kan doen door verhoogde glycolyse, niet of hij pijn doet als je ertegenaan schopt.
Oud 28-05-2008, 17:49
Hulk
Hulk is offline
Het spijt met verschrikkelijk maar een klap op de lever doet 10x zoveel pijn als op dezelfde plek aan de linkerkant. Heeft niks met het buikvlies te maken. Verklaar me in ieder geval waarom de sporter in het filmpje hierboven in elkaar zakt!

Mijn punt was dat de lever wél pijn kan doen. Doet me trouwens denken aan de mythe over Prometheus. Hij werd gekluisterd aan een berg om de meest wrede straf te ondergaan die destijds te bedenken was. De adelaar Ethon pikte namelijk elke dag zijn lever weg, en 's nachts groeide hij weer aan .
Oud 28-05-2008, 20:57
Pluis
Pluis is offline
Een quote uit een van mijn boeken (geneeskunde):
"Insensitive Viscera: A few visceral areas are almost completely insensitive to pain of any type. These include the parenchyma of the liver and the alveoli of the lungs. Yet the liver capsule is extremely sensitive to both direct trauma and stretch, and the bile ducts are also sensitive to pain."

Wat ik dus net al probeerde te zeggen is dat je lever zelf, zeg maar ín de lever, geen pijn kan doen. Daar zitten geen zenuwen. Eromheen zit het leverkapsel, dat juist wel geïnnerveerd is, daarom doet het daar ook meer pijn dan links (links zit geen lever, dus ook geen leverkapsel).

Snap?
Oud 28-05-2008, 22:03
DDM
DDM is offline
Nee, links zit de maag. En daar geldt het zelfde voor als voor de hele tractus digestivus (dus ook de lever). Als de organen uitzetten door lucht, bloeding of wat dan ook, geeft dit rekking van kapsels/peritoneum viscerale met pijn als gevolg. Dus indirect kan de lever wel pijn geven. Want men kan een leverbloeding oplopen door een trauma en dit geeft rekking. Te vergelijken met een milttrauma.

Regels voor berichten