Ja, eigenlijk moet je er wel uit, want wat je doet is niet goed. Dat zie je geloof ik zelf ook. Probleem is alleen dat ik geen idee heb hoe je dat zou kunnen doen.
Ja, de cirkel doorbreken, maar hoe doe je dat?
Ik heb mezelf een tijdlang gesneden en dat werd steeds erger. Op een avond ben ik toen helemaal door het rooie gegaan en heb beide armen opengesneden. De volgende ochtend werd ik wakker en zag ik wat ik gedaan had. Ik zei tegen mezelf dat het zo niet langer kon. Ik walgde van wat ik had gedaan en hoe ik eruit zag. Dit is nu een half jaar geleden en ik heb sindsdien niet meer gesneden! Het is soms nog erg moeilijk, heb nog heel vaak de drang om dat mes weer te pakken, als ik het bij iemand anders zie of iemand er over hoor. Dan mis ik het ofzo, heel vreemd.
Ik weet dus niet hoe ik er precies vanaf gekomen ben, maar je ziet wel dat het dus wel kan!
Wat je problemen betreft. Ik weet niks van je problemen en kan er dus ook niet over oordelen of je problemen groot of klein zijn. De grootte van een probleem is volgens mij ook subjectief, want wat voor jou een groot probleem is, kan voor iemand anders wel een klein probleem zijn. Het is inderdaad meestal het samenspel van problemen wat het groot maakt en dat je je snijdt zegt al dat het probleem voor jou te groot is om er goed mee om te kunnen gaan.
Het beste is om er inderdaad met iemand over te gaan praten. Dat hoeft inderdaad niet meteen een psych te zijn, zoals Fre@ky Michelle al zei, maar zoek een goede vriendin ofzo, iemand die je vertrouwt. Misschien helpt dat al om de cirkel te doorbreken.
Cerr