Op die Belgische varianten kon je verschillende geheugenmodules aanhangen, en dan kan je jouw probleem eigenlijk heel simpel oplossen: 2x4bits geheugenmodules, eentje voor elk licht waarin je de sequentie programmeert en dan stuur je rechtstreeks je lampen daarmee aan. Als je lichtsequentie symmetrisch is voor beide lichten, kan je volgens mij daarin al versimpelen: je hoeft je sequentie dan maar 1 keer te doorlopen (terwijl het andere licht rood blijft) en dan via een schakeling het aangestuurde licht omdraaien.
Ik heb al eventjes nagedacht; en ik heb een stuk van een mogelijke schakeling in mijn hoofd. Het deel dat ik momenteel al in mijn hoofd heb is 1 verkeerslicht waarbij je 2 signalen ingang kan geven: eentje om het groen aan te zetten, eentje voor het oranje en rood staat altijd aan behalve als je een andere lamp aanstuurt. Wat ik hiervoor gebruikt heb: 1 OF-poort en 1 invertor. Zo heb je volgens mij al minder problemen met de aansturing, omdat je niet 3 verschillende signalen (groen, oranje, rood) meer hebt per verkeerslicht, maar slechts 2. Een korte beschrijving ervan: rood = NOT( groen OR oranje ). Dus met die laatste 2 signalen heb je een verkeerslicht dat volledig kan werken. Volgens mij kan je het dan met 2 relais (een voor groen, een voor oranje van beide lichten samen) en een bitje geheugen (of een flag op de teller) ervoor zorgen dat je je beide verkeerslichten met 3 signalen kunt sturen: het eerste signaal welk verkeerslicht (laag = 1e, hoog = 2e, bv.) en dan 2 signalen voor de kleur (eentje voor groen, eentje voor oranje en als ze allebei laag zijn, heb je rood). Wat er dus nog bijmoet is een schakeling om de sequentie in te steken.
Ik redeneer trouwens met een lichtsequentie: GGGORRRRRR voor het 1e licht en RRRRRGGGOR voor het tweede licht. Als je dan het verkeerslicht met 2 ingangssignalen gebruikt, heb je het voordeel dat bij het aansturen van het eerste verkeerslicht, je het tweede gewoon met rust kan laten: hij zal automatisch rood geven (en naar je leerkracht kan je dit als veiligheid verkopen: ja, stel dat er toch iets misgaat, dan krijg je geen ongelukken op het kruispunt door gelijktijdig groen).