Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2008, 14:22
wrewerewr
Hallo

Ik heb een vraag over scheikunde, ik heb morgen een PO over zouten herkennen en de naam geven. We krijgen morgen dus een blad met 10 namen van zouten erop en 5 buisjes met zouten erin. Je weet wel alle 10 de namen maar je weet niet welke er in de buisjes zitten. Dus je moet proefjes gaan doen ermee om achter de namen te komen. Iemand zei dat het met neerslagreacties moet maar ik snap er niet veel van.

Help me aub
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2008, 18:03
wrewerewr
kan iemand mij helpen aub?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 18:26
ILUsion
ILUsion is offline
Je vraag is nogal breed, ik kan je kort het principe uitleggen; maar je gaat er niet veel verder mee komen. Als je een zout oplost, dissociëert dat zout in ionen als het zout oplosbaar is. Bv. een keukenzoutoplossing (NaCl), zal Na+- en Cl--ionen geven in het water. Wat je met een neerslagreactie doet is daar nog ionen (via een ander zout bv.) bijvoegen, zodat je een neerslag krijgt. Wat er gebeurt is dat een van beide soorten ionen van het zout binden met de ionen die je bijvoegt, niet meer oplosbaar is en neerslaat. Wat je hierbij dus nodig hebt is de oplosbaarheid van verschillende zouten; en best ook hoe ze eruit zien (hoe dat neerslag eruit ziet: kleur en dergelijke). Waarschijnlijk staat er wel ergens in de binas wat goed oplosbaar is en wat niet; of iets meer over neerslagreacties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neerslagreactie

En in het vervolg moet je misschien wat vroeger beginnen opzoeken...
Oud 11-06-2008, 19:14
weerwerew
Bedankt voor je antwoord, ik had al opgezocht voordat ik het postte maar ik snapte het niet. Maar mijn vraag is niet bedantwoord, misschien moet ik het duidelijk vragen. Hoe kan ik de naamgeving van het ion weten van onbekende ionen met alleen water en dat ion in een reageerbuisje?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 21:25
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Lijkt me logisch dat je daarvoor een BINAS mag gebruiken voor de tabel daarin. Verder moet je 't testen met een slecht oplosbaar zout. Zoiets ongeveer;
In de BINAS staat overigens ook zo een tabel, als je geen BINAS mag gebruiken weet ik 't ook niet
Oud 11-06-2008, 21:27
ILUsion
ILUsion is offline
Door een neerslagreactie te laten doorgaan en het neerslag te bestuderen. Je gaat hier geen magisch antwoord krijgen, hoor. Er zijn nu eenmaal te veel ionen om dat te kunnen opsommen zodat jij er gegarandeerd iets aan hebt. Er zijn standaardprocedures, en daarvan heb ik je het principe uitgelegd in het algemeen, want ik weet ook niet wat je morgen in je proefbuis gaat krijgen. Zoek in je binas naar oplosbaarheid van verschillende zouten, weet hoe je een zout omzet naar de samenstellende ionen (theoretisch) en probeer telkens op een klein sample met elke keer een ander zout.

Je vraag komt wat overeen met: 'ik ga morgen wandelen, hoe weet ik de naam van alle dieren die ik tegenkom?'. Ik hoop dat je zelf ook beseft dat die vraag veel te ruim is om een eenduidig antwoord te krijgen: kortom, je zal het zelf moeten opzoeken...
Oud 12-06-2008, 08:43
Anika
Die tabel van Rda is volgens mij tabel 45 in Binas.

Voorbeeldje:
Stel je hebt twee buisjes en je weet dat in één van de twee NaOH zit en in de andere BaCl2. Om te testen heb je bijvoorbeeld CuCl2 tot je beschikking.
Nu ga je per ion-paar kijken wat een neerslag geeft en wat niet. In de tabel kun je dat zien aan de letters s en g, s geeft aan dat het slecht oplosbaar is, waardoor je dus een neerslag krijgt, en g betekent goed oplosbaar, dus geen neerslag.

We kijken eerst naar NaOH. Dat lost goed op (zie tabel) en geeft dus uit zichzelf geen neerslag. Als je er nu CuCl2 bij doet, krijg je wel een neerslag. CuOH2 lost namelijk niet goed op volgens de tabel.
Als je in het andere buisje met BaCl2 CuCl2 doet, zal er geen neerslag ontstaan. BaCl2 lost namelijk goed op en CuCl2 ook.

Je kijkt dus gewoon naar alle mogelijke combinaties van ionen, naar wat wel en wat geen neerslag oplevert. En door te kijken in welk buisje een neerslagreactie optreedt kun je zien wat wat is.

Ik hoop dat dit voorbeeld het een beetje verduidelijkt.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 16:38
Roosje
Roosje is offline
Wij hadden daarvoor een heel stappenschema dat we dertig keer doorlopen hebben tijdens onze practica.. maar dat heb ik niet meer.
Reageren

Regels voor berichten