Advertentie | |
|
![]() |
|
ik wandelde laatst voorbij de molenarij waar wij vroeger bloem gingen halen (mn moeder bakte graag zelf brood) en toen zag ik 'De Witte Meneer': dat is de ouwe molenaar, die noemden we vroeger zo toen ik ongeveer 5 was en die vonden we allemaal heeeeeeeel erg lief
![]() ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Jaah.. ik weet wel ook nog dingen van de peuterspeelzaal!! Namelijk de hoek waarop op blauwe achtergrondcsneeuwitje en de 7 dwergen aan de buitenkant geschilderd stonden.. en in die hoek waren allemaal van die gigantische stoffe blokken waar je heel leuk mee kon spelen..
en op de grote ronde tafel staan op mn verjaardag samen met een ander jongetje want die was op dezelfde dag jarig.. maar ms herinner ik dat omdat daar een foto van is ![]() En ik weet dus ook nog van 1 foto, dan zit ik als baby tussen mn vaders benen, hele coole foto.. maar ik weet nog dat we toen voetbal keken.. En nog 1 herinnering van de kleuterklas dat ik met een vriendin van, waar ik nu nog steeds bevriend mee ben, in de poppenhoek had gespeeld.. Toen moesten we opruimen en kregen we ruzie over de stoeltjes.. Ik vond dat ze tegen de muur moesten staan en zij vond dat ze aangeschoven moesten (of andersom), en toen stompte ze me in mn maag!! En toen ging ik huilen, en toen moest zij lekker op het krukje bij de juf zitten.. hehehehe |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik herinner me de peuterspeelzaal ook nog goed... vooral zo'n kussenhoek, en mijn lievelingsspeelgoedding ![]() ![]() En dat ik mijn beste vriendin stevig bij haar hoofd pakte en toen zo *bonk* tegen de muur sloeg ![]() En dat we mijn dopje van mijn skipibal in de put gooide om te kijken wat er zou gebeuren... (we gooiden ook poppetjes van Lego in de put en dode hommels ![]() Leuk om aan te denken zeg ![]() |
![]() |
|
Eum.. dat ik toen ik anderhalf was ofzo.. ging mn moeder een fotow van me maken toen ik mn sokje aantrok op de bank in de kamer
![]() Verder nog wel wat genante dingen van daarna, maar niet alles, lang niet alles meer.. weinig zelfs..
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het heel logisch is dat je je weinig (en sommige mensen misschien geen) dingen herinnert van zoveel jaar terug, waarom zou je tenslotte? ’t Zou nogal veel werk zijn (en bovendien erg overbodig) om alles wat er in je leven gebeurt is te onthouden. Soms kan het idd wel verdringing zijn, maar ik denk dat het acht van de tien keer gewoon is omdat het zo lang geleden is.
Ik weet nog wel dingen van de peuterspeelzaal (sommige dingen kun je beter vergeten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ow, een vriendin had 2 kussentjes die waren heilig (zoals knuffels voor kinderen), toedeltjes oid. Ik had een aap. En een andere vriendin een eend. En van die eerste vriendin kreeg ik een keer een kaartje met 'leeoonie' op de enveloppe, ze wist niet hoe ze m'n naam moest schrijven. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
m'n vroegste herinnering is dat m'n vader me ergens in een soort kermisattractie had gezet zonder dat ik wist wat er gebeurde; het was een soort draaimolen maar dan met vliegtuigen aan stangen die ook in vertikale richting bewogen bij het ronddraaien; ik vond het doodeng en toen het eindelijk stopte zat ik echt megahoog en ik kon er niet uit; ik dacht dat dat ik voor altijd alleen zou zijn en ik heb daar voor m'n gevoel een hele tijd in paniek gezeten waarbij ik m'n tranen niet lang kon bedwingen; totdat een vreemde meneer me er uiteindelijk uittilde. volgens m'n moeder was ik nog geen 2 toen dit gebeurde en heeft ze het altijd ontzettend stom gevonden dat m'n vader dat gedaan had; ze moest zelf ook bijna janken. ik vertelde het een jaar geleden ongeveer; ze had niet verwacht dat ik dat nog wist; m'n vader wist het niet meer.
verder weet ik tot m'n 4e jaar nog een paar dingen; vanaf m'n 4e weet ik echt nog heel veel. |
![]() |
|
Veel herinneringen zijn ook aangepraat uit het standpunt van je ouders die jouw allerlei verhalen vertelden van vroeger, waarbij je op een gegeven moment zelf herinneringen gaat creeëren.
Onze herinneringen en hersenen zijn nogal onbetrouwbaar.
|
Ik herinnerde me erg veel omdat ik vanaf mijn 5e altijd heb geprobeerd mijn herinneringen te behouden. (net als met spierweefsel, verdwijnt wat onnodig is).
Mijn eerste herinnering is...ergens tussen 1 en 2 jaar (het lopen (eerste keer) van deur huis naar auto... - wacht, ook nog een eerdere van toen ik werd gevoed (1 jaar ofzow). Ik had er zegmaar 1 jaar geleden 10x meer maar ik vind die herinneringen overbodig en ze kunnen me afsturen van het pad dat ik nu volg. (ok, ik ben nog steeds gevoelig voor 'warmte'(liefde dus...) maar dat wil ik verminderen en die irrelevante herinneringen helpen daar niet bij) Ow, en verpruts deze topic niet aan het mij afbrengen van deze ideologie ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Vaak denken we iets te kunnen herinneren terwijl het eigenlijk een soort fantasie is. Verhalen die we onze ouders vaak hebben horen vertellen over ons toen we nog klein waren beginnen te lijken op een echte herinnering aan die tijd. Terwijl het geen herinneringen zijn maar uit verhalen gegroeide voorstellingen. Ook foto's en films kunnen hiertoe bijdragen. Ik herinner me niet zo erg veel meer. Dingen die ik echt nog van vroeger weet (en me vaak in gedachte kan voorstellen als beelden) zijn ook die herinneringen (die hoe onbelangrijk dan ook) zeer vaak terug komen. Bv :Ik lig bij m'n oma op de bank en ik word wakker. was ik een jaar of twee/drie want ze is gestorven rond mijn derde verjaardag. of ik loop met een klasgenote van de basisschool over het schoolplein, ik heb een zwart rokje aan en een rood shirt. Ik heb toen gedacht dat we wel moesten haasten voor de lunch Ik loop zit bij m'n oma en ik wil tv kijken, nog vijf minuten zegt ze. Ik tel tot vijf en ren naar de tv. Dat is ook weer van toen ik 2/3 jaar oud was.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik heb op een gegeven moment ook gedacht dat ik dingen van vroeger verdrong. Er is een periode waar ik echt weinig over weet, van mezelf. Eigenlijk gewoon de thuissituatie, ik weet dan wel losse dingen die er zijn geweest, met name omdat ik daar steeds weer aan herinnerd wordt. Maar daarnaast zijn er nog aardig wat jaren waar ik echt niets meer over weet.
Zelfs dingen van m'n brugklasjaar weet ik niet meer goed te herinneren, dan weet ik ook wel dat dat een vreselijk k*tjaar was, maar ik vind het gek dat ik daar dan weinig meer over weet. |
![]() |
|
![]() |
ik herinner me nog dat ik geopereerd moest worden aan m'n oren en m'n neusamandelen die eruit moesten, ik was toen iets van 4 jaar, ik weet er nog heel veel van, waarvoor het het meisje die ook in de wachtkamer zat voor geopereerd moest worden, dta het zusje van een jongetje zijn zalf wou opeten omdta ze dacht dat het tandpasta was, ik weet nog dta ik dat maskertje voor kreeg voor de narcose en toen ik wakker werd een ijsje kreeg maar die wou ik niet meer, en dat ik bij allemaal van die krijsende kindertjes op de zaal lag, en toen zei "had ik maar geen buisjes gekregen"(de operatie hield in dat ik buisjes in me oren kreeg omdat ik zowat half doof was) en dat ik toen bij de volwassenen op de zaal mocht liggen, en dat de zuster zei wat een leuke knuffel ik had en dat ik toen dacht "doe niet zo kinderachtig" oid, en dat terwijl ik zelf 4 was
![]() Ik kan me ook nog herinneren toen ik gaatjes in me oren kreeg, toen was ik ook iets van 4, en ik ging helemaal huilen en toen het klaar was en ik in de spiegel keek (ik zie dat beeld van mezelf nog steeds voor me) helemaal knalrood van het huilen, dikke opgezwollen oorlellen,m'n haren statisch en dat m'n moeder zei "mooi he?" ![]() en nog een paar kleine dingetjes, zoals me zus die commentaar had op mijn tekening, volgens mij begint het dus vanaf mijn 4e
|||
Citaat:
Herinneringen van in de buik en borstvoeding enzo zijn toch hoogstwaarschijnlijk fake (ook omdat ik ze pas later had ![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
Ik weet nog 2 duidelijke herinneringen. Ik vond dat me broer mooie slidings kon maken met zijn fiets. Hij wilde mij het duz leren. Oke, d8 ik. ik stapte op me fiets, en na de eerste bocht knalde ik op de grond, en had een tand door de lip.Jankend ben ik met me broer naar huis gegaan. toen we me fiets op wilde halen, wassie er niet meer. Het scheen dat het 'enge' buurjongetje hem had.
![]() Zelfde buurjongetje, peuterklas: Ik zat op de skelter maar hij wilde erop. hij duwde me van de skelter af en rende erachter aan, ik viel en had bloed. Ik jankend naar de juf toe, ik mog toen naast haar zitten in de klas... ![]()
|
Mm, me vroegste herinnering...pff, 'k denk dat ik een jaar of 4 was, en dat speltuintje aan de overkant werd opgezet, 'k zat daar op een gegeven moment met me laarsjes vast in de modder en dacht ik dat daar voor eeuwig vast zou zitten
![]()
||
Citaat:
Maar ik herinner mij pas de dingen echt vanaf mijn 7e of 8ste.
|
IK herinner me nog vrij veel van eerder - vroeger vind ik zo'n stom woord; zo praten bejaarden - , maar van m'n eerste jaren weinig. Vanaf het moment dat ik naar de basisschool (4 jaar) ging heb ik wat herinneringen; oude foto's etc. bieden dan aanknopingspunten. En van de peuterclub weet ik nog dat ik de hele club bij elkaar gehuild heb.
![]() Verder onthoud ik veel dingen van de afgelopen jaren, al vervaagt het wel. Een gevoel van herkenning door bijvoorbeeld geuren of muziek wil nog wel eens helpen wat dat betreft.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Mijn eerste herinnering was toen ik 1,5 was. Ik viel toen van de wasmachine op mn hoofd. Ik weet nog dat mn ouders weg moesten naar een of ander feest. Ik had pijn. Mijn moeder droeg een donkerblauwe jurk.
Ik heb er overigens geen blijvend letstel aan over gehouden. ![]() De eerst volgende herinnering is mn overgrootopa. Hij was ziek en lag op bed, er stonden veel mensen omheen. Ik kan me de mensen die naast me stonden nog herinneren. Ik was 2 toen hij stierf. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik weet nog dat ik vier werd op de peuterspeelzaal... toen hield ik een afscheidsfeestje, omdat ik niet meer terug zou komen na de vakantie... Ik mocht toen op van die tafeltjes staan en trakteren ![]() ![]() ![]() Oh ja, en we deden op de peuterspeelzaal altijd een soort polonaise naar de wc'tjes... Ik mocht altijd voorop als locomotief, want ik was de enige die kon fluiten ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En dit is niet iets wat ik later heb verzonnen, hij was er gewoon altijd als ik op de wc zat, heel vreemd ![]() Verder herinner ik me af en toe een bepaald iets, als een flits. Kan ook zijn omdat mijn ouders me dat later hebben verteld... |
![]() |
|
![]() |
ik kan me ook heeeel veel herinneren van toen ik 2 jaar was...
kheb gewoon vanaf dat ik 2 was veel dingen meegemaakt daarom herinner ik me nog zoveel... maar wat ik toch wel het grappigst vond was dat me broer me vader en me moeder aan tafel zaten te eten....en ik wou toen niet meer in de kinderstoel zitten ik wou op een "grote""stoel.. dat moch nie van me moeder en ik zat tegenover haar dus ik pakte me mes smeerder er de spinzazie aan en gooide het recht voor de kop van haar..toen moest ik naar de gang en raar dat ik dat vond.... eigenlijk was ik als kleuter best een brutaal blaag....(en dat ben ik nu nog).....was echt een " schatje".....(uhum) ![]() |
![]() |
|
Ik herinner me veel gebeurtenissen van voor mijn vijfde....
3 jaar: kwam binnen met een plastic truck in huis 4 jaar: Stond te springen in de zetel toen ik plots erachter belandde en mijn ouders hun rot schrokken 3 jaar: zat op 3 wieler en zong: sail away, sail away, sail awaaay Juffrouw lachen natuurlijk 3 jaar: directeur brengt me met me in zijn armen naar huis omdat ik vlak boven mijn oog een haak in me kop heb gehad toen ik aan het 3 wieleren was, fervente bezigheid toen nog 2 jaar: ma probeert in de badkamer mijn aangepast schoeisel om mijn voet te wringen omdat ik scheeve poten heb, doet ontzettend veel pijn,ik jank, ik kom te laat op school 0 jaar: ?????? ik zie veel dokters rond mij naalden in me steken, kan het me onmogelijk herinneren volgens mijn ouders, zal wel een droom geweest zijn 4 jaar: ben in spanje met mijn vader aan de hand, overal liggen injectienaalden op de grond voor drugs, toen wist ik niet waarvoor al die spuitjes voor dienden etc etc.... Laatst gewijzigd op 31-07-2002 om 14:05. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Weerwolfspel #28 Saarah | 500 | 31-01-2007 16:45 | |
Films, TV & Radio |
wat keken jullie vroeger? bj0etiejfreak | 55 | 14-09-2005 23:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[ Begin van Verhaal ] Behold, and enjoy... niam | 14 | 04-01-2005 22:43 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Psychologie |
waarneming roept weer herinnering op Verwijderd | 14 | 12-12-2003 21:50 | |
ARTistiek |
Ik schrijf deze brief wetend dat je hem nooit zult lezen. elsbizkit | 17 | 09-11-2001 13:12 |