Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2008, 10:22
Fabien
Fabien is offline
Ik zit nu op havo en wil graag klinisch psychologe worden. Nu weet ik dat je voor WO Psychologie ingeloot moet worden maar nu dus 't probleem: Wat kan ik dan beter doen, nog 'n jaar VWO achter mijn HAVO of op HBO mijn propedeuse halen en dan doorstromen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2008, 10:29
wallflower
wallflower is offline
VWO is toch twee jaar na de havo?
Oud 30-06-2008, 10:30
Fabien
Fabien is offline
Op 't VAVO niet
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 12:53
Verwijderd
Als je toch sowieso weet dat je psychologie gaat doen kan je net zo goed je P halen voor HBO psychologie. Doe je gelijk wat ervaring op in het vakgebied. Je komt dan geloof ik automatisch in lotingsklasse C... al doet dat er niet heel veel toe want bijna iedereen die meeloot voor psychologie wordt ook daadwerkelijk ingeloot.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 15:08
Verwijderd
Ik denk dat het voor jou nuttiger is om voor de propedeuse te gaan; je doet dan meteen al wat je wil doen en 't is ook nog eens een heel nuttig jaar. Ik geloof dat ze ook speciale programma's hebben voor mensen die met die propedeuse naar het WO willen doorstromen, dus het sluit ook nog eens goed aan.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 20:02
coopergirl
coopergirl is offline
Wanneer je het pluspakket volgt tijdens toegepaste psychologie (HBO), krijg je vrijstellingen bij je bachelor psychologie (WO). Dit heeft te maken met universiteiten waarmee betreffende hogeschool afspraken heeft. In Deventer (hogeschool Saxion) gelden de vrijstellingen voor zover ik weet iig bij het Radboud in Nijmegen.
Oud 30-06-2008, 20:23
Verwijderd
In Utrecht kun je ook 1 vrijstelling krijgen, maar daarmee maak je het eigenlijk alleen maar lastiger voor jezelf (want je moet nog steeds 5 vakken halen, maar dan dus 5 vd 7 ipv 5 vd 8).

Verder zou ik eerst eens kijken wat je écht met psychologie wilt gaan doen. Klinische psychologie is het meest gewilde beroep en zéker niet het makkelijkste beroep om aan de bak in te komen (ivm vervolgopleidingen). Tel daarbij op dat de zorgverzekeraars steeds meer macht krijgen op dat vakgebied (zo is dit jaar een behoorlijk aantal eigen praktijken over de kop gegaan omdat de zorgverzekeraars in al hun wijsheid hadden besloten om behandelingen pas achteraf te betalen) en trek je eigen conclusies.

Psychologie is een heel leuke wetenschap, hartstikke interessant en je kunt er nog genoeg zelf in ontdekken, maar staar je alsjeblieft niet blind op klinische psychologie!

Edit:
Wat de inloting betreft:
Er zijn een aantal universiteiten die niet meedoen aan de loting (Tilburg, Maastricht, Twente, zo uit m'n hoofd), maar ook op de universiteiten waar wel geloot wordt, wordt je doorgaans gewoon geplaatst. Daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken dus.

Laatst gewijzigd op 30-06-2008 om 21:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten