Dit verhaal is met een nick geschreven. Aan de FB's het vriendelijke verzoek mijn identiteit niet openbaar te maken.
Jullie hebben er al vast wel eens over gehoord. Een nep emailadres aanmaken en een beetje ermee kloten bij je vrienden. Misschien kinderachtig, misschien sneu, maar goed.
Datzelfde heb ik anderhalf jaar geleden gedaan. Ik had een emailadres aangemaakt en voegde een paar vrienden toe. Op dat emailadres heette ik, laat ik zeggen, Rick.
Ook was bij die toegevoegden een meisje, ik noem haar Marianne. We raakten aan de praat en dergelijke en ze stuurde me een foto toe. Op die foto zag ze er zeer leuk uit. Haar manier van praten was ook heel gezellig etcetera. Ik merkte dat ik haar leuk begon te vinden (ja, zelfs na 1 foto, camsessies en msn gesprekken). Ik heb dat toen als Rick gezegd, want als mijn echte naam durfde ik niet naar haar toe te stappen om zoiets te zeggen). Ik was toen nog te onzeker.
Er gingen een paar maandjes overheen. Ze vroeg 'Rick' wel vaak of we elkaar nu eindelijk eens konden gaan zien. Dit kon natuurlijk niet, omdat Rick niet bestond in deze hoedanigheid. Op de een of andere manier heb ik het kunnen afhouden. Wel stuurden we smsjes naar elkaar. Dit was dus met mijn eigen nummer, niet een aparte telefoon.
Op een gegeven moment kwam mijn echte ik in beeld. 'Rick' had mijn echte ik een paar keer toegevoegd in zo'n dubbelgesprek op msn. Ik was dus tegelijkertijd met twee msn's met haar aan het praten. Zodoende kwam ik als mijn eigen ik dus met Marianne in contact.
Ik merkte dat zij af en toe een paar d/t foutjes maakte, dus heb ik haar op msn uitgelegd hoe het precies zat. Een paar dagen later haalde ze een ruime voldoende voor een spellingstoets. Later vroeg ze me weer voor bijles wiskunde. Dit was bij haar thuis en de eerste keer dat ik haar in het echt zag. Vanaf dat moment vond ik haar echt leuk. Ik wilde als mijn eigen ik voor haar gaan en niet langer als Rick. Ik ben als Rick bot tegen haar gaan doen, zodat mijn eigen ik een kans kreeg. Mijn eigen ik kreeg inderdaad een kans, ze vond mij ook leuk. Dit was midden december 2007. Het ging uit tussen Rick en Marianne (voor zover dat ooit aan was geweest, ze hadden elkaar nooit gezien). Sindsdien heb ik het account Rick niet meer gebruikt. 1 januari hadden wij (mijn eigen ik en Marianne) met elkaar afgesproken en ze zouden zien waar het schip strandt.
Marianne en ik hebben nu dus al bijna 6 maand een relatie met elkaar. Het verloopt allemaal heel leuk met elkaar en we hebben een hele leuke tijd samen. In dit afgelopen jaar heb ik nooit meer aan Rick gedacht en Marianne ook niet. Haar telefoon was kapot, dus wij konden niet met elkaar smsen. Hoefde ook niet, we zagen elkaar vaak genoeg.
Tot vorige week. Marianne kreeg een nieuwe telefoon en stopte haar oude simkaart erin, deze deed het namelijk nog wel. Ze stuurde me een smsje, ik stuurde iets terug, niet wetende dat Rick nog in haar telefoon stond. Zij kreeg dus mijn sms onder Ricks naam. Een dag later kreeg ik weer een sms van haar, met als inhoud: 'Heb je morgen tijd voor mij? Zo ja, hoe laat? Xx' Ik stuurde terug dat ik rond 2 uur vrij was en dat ze dan welkom was.
Ze kwam vandaag aanfietsen en belde aan. Ze vroeg of ik even mee naar buiten wilde lopen. Toen was haar eerste vraag: 'Heb jij Rick verzonnen?' In eerste instantie ontkende ik het met mijn stomme kop ook nog. Na een stilte van ik weet niet hoe lang zei ik dat ik het toch was. Ze begon te huilen en dat brak mijn hart. Ze vroeg waarom, waar ik op antwoordde dat ik dacht dat ze niet van mij als mijn eigen ik zou kunnen houden. Ik was immers nog heel onzeker die tijd. Als laatste zei ze nog 'zo heb je het wel heel erg verpest...'. Ik kan haar natuurlijk niet ongelijk geven.
Na eerst een hele tijd te hebben gehuild om wat ik haar heb aangedaan, besloot ik een brief te schrijven om proberen uit te leggen wat mijn beweegredenen waren van dit allemaal. Deze heb ik vandaag naar haar toegebracht. Ik heb huilend uitgelegd dat ik er enorm veel spijt van heb en dat ik haar dat nooit aan heb mogen doen. Na een doodse stilte vroeg ze me of ik alsjeblieft wilde gaan.
Ik weet dat ik heel erg triest bezig ben geweest en heb er dan ook uit de grond van mijn hart heel erg veel spijt van. Ik wil haar echt niet kwijt, maar ik ben bang dat ik haar nu kwijt ben.
Wat denken jullie en wat zouden jullie doen als je Marianne was? Was het over en uit of zou je iemand nog een tweede kans geven?