Advertentie | |
|
![]() |
|
Na de 2de regel volg ik het niet meer
![]() En nog een toevoeging. Hoe doe ik dat met breuken én haakjes, met alleen breuken snap ik het nog maar met haakjes word ik kierewiet. Het gaat om deze.
Laatst gewijzigd op 01-07-2008 om 18:45. |
![]() |
|
Ik raad aan om niet die breuknotatie 1 1/8 te gebruiken, want dat maakt het enkel voor jezelf ingewikkelder. Wat 1 1/8 eigenlijk is, is 1 + 1/8 en niet 1 (maal) 1/8, waar je jezelf in zou kunnen vergissen.
Dan is het uitwerken ook kinderspel, in jouw opgave, zou ik dan beginnen met vermeningvuldigen met 6 (kgv van 2 en 3) zodat je 3(x+1) = 2(x+2) krijgt en dat kan je normaal wel oplossen. De oplossingsmethode voor die opgaves is trouwens steeds hetzelfde: alle haakjes uitwerken zodat je links en rechts een veelterm van de vorm Dus in wat stappen: 1) alle haakjes uitwerken tot simpele veeltermvorm 2) alles naar 1 kant brengen (... = 0) 3) proberen te herleiden naar x = ... (via ontbinden in factoren (N > 1), of gewoon via optellingen en vermenigvuldigingen als N = 1)
||||
Citaat:
Omdat je links van het gelijkheidsteken alleen een x wilt hebben moet je nu de uitdrukking -4 die links van het gelijkheidsteken staat zien kwijt te raken. Dat kun je bereiken door links en rechts 4 op te tellen. Dit geeft: 2*x-4+4=4+4, dus 2*x=8. Door nu links en rechts door 2 te delen vind je uiteindelijk x=4. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Links en rechts q*x optellen geeft: x²+p²-2*p*x-p*q+q*x=-q*x+2*q²+q*x, dus x²+(q-2*p)x+p²=2*q². Links en rechts 2*q² aftrekken geeft: x²+(q-2*p)x+p²-2*q²=0. Wil deze vergelijking 2 reële oplossingen hebben, dan moet gelden:
Laatst gewijzigd op 13-07-2008 om 12:11. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Vraag over rekenen met parameter - vwo 4 agg078 | 6 | 27-09-2015 12:15 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |