Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2008, 12:04
Velma
Velma is offline
Sinds een week staat de pc elke keer weer op 31 december 2001 (wel met verschillende tijden). Ook hebben we ineens een zwart scherm tussen het opstarten doorgekregen waar je met F1 bij de setup komt en F2 op de default manier door kan gaan (wat we tot nu toe doen). Nu vermoed ik dat ik misschien iets in de set up moet veranderen? Of hoe kan ik anders de tijd gewoon door laten lopen, in plaats van elke keer weer opnieuw in te stellen?

Hopelijk is dit een begrijpelijk verhaal
Oud 13-07-2008, 12:14
WolterB
WolterB is offline
Het kan zijn dat de batterij op het moederbord leeg is of er niet mer goed in zit. Probeer deze eens te vervangen.
Oud 13-07-2008, 20:09
Velma
Velma is offline
Erm.. dat zit in de kast? En hoe kan dat nu ineens zijn na zes jaar min één week En waarom gebeurt dit als onze huisnerd geëmigreerd is!

Maar nou ja.. en daarom ook het zwarte scherm met de f1 en f2 opties? Ik heb geprobeerd de datum en tijd daar in te veranderen en datum lukte 'm wel maar bij tijd kon ik niet verder dan 11 bij de dag doen
Oud 13-07-2008, 23:25
ILUsion
ILUsion is offline
Ik vermoed ook je BIOS-batterijtje, in de meeste gevallen is dat een CR2032, en ik geloof dat ze inderdaad gemiddeld zo'n 6 ā 7 jaar meegaan (kan langer, of korter (maar in dat geval is er meestal wel iets verkeerd ontworpen aan die computer)). Die batterij zit inderdaad in de kast en vervangen is enkel een beetje gepruts maar vereist niet meer dan een beetje handigheid.

Wat uitleg (Engels) op http://www.hardwaresecrets.com/article/81 . Mijn eigen uitleg zou zijn: open die kast, zoek het batterijtje, vervang het batterijtje, sluit de kast en start opnieuw op.
Oud 16-07-2008, 19:44
Velma
Velma is offline
Bah. Nou ja, ik zal het eens gaan bekijken in ieder geval.
Oud 19-07-2008, 21:50
Velma
Velma is offline
Hmm de pc blijkt 'maar' vier jaar te zijn en krijgt alleen maar meer kuren. We gaan wel een offline expert bezoeken
Oud 19-07-2008, 22:20
Koning
Koning is offline
Stel nou eerst maar eens de tijd opnieuw in, er is een kans dat er een CMOS reset plaats heeft gevonden, kost je niks om even te proberen.
Oud 19-07-2008, 22:28
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Stel nou eerst maar eens de tijd opnieuw in, er is een kans dat er een CMOS reset plaats heeft gevonden, kost je niks om even te proberen.
Dan zou hij niet bij elke reset opnieuw beginnen tellen, maar gewoon blijven voorttellen. Bovendien zie ik geen directe mogelijkheid waar een CMOS-reset uit voort zou kunnen vloeien, behalve dan een lege batterij.
Oud 19-07-2008, 22:37
Koning
Koning is offline
Voorbeeld is mijn oude Deskpro, als je daar een lege CMOS hebt begint de tijd niet te lopen, hij bitcht alleen dat deze niet is ingesteld.

Wat dat zou veroorzaken? Tsja misschien een handige Harry in huis. Wat het kost? 2 minuten.
Reageren

Regels voor berichten