Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2008, 15:40
Cartman88
Cartman88 is offline
Ik ben ingeloot bij de studie Nederlands Recht bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Alleen nu twijfel ik eigenlijk of het nu wel de juiste studie voor me is. Doet er hier iemand misschien nederlands recht en kan iemand me misschien iets meer vertellen over de studie qua moeilijkheid bijvoorbeeld?
Ik twijfel zo erg dat ik nog niet al mijn papieren heb opgestuurd naar de universiteit. Het zou denk ik wel heel erg jammer zijnn om halverwege het jaar of zelfs na een aantal weken te stoppen met een studie en dan het hele jaar niet te studeren.
Nou ik hoop dat iemand me kan helpen!
Toevoeging door Evatjuhhhh:
[na het sluiten van het crosspost topic heb ik wat posts toegevoegd waardoor het begin nu misschien onlogisch lijkt]

Laatst gewijzigd op 04-08-2008 om 19:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2008, 15:51
wallflower
wallflower is offline
Er zijn studies waar je in februari mee kan beginnen. Maar dit zijn zeker niet alle studies, en volgens mij meestal masteropleidingen (die kom ik iig het meeste tegen). Met de meeste bacheloropleidingen kun je niet in februari beginnen. Het ligt er dus aan welke studie het is, en dan kun je het meestal gewoon op internet vinden bij de informatie over die studie.
Oud 04-08-2008, 16:10
Liedewiet
Liedewiet is offline
ik heb hetzelfde gehad, ik was in september begonnen met HBO plattelandsvernieuwing maar dat vond ik echt niks. Ik kon geen studie vinden die ik leuk vond en die in januari of februari begon, en toen ben ik gaan werken. Ondertussen had ik besloten welke studie ik wou gaan doen, en die begon dus pas weer in september. Het werken ging vervelen en toen heb ik de beste beslissing ooit genomen: ik ging naar costa rica om spaans te leren en vrijwilligerswerk te doen, en heb nog in panama en nicaragua rondgereisd, in totaal 3 maanden. Heb echt een toptijd gehad.
Ik zeg natuurlijk niet dat jij dat ook moet doen, maar denk er eens over na, tis een goeie break ook om uit te vissen wat je nou echt wilt.

groetjes Lidewij
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 16:23
marieke1232
marieke1232 is offline
Hoi Cartman,

ik heb zelf een paar jaar geleden nederlands recht gestudeerd in maastricht. Ik heb dit 4 maanden gedaan en ben toen gestopt. Ik ben gestopt om 3 redenen:
1: mij beviel het PGO (probleemgestuurd onderwijs) niet in Maastricht (staat maastricht om bekend (pgo)) en
2: ik vond het te veel leeswerk; wij moesten heleboel arresten lezen en daar werd dan eindeloos over gediscussieerd, verslagen schrijven enz, kortom ik vond het erg veel leeswerk en
3: ik kwam net van de middelbare school en moest toen opeens maar 6 uur in de week naar de uni, kortom discipline was toen nodig. Ik had dan 2 keer 2 uur in de week werkgroep waarbij je eerste uur de casus van de laatste werkgroep besprak en 2e uur ging je nieuwe casus bespreken en leerdoelen vaststellen. Verder had ik dan nog 2 uur in de week "praktijk": daar kreeg je dan les in het lezen van arresten, hoe je die moest bekijken en zelf mogelijke uitspaken schrijven.

De studie zelf was, vond ik, niet zo moeilijk, zolang je het kan bijhouden zijn de tentamens zeker te halen.

Ik weet niet hoe rechten er aan toe gaat in Rotterdam, wellicht dat iemand anders je daar meer over kan vertellen. Succes in ieder geval. En mocht je blijven twijfelen: meld je alvast aan en schrijf je in, want anders ben je je plaatsingsbewijs kwijt . Dan kan je je altijd nog uitschrijven.

Laatst gewijzigd op 04-08-2008 om 16:29.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 18:43
Cartman88
Cartman88 is offline
Bedankt voor je reactie Marieke!

Nou ja ik ben een keer gezakt voor het eindexamen en dat vonden mijn ouders al niet zo leuk. Ik ben nu 19 jaar en als ik nu een jaartje 'verpest' bij mijn studie zullen ze weer niet zo blij zijn haha. Vandaar dat ik nu meteen een goede keuze wil maken, ook voor mezelf natuurlijk, want ik wil graag snel klaar zijn met studeren.
Ik denk ook inderdaad dat ik me maar alvast aanmeldt voordat ik straks helemaal nergens sta ingeschreven!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 19:52
Verwijderd
Je hebt neem ik aan weloverwogen je keuze gemaakt. Als rechten het absoluut niet is en je hebt al iets anders in je hoofd wat opzich ook wel kan dan moet je even kijken waar je dat kan doen. Stel het is na 4 weken niets: dan switch je naar een andere studie (overleg met studieadviseur enzo) soms hebben ze daarvoor mogelijkheden binnen dezelfde universiteit; dat het gemakkelijker gaat en je sommige vakken niet hoeft. Na een week of 4-5 had ik een redelijk beeld van de verwachting die ik moest hebben van het eerste jaar qua onderwijs en kon ik voor mezelf het beeld scheppen of ik dit een jaar lang vol ging houden.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2008, 20:27
Femic
Femic is offline
Ik zelf vind Rechten (heb net m'n Bachelor afgerond in Utrecht) de beste keuze ooit, had niets anders willen doen. Maar dat is zoiets ontzettends persoonlijks. Sommige mensen weten 'zeker' dat het voor hen de juiste studie is en haken na een maand af (in het eerste jaar valt sowieso de helft af ofzo, omdat 't niet blijkt wat men ervan verwacht had), andere mensen hebben hun twijfels en voltooien de studie wel. Maar als je nu al bijna zeker weet dat je 't niet leuk gaat vinden, dan zou ik nog wel even 3x nadenken of het wel echt de juiste keuze is, je kunt beter nu nog switchen dan na 2 maanden o.i.d. Maar schrijf je wel alvast in idd, anders ben je sowieso je plek kwijt!
Oud 06-08-2008, 18:50
Cartman88
Cartman88 is offline
Kan iemand me ook iets vertellen over het bindend studieadvies? Geldt dit voor alle opleidingen en op alle universiteiten of alleen voor sommigen? Bij de erasmus universiteit rotterdam geldt het voor alle opleidingen heb ik begrepen....
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 21:54
Balance
Balance is offline
Citaat:
Kan iemand me ook iets vertellen over het bindend studieadvies? Geldt dit voor alle opleidingen en op alle universiteiten of alleen voor sommigen? Bij de erasmus universiteit rotterdam geldt het voor alle opleidingen heb ik begrepen....
Volgens mij op (bijna?) alle opleidingen.
Maar bekijk het zo: als jij na 2 jaar nog steeds je P niet hebt gehaald en er zijn geen omstandigheden die het BSA doen opheffen, is het dan wel de juiste studie voor jou? Is het dan niet goed dat er iemand zegt 'ho, volgens mij moet je er mee stoppen, want je hebt nu voor elk vak 4 kansen gehad en nog is het niet gelukt..'
Dus maak je over dat BSA niet teveel zorgen.

En of iets je ligt weet je altijd pas als je het doet, het blijft altijd lastig maar ga het gewoon doen. Tuurlijk staan je ouders niet te springen mocht je toch switchen en jij vast ook niet, maar aan dat idee ben je ook zo weer gewend!

Overigens vind ik het idee van na 4 weken switchen helemaal niet zo goed. Ikzelf had na 4 weken juist echt géén idee van wat m'n studie later in zou houden. Ik was de eerste weken ook veel negatiever, omdat ik nog zo aan het wennen was aan het systeem en de zelf op te brengen discipline, dat ik daar niet door heen kon kijken. Dus ik zou het toch wel echt minstens een paar maanden aan zien.
Oud 07-08-2008, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Overigens vind ik het idee van na 4 weken switchen helemaal niet zo goed. Ikzelf had na 4 weken juist echt géén idee van wat m'n studie later in zou houden. Ik was de eerste weken ook veel negatiever, omdat ik nog zo aan het wennen was aan het systeem en de zelf op te brengen discipline, dat ik daar niet door heen kon kijken. Dus ik zou het toch wel echt minstens een paar maanden aan zien.
Je hebt ook niet echt een totaal idee natuurlijk maar het kan ook wel aan mijn opleiding liggen. Ik doe een technische studie en dan is het na een paar weken wel duidelijk of je het wil: als je dan al de grote hoeveelheid wiskunde en natuurkunde zat bent en het is geen kwestie van even doorbijten dan moet je er maar gewoon mee stoppen denk ik. Is dat niet ook zo bij recht? Ik kan mezelf er iets bij voorstellen dat als je na 4 weken klooien met wetbundels en het echt rampzalig vinden om die dingen mee te zeulen je dan stopt met je studie. Maar dat hangt dus wel een beetje van je studie af
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 12:16
Femic
Femic is offline
T.a.v. het bindend studieadvies: in Utrecht geldt dat ook voor alle studies ja.
Oud 08-08-2008, 13:24
Drez
Drez is offline
Voor de volledigheid: in Groningen (lang) niet voor alle studies.
Oud 21-08-2008, 18:57
Klaas-Jan
Klaas-Jan is offline
Voor Rechten hebben ze in Groningen geen bindend studie advies. Wel krijg je natuurlijk een advies, dit is enkel niet bindend zoals het bijvoorbeeld in Utrecht is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten