Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2002, 11:59
gangstahbabe
gangstahbabe is offline
de dood
ok ik heb een theorie... ok je gaat dood..... en dan??? je moet wel verder leven want je kan niet opeens stoppen met denken enz..... je leeft eigenlijk altijd verder.. ut kan gewoon niet en ut kan ook dat je naar de hemel gaat maar daar blijf je toch ook niet voor altijd???? heeft iemand een andere theorie over dood gaan??? dat zouw ik graag willen horen

dikkuh kuzz
astarte

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2002, 12:05
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
gangstahbabe schreef:
de dood
ok ik heb een theorie... ok je gaat dood..... en dan??? je moet wel verder leven want je kan niet opeens stoppen met denken enz..... je leeft eigenlijk altijd verder.. ut kan gewoon niet en ut kan ook dat je naar de hemel gaat maar daar blijf je toch ook niet voor altijd???? heeft iemand een andere theorie over dood gaan??? dat zouw ik graag willen horen

dikkuh kuzz
astarte
je denkt heel weinig als je hersenen geen zuurstof krijgen. Ik denk dus dat het licht gewoon uit gaat.
groot uigevallen avatar heb jij
Oud 14-08-2002, 12:07
Allome
Allome is offline
gepost op 14-08-2002 @ 12:59

--------------------------------------------------------------------------------
de dood

dikkuh kuzz
astarte
---------------------------------------------------------------------------------

nou, ze zeggen dat elk mens een gids heeft. dus je zou gids worden, van een familie lid (bev) maar er zeggen ook veel reincarnatie. ik kweeet het zelf niet. ik denk, gewoon, dat je blijft. vooraltijd of het nou als geest is of als mens. je kan toch niet zomaar verdwijnen in het niet? zwart, niks. je bent dood en je wéét het niet eens. je voelt niks, ziet niks, weet niks. dát vind ik maar een akelig idee :-( ik blijf liever voor eeuwig leven (als geest dan wel) als niks te zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 12:10
Allome
Allome is offline
kirk22 schreef:

je denkt heel weinig als je hersenen geen zuurstof krijgen. Ik denk dus dat het licht gewoon uit gaat.

maar dat kan toch niet.. het licht gewoon uitvallen. alsof je nooit hebt bestaan. hoe komen mensen dan aan gidsen geesten alles. is dat gewoon fantasie? (ik denk persoonlijk van niet)
zucht...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 12:26
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Allome schreef:
Citaat:
kirk22 schreef:

maar dat kan toch niet.. het licht gewoon uitvallen. alsof je nooit hebt bestaan. hoe komen mensen dan aan gidsen geesten alles. is dat gewoon fantasie? (ik denk persoonlijk van niet)
zucht...
laten we nou niet gaan zuchten vanwege die vermeende naïviteit dan zullen wij ons ook inhouden

ik neem aan dat als ik dood ben er niet iets onstoffelijks overblijft waarmee ik ergens anders weer verder kan omdat het me niet logisch lijkt en omdat ik er geen sterke argumenten voor ken.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 13:43
Rioto
Citaat:
Allome schreef:
gepost op 14-08-2002 @ 12:59

--------------------------------------------------------------------------------
de dood

dikkuh kuzz
astarte
---------------------------------------------------------------------------------

nou, ze zeggen dat elk mens een gids heeft. dus je zou gids worden, van een familie lid (bev) maar er zeggen ook veel reincarnatie. ik kweeet het zelf niet. ik denk, gewoon, dat je blijft. vooraltijd of het nou als geest is of als mens. je kan toch niet zomaar verdwijnen in het niet? zwart, niks. je bent dood en je wéét het niet eens. je voelt niks, ziet niks, weet niks. dát vind ik maar een akelig idee :-( ik blijf liever voor eeuwig leven (als geest dan wel) als niks te zijn.
gast ik ga niet een gids worden van iemand , krijg er nog geeneens geld voor
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 16:16
B0ll0x
B0ll0x is offline
ha ha maypole
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 16:17
REIE
REIE is offline
Citaat:
gangstahbabe schreef:
de dood
ok ik heb een theorie... ok je gaat dood..... en dan??? je moet wel verder leven want je kan niet opeens stoppen met denken enz..... je leeft eigenlijk altijd verder
Moge bij mij alles vergaan bij m'n dood, opdat ik niet eeuwig verder blijf leven als een stuk niets met bewustzijn...

REIE
Oud 14-08-2002, 16:44
xsten
xsten is offline
Daar gaan we weer.....

Ok, mijn idee is; Je ontstaat uit bepaalde samengekomen deeltjes en zodra de bindingen daarvan steeds zwakker worden en de deeltje los laten van elkaar ga je aftakelen en uiteindelijk dood. Zo ook je geest. Wanneer je dood bent houdt het dus op allemaal. Je lichaam onleedt zich weer in vele deeltjes en daaruit ontstaat weer iets anders.
Ik vind je zogenaamde theorie overigens een klein beetje soort van waardeloos.... Hetzelfde geldt voor dat ontzettend ordinaire plaatje eronder....
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 00:10
purple
purple is offline
dus mijn geest bestaat uit deeltjes die kunnen aftakelen?
dat lijkt mij bij ouderdom heel normaal ja, lichamelijk. dementie ok. valt ook iets bij voortestellen.
maar moord?
een auto ongeluk?
dan heb je geen tijd om afte takelen.

ook een soort van waardeloos??????

(als da meisje 12 is heeft ze een ontiegelijk goed stel hersens (ik dacht nog niet bewust of onbewust na over deze dingen...) en er is altijd baas boven baas....)

xm
Oud 15-08-2002, 00:30
micra
micra is offline
Citaat:
gangstahbabe schreef:
de dood

dikkuh kuzz
astarte
ik ken iemand die heeft de DooD mee gemaakt
hij zij dat er een helelange tunel was waar hij hard door heen vloog, de tunel was van een kleur die niet bestond

heel vreemt maar ik geloof er wel in

Edit: Géén afbeeldingen quoten.

Laatst gewijzigd op 15-08-2002 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 06:51
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
micra schreef:

hij zij dat er een helelange tunel was waar hij hard door heen vloog, de tunel was van een kleur die niet bestond

je zou ook eens kunnen gaan kijken naar wetenschappelijke verklaringen; op de een of andere manier is deze herinnering toch in de hersenen opgeslagen wat betekent dat er een soort van verwerking is geweest in de hersenenen; dat kan niet gebeurd zijn tijdens het dood zijn; wel terwijl het licht uitging zegmaar.

zie:
http://www.skepsis.nl/bde.html
http://www.skepsis.nl/bde-blackmore.html
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 08:56
xsten
xsten is offline
Citaat:
purple schreef:
dus mijn geest bestaat uit deeltjes die kunnen aftakelen?
dat lijkt mij bij ouderdom heel normaal ja, lichamelijk. dementie ok. valt ook iets bij voortestellen.
maar moord?
een auto ongeluk?
dan heb je geen tijd om afte takelen.

ook een soort van waardeloos??????

(als da meisje 12 is heeft ze een ontiegelijk goed stel hersens (ik dacht nog niet bewust of onbewust na over deze dingen...) en er is altijd baas boven baas....)

xm
Door een auto ongeluk raakt het systeem binnen je lichaam ook defect. De functies gaan verloren die alles bij elkaar houden. Je hersenen kunnen dan dus ook niet meer functioneren en vallen ook uiteindelijk uit elkaar.....

zo blij dan? (kom op zeg, je kunt toch wel iets verder denken)
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 08:58
xsten
xsten is offline
Citaat:
micra schreef:

Oh ja, jij kent iemand die de dood heeft meegemaakt?

right....... Dood is dood, leven is leven. Iemand gaat dood of iemand blijft leven. Ertussen hangen of zogenaamde bijna-dood-ervaringen zijn bullshit en zeker op de manier hoe jij het zegt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 12:22
Verwijderd
Die tunnel van licht is gewoon dat je hersens hard aan het trippen is door een ongeluk/weinig zuurstof etc.

Dit gesprek is zinloos, niemand weet wat er na de dood komt, je kan zeggen wat je willen, dat je het van jan aap ari hebt gehoord, maar niemand kan het bewijzen, je weet pas wat er gebeurt als je zelf sterft, en dan kan je het heelaas pindakaas niet meer doorvertellen

Weetje waarom ?

De dood komt als laatste, dus het moet ook het leukste zijn en om het niet te verderven voor de andere hebben ze het gemaakt zodat je het niet door kan vertellen
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 16:31
astarte
astarte is offline
hmm ja... ik denk ong het zelf de als gangstahbabe... je blijft eigenlijk voort leven tenminste je geest.. dit is wel een akelig idee.... dat je altijd blijft door leven en altijd en altijd enz..... het kan niet stoppen...mm ik hoop dat het maar fijn is na de dood \

Citaat:
p.s... hoe kom je eigenlijk aan die naam Astarte.. dat is een oppergodin.. mijn wicca naam is namelijk astarte dus.. ik vond het wel een beetje weird.. toen ik jou berichtje las
Edit: géén kleuren.

Laatst gewijzigd op 15-08-2002 om 17:52.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 17:23
purple
purple is offline
dus het lichaam van een oud iemand takeld dus even snel af als iemand met een auto ongeluk. Of gaat dat dan sneller, langzamer? Kan dat verschillen? ga je niet gewoon dood omdat iid je hard opeens ophoud en dus geen zuurstof meer krijgt etc.

wat gebeurd er met je geest met een auto ongeluk. ok de hersens takelen af, maar de geest dan ook. misschien staat het wel los van elkaar.

ik ben dus niet blij genoeg. ik geloof je verhaal niet. en je kan er welles en nietes op gaan antwoorden. maar waar ik een beetje geirriteerd van raak is het feit dat je een meisje van 12 (hoogstwaarschijnlijk) met een ook een eigen bedachte theorie over de dood waardeloos noemd. dat vind ik een beetje stom. het valt groten deels allemaal niet te bewijzen dus niets is waardeloos. jij ook niet en dat meisje van 12 ook niet en ik ook niet

xm
Oud 15-08-2002, 18:01
REIE
REIE is offline
Citaat:
xsten schreef:
Daar gaan we weer.....

Ok, mijn idee is; Je ontstaat uit bepaalde samengekomen deeltjes en zodra de bindingen daarvan steeds zwakker worden en de deeltje los laten van elkaar ga je aftakelen en uiteindelijk dood. Zo ook je geest. Wanneer je dood bent houdt het dus op allemaal. Je lichaam onleedt zich weer in vele deeltjes en daaruit ontstaat weer iets anders.
Ik vind je zogenaamde theorie overigens een klein beetje soort van waardeloos.... Hetzelfde geldt voor dat ontzettend ordinaire plaatje eronder....
Helemaal mee eens, en dat plaatje is zoiets dat chauffeurs op de zijkant van hun truck hebben staan

Wat bijna-doodervaringen betreft: ik zag onlangs nog een programma erover. Die indrukken van een tunnel met lichten enzo komt doordat er tussen je ogen en je hersenen ruis is. Verder associeren mensen die tunnel met iets spiritueels en plots zien ze dan ook daadwerkelijk Maria in hun hallucinerende toestand.
Men kan die indrukken van tunnels opwekken door mensen bloot te stellen aan lichtflitsen met een bepaalde frequentie. Dat zal wel verwarring zaaien op het netvlies van de gesloten ogen (Je kijkt immers niet met open ogen naar flitsen).

REIE
Oud 15-08-2002, 20:45
hybrid_b
hybrid_b is offline
het is geloof ik zelfs wetenschappelijk bewezen dat het tunnel effect een gemishe reactie in je hoofd is en dat de gevoelens die je erbij krijgt (vaak erg sterke gevoelens) ook gemishe reactish zijn
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 22:00
L Boksha
L Boksha is offline
True. Bijna dood ervaringen bewijzen niks. Bovendien: Je hersens zijn je keum niet uit geweest. Hoe komt dan dat beeld van die tunnel in je hoofd? Hersenen zijn geheel stoffelijk. Komt er dan iets stoffelijks bij?
Mijn instelling:
Je hersenen bevatten je geheugen en herinneringen. Wat de ziel dus ook is, herinneringen gaan niet mee, en worden niet gevormd. Als je dus doodgaat en je ziel ergens anders heen gaat, herinner je dus niet meer wie je was, en als je ziel al ergens anders terechtkomt, waar wél herinneringen mogelijk zijn, kom je er dus niet achter wat er gebeurd is. Kortom: wat er na de dood gebeurt is niet kenbaar. Persoonlijk denk ik dat je ziel, dat mijns inszien een soort stoffelijke (moleculaire?) signaalverzender is, dus uit je lichaam komt als je lichaam vergaan is, en ronddoolt, bijvoorbeeld eerst in die worm die zich door je gecomposteerde hoofd heen eet, door bacteriën enz. en door allerlei levende of niet levende dingen. Mischien wel weer eens in een mens. Wie weet? Ik denk wel dat de ziel losstaat van het wezen waar het inzit.
Oud 17-08-2002, 10:39
Black Soul
Black Soul is offline
ik denk dat het gewoon bij de dood helemaal afgelopen is, einde show, en ik geloof ook niet dat je een ziel hebt die verdergaat ofzo. dood = einde.
Oud 17-08-2002, 18:16
the tourist
the tourist is offline
Ik heb zelf geen idee wat er gebeurd nadat je dood gaat. Maar gangstahbabe had het erover dat ze zich niet voor kan stellen dat je leven ineens stopt, dat je niet meer kan denken. Ik denk dat dit wel kan, als je slaapt hou je in feite ook op met denken (vlak voor je slaapt vaak ook al), mensen kunnen bij oa meditatie ook hun hoofd helemaal vrij maken zodat ze even niet denken, mensen die hersendood zijn denken ook niet, enz. Het lijkt mij dus helemaal niet raar als je ineens stopt met denken en alles. Maar ja, of dat ook zo is.......
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 23:02
Kirk22
Kirk22 is offline
ok, je bent een stapel cellen die vergaat als ze geen zuurstof krijgen.
Het hiernamaals, geesten, gidsen, hemels, hellen en andere bedenksels zijn heel leuk (en hoopvol) om in te geloven, meer niet. Ze zijn bedacht, het zal wel.

ik ben ook wel benieuwd naar de beargumentering van Gangstahsbabes eerste post.

Laatst gewijzigd op 17-08-2002 om 23:04.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 00:06
legatus
legatus is offline
Het geloof in gidsen, engelen, geesten, demonen en andere bovennatuurlijke entiteiten is een fenomeen dat beter bestudeerd moet worden. Vooral diegenen die beweren paranormale ervaringen te hebben gehad. Ze zijn meestal helder van geest maar hebben een vertekend blik van de wereld.

Erg interessant. Jonge mensen zoals gangstababe zouden mogelijk voortekenen vertonen van schizofrenie. Mystieke, religeuze of paranormale zaken houden mensen, die een psychotische episode naderen, geheel in de ban.
Oud 18-08-2002, 00:47
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
ok, je bent een stapel cellen die vergaat als ze geen zuurstof krijgen.
Het hiernamaals, geesten, gidsen, hemels, hellen en andere bedenksels zijn heel leuk (en hoopvol) om in te geloven, meer niet. Ze zijn bedacht, het zal wel.
fully agree...ik vraag me altijd af: waarom moeten we per se na de dood verder leven? Waarom kunnen velen et niet accepteren dat als je dood bent je gewoon weg bent.....waarom kan men et zich niet voorstellen? Alleen omdat wij meer hersenen hebben? Dat snap ik echt niet..et is in mijn ogen zoals Kirk22 zegt, je bent een hooppie cellen, meer niet...
Oud 18-08-2002, 15:33
Evito
Evito is offline
Natuurlijk ben je wel meer dan een hoopje cellen.
Dat hoopje cellen vormt je lichaam, een 3-dimensionaal iets. Echter, je hebt ook nog je energie, je multi-dimensionale astrale lichaam. Goed, stel het lichaam gaat dood, dan blijft het astrale lichaam nog over. Immers; een doodsoorzaak is altijd 3-dimensionaal. Een kogel raakt enkel het fysieke lichaam, een hartaanval ook, etc. etc.
Goed, dus dat blijft over, maar dan zou nog het lichaam uitgaan. Ook een kandelaar heeft een fysiek lichaam en energie, maar die kan ook niet denken! (Waarschijnlijk )
Echter, wij hebben bewustzijn, een onverklaard verschijnsel. Het bewustzijn zal overgaan van lichaam naar geest, zoals vaak iedere nacht bij het slapengaan. Je zal geestelijk kunnen waarnemen en een overgang maken naar het geestelijk leven.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 18:06
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Evito schreef:
Natuurlijk ben je wel meer dan een hoopje cellen.
Dat hoopje cellen vormt je lichaam, een 3-dimensionaal iets. Echter, je hebt ook nog je energie, je multi-dimensionale astrale lichaam. Goed, stel het lichaam gaat dood, dan blijft het astrale lichaam nog over. Immers; een doodsoorzaak is altijd 3-dimensionaal. Een kogel raakt enkel het fysieke lichaam, een hartaanval ook, etc. etc.
Goed, dus dat blijft over, maar dan zou nog het lichaam uitgaan. Ook een kandelaar heeft een fysiek lichaam en energie, maar die kan ook niet denken! (Waarschijnlijk )
Echter, wij hebben bewustzijn, een onverklaard verschijnsel. Het bewustzijn zal overgaan van lichaam naar geest, zoals vaak iedere nacht bij het slapengaan. Je zal geestelijk kunnen waarnemen en een overgang maken naar het geestelijk leven.
leg mij maar eens uit hoe iets stoffelijks en iets niet stoffelijks interactie kunnen hebben. volgens mijn logica zijn ze dan per definitie van hetzelfde; en dus beiden stoffelijk; ook klinkt het nogal technisch wat je zegt alsof het echt ergens goed op gebaseerd is, dan kun je vast ook vertellen waar precies die interactie plaatsvindt of hoe je zo zeker kunt weten hoe dat in elkaar zit?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 18:56
Verwijderd
Citaat:
L Boksha schreef:
True. Bijna dood ervaringen bewijzen niks. Bovendien: Je hersens zijn je keum niet uit geweest. Hoe komt dan dat beeld van die tunnel in je hoofd? Hersenen zijn geheel stoffelijk. Komt er dan iets stoffelijks bij?
Volgens mij zijn die bijna-doodervaringen een produkt van de maatschappij en de cultuur waar we in opgegroeid zijn. In de meeste Westerse landen is de heersende opvatting dat de hemel aan het eind van een lichtende tunnel ligt en God een oude vent met een baard is. Dat hoor je ook altijd van mensen die bijna-doodervaringen gehad zouden hebben. Het is gewoon een soort droom. In dromen komen op een irrationele manier bepaalde herinneringen terug die je ooit hebt opgedaan. Zoals jij dus tijdens je leven het clichébeeld van God als oude vent in een wit gewaad hebt opgedaan, zie je dat terug als je hersens in delerium zijn tijdens zo'n bijna-doodervaring.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 10:28
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
xsten schreef:
Het houdt allemaal op maar toch gaat er iets anders uit ontstaan? Dat kan ik niet geloven, dood betekent het niet meer functioneren van de deeltjes en cellen in je lichaam, die zijn kapot en rotten zoals een dood lichaam rot en stinkt. Daaruit ontstaat niks meer, helemaal niks.
Oud 19-08-2002, 10:39
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
lady_x schreef:
Het houdt allemaal op maar toch gaat er iets anders uit ontstaan? Dat kan ik niet geloven, dood betekent het niet meer functioneren van de deeltjes en cellen in je lichaam, die zijn kapot en rotten zoals een dood lichaam rot en stinkt. Daaruit ontstaat niks meer, helemaal niks.
ze bedoelt volgens mij gewoon een soort recycling van het materiaal waar je uit bent opgebouwd; als je potje appelmoes leeg is gooi je het in de glasbak zodat ze er weer een breezer van kunnen maken. als je zelf op bent gooi doe je jezelf in een doos onder de grond en verspreid je materiaal zich weer over de aarde om hier en daar weer wat anders te gaan doen; is niets paranormaals aan.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 10:46
Tio
Tio is offline
Agree.

Gezien het feit dat je ook begint als een hoopje cellen neem ik aan dat je ook wel zo eindigt. Een embryo heeft geen bewustzijn zolang het nog een klomp cellen is en als je aanneemt dat, op het zelfde moment dat er zich een bewustzijn vormt, een ziel ontstaat, zou je dus moeten aannemen dat die ziel ook stoffelijk is en niet zomaar is komen aanwaaien.
Ik wil iig iedereen aanraden zich niet z'n hele leven lang met de dood bezig te houden, je moet ook nog tijd hebben om te leven.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 11:31
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
Tio schreef:
Ik wil iig iedereen aanraden zich niet z'n hele leven lang met de dood bezig te houden, je moet ook nog tijd hebben om te leven.
Is juist en ik ben er ook niet elke dag mee bezig maar toch maakt het deel uit van ons leven en vind ik het eigenlijk wel boeiend erover na te denken, hoewel het helemaal geen nut heeft.
Oud 19-08-2002, 12:49
Screenager
Screenager is offline
Het is eigenlijk gewoon heel simpel... je houd gewoon op met bestaan

All dat gedoe over hiernamaalsen (?) en reincarnatie enzo is imo meer 'wishfull thinking'
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 14:02
damaetas
damaetas is offline
waarom zou je niet ineens kunnen stoppen met denken?
Oud 19-08-2002, 15:27
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
damaetas schreef:
waarom zou je niet ineens kunnen stoppen met denken?
sommige mensen vragen zich dan af wat ze denken als ze niets meer kunnen denken (terwijl dat gewoon niet gedefinieerd is; het bestaat niet); daar vinden ze dan geen antwoord op dus bedenken ze dat het wel logisch is dat ze gewoon nooit stoppen met denken; gevolg: een hiernamaals.

sommige mensen vragen zich af wat er buiten het heelal is als het eindig groot is (terwijl dat gewoon niet gedefinieerd is; het bestaat niet); daar vinden ze dan geen antwoord op
+
sommige mensen vragen zich af wat er voor tijd en na tijd zal zijn en was (terwijl dat gewoon niet gedefinieerd is; het bestaat niet); daar vinden ze geen antwoord op
=
gevolg: mensen bedenken dat het wel logisch is als er een god bestaat die dat alles omvat.

ik vraag me even sterk af wat er op bladzijde 4127 van het nieuwe testament staat (terwijl dat gewoon niet gedefinieerd is; het bestaat niet); daar vind ik dan geen antwoord op; gevolg: ze sluiten me op.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 19:53
REIE
REIE is offline
Citaat:
nare man schreef:

Volgens mij zijn die bijna-doodervaringen een produkt van de maatschappij en de cultuur waar we in opgegroeid zijn.(...) Zoals jij dus tijdens je leven het clichébeeld van God als oude vent in een wit gewaad hebt opgedaan, zie je dat terug als je hersens in delerium zijn tijdens zo'n bijna-doodervaring.
Tja, de katholiek ziet Maria aan het eind van de tunnel, en een hindoe Vishnu of zoiets dergelijks... In ieder geval is de ervaring van iemand die stervende is vaak een tunnel met heldere kleuren. En dat is wetenschappelijk bewezen!

Citaat:
Just Johan schreef:

sommige mensen vragen zich dan af wat ze denken als ze niets meer kunnen denken (terwijl dat gewoon niet gedefinieerd is; het bestaat niet); daar vinden ze dan geen antwoord op dus bedenken ze dat het wel logisch is dat ze gewoon nooit stoppen met denken; gevolg: een hiernamaals.

sommige mensen vragen zich af wat er buiten het heelal is als het eindig groot is (terwijl dat gewoon niet gedefinieerd is; het bestaat niet); daar vinden ze dan geen antwoord op
+
sommige mensen vragen zich af wat er voor tijd en na tijd zal zijn en was (terwijl dat gewoon niet gedefinieerd is; het bestaat niet); daar vinden ze geen antwoord op
=
gevolg: mensen bedenken dat het wel logisch is als er een god bestaat die dat alles omvat.
God is een omweg... Verder wou ik ff kwijt dat in "Baudolino" van Umberto Eco wel een geloofwaardige God in voorkomt die volmaakt is, en al het slechte emanaties (onzichtbare uitstromingen) zijn van God. En een van die emanaties is de christelijke God, hier Demiurg genoemd. Deze Demiurg zou per vergissing uit trots en onwetendheid de tijd hebben geschapen waarvoor alles eerst eeuwigheid was. Tijd is een eeuwigheid die stotterd. En met tijd heeft de Demiurg vuur geschapen, dat warmte geeft, maar ook alles kan verbranden. Zie hier het falen.

Verdikkeme, dit was off-topic, ik maar er nog wel een topic over, dus hou reacties maar voor jezelf. En dan kom ik ook weer aan Just Johans stukje, met die Demiurg als God

Laatste reactie: Berkeley beweerde dat niets echt was omdat je geen ervaring van materie kan krijgen, maar een indruk. Dagt betekende dus dat aleen het bewustzijn bestaat, en je indrukken van bv materie waren door God ingegeven.

REIE (slaat wartaal uit)

REIE
Reageren

Regels voor berichten