Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2008, 11:46
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik vind soms wel eens vreemde beestjes in mijn konijnenkooi. (Wanneer het hok weer niet eens op tijd is verschoond ). Nu dus weer, net terug van vakantie en dus al even niet schoongemaakt.

Het zijn beestjes van ongeveer 1cm groot. Ze zijn bruin en zien er uit zoals op de foto. Ik heb het idee dat het iets met de poep te maken heeft. Maar of ze nou uit het konijn komen of juist gaan broeden in de keutels weet ik dus niet. Mijn konijn is verder in orde

Wie weet wat voor insect dit is?

Oud 07-08-2008, 00:16
Nienna*
Nienna* is offline
Weet je zeker dat je konijn in orde is?
Want de laatste keer dat ik soortgelijke beestjes in het voer van mijn hamster vond, ging hij dood .
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 10:32
Verwijderd
als je niet goed voor je dier zorgt, zou je dat dan niet eens wél gaan doen? dan ben je ook van die beestjes af. en als je het niet vertrouwt, dan ga je naar de dierenarts. of bel je iig de dierenarts, als je gierig bent.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 16:44
handschoen
handschoen is offline
Ja, eens met het bovenstaande!

Ik weet verder niet wat voor beestjes het zijn, maar als er beestjes in je kooi zitten omdat het niet vaak genoeg wordt schoongemaakt, dan heb ik het idee dat je echt iets fout doet...

En misschien kan je inderdaad beter even naar de dierenarts bellen en de situatie uitleggen, of erheen gaan en deze foto laten zien.

Dan weet je waarschijnlijk meer, dan dat als je er hier een topic over gaat maken!

Oja, nog even een waarschuwing: als je het hok/de kooi niet geregeld schoonmaakt, dan kan je ook last van maden krijgen. (niet dat dit maden zijn gelukkig) Als je dat vervolgens te laat door hebt, dan is je konijn ten dode opgeschreven.

Laatst gewijzigd op 07-08-2008 om 17:01. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 13:24
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
als je niet goed voor je dier zorgt, zou je dat dan niet eens wél gaan doen? dan ben je ook van die beestjes af. en als je het niet vertrouwt, dan ga je naar de dierenarts. of bel je iig de dierenarts, als je gierig bent.
Eh, wie zegt dat ik niet goed voor mijn dier zorg? Laat je ongenuanceerde mening er even buiten. (Bovendien is mijn konijn alweer 8 jaar oud...)

Ik snap jullie idee wel van de dierenarts, maar mijn konijn is prima in orde. Eet goed, drinkt goed, vacht is goed, lichamelijke kenmerken zijn goed, gedrag is goed etc.

Het enige wat ik mij gewoon afvroeg is wat deze beestjes zijn.
Wie weet komen ze wel helemaal niet uit mijn konijnenkooi zelf, maar uit de omgeving van de kooi?
Oud 08-08-2008, 14:32
AlopiA
AlopiA is offline
Jongens, het konijn is in orde, tenzij Spek zich zorgen maakt over het welzijn van de beestjes op de foto lijkt de dierenarts me niet zo nuttig.
Oud 09-08-2008, 01:35
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Nou, mij wel, ik heb natuurlijk echt 0 kennis over dieren maar laatst zag ik bij AnimalPlanet dat een konijn stuiptrekkingen en iets aan zijn zenuwstelstel kreeg doordat er een beestje o.i.d. in zijn oor kroop en daar iets binnen veroorzaakte.
Oud 09-08-2008, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Jongens, het konijn is in orde, tenzij Spek zich zorgen maakt over het welzijn van de beestjes op de foto lijkt de dierenarts me niet zo nuttig.
dit vind ik een beetje vriendjespolitiek, maar goed.

het enige wat ik wilde zeggen is dat het niet goed is als er beestjes in de kooi zitten. spekkie zegt niks over beestjes buiten de kooi en wel iets over niet goed schoonmaken, dus een verband is dan snel gelegd. wil je die beestjes niet hebben (wat mij nuttig lijkt voor het welzijn van het konijn, aangezien een konijn vast niet zo goed met zijn huisgenootjes/nieuwe huisdiertjes kan omgaan), zorg dan gewoon dat de kooi schoon wordt en blijft. beter voorkomen dan genezen.
en de dierenarts is er ook voor advies en informatie, dus bellen lijkt me helemaal geen slecht plan, aangezien parasieten ook tot zijn werkvlak behoren.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 23:38
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
dit vind ik een beetje vriendjespolitiek, maar goed.

het enige wat ik wilde zeggen is dat het niet goed is als er beestjes in de kooi zitten. spekkie zegt niks over beestjes buiten de kooi en wel iets over niet goed schoonmaken, dus een verband is dan snel gelegd. wil je die beestjes niet hebben (wat mij nuttig lijkt voor het welzijn van het konijn, aangezien een konijn vast niet zo goed met zijn huisgenootjes/nieuwe huisdiertjes kan omgaan), zorg dan gewoon dat de kooi schoon wordt en blijft. beter voorkomen dan genezen.
en de dierenarts is er ook voor advies en informatie, dus bellen lijkt me helemaal geen slecht plan, aangezien parasieten ook tot zijn werkvlak behoren.
Omdat dit topic van een fb is moet het zeker wel vriendjespolitiek zijn? Het gaat er gewoon om dat er ontopic gebleven wordt. De TS wil weten wat voor insect het is, nu word er tot in den treure meer van hetzelfde gezegd. En nu dus ontopic.
Oud 10-08-2008, 00:17
Verwijderd
Met een cm lijken ze me wat groot voor 'standaard' parasieten in een k'nien.
Het zou kunnen, maar als je het idd even niet hebt schoongemaakt denk ik dat ze gewoon ingetrokken zijn. Gewoon in de gaten houden; het zijn vast gewoon torretjes ofzo; mogelijk larvale vorm als ik het kopje van het linkbeestjesbeestje zie.

Uiteindelijk is het zomer, vleigende beestjes komen kooi binnen, vinden groot pluizig dier dat ze van een (voor hun) aangename leefomgeving voorziet en besluiten te blijven. Je zou hooguit die foto door kunnen mailen naar je dierenartsenpraktijk (of uitprinten/meenemen) waarschijnlijk kunnen zij het wel ter plekke zien. En als er wel wat aan de hand is, kan je meteen een afspraak maken

/Ja, ik hier.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 14:08
Kitten
Kitten is offline
Ik vind de foto niet helemaal duidelijk om te determineren maar ik kan wel zien dat ze geen hoofd hebben (dat betekend dat het geen kever-achtig beest is). Het is blijkbaar een insect (want het is geen spinachtige of pissenbed) met een volledige gedaanteverwisseling dat geen duidelijke kop heeft.

Ik denk dat het een soort vlieg (diptera) is. En ik vermoed dat ze leven van het enigsinds vochtige hooi dat in de kooi ligt. Ik kan niet zeggen of het specifiek goed of slecht voor het konijn is, alleen.

Ze lijken iig hier op:
Oud 21-08-2008, 18:25
Stefanie
Stefanie is offline
Heb je de beestjes al verwijderd? Dan is het toch niet zo belangrijk wat het precies is. Als ze maar niet terugkomen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten