Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2008, 12:20
roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik hoop dat iemand hier misschien een antwoord weet op mijn vraag.
Ik werk bij een bedrijf (elektronica winkel) er wordt hier vrij slecht betaald (in de zin van, het minimumloon en nooit meer) en een training na werktijd (in de avond uren) wordt niet betaald, onder het motto 'interne training in ieders belang'.
De training had betrekking op het beter kunnen verkopen van bepaalde producten.

Nu vraag ik mij een paar dingen af:
- Is het verplicht om avonduren (in de zin van een training) te betalen en zijn hier ook uitzonderingen op?
- kan je werknemers hun gehele carriere het minimumloon betalen, zonder ooit een cent omhoog te gaan (uitgezonderd van inflatiecorrectie)?
- Is het normaal om mensen exact het minimumloon te betalen?

Het probleem is een beetje dat er bij het bedrijf een zeer informele werksfeer hangt, het moet er vooral 'gezellig' zijn en iedereen is bang om de sfeer te verpesten door te zeuren over geld.

Kan iemand mij misschien helpen? Of weet iemand waar ik terecht kan?

Alvast super bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2008, 13:18
T_ID
T_ID is offline
De rest zou ik op moeten zoeken, maar normaal is het minimumloon zeker niet. Je treft het slechts nog aan bij zeer simpel werk dat geen enkele kennis of vaardigheden vereist.
Oud 18-08-2008, 15:07
arPos
arPos is offline
Geen idee maar ik weet wel dat als trainingen die de baas wenst niet door de baas betaald worden ik niet kom dansen.

Ja je kan je werknemers hun gehele cariëre het wettelijk minimumloon betalen

nee dit is niet normaal.

en dan ook nog een 'informele' werksfeer (om te kotsen), misschien moet je eens met je werkgever gaan praten over een professionele werksfeer of je geld op een ander paard wedden.
Oud 19-08-2008, 13:23
Verwijderd
Ik dacht dat als een training vereist is voor het werk en die door de werkgever gegeven word, die dan ook betaald hoort te worden? Oid?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 15:46
Verwijderd
Als ik het zo lees is het tijd om op zoek te gaan naar ander werk.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 15:55
ganralph
ganralph is offline
als je verplicht bij die training aanwezig moet zijn, zijn het dan geen overuren of zo?

en voor de rest: er zijn zat elektronicawinkels in dit land die je wel normaal behandelen. en vrees dan niet meteen in een stijve, formele werksfeer te belanden (wat dat ook moge zijn)

met een informele werksfeer kan ik de hypotheek/huur niet betalen...
Oud 19-08-2008, 21:01
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Als ik het zo lees is het tijd om op zoek te gaan naar ander werk.
En niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt (kleine tip).
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 13:09
Skater13
Skater13 is offline
Spreek je baas/leidinggevende er op aan dat een training in de meeste gevallen betaald hoort te worden en waarom dit dus niet gebeurd. Wees ook niet bang voor de 'informele werksfeer', dit is puur een opzetje van je baas om alles rustig en zonder gezeur over salaris e.d. te laten verlopen, mijns inziens iig...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 09:54
robser
robser is offline
Wat verdien je per uur?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 14:24
arPos
arPos is offline
Citaat:
als je verplicht bij die training aanwezig moet zijn, zijn het dan geen overuren of zo?
hangt af van je contract en CAO zo weet ik bijvoorbeeld dat in mijn laatste horeca-CAO stond dat voor trainingen een 125% tarief bestond maar dat de reistijd wel voor eigen rekening kwam.

maar zo ver ik weet is het in nederland de norm om de trainingen voor je personeel ten voordeel van je bedrijf op zijn minst als gewoon werk uit te betalen.
Oud 22-08-2008, 14:26
arPos
arPos is offline
Citaat:
Spreek je baas/leidinggevende er op aan dat een training in de meeste gevallen betaald hoort te worden en waarom dit dus niet gebeurd. Wees ook niet bang voor de 'informele werksfeer', dit is puur een opzetje van je baas om alles rustig en zonder gezeur over salaris e.d. te laten verlopen, mijns inziens iig...
'informele werksfeer' klinkt een beetje als een hennepplantage/DJ schooldisco
Oud 22-08-2008, 21:32
Ivo
Ivo is offline
Een training die verplicht gesteld wordt aan personeel wat al in dienst is, moet ook een vergoeding tegenover staan, gelijk aan het normale uurloon (met eventueel een avonduren-toeslag). Of een structurele loonsverhoging als je de training met succes hebt afgerond.

Staat er niets tegenover, dan gaat die werkgever maar lekker in z'n eentje naar de training. Jouw vrije tijd is vrije tijd. Jij mag dus zelf bepalen wat je daarin doet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten