Hallo iedereen,
Ik kreeg gistermiddag het virus/trojan/spyware
Antivirus XP 2008 op mijn computer, maar gelukkig heb ik het uiteindelijk weten te verwijderen (na enkele tools te hebben gedownload en uitgeprobeerd). Gedurende het zoeken naar de juiste oplossing had ik ook tijdelijk even mijn Internetverbinding uitgeschakeld, omdat ik bang was dat de bewuste malware onder het scannen nog steeds door zou gaan met troep binnenhalen van het Internet. Om precies te zijn, deed ik het volgende:
1. Al mijn Internetverkeer stoppen door gebruik te maken van instellingen in mijn firewall (ZoneAlarm);
2. Internetverbinding uitschakelen door naar 'Netwerkverbindingen' te gaan, op het pictogram te rechtsklikken en dan op 'Uitschakelen';
3. Netwerkkaart uitschakelen door eveneens naar 'Netwerkverbindingen' te gaan, op het pictogram te rechtsklikken en dan op 'Uitschakelen.'
Toen ik uiteindelijk klaar was, heb ik toen alles ook weer opnieuw ingeschakeld. Internet werkt naar behoren, alleen Outlook Express krijgt meteen bij het opstarten de volgende foutmelding:
De server heeft de verbinding onverwachts afgebroken. Mogelijke oorzaken zijn problemen met de server, netwerkproblemen of te lange inactiviteit. Account: 'pop.hetnet.nl', Server: 'pop.hetnet.nl', Protocol: POP3, Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Foutnummer: 0x800CCC0F.
Dus alhoewel er duidelijk een Internetverbinding is, kan het programma blijkbaar geen e-mail ophalen. Er zijn geen problemen met de server van mijn provider en het ligt ook niet aan een te lange inactiviteit van de Internetverbinding, dus dan moet het een netwerkprobleem zijn.
Ik ging dus weer naar Start -> Instellingen -> Netwerkverbindingen. Meteen als ik daar kom, zie ik dat de pictogrammen van mijn netwerkkaart (1394-verbinding) en mijn Internetverbinding gewoon blauw zijn, en niet grijs. Maar als ik dan rechtsklik op één van de pictogrammen en 'Status' selecteer, zie ik bij 'Status' dat het plaatje van de twee computers grijs is. Dus er is wel degelijk iets mis daar, want normaal behoort het gewoon blauw te zijn.
Ik weet niet precies wat ik moet doen. Ik kan bij de Internetverbinding de verbinding herstellen (dan vernieuwt hij de verbinding), maar bij de netwerkkaart kan ik de verbinding niet herstellen. Ik krijg dan de volgende foutmelding:
1394-verbinding herstellen.
Het probleem kan niet worden opgelost omdat de volgende actie niet kan worden voltooid:
TCP/IP is niet voor deze verbinding ingeschakeld. Kan niet doorgaan.
Neem voor assistentie contact op met de beheerder van dit netwerk.
Ik weet niet of TCP/IP nodig is voor deze verbinding, want volgens mij is deze nooit ingeschakeld geweest, ook niet bij mijn Internetverbinding (deze heeft ook geen TCP/IP en functioneert ook gewoon). Mijn computer maakt overigens géén deel uit van een groot netwerk; hij staat gewoon in mijn studeerkamer en is met geen enkele andere computer verbonden en deelt ook geen Internetverbinding met welke computer dan ook.
Als ik rechtsklik op één van beide pictogrammen in 'Netwerkverbindingen', zie ik ook de optie 'Verbindingsbrug maken.' Zou dat een oplossing kunnen zijn? Moet Outlook Express misschien worden verbonden met de netwerkkaart of iets dergelijks?
Zoals ik zojuist al zei, weet ik niet zeker wat ik nu moet doen. Moet ik misschien de CD (van KPN Telecom) van mijn modem weer tevoorschijn halen zodat het programma dat daarop staat de verbinding opnieuw installeert en controleert?
Ik zou het heel fijn vinden als iemand me hiermee kan helpen.

Alvast hartelijk bedankt!