Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb hier ook last van. Belangrijkste is dat je je realiseert dat je gewoon fouten mag maken of dat het acceptabel is als je gewoon even niet meer op het woord komt. Dat laatste heb ik zelf nog wel eens, maar er wordt meestal geen aandacht aan besteed, als het beoordeeld wordt.
Verder: regelmatig oefenen schept zelfvertrouwen. Wat ook wel helpt is om je te realiseren dat iedereen er wel een beetje last van heeft of in ieder geval ooit last van heeft gehad.
|
Verwijderd
|
Presentaties geven voor groepen mensen vind ik ook altijd verschrikkelijk, maar er zijn een paar dingen die het wel minder eng maken. Als eerste de voorbereiding: zorg dat je goed in het onderwerp zit. Als jij degene bent die er het meeste van af weet van de hele groep voel je je vanzelf zekerder over wat je gaat vertellen. En als je echt staat achter wat je wilt overbrengen krijg je ook eigenlijk altijd een hoger cijfer, omdat je geloofwaardig bent.
Zorg dat je thuis de presentatie al een paar keer hebt gedaan en time jezelf ook. Dan weet je of je te snel praat en welke zinnen eventueel struikelblokken kunnen zijn. Je kunt het beste voor je gevoel eigenlijk te langzaam praten. Vaak is dat voor toeschouwers dan juist een aangenaam tempo. Bouw ergens halverwege een flauw grapje in. Dan weet je zeker dat je de aandacht vasthoudt van de mensen die naar je luisteren en als mensen lachen, kun jij ook even lachen en ontspannen. Dat scheelt voor mij ook altijd een hoop. Verder kun je het ook opbouwen. Hoe vaker je inderdaad voor een groep praat, hoe minder erg het wordt. Je faalangst verdwijnt er niet door, maar elke keer dat je een presentatie geeft waar je tevreden over bent heeft een positieve invloed op de volgende keer. Vertel bijvoorbeeld aan je vrienden waar je het over wilt hebben om ook meer 'in het onderwerp' te komen. Zorg dat je niet je hele presentatie op papier hebt staan. Dan raak je veel eerder van slag als je afwijkt van de zinsopbouw die je in je hoofd hebt. Steekwoorden zijn echt genoeg, vooral bij voldoende voorbereiding. Een laatste tip, die heel simpel klinkt maar voor mij echt goed werkt is zorgen dat je je handen ontspant. Dus geen gebalde vuisten, geen gefriemel aan je haar of je handen in je zakken houden, maar gebruik je handen om je verhaal kracht bij te zetten. Als je handen ontspannen zijn is automatisch je hele lichaam minder gespannen, ben je minder zenuwachtig en word je minder snel rood. Probeer het thuis maar eens. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Ideale school Verwijderd | 22 | 02-07-2011 09:30 | |
Psychologie |
Angst voor presentaties/spreken in een grote groep Cartman88 | 12 | 07-08-2008 22:25 | |
Studeren |
pabo, creatieve therapie of sph? sweetblondgirl | 21 | 19-07-2005 23:21 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Doping juutje_17 | 8 | 06-04-2001 13:37 |