Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2008, 20:13
Verwijderd
Blugh. Net werd er aangeklopt en toen ik opendeed zag ik een jongeman voor de deur staan. Hij doet een algemeen verhaaltje over groene stroom, en dat dat duurder is geworden en vertelt dat hij van het energiebedrijf is. Nu zit ik bij Eneco, en hij hangt één of ander vaag verhaal op over dat zij van greenchoice de groene stroom aan Eneco leveren en dat ze mij een korting aan willen bieden om het gebruik van groene stroom te promoten. 0,25cent per KWh stroom en 0,25cent per M2 gas.

Ik vertrouwde het allemaal niet en heb gezegd dat ik het liever nog even nazocht online, wat ik net heb gedaan. Wat ik heb gevonden vind ik maar vaag en ik hoopte dat iemand van Consuwijzer hier me misschien meer kon vertellen.
Op diverse fora zie ik overwegend slechte berichten staan over agressieve verkooptechnieken. Net als ze bij mij hebben gedaan, beweren de mensen die langs de deur komen dat je geen contract tekent, maar enkel tekent voor een extra korting en dat er verder niets verandert. Dit is natuurlijk niet waar. Als je tekent wat zij even voor je neus heen en weer wapperen teken je ervoor om over te stappen naar stroom van greenchoice. Helemaal groene stroom, dat wel, maar niet een korting die je ontvangt van de overheid, terwijl je bij je huidige energieleverancier blijft. Toch is dat wel hoe zij het brengen. Nogal misleidend, kort gezegd.

Om niet alleen maar gekleurde informatie binnen te krijgen heb ik nog wat verder gekeken en volgens een vergelijkingssite (energieleveranciers.nl) is greenchoice nog niet eens zo slecht. Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben?

Laatst gewijzigd op 01-09-2008 om 20:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2008, 20:57
Tiño
Tiño is offline
je blijft altijd bij je netbeheerder, dus wat dat betreft verandert er niets.
Je leverancier wordt greenchoice, die tegen bedrag x gas en stroom levert.
Je krijgt dus 2 rekeningen 1 van je leverancier en 1 van je netbeheerder.
Als je voor greenchoice zou kiezen is dit puur een administratieve wijziging, maar betaal je dus voortaan wel voor de levering van gas en stroom aan hen, als dat goedkoper is als eneco is het het overwegen waard, groene stroom is verder bullshit, stroom=stroom, ze gaan echt niet voor jou ineens moeite doen om groene stroom jou huis in te pompen door al die leidingen.
Oud 01-09-2008, 21:00
T_ID
T_ID is offline
Nou ja, als je objectief wilt, beredeneer zelf:

Greenchoice wekt geen stroom op, ze speculeren op de stroommarkt, voor energie die andere waaronder Eneco aanbieden. Als ze het groene stroom noemen kopen ze daarbij dus Franse kernenergie.

Wat kan Greenchoice daarmee dat anderen niet kunnen? Helemaal niets. Beloftes van hoge korting zijn dus per definitie onhaalbaar, en moeten dus oplichting zijn.

Overigens heb ik wel ervaring met nog zo'n stroomprijsvechter. Energie Direct. Pure oplichting, en ze zeiken maar door en door. Uiteindelijk moest direct schelden aan de telefoon eraan te pas komen voordat ze stopten met bellen. Daarvoor ging het echt tweemaal per dag drie dagen lang. Hang op en ze bellen direct terug, en geen nee als antwoord accepteren.

Ik weet ook waarom ze dus niet aan de deur kwamen, met zulke brutaliteit zouden hun verkopers aan de lopende band gemolesteerd worden lijkt me.
Oud 01-09-2008, 21:46
Verwijderd
Citaat:
je blijft altijd bij je netbeheerder, dus wat dat betreft verandert er niets.
Je leverancier wordt greenchoice, die tegen bedrag x gas en stroom levert.
Je krijgt dus 2 rekeningen 1 van je leverancier en 1 van je netbeheerder.
Als je voor greenchoice zou kiezen is dit puur een administratieve wijziging, maar betaal je dus voortaan wel voor de levering van gas en stroom aan hen, als dat goedkoper is dan eneco is het het overwegen waard, groene stroom is verder bullshit, stroom=stroom, ze gaan echt niet voor jou ineens moeite doen om groene stroom jou huis in te pompen door al die leidingen.
op die manier is het onzin ja, maar een bepaald gedeelte van alle stroom in nederland is groen. dat deel betaal ik dan en dat doe ik graag, of andere mensen het nu stierenpoep vinden of niet.

maar waarom zou het voordeliger zijn om twee instanties te betalen, trouwens? het blijft voor mij een vaag verhaal.

Citaat:
Overigens heb ik wel ervaring met nog zo'n stroomprijsvechter. Energie Direct.
die verhalen ken ik inderdaad. verschrikkelijk. ik snap ook eigenlijk niet dat mensen er in trappen aan de deur of aan de telefoon. als iets écht zo goed en écht zo goedkoop is, dan had je het al lang van iemand anders gehoord.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:37
Verwijderd
Greenchoice heeft bij mij de deurbel gemold .
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 11:07
hermanf
hermanf is offline
Het is gewoon niet de moeite waard. Als ik een berekening doe op de site van Greenchoice gebaseerd op een verbruik van 3500 kWh stroom per jaar, dan kom ik uit op een tarief van € 0,1784/kWh. Bij Eneco betaal je € 0,1809 per kWh. Inderdaad een verschil van € 0,0025 per kWh. Bij een verbruik van 3500 kWh is dat dus 3500x0,0025 = € 8,75. Het is dus inderdaad goedkoper maar ik zou me voor dit bedrag een hoop potentieel gezeik besparen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 19:27
Anika
Wij hebben hier sinds twee jaar stroom van Greenchoice en we hebben er nog geen negatieve ervaringen mee gehad, alles verloopt gewoon normaal.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 19:27
Verwijderd
Hier komen ze ook regelmatig langs aan de deur. Greenchoice, Nuon, etc. Gisteren ws Nuon er nog: Alles bleef via Eneco lopen, maar ik kreeg wel 25% korting. Right. Dat blaadje heeft dus geen handtekening gekregen.

Grreenchoice was inderdaad ook vrij aggressief qua verkooptechniek. Begint een of ander verhaal over overheidssubsidie die wordt afgeschaft, en duwt vervolgens een contract onder m'n neus. Zag er op zich wel ok uit maar heb het die week toch nog opgezegd (Consumentenbescherming ftw). Nergens waren tarieven te vinden, muv een of andere lagere prijs dan Eneco-garantie. En als je dingen beweert over fossiele brandstoffen als kernenergie die veel CO2 uitstoten werkt dat als bedrijf niet bepaald in je voordeel.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2008, 16:04
ConsuWijzer
ConsuWijzer is offline
Beste Sterrenmeisje,

Het is goed dat je via verschillende bronnen informatie over de aanbieder (in dit geval Greenchoice) probeert te krijgen. Misschien nog iets wat je kan helpen: Greenchoice heeft een vergunning van de NMa gekregen om te mogen leveren aan consumenten. Deze vergunning houdt in dat Greenchoice voldoet aan de eisen (dat ze financieel en administratief op orde zijn).

Als je wil overstappen, denk dan wel aan de opzegvergoeding. Als je van energieleverancier wil veranderen, moet je namelijk rekening houden met de resterende contractsduur van je oude contract. Dit geldt alleen als je een contract met een bepaalde looptijd hebt (vaak is dat 1, 2, 3 of 5 jaar). Energieleveranciers mogen dan een opzegvergoeding in rekening brengen voor een voortijdige contractsbeëindiging. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de contractduur en de resterende looptijd op het moment van opzeggen.
Via de link hieronder kun je lezen welke vergoeding de energieleverancier maximaal mag vragen, afhankelijk van de resterende looptijd en de duur van het contract.

Informatie over opzegvergoedingen

Even nog over de verkoop aan de deur.
Wanneer een energieleverancier gebruik maakt van verkoop aan de deur (colportage), dan biedt de Colportagewet extra bescherming aan jou als consument. Belangrijke regels uit de Colportagewet zijn:

-De colporteur (verkoper) moet bij de startvan het verkoopgesprek zeggen dat hij een overeenkomst met je wil afsluiten.
- Een colporteur mag geen misleidende mededelingen doen over het product.
- Je moet onmiddellijk na het ondertekenen van de overeenkomst een kopie (akte) ontvangen. Als je die niet ontvangt, is de overeenkomst nietig/niet geldig.
- Een overeenkomst kan binnen acht dagen worden ontbonden (opgezegd). Die ontbinding moet op de manier gebeuren die het bedrijf in de overeenkomst heeft beschreven.
- Je kunt de energieleverancier schriftelijk laten weten dat de overeenkomst nietig is. Het adres moet in de brief staan.

Mocht je verder nog vragen hebben, kijk dan ook eens op www.consuwijzer.nl
Reageren

Regels voor berichten