Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2008, 09:07
Blackeyed
Blackeyed is offline
Hallo,
Vrijdag vertrek ik op vakantie naar Kreta. Geweldig toch, als ik me nu maar niet zo zorgen maakte over dat vliegen. 2 jaar geleden heb ik voor de eerste keer gevlogen. Die vlucht is zeer vlot verlopen maar toch vond ik het niet zo'n aangename ervaring.
Ik heb zo schrik dat er iets mis gaat en dat we crashen en dat ik enkele seconden werkelijk besef dat ik ga sterven. Ik weet dat vliegen tegenwoordig heel veilig is maar toch kan ik die gedachten niet van me afzetten.
Ook het gevoel dat ik geen controle heb over wanneer ik uit het vliegtuig kan jaagt me schrik aan.
Heeft iemand enkele tips om mijn vlucht goed door te komen, bijvoorbeeld aan de hand van ademhalingsoefeningen enzo waar ik rustiger van word?
Oud 25-08-2008, 11:48
Verwijderd
Ademhalen: diep en regelmatig. Niet te snel want dan ga je duizelig worden.

Het voordeel van een vliegcrash is dat je hoogstwaarschijnlijk meteen dood bent, en niet de rest van je leven je eten door een rietje moet eten.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2008, 15:42
Verwijderd
Een oom van me heeft ook vliegangst, wat hij doet is zorgen dat hij echt héél erg moe is wanneer hij moet vliegen. Hij slaapt dan door de vlucht heen en dat werkt heel goed bij hem Misschien heb je daar iets aan...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2008, 16:02
zeep007
zeep007 is offline
goed ademen, regelmatig in en uit. Persoonlijk adem ik dan langer uit dan in. Wees bewust van wat je denkt en voelt. Je kan denken als je weer angst voelt; daar ga ik weeeer en dan lekker iets anders doen. Mp3 speler mee, boekje mee, kletsen, ff naar de wc.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2008, 12:12
ganralph
ganralph is offline
vlieg je alleen of met vrienden/familie? leg hen dan uit dat je vliegangst heb en vraag of ze je kunnen afleiden tijdens de vlucht, maar zeker ook op het vliegveld voor het boarden. Kreta is niet zo heel lang, dus met praten, spelletjes, enz kom je die tijd wel door.
het grote probleem is denk ik dat je te veel gaat nadenken, dus zorg dat je niet alleen bent met je gedachten. neem evt. iets (muziek, (foto)boek) mee waar je goede herinneringen bij hebt, zodat je je daar een beetje in kunt "verliezen"; brochures over wat je op vakantie kunt gaan doen? als het maar afleidt van de vlucht zelf.

wat evt nog kan helpen:
vraag bij inchecken/boarden of je bij de nooduitgang mag zitten (voor je eigen gemoedsrust) of iig vóór de vleugels. je gaat dan niet letten op bewegende/rammelende klepjes en vreemde geluiden uit de motor (die uiterst normaal zijn, maar wellicht wel eng als je ze niet kent)

overigens zijn er ook huisartsen die slaappillen voorschrijven voor dit soort gevallen. maar dit zou ik alleen als allerlaatste optie kiezen. zorgen dat je gewoon moe bent (zoals hierboven gezegd) is dan wenselijker.
Oud 26-08-2008, 23:32
strontkind
strontkind is offline
mijn moeder had hier ook erge last van en heeft temazepam voorgeschreven gekregen. 2 voor de heenweg en 2 voor de terugweg. misschien kun je zo iets vragen. en zowiezo degenen die meegaan inlichten dat je er moeite mee hebt.
Reageren

Regels voor berichten