Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2008, 20:48
Balance
Balance is offline
Sinds kort zit ik op een sport waarbij we 'klassikaal' buikspieroefeningen doen (crunches in allerlei vormen, voornamelijk) en al na 2 crunches verga ik van de pijn in mijn rug. Ik kan dan echt niet meer verder, maar wil natuurlijk eigenlijk niet al zo snel afhaken.

Ik vraag me af wat ik fout doe. De pijn zit ongeveer op het midden van mijn rug. Vandaag heb ik wel de lerares gevraagd naar hoe ik het beter kan doen en zij had het over het kantelen van mijn bekken en je rug op de grond duwen. Maar toen ik dat probeerde was de pijn evengoed aanwezig.

Misschien heeft iemand anders een goede tip?
Oud 25-09-2008, 13:31
Methuselah
Methuselah is offline
Is zo'n toestelletje halen geen optie? Ik heb zo'n rol-ding, best wel handig...

Niet vergeten om ook je rugspieren dan wat te trainen hé, want anders train je maar één kant van je lichaam en veroorzaak je een onevenwicht waardoor je ook rugpijn kan krijgen.
Oud 25-09-2008, 13:55
Verwijderd
Huhuhu bekken kantelen

Ik zal thuis es zoeken heb volgens mij nog wel ergens een artikeltje met tips voor 'goede' crunches.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 14:25
Verwijderd
Ik heb twee jaar pilates gedaan en daar hadden we oefeningen om je rug goed plat op de grond te houden. Ik moet zeggen dat op het moment dat ik doorhad hoe ik mijn rug moest houden, ik geen pijn meer had in mn rug bij het doen van buikspieroefeningen. Dus misschien moet ze dat gewoon beter uitleggen of jij het beter begrijpen
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 16:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
Is zo'n toestelletje halen geen optie?
Zoals ik al zei; het is op sport en we doen de crunches klassikaal.
Dus om nou elke week m'n toestelletje mee te slepen én daar als enige mee te oefenen..

@Ertur: graag!

@z0p: ze legt het uberhaupt niet uit, alleen nu ik er naar vroeg. En toen begreep ik het wel en ik deed ook wat zij zei. Maar nog was de pijn er.
Oud 26-09-2008, 08:15
kim---16
kim---16 is offline
Cours stability, dit doen wij regelmatig op de atletiek. hiermee train je je buik en rug spieren. Je doet dit op een grote bal, deze kost rond de 10 a 15 euro. en er zijn honderden oefeningen. Je kan rustig beginnen en naarmate je spieren sterker worden, kan je steeds zwaardere oefeningen doen
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 08:20
Verwijderd
Ok ik heb het gisteren gelezen maar niet meer gepost dus nu even uit het geheugen:

- NIET aan je nek trekken (toen ik zelf nog wel eens buikspieroefeningen deed kruiste ik mijn armen voor mijn borst of hield een gewicht vast, maar volgens het boekje kon je je handen best bij je oren houden zo lang je maar niet trok/duwde)
- Hou je knieën gebogen
- Laat je hoofd niet teveel achterover hangen
- Beweeg niet teveel, houd je lichaam stil tijdens de crunch
- Tijdens de crunches alleen je schouderbladen de grond laten raken bij het omlaag gaan, niet je hoofd/nek etc
- Uitademen bij omhaaggaan, inademen bij omlaag gaan.

Mja ik weet niet of dit de problemen oplost maar meer kan ik me zo snel niet meer herinneren
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 10:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
Cours stability, dit doen wij regelmatig op de atletiek. hiermee train je je buik en rug spieren. Je doet dit op een grote bal, deze kost rond de 10 a 15 euro. en er zijn honderden oefeningen. Je kan rustig beginnen en naarmate je spieren sterker worden, kan je steeds zwaardere oefeningen doen
Nogmaals: ik ben niet op zoek naar andere oefeningen.

@Ertur: tnx. Een deel kan ik wel wat mee, zoals het uitademen, hoe je je handen moet houden, je hoofd niet teveel naar achter en de schouderbladen. Alleen dat van je knieën gebogen is lastiger, omdat de oefeningen juist ook zijn met bijvoorbeeld je benen gestrekt op de grond, je benen gestrekt in de lucht en je benen over elkaar enzo. Maar ik ga het allemaal uitproberen volgende week.
Oud 26-09-2008, 11:00
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Een soort van buikspierkwartier is het?

Dat mensen last krijgen van hun rug is niet heel erg vreemd, ik heb zelf ook les gegeven in een buikspierkwartier, maar na 2 chrunches al is niet normaal. Heb je daarnaast vaker rugklachten? Heb je ooit je rugspieren getraind? Op wat voor ondergrond lig je?
Oud 26-09-2008, 18:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
Een soort van buikspierkwartier is het?

Dat mensen last krijgen van hun rug is niet heel erg vreemd, ik heb zelf ook les gegeven in een buikspierkwartier, maar na 2 chrunches al is niet normaal. Heb je daarnaast vaker rugklachten? Heb je ooit je rugspieren getraind? Op wat voor ondergrond lig je?
Nou niet echt een buikspierkwartier als in de sportschool. Ik zit op dansles en van het uur dat we hebben doen we iets van 10 minuten dingen als buikspieroefeningen, push-ups en oefeningen voor bovenbenen enzo.

En inderdaad, het is al direct bij de eerste crunches. Rugpijn is mij overigens niet vreemd nee, ik heb al snel rugpijn bij het tillen en soms ook als ik bijvoorbeeld heel lang gestaan heb. En door je rug gaan zit in de familie. Maar dan nog moet ik toch wel in staat zijn om een paar crunches te doen?
En we doen die oefeningen op een matje.
Oud 26-09-2008, 22:41
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Het zou nog wel mogelijk moeten zijn om een paar crunches te doen. Je rugklachten geheel verhelpen lijkt me vrij moeilijk aangezien het in de familie zit. Ben je ooit wel eens bij de Fysio geweest? Of als je dat overdreven vindt moet je de volgende keer dat je bij de huisarts bent een vraag achteraf stellen over je rug, het kan misschien wat slijtage zijn aan rugwervels.

Je kan je rug wel trainen, goede rugspieren kunnen klachten verminderen, denk aan iemand die last heeft van zijn knie en die dan kniebuigingen moet doen.
Een goede oefening is hyperextensie

Zorg dat je bekken en onderbuik op de grond blijven wanneer je omhoog komt, niet al te hoog gaan ( lukt ook niet ) en rustig weer zakken. Dit kan je gewoon in je bed doen als je matras niet al te zacht is. Doe dit bijvoorbeeld 2 x per dag 1 serie van 5-10x. Ik denk dat je klachten bij alledaagse dingen dan wel zullen afnemen.

Deze oefening traint met name de onderrug en het midden van je rug, je kan nog een variatie erin bouwen door je linkerarm en je rechterbeen en vice versa tegelijk omhoog te doen zodat net weer andere spieren in je rug getraind worden.
Oud 27-09-2008, 13:04
Balance
Balance is offline
Dankjewel voor alle tips. Ik ga inderdaad maar eens proberen om elke dag zo'n serie te doen.

Ik ben wel veel bij fysiotherapeuten geweest trouwens, maar nooit voor m'n rug. Altijd voor allerlei andere klachten; dat zal allemaal wel met elkaar in verband staan.
Reageren

Regels voor berichten