Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2008, 17:12
objectief
objectief is offline
Laatst een artikel over een Snackwagens gelezen in het AD.
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2674...eel_erger.html

PvdA-wethouder Jantine Kriens, zou vinden dat Snackwagens moeten verdwijnen voor scholen, en dat deze buiten een straal van 200 meter moeten blijven!

Dus volgens de raadslid zou het intrekken van de vergunningen van snackwagens;
- Kinderen tegen obesitas / Zwaarlijvigheid beschermen
- Zorgen dat niemand meer buiten een straal van 200m van school nog Snacks zal kopen.

Wat vinden jullie van snackwagen rondom scholen?
En wat vinden jullie over de kwaltiet van voeding op scholen vergeleken met Snackwagens?
Zou er niemand meer patat, snacks Turkse pizza's eten als alle snackwagens verdwijnen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2008, 19:10
Verwijderd
Wat vinden jullie van snackwagen rondom scholen?
Een beetje overdreven.
En wat vinden jullie over de kwaltiet van voeding op scholen vergeleken met Snackwagens?
Bij mij op school kun je ook gewoon frikandellen/kipcorns/kroketten/kaassouflés/pizzaatjes enz. kopen. Scheelt dat je op school ook nog een broodje gezond en fruitzakjes en dat soort dingen kunt kopen. Ik weet niet hoe dat bij die snackwagens zit?
Zou er niemand meer patat, snacks Turkse pizza's eten als alle snackwagens verdwijnen?
Tuurlijk blijven ze dat gewoon eten. Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 04:32
blurred
blurred is offline
Sjoh, als ik tussen de middag echt een frikandel zou willen eten dan kan ik daar best 200 meter voor lopen. Dat is geen onoverbrugbare afstand, ook niet voor iemand met obesitas. Die wet slaat dus helemaal nergens op. Bovendien, als studenten dan geen snacks meer kunnen halen bij een snackbar in de buurt van hun school, kunnen ze nog altijd vet voedsel halen in de kantine zelf, of anders een pak gevulde koeken bij de supermarkt.

Pak dan puur en alleen de schoolkantines aan, en investeer in meer lessen lichamelijke opvoeding. De jeugd eet nog wel genoeg broodjes kaassoufle na schooltijd, als ze het echt willen.
Oud 16-10-2008, 11:52
Verwijderd
ik denk dat al dit soort maatregelen nutteloos zijn zolang mensen niet weten hoe ze verstandig met eten om moeten gaan. dus als we daar nou eens eerst wat meer tijd in stoppen...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 13:04
Miekje*
Miekje* is offline
Bij ons op school gaan na de vakantie alle snoep en drankautomaten weg omdat ze dan broodjes willen gaan verkopen in de kantine
Oud 16-10-2008, 15:56
AllardX
AllardX is offline
Ik denk zelf dat deze maatregel voor weinig verschil zal zorgen.

Het is denk ik duidelijk dat de mensen die te maken hebben met overgewicht meestal erg van eten houden. Het maakt die mensen meestal vrij weinig uit of ze het nou in de supermarkt moeten gaan halen, of dicht bij de school. Hoe gemakkelijk zeg je wel niet tegen je vrienden 'Kom, we gaan even naar de snackbar', of die nou 20 meter, of 200 meter van de school staat zal die mensen weinig uitmaken.

Bovendien zouden die mensen heus wel zo slim zijn van zo'n wagen om hem dan even net buiten die 200m straal te zetten, zodat ze hun échte klanten, voor wie het een probleem is dat ze snacken, hun wagen wel weer weten te vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Bij ons op school gaan na de vakantie alle snoep en drankautomaten weg omdat ze dan broodjes willen gaan verkopen in de kantine
Bij ons zijn ze er allebei, en het ongezonde eten is duurder dan een broodje gezond, en die zijn erg lekker.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2008, 15:47
MTpower
MTpower is offline
Als het regent werkt dat vast, zo niet, dan niet
Oud 18-10-2008, 17:35
Flijn
Flijn is offline
Citaat:
Nee, juist !

En die maatregel lijkt me gerommel in de marge. Zolang het eetgedrag afhangt van de nabijheid van een snackwagen is bewustzijn over voeding blijkbaar niet genoeg ontwikkeld.

Wat niet wegneemt dat het slecht is om een snackwagen/snoepautomaat binnen handbereik te hebben, ook als je wél weet dat het ongezond is, is de verleiding dan soms te groot.
Dus hoe groter de afstand hoe beter (is er ten minste nog wat lichaamsbeweging vereist ), maar de kern van het probleem pak je er natuurlijk niet mee aan.

Laatst gewijzigd op 18-10-2008 om 19:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten