Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2008, 02:58
ffc14
ffc14 is offline
Hallo allemaal, ik moet voor deze periode een ANW verslag inleveren met een onderzoeksvraag.

Mijn onderzoeksvraag luidt "Hoe heeft men de massa en afstand van de zon berekend?" Ik heb al wat opgezocht, en weet dat het te maken heeft met de massa bepaling van sterren. Maar verder kwam ik niet. Is er misschien iemand die mij de stappen tot het komen op de antwoord voor deze vraag zou kunnen leggen?

Ik wil het zelf allemaal eerst begrijpen en daaruit een vergemakkelijkte versie inleveren voor mijn leraar.

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 09-09-2008 om 03:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2008, 17:25
ILUsion
ILUsion is offline
Heb je al in het Engels gezocht, bv. op 'measure mass of a star'. De NASA heeft bv. al volgende antwoord gegeven: http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/as...s/970609f.html
Oud 09-09-2008, 17:29
mathfreak
mathfreak is offline
Om de massa van de zon te vinden dien je van een bepaalde planeet de afstand tot de zon en de omlooptijd om de zon te kennen. Stel dat de planeet een massa m heeft en zich op een afstand r van de zon bevindt, en in een tijdsperiode T om de zon draait. Als we veronderstellen dat de planeet een cirkelvormige baan om de zon beschrijft, dan wordt de kracht waarmee de zon de planeet aantrekt gegeven door . Als M de massa van de zon voorstelt geldt echter ook: . Hierin stelt G=6,67*10-11 Nm²/kg² de zwaartekrachtsconstante van Newton voor. Uit deze 2 vergelijkingen voor F kun je een vergelijking afleiden waarin alleen M, r, T en G voorkomen. Omdat r, T en G bekend zijn kun je hieruit dus de massa van de zon berekenen. Hierbij dien je r in meter en T in seconden uit te drukken.
Oud 10-09-2008, 03:35
ffc14
ffc14 is offline
Citaat:
Om de massa van de zon te vinden dien je van een bepaalde planeet de afstand tot de zon en de omlooptijd om de zon te kennen. Stel dat de planeet een massa m heeft en zich op een afstand r van de zon bevindt, en in een tijdsperiode T om de zon draait. Als we veronderstellen dat de planeet een cirkelvormige baan om de zon beschrijft, dan wordt de kracht waarmee de zon de planeet aantrekt gegeven door . Als M de massa van de zon voorstelt geldt echter ook: . Hierin stelt G=6,67*10-11 Nm²/kg² de zwaartekrachtsconstante van Newton voor. Uit deze 2 vergelijkingen voor F kun je een vergelijking afleiden waarin alleen M, r, T en G voorkomen. Omdat r, T en G bekend zijn kun je hieruit dus de massa van de zon berekenen. Hierbij dien je r in meter en T in seconden uit te drukken.
Bedankt mathfreak, maar nu komt dan mijn volgende vraag, hoe bereken of hoe is die afstand berekend? DMV van helderheid ofzo?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2008, 17:37
ILUsion
ILUsion is offline
http://www.google.com/search?q=calcu...ance+earth+sun

Al zou een eerste gok van mij zijn om te proberen red/blue shift te bepalen van de zon (dat is gelijkaardig aan doppler-effect voor geluidsgolven, maar dan voor het licht). Daaruit kan je de relatieve snelheid van de aarde ten opzichte van de zon bepalen op een gegeven moment en samen met de wetten van Keppler, moet daar op een of andere ingewikkelde manier wel de baanparameter van de aarde uit af te leiden zijn (uit Keppler valt te halen dat de aarde een ellipsvormige baan heeft, daarop kun je dus steeds snelheid en versnelling gaan bepalen en vermits de snelheid van de aarde te bepalen valt via blue/red shift van het uitgezonden licht van de zon, zou dat moeten werken (denk ik dan; maar vraag alstublieft niet de achterliggende berekening).
Oud 10-09-2008, 17:45
Vinniebar
Vinniebar is offline
Toevoeging: dat hele verhaal van Mathfreak gaat dus over de 3e wet van Kepler, zoals ook al in die eerste link van ILUsion staat...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 11:49
ffc14
ffc14 is offline
oke, bedankt jongens! ben al aardig op weg hiermee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten