Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2008, 19:12
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
huisje, tuinje boompje kindje, werken waarom?
waarom!
wa is het nut
wrm meelopen met de kudde en me laten zeggen wie ik moet zijn en doen?
wa ist nut van die omkaderingen en beperkingen?
we zijn toch vrije wezens die zelf kunnen uitmaken wa we willen doen, en weten?
we mogen toch gwn zijn wie we zijn? wrm kan da nie meer
wa is er gebeurd?
er is zoveel plaats op de wereld maar niet voor mensen als ik precies...
nie voor mensen met andere waarden en principes
niet voor mensen die hun eigenheid willen behouden
zoals mijn droom om ronttrekken in vrijheid... de wereld rond mensen helpen op mijn manier, leven in natuur en met liefde voe elkaar en alles wa leeft... geen verplichtingen of verwachtingen gwn er zijn...
maar we zitten vast in deze verzonnen klote maatschappij, wie wil net als mij de echte wereld zien? pls let me know than I know I'm not alone

grtjs elfj
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2008, 19:22
Verwijderd
Euh..
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 19:27
Balance
Balance is offline
Als eerste: zou je alsjeblieft normaal willen schrijven? Dus de woorden waarom, wat, niet, gewoon, please, groetjes allemaal uitschrijven. Dit leest echt waanzinnig vervelend.

Wat let je om jezelf te zijn dan? Wie zegt jou precies dat je aan 'huisje, tuintje, boompje' moet voldoen, dat je kinderen moet krijgen en dat je moet werken? Volgens mij niemand. Het is wel de norm, tuurlijk, het meerendeel van de mensen eindigt op die manier. Maar hé, er zijn ook mensen die afwijken van de norm. Er is best plek voor hen, durf die ruimte gewoon te nemen. Je komt er vanzelf achter of dat wél is wat je wil of dat je na 10 jaar niet stiekem toch naar dat burgelijke bestaan verlangt. Wie zal het zeggen. Ga dus lekker die vrijheid in die jij wil hebben, ga de wereld rond en wees wie je bent.

Overigens heeft je leeftijd veel te maken met deze post; het is nou eenmaal de taak van een puber om zich onbegrepen te voelen en anders dan de wereld om zich heen. Dus relativeer ook een beetje, dat kan nooit kwaad.
Oud 05-09-2008, 21:49
Verwijderd
ik, ik! ik wil ook ront trekken met liefde voe elkaar en alles wa leeft!!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 22:38
Dinalfos
Dinalfos is offline
Wat schattig
Oud 05-09-2008, 23:18
arPos
arPos is offline
Noem me saai maar ik wil niets liever dan boompje beestje kindje vrouwtje.

Maar ik kan je wel een geheel onverzorgde voetreis naar new-mexico aanbieden.
Oud 05-09-2008, 23:28
Verwijderd
Ach lieve topicstartster,

welk pad je ook kiest
je zal altijd
in een hokje te plaatsen zijn
en dus altijd
een van de kudde zijn
no matter what

deal with it.

maar keep that spirit alive!!!

edit: overigens droom ook ik wel eens van de wereld rondgaan en mijn ding doen. Maar kom er altijd weer achter, mede door ervaring, dat er geld en kennis voor nodig is. En beide moet ik nog flink sparen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 23:41
fractuur
fractuur is offline
Dat heb ik ook wel eens. Ik voel me zo vastgebeiteld in mijn toekomst. Dat het een soort verplichting is of dat het anders minder leuk is. Vervelend.
Oud 06-09-2008, 07:29
Verwijderd
ach ja.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 10:37
Nona
Nona is offline
Van mij mag jij rondtrekken en vrij zijn hoor, je hoeft niet te trouwen en kinderen te krijgen en je hoeft geen vast werk te hebben. Je zult dan echter wel voor jezelf moeten kunnen zorgen. Om dat te doen zul je dus wat geld moeten verdienen voor eten en onderdak, medische zorg(verzekering) en kleding. Om geld te verdienen moet je werk hebben, en om te werken moet je wat kunnen, wil je niet wegkwijnen aan de lopende band. Wil je wat kunnen zul je een opleiding nodig hebben, of vaardigheden en ervaring. En ja, dan is een vaste verblijfplaats wel handig.

Ik snap dat het moeilijk is, en je hoeft je leven echt niet te laten leiden door anderen. Maar zodra jij die opleiding hebt en eventueel wat ervaring kun je best naar de andere kant van de wereld, om overal en nergens klusjes aan te nemen die in jouw straatje liggen. Om dat te doen moet je voor jezelf kunnen zorgen en dus moet je weten hoe de maatschappij waarin je woont in elkaar zit. Je afsluiten heeft dus geen zin, weten hoe het zit en daar jouw eigen weg in vinden heeft wel zin.
Oud 06-09-2008, 21:51
Volk
Volk is offline
Dan ga je toch lekker rondtrekken? Als je het echt wil moet je het doen. Ik ken meerdere mensen die dat doen, zonder geld, zonder opleiding gewoon de wereld rond gaan en mensen helpen. Op de fiets, liftend of te voet met een tentje op de rug. Doe het als je wil. Jij bent de enige die jezelf tegenhoudt. Ik wil ook rondtrekken maar kies ervoor nu te werken om mijn school te betalen, mijn opleiding af te maken en te genieten van mijn huisje boompje beestje totdat ik op z'n minst mijn HBO af heb gemaakt zodat ik in ieder geval dat papiertje achter de hand heb.

Bovendien is het een flinke kudde mensen die denken zoals jij hoor.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 00:17
Armoed
Armoed is offline
All people try to tell me; that's not the way it should be
Oud 07-09-2008, 09:09
ILUsion
ILUsion is offline
Zoals de rest zegt: het is niet omdat het merendeel van de mensen settelen, dat ook jij dat moet doen. In jouw geval zou ik voor het gemak eigenlijk eens horen bij Oxfam, Artsen zonder Grenzen, of andere NGO's of het niet mogelijk is om hen te helpen in het buitenland (dan heb je langs de ene kant financiëel iets, langs de andere kant zie je wel stukken van de wereld en heb je bovendien ook nog zekerheid dat je mensen kan helpen). Maar inderdaad: keep that spirit alive

Anyhow, ik ben ook eerder huisje vrouwtje kindjes; maar dat wilt niet zeggen dat iedereen dat hoeft te zijn
Oud 08-09-2008, 17:32
botervleug
botervleug is offline
Kijk naar de lelies in het veld, kijk naar de vogels. Ze maken zich geen zorgen, en leven per moment.

Je hebt niets nodig, en het enige wat je tegenhoudt is je eigen idee dat je geld, een huis en mensen nodig hebt. Als je echt je vrijheid wil, doe het dan gewoon.

Er zijn wel grote gevaren aan gebonden (ziekte, honger, kou, beroving, verkrachting, etc) daarom leven mensen liever in een maatschappij.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 17:41
IcedEarth
IcedEarth is offline
none but ourselves can free our minds.......

Écht doe gewoon waar je zin in hebt als je denkt dat dat goed voor je is.
Een tip; probeer vóór iets te zijn, niet tégen iets. Leef voor je idealen en wat je wil, ga niet tegen "de kudde" zijn. Kost echt alleen maar energie en levert geen fuck op, behalve negativiteit.
Ik heb op reis heel veel mensen ontmoet die leven zoals jij omschrijft. Hippies die lopen, liften etc. zonder geld of iets dergelijks. Of met een gitaar op de markt rond trekken. Overwinteren ergens in spanje in een comunne, rainbowgatherings afreizen, liften naar India, wonen op het strand, heel Europa door te voet, in een boomhut wonen in India, rondtrekken in een yurt. Veel plezier!

Zelf ben ik een beetje voor de gulden middenweg. Na twee keer behoorlijk avontuur hecht ik ook waarde aan wat vastigheid, wat serieuzere shit. Daarnaast ben je zo vrij als je je zelf voelt. Dat kan op reis, maar ook binnen een gezinnetje en een vastebaan.

Laatst gewijzigd op 08-09-2008 om 17:43. Reden: ikvergatnogmeervoorbeelden.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 20:08
Luki
Luki is offline
Don't you know topicstarter...

This is a maans world!!

greetz,
Lucas
Oud 11-09-2008, 17:09
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
Citaat:
Dan ga je toch lekker rondtrekken? Als je het echt wil moet je het doen. Ik ken meerdere mensen die dat doen, zonder geld, zonder opleiding gewoon de wereld rond gaan en mensen helpen. Op de fiets, liftend of te voet met een tentje op de rug. Doe het als je wil. Jij bent de enige die jezelf tegenhoudt. Ik wil ook rondtrekken maar kies ervoor nu te werken om mijn school te betalen, mijn opleiding af te maken en te genieten van mijn huisje boompje beestje totdat ik op z'n minst mijn HBO af heb gemaakt zodat ik in ieder geval dat papiertje achter de hand heb.

Bovendien is het een flinke kudde mensen die denken zoals jij hoor.
dat weetk maar ze doen er niets aan opeens leggen ze er zich gewoon bij neer... en vergeten gwn hun eigen visie
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 17:52
Verwijderd
Citaat:
dat weetk maar ze doen er niets aan opeens leggen ze er zich gewoon bij neer... en vergeten gwn hun eigen visie
Of hun visie verandert in de loop van hun leven?

Niemand die jou verplicht te doen waar je geen zin in hebt (tenzij het ten koste gaat van anderen, maar dat lijkt me eigenlijk vrij logisch), de enige die je vast houdt kun je zelf zijn.

Wat is volgens jou trouwens 'de echte wereld'? Is niet alles bedacht door wie dan ook? De 'wereld' die jij omschrijft ("zoals mijn droom om ronttrekken in vrijheid... de wereld rond mensen helpen op mijn manier, leven in natuur en met liefde voe elkaar en alles wa leeft... geen verplichtingen of verwachtingen gwn er zijn...") lijkt me net zo verzonnen als welke 'wereld' dan ook?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 18:35
ILUsion
ILUsion is offline
Tja, Leonoor, de wereld zoals die voor ons uitmaakt is ook maar perceptie. Wat voor de ene een geweldige manier van leven lijkt, is voor de andere een hel. Maar ik begrijp wel de idee dat het vrije leven het echte leven is, back to basics voor een stuk. Zonder al die menselijke barrieres: geen geloof dat mensen onderscheid en haat veroorzaakt (naast de samenhorigheid binnen hetzelfde geloof, om het andere aspect niet onbelicht te laten), je zo weinig mogelijk aantrekken van de economie/kapitalisme/communisme/... De oorspronkelijke mensen hadden niet zo'n ingewikkelde samenleving, de huidige samenleving daarentegen zit zo vreselijk ingewikkeld in elkaar als je erbij stilstaat. Natuurlijk alles met voor of nadelen: tegenwoordig is het als 'zwakkere' (bedenk zelf maar een interpretatie van dat algemeen begrip) ook mogelijk om een relatief goed bestaan te leiden; waar dat honderd jaar geleden veel minder zal geweest zijn, en tienduizend jaar geleden al helemaal ondenkbaar. Terwijl het zonder die structuur natuurlijk ook niet mogelijk zou geweest zijn dat we deze discussie hier zouden voeren, op honderden kilometers van elkaar.

Volgens mij is het wel een combinatie van visie veranderen en je erbij neerleggen. Op een bepaald moment zien veel mensen ook gewoon dat ze niet kunnen opboksen tegen de maatschappij, dat het makkelijker is om met de stroom mee te gaan in plaats van ertegenin. En dat verandert je visie ook wel, in de zin dat het uiteindelijk misschien geen zin heeft van een eigenheid te hebben, dat het simpeler is om een grijze muis te zijn (om het maar heel extreem uit te drukken). Mensen conformeren zich in de meeste gevallen wel, maar of dat geheel vrije wil is, ik betwijfel het eerlijk gezegd. De natuur zit nu eenmaal ineen dat de weg van de minste weerstand gekozen wordt. En voor sommige mensen ligt die weg dan bij het meegaan met de stroom, en voor anderen met gewoon het eigen ding blijven doen (om het ook alweer heel ongenuanceerd en zwart-wit neer te schrijven, want er zijn zeker en vast gradaties in, maar dat leidt tot vreselijk hypothetische discussies met 'mits'en en 'maar'en). Een leuke film daaromtrent, vind ik 'The Edukators' (Duitstalige film); om ook al maar aan te geven dat niet conform zijn met de samenleving ook slechts een menselijke zaak is, dat het allesbehalve ongewoon is (en in die zin dan ook weer conform is met onze menselijkheid en onze vrije wil).
Oud 11-09-2008, 19:43
Verwijderd
wat een dráák van een topic weer <3
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 07:41
Verwijderd
ILUsion, zo kun je toch voor jezelf ook leven? Ik woon in Nederland, in een grote stad, maar doe niet aan de menselijke barrieres die jij beschrijft. De omgeving om mij heen zo nu en dan misschien wel, maar dat zul je altijd houden, ook in 'het vrije leven' en dat was bij de 'oorspronkelijke mensen' vast ook zo (ik denk dat het geloof vroeger minstens net zo vaak, zo niet vaker voor onderscheid en haat ed zorgde en problemen werden toen vaak iets minder zachtaardig opgelost - nu soms nog steeds helaas...). Je kunt anderen niet veranderen, dus kun je je zelf het beste gedragen zoals jij het graag wilt.

En voor een deel leg je je inderdaad bij dingen neer, maar dat is vaak toch ook omdat je andere dingen graag wilt. Het leven bestaat toch uit keuzes maken, dat is nooit anders geweest (vroeger hadden de mensen vast ook wel eens geen zin om te gaan jagen en dan moesten ze ook, omdat ze anders niets te eten hadden). Wat betreft visie veranderen doelde ik vooral op het feit dat de meeste mensen op een gegeven moment toch behoefte krijgen aan een vast plekje, een vaste relatie en eventueel kinderen ipv een losbandig () leven.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 11:02
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
ik heb het niet over vroeger ik heb het over nu...
mensen weten niet wat echt en waardevol is...
bv alles wordt stad alles wordt naar de hand gezet van diehenen die ons gebruiken...
wij zijn geen slaven wij zijn gewoon dieren een levensvorm, wrm kunnen we niet al onze kennis gebruiken tenvoordele van ieder wezen... wrm altijd die hebzucht dat altijd maar 'meer'
waarom moet een kind leren weten wat het niet wil weten en uiteindelijk ook niet weet
we worden allemaal gemanipuleerd sinds de geboorte...
maar ik ben zeker dat we toen al vrij waren en toen waren we ng puur en echt... we waren ten minste intuïtiever... en mss benk wat te idealistisch maar ik wil niet opgeven hoe slecht ik me ook voel ik zal me niet beter voelen door een robot te worden... komaan zeg hebben jullie eigl zelfrespect?!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Ik had het alleen tegen ILUsion en die had het wel over vroeger.

Citaat:
Misschien weten ze dat wel, maar vinden ze andere dingen dan jij echt en waardevol? Ik vind mijn man, onze katten en ook ons huis enorm echt en enorm waardevol en dit zelfde geldt voor een kind, wanneer we het geluk hebben die te mogen krijgen.

Citaat:
bv alles wordt stad alles wordt naar de hand gezet van diehenen die ons gebruiken...
Wie zijn het die ons volgens jou gebruiken? En waarom denk je dat 'stad' iets is wat de meerderheid eigenlijk niet wil en 'natuur' iets is wat de meerderheid wel wil? (Ook hier: misschien willen veel mensen wel iets anders dan jij?)

Citaat:
Hoe zie jij het anders voor je? Mensen (en ook dieren) groeien zonder 'bemoeienis' van anderen (volwassenen) niet op. En opvoeding staat voor jou kennelijk gelijk aan manipulatie?

Citaat:
maar ik ben zeker dat we toen al vrij waren en toen waren we ng puur en echt... we waren ten minste intuïtiever...
Wanneer is 'toen'? (Toch vroeger? )

Citaat:
komaan zeg hebben jullie eigl zelfrespect?!
Het is niet zo dat mensen met een andere mening dan jij geen zelfrespect hebben oid. Zij kunnen net zo goed (veel) zelfrespect hebben, wat maakt dat ze de keuzes maken die zijzelf goed vinden en niet de keuzes die een ander goed vindt. En die keuzes kunnen dus afwijken van wat jij - of wie dan ook - zou kiezen. En gelukkig maar, want als iedereen hetzelfde was, zou het nogal lastig worden. Dan zou de natuur bovendien vol met mensen zitten en zouden de mensen die graag afgezonderd willen wonen dat niet meer kunnen.

Misschien moet je zelf eens wat veranderingen door gaan voeren in je eigen leven als je er zo ontevreden mee bent?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 13:23
Villain
Villain is offline
Citaat:
Oh ja, ik ben wel benieuwd hoe jij dat zo zeker weet...?

Citaat:
Wat wil je hiermee bereiken, dat mensen die jou visie niet delen geen zelfrespect hebben?

Het is wat je er zelf van maakt, als jij je mee laat slepen door de gedachte dat de maatschappij ons allemaal in zijn 'macht' heeft, pirma, jou manier van denken. We worden alleen "robots" als we ons denken zo te voelen.
Je vind jezelf misschien wat te idealistisch, daar is toch niets mis mee? Als jij het niet eens bent met hoe het er nu aan toe gaat en je bent het beu, dan heb jij toch alle recht je eigen keuzes te maken er niet aan mee te doen? Je eraan blijven ergeren kost je alleen maar nutteloze energie.

Laatst gewijzigd op 12-09-2008 om 13:31.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 15:05
arPos
arPos is offline
Citaat:
You and me baby, we aint nothing but mamals....

om je vraag te beantwoorden, destructie is een van de manieren waarop we dingen verbeteren, aard van het beestje enzo

Een geniaal persoon vergelijk de mensenheid ooit eens met een viruskolonie.

Bovendien zijn we als diersoort nooit vrij geweest hoogstens was de sociale structuur minder uitgebreid.
Oud 12-09-2008, 16:39
prulletje
prulletje is offline
ik had gehoopt dat iemand die graag wil laten horen hoe het leven ook kan, wat beter nederlands zou praten.
Oud 12-09-2008, 18:06
Volk
Volk is offline
Citaat:
wij zijn geen slaven wij zijn gewoon dieren een levensvorm, wrm kunnen we niet al onze kennis gebruiken tenvoordele van ieder wezen... wrm altijd die hebzucht dat altijd maar 'meer'
waarom moet een kind leren weten wat het niet wil weten en uiteindelijk ook niet weet
maar ik ben zeker dat we toen al vrij waren en toen waren we ng puur en echt... we waren ten minste intuïtiever... en mss benk wat te idealistisch maar ik wil niet opgeven hoe slecht ik me ook voel ik zal me niet beter voelen door een robot te worden... komaan zeg hebben jullie eigl zelfrespect?!
Wat is dan echt waardevol volgend jou?
Sorry dat ik het zeg maar je klinkt wel echt als een typische 17jarige die denkt de oplossing te weten op een probleem zonder door te hebben dat ze het probleem, 'het leven' dus, niet snapt.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2008, 10:50
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
natuurlijk respecteer ik andere meningen...
maar het maakt me wel wat kwaad...
maar ok ieder zijn dind en ik weet wel dat niet iedereen wil wat ik wil :-)
wil gewoon een mening uiten en een discussie is altijd welkom...
ik wil jullie misschien overtuigen maar jullie proberen ook mij te overtuigen...
het hoeft daarom niet te lukken het is gewoon intressant om meningen te delen,
en trouwens wie wil nu toch geen natuur? als je gaat reizen bv naar waar ga je dan? meestal een mooie natuurlijke omgeving toch en zonder natuur zouden we niet meer bestaan...
kvind het gewoon jammer om te zien hoe alles kapot gaat (in mijn ogen dan)
maar ok mijn leven begint pas ik begrijp de wereld nog niet zo goed maar het beeld datk nu heb is triest en voormezelf weetk dat dit niet zomaar een fase is in mijn leven,
ik ben gewoon wat idealistisch ingesteld en geloof ook in een betere wereld,
is dat dwaas, dom vertel me dan waarom? :-)
Oud 13-09-2008, 11:35
arPos
arPos is offline
Citaat:
en trouwens wie wil nu toch geen natuur? als je gaat reizen bv naar waar ga je dan?
In de natuur zijn mensen zonder verdere hulpmiddelen anders een vrij zwakke diersoort, overigens hou ik van steden waarin er plaats is voor natuur, op plezier-reizen zou ik dan ook steden bezoeken die liggen aan een natuurgebied en beschikken over parken.

Citaat:
kvind het gewoon jammer om te zien hoe alles kapot gaat (in mijn ogen dan)
Mwa, ik vind het vooral jammer dat alle vorige generaties genegeerd hebben dat er vannalles kapot gaat, gelukkig is er op technologisch vlak een nieuwe revolutie gaande.

Citaat:
is dat dwaas, dom vertel me dan waarom? :-)
Nee hoor dat is niet dwaas of dom, maar net zo min dat je de 15 miljoen vaerkens in nederland los kan laten kan je 6.7 miljard mensen op aarde 'los laten'

sociale diersoort, leven in groepen met daarin verdere onderverdelingen etcetc.
wij leven op basis van het feit dat geen mens alles alleen kan, maar de combinatie van de sociale groep die levert mogelijkheden.

Maar in het zwarte woud is nog genoeg plaats hoor
wil wel een hutje bouwen hoor
Oud 13-09-2008, 12:04
Verwijderd
Citaat:
maar het maakt me wel wat kwaad...
Waarom?

Citaat:
ik wil jullie misschien overtuigen maar jullie proberen ook mij te overtuigen...
Voor anderen kan ik niet spreken, maar ik probeer je niet te overtuigen om mijn mening aan te nemen, waar ik je wel van probeer te overtuigen is dat andere mensen een andere mening kunnen hebben zonder dat dat betekent dat ze geen gevoel voor eigenwaarde hebben oid.

Citaat:
en trouwens wie wil nu toch geen natuur? als je gaat reizen bv naar waar ga je dan? meestal een mooie natuurlijke omgeving toch en zonder natuur zouden we niet meer bestaan...
Ik ken genoeg mensen die meestal naar een stad op vakantie gaan.

En zoek je in je vakantie niet juist op wat je thuis weinig hebt, omdat je het thuis weinig hebt? Dat maakt het interessant en dat maakt dat je het idee hebt dat je er even 'uit' bent. (Zo zullen er ook mensen zijn die juist stedentrips doen, omdat ze zelf niet in een grote stad wonen (of er wel wonen en dat heerlijk vinden).)

En nee, zonder natuur zouden we niet meer bestaan inderdaad, maar zonder stad zou het waarschijnlijk ook wel eens lastig kunnen worden. Dat je iets niet alleen maar wilt, betekent niet meteen dat het helemaal niet meer wilt: de wereld is niet zo zwart-wit.

(Ik houd wel van natuur trouwens. Ik ben ook iemand die dat in de vakantie graag op zoekt, maar ik zie ook de voordelen van het in een stad wonen. En er zijn ook steden waar ze moeite doen om wat natuur te behouden. Natuurlijk is dat anders dan bv. de bossen in Scandinavië of Canada, maar het is niet zo dat er alleen maar asfalt en flatgebouwen zijn oid. Ik zou er niet aan moeten denken als ik de helft van de dag bezig was met mijn eten te verzamelen, zelf de bomen moest hakken om een huis te kunnen bouwen, zelf schapen moest scheren, wol moest spinnen, kleren moest breien, dieren moest doden voor vlees (watik niet eens eet...) en huiden, enzovoorts... Nee, wat dat betreft ben ik blij dat dat hier anders is.)

Laatst gewijzigd op 13-09-2008 om 12:10.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2008, 12:26
arPos
arPos is offline
Voordeel van natuur is dan wel weer dat heel die versier-etiquette de deur uit kan
Oud 14-09-2008, 16:24
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
waarom het me kwaad maakt,
tja messchien omdat het voor mij belangrijk is :-)
en ik zo hard probeer mijn weg te vinden... en zie dat weinigen begrijpen
Oud 15-09-2008, 02:57
arPos
arPos is offline
Citaat:
maar, wat houd je tegen dan?
Oud 15-09-2008, 07:33
Verwijderd
In je eerste post schrijf je onder andere: "wrm meelopen met de kudde en me laten zeggen wie ik moet zijn en doen? wa ist nut van die omkaderingen en beperkingen? we zijn toch vrije wezens die zelf kunnen uitmaken wa we willen doen, en weten? we mogen toch gwn zijn wie we zijn? wrm kan da nie meer"

Als je er zo over denkt, waarom wil je dan zo graag dat anderen het begrijpen? En waarom wil je zo graag dat anderen er hetzelfde over denken? (Begrijpen is in mijn ogen namelijk niet per se hetzelfde als ergens hetzelfde over denken.) Zij zijn toch, net als jij, vrije wezens die zelf kunnen uitmaken wat ze willen doen, zijn wie ze zijn, en ze mogen toch, net als jij, ook hun eigenheid behouden?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 16:39
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Wat laat je denken dat anderen het niet begrijpen?
En waarom zou je begrip van anderen nodig hebben om je eigen weg te gaan? Bang dat je buiten de kudde komt te vallen?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 19:48
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
tja zelfs mensen opzoek naar hun eigen weg hebben soms wat begrip en steun nodig, al bij al benk ook maar mens... ik geef tenminste mn zwakte toe ;-)
Oud 16-09-2008, 10:15
arPos
arPos is offline
Citaat:
tja zelfs mensen opzoek naar hun eigen weg hebben soms wat begrip en steun nodig, al bij al benk ook maar mens... ik geef tenminste mn zwakte toe ;-)
Ik denk dat we je wel snappen hoor, maar er zitten ook grote risico's aan dat leuk en vrij rondtrekken door de wereld niet geremd door enige sociale controle.

vooral als vrouw.
Oud 16-09-2008, 19:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Juist wel. Wie verantwoordelijkheden en eigen wil kan combineren is een stuk beter af.

Ik vind dat een stuk leuker dan puberaal je kop in de wind gooien. En een stuk uitdagender. Iedereen kan slaafje zijn. Iedereen kan losgeslagen zijn. De echte uitdaging is ver komen en bijdragen zonder jezelf erin te verliezen.
Oud 25-09-2008, 00:19
RXX
RXX is offline
Ik moet zeggen dat ik dit een erg interessant topic vind op een goed niveau (op het spellingsniveau van "elfje" na). Dit heeft mij ook overgehaald om me eens te registreren en mijn mening slash visie slash probleem te uiten.

De laatste maanden ben ik (net zoals elfje misschien) ook enorm door een fase aan het heengaan waar ik over alles nadenk in een filosofische context. Dit mede omdat ik nu een moeilijke beslissing moet maken, namelijk wat ik ga doen na mijn VWO diploma. Ga ik een jaar weg, de wijde wereld in, meer van het leven zien dan het kleine, goed geregelde Nederland? Nieuwe contacten, nieuwe omgevingen, aan mezelf bewijzen dat ik voor mezelf kan zorgen. Het trekt me enorm maar het lijkt me ook erg eng. Niemand kennen, een taal niet heel goed beheersen, nieuwe contacten moeten maken. Vooral onzekerheid is iets wat een rol speelt. Ik ben geen mooie meid waar mensen direct contact mee willen maken. Ik ben niet de leuke spontane jongen die snel contact maakt. Ik ben niet de bijzondere, getalenteerde persoon. Ik ben geen mooie jongen zonder talenten welke mij direct interessant maken. Dat leid in mijn geval tot onzekerheid en dat is een punt dat in de weg staat voor mij om zo'n reis te maken. Aan de andere kant heb ik de rationele benaderingswijze, 1. ik heb niets te verliezen, 2. het is mijn leven, laat ik doen wat ik leuk vind, "Express yourself", laat mijn gedachten de wereld in, laat het zien dat is de enige manier tot erkenning van 3. wat anderen denken of vinden, lekker belangrijk!?

Ik kan natuurlijk ook gewoon lekker veilig gaan studeren, dezelfde mensen, dezelfde kringen etc. Maar daar spelen vragen wat wil ik doen? Een studierichting bepaald toch grotendeels mijn leven. Wat vind ik belangrijk geld, status en een minder leuke baan of plezier in mijn werk? Identificatie aan iets, een mooie auto en mooi huis of een "burgerlijk" huis en geen status en identificatie ontleend aan geld oid. Mijn gevoel zegt beide, erg moeilijk allemaal.

Om een lang verhaal kort te maken, dat zijn de dingen welke spelen in mijn leven wat mij aan het denken zet. Waarom zitten we zo vast in een bepaalde structuur? Waarom zou ik niet gewoon zelf de wereld gaan verkennen, schijt aan alle normen en waarden, regels opgesteld bij de overheid, gewoon gaan en zien waar je uitkomt. Ik wil geen huisje boompje beesje leven, ik wil een vrij leven leiden. Maar het probleem is met een vrij leven lijden het ouder worden. Als ik ouder ben wil ik daarintegen wel zekerheid, een huis, eten, goede dokter, op leeftijd nog kunnen genieten van het leven en kinderen die als je "erg oud" bent er voor je zijn, welke het beste met je voorhebben en waarvoor je niet patiënt nummer 09479 bent. Ik wil op latere leeftijd nog buiten de deur gaan, dingen doen, waar altijd geld voor nodig is. Pensioenopbouw is er niet bij als je niks doet voor de maatschappij en je eigen leven leid naar jou idee. Het leven zit vol keuzes welke erg bepalend zijn.

Wat is de zin van het leven? Waarom leven wij hier? Hoe zijn we ontstaan? Wat draag ik bij aan deze wereld? Waarom het verdriet en de pijn in het leven doorstaan om vervolgens toch dood te gaan, waarom niet gelijk ermee kappen? Wat is het NUT van het leven? Wat is het nut als de aarde nog millennia ronddraait? Wat schieten we daar mee op, kunnen we allemaal een burgerlijk bestaan leven en weer doodgaan en alles weer kwijt zijn? Kunnen we allemaal "alles een keer geprobeerd hebben in het leven"? Zoveel vragen, zo weinig antwoorden. Uiteindelijk gaan we dood en wat is dan het nut, een beetje plezier hebben in het leven en weer dood? Wat willen we met zijn allen bereiken?

En vanuit daar beredeneer ik weer verder, als er toch geen doel is, toch geen taak die ik moet vervullen, waarom niet gewoon leven zoals ik wil. Gewoon doen waar ik zin heb? Waarom zou ik tijd besteden aan domme dingen zoals wiskunde, x - y / co sinus = dat. Waarom niet gewoon continue leuke dingen doen. Wat tevens ook weer de luxe van het huidige leven is. Je kan het veroorloven om leuke dingen te doen door de huidige samenleving. Zonder deze samenleving was t leven een stuk kutter, met ziektes, meer pijn, meer dood, meer leed, vooral overleven en doodgaan. Door het leven in een samenleving als deze heb ik überhaupt de kans om "alleen maar leuke dingen" te doen met mijn leven doordat "de massa, de wereld" daar niet voor kiest en kiest voor een zeker en veilig leven. Op dit punt weet ik het zelf ook niet meer, de gulden middenweg "zoals de massa" is toch de beste. Veiligheid en zekerheid combineren met incidenteel "leuke dingen" waardoor je je hele leven incidenteel "leuke dingen" kan blijven doen.

Om maar af te sluiten met waar ik begon, natuurlijk realiseer ik me dat een jaartje eruit een simpele keuze is. Je wil t of je wil t niet, onzekerheden overwinnen bepaald de uiteindelijke keuze. Je houd alle mogelijkheden nog open. Respect voor degene die dit hele verhaal hebben gelezen , welkom in mijn dagelijkse, steeds veranderde gedachtegang! Ben erg benieuwd of mensen hier bepaalde stukken vanuit herkennen!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 14:53
eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
You go girl.

Uit eigen ervaring weet ik voor mezelf dat een buitenbeentje zijn tegen je kan keren. Het kan een tijd goed gaan, leuk zijn, je wordt speciaal en er kan tegen je op worden gekeken. Als de meute is zoals de rest, en jij doet in je eentje alles anders. Kom je heel snel alleen te staan is mijn ervaring. 't is nie anders. Maar ik schat jou wel in als een eigenwijs jonge rebel. Je komt wel goed terrecht. En zeker als je een leuk meisje bent om te zien, zijn er altijd wel mensen die je bij zullen staan. Dus mischien pakt het voor jou alemaal anders uit

Burgers zijn de steunpilaren van de economie, al het belasting geld komt van onze ruggen af, en dat is het begin van de hele molen. Geld verdienen is in deze maatschappij de enige aangeboden manier om je vrijheid en materialisme 'te kopen'. Dus zien mensen geen andere oplossing. Als je jong bent is het mooi en leuk om te dromen, en te experimenteren. Ik ben bang dat de realiteit voor jou en mij niet anders wordt als voor de rest. Maar als je jong bent is het leuk en heb je die kans om je lekker te leven

Laatst gewijzigd op 26-09-2008 om 15:00.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 15:06
eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Citaat:
Kijk naar de lelies in het veld, kijk naar de vogels. Ze maken zich geen zorgen, en leven per moment.

Je hebt niets nodig, en het enige wat je tegenhoudt is je eigen idee dat je geld, een huis en mensen nodig hebt. Als je echt je vrijheid wil, doe het dan gewoon.

Er zijn wel grote gevaren aan gebonden (ziekte, honger, kou, beroving, verkrachting, etc) daarom leven mensen liever in een maatschappij.
We zijn ingesteld als kudde dieren en alles wat we doen ontstaat uit het achterhoofd-idee alles samen te moeten klaren, bedoel je dat?
Oud 26-09-2008, 19:47
Verwijderd
Citaat:
You go girl.

Uit eigen ervaring weet ik voor mezelf dat een buitenbeentje zijn tegen je kan keren. Het kan een tijd goed gaan, leuk zijn, je wordt speciaal en er kan tegen je op worden gekeken. Als de meute is zoals de rest, en jij doet in je eentje alles anders. Kom je heel snel alleen te staan is mijn ervaring. 't is nie anders. Maar ik schat jou wel in als een eigenwijs jonge rebel. Je komt wel goed terrecht. En zeker als je een leuk meisje bent om te zien, zijn er altijd wel mensen die je bij zullen staan. Dus mischien pakt het voor jou alemaal anders uit

Burgers zijn de steunpilaren van de economie, al het belasting geld komt van onze ruggen af, en dat is het begin van de hele molen. Geld verdienen is in deze maatschappij de enige aangeboden manier om je vrijheid en materialisme 'te kopen'. Dus zien mensen geen andere oplossing. Als je jong bent is het mooi en leuk om te dromen, en te experimenteren. Ik ben bang dat de realiteit voor jou en mij niet anders wordt als voor de rest. Maar als je jong bent is het leuk en heb je die kans om je lekker te leven
Ja want als je niet meer jong bent is het leven kut en kun je niet lekker meer leven
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 22:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Burgers zijn de steunpilaren van de economie, al het belasting geld komt van onze ruggen af, en dat is het begin van de hele molen. Geld verdienen is in deze maatschappij de enige aangeboden manier om je vrijheid en materialisme 'te kopen'. Dus zien mensen geen andere oplossing.
Als je iets verder keek dan je eigen verbittering, dan wist je ook waarom het zo werkte.

De sleutel is collectief eigenbelang. Als iedereen braaf burger is gaat het goed. Als iedereen de rücksichlos hedonistische rebel uit gaat hangen dan leven we in armoede en anarchie.

Niet geheel toevallig is de samenleving daarom ingericht om presteren te belonen.
Oud 27-09-2008, 16:13
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Je vraagt je dus af waarom niet iedereen gewoon doet waar hij zin in heeft, zonder regels, waarom we niet de wijde wereld intrekken als we dat willen etc?
Mensen leven in kuddes, in maatschappijen. Zoals de meeste dieren dat doen, al sinds het begin der tijden. Sommige dieren niet, die leven alleen, maar ook zij worden opgevoed door hun moeder. Mensen stichten steden omdat ze daar behoefte aan hebben. Geld, zaken, etc. Het hoort er allemaal bij. Dat zijn allemaal dingen die ons onderscheiden van dieren, het feit dat we een functionerende maatschappij hebben, met alle gevolgen van dien, belastingen, wetten, bureaucratie. Dat hoort zo, dat is normaal. Om eraan te ontsnappen kan je in een land ergens hier ver vandaan gaan wonen, op een onbewoond eiland of bij een of andere stam ergens in de bosjes als je toch wel graag mensen om je heen wilt hebben.
Mensen zijn van nature kuddedieren, en veel daarvan hebben wel eens een periode dat ze zich afvragen waarom dat in godsnaam zo is, wat het nut is, waarom we niet doen wat we willen. Het punt is, je kan best doen wat je wilt. Ga je gang! Ik denk alleen dat het waarschijnlijk is dat het leven in een gemeenschap met de daaraan verbonden regels voor mensen een stuk comfortabeler is. Als je dat niet wilt, hoeft dat niet. Het is wat je er zelf van maakt.
Maar je zult er wel begrip voor moeten opbrengen dat mensen vaak graag in een kudde horen. Dan voelen ze zich veiliger.
Ik heb zelf ook altijd zoiets als ik van die kuddes meisjes van mijn leeftijd zie, die allemaal van die bruine laarsjes dragen en lang haar hebben dat ze nonchalant in de war woelen en dat soort dingen. Hetzelfde als ik hordes mensen zie die zichzelf alternatief vinden, maar dan wel allemaal precies dezelfde soort kleding dragen, hetzelfde haar, hetzelfde denken. Dan is het een wedstrijdje van wie het meest gekke durft te doen. Eigenlijk is het geen kwestie van durven, want als je eenmaal de drempel van 'gek doen' over bent, dan weet je dat in bepaalde kringen je alleen maar meer wordt gewaardeerd als je meer gekke dingen doet, zoals veiligheidsspelden in jezelf steken. Je alternatieve vriendjes vinden dat geweldig en daarom denk je, waarom niet! En dan ben je toch nergens bang meer voor.
Het is overal. Het enige wat je er zelf aan kan doen is zorgen dat je zelf blijft denken. Als je denkt of je iets wel of niet zal doen, je niet denkt, wat zullen de anderen er van vinden? Zoals IcedEarth ook al zei, leef voor je idealen, en niet om tegen iets te zijn. Dan krijg je situaties dat je iets gewoon niet doet omdat je denkt dat dat niet iets voor jou is. Iedereen doet het immers. De dingen waar je tegen bent zijn niet de dingen die jou definiëren, het zijn de dingen waar je vóór bent, de dingen die je leuk vindt, die je tevreden houden. Daar moet je voor leven.
Oud 27-09-2008, 22:47
Swlabr
Swlabr is offline
Jongens wat is dit poëtisch zeg, ik hou de traantjes met moeite binnen.
Oud 27-09-2008, 23:13
Verwijderd
@ TS: spelling, enzo.

Ok, ontopic. "voor iets' leven is iets heel anders dan 'met iets' leven.
Zoals dit systeem of bestaan of hoe je het ook wilt noemen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 10:19
blurred
blurred is offline
http://wprinsen.web-log.nl/

Hij doet precies wat hij wil, op de manier waarop hij het wil doen en zonder rekening te houden met wat de mensen uit zijn geboorteplaats daarvan vinden. Die het trouwens allemaal geweldig vinden dat hij dit zomaar kan.

Maar daarbij moet je beseffen dat hij jarenlang schijtbaantjes heeft aangenomen om het enorme bedrag te sparen dat nodig is voor zo'n levensstijl. En dat hij een stoere, sterke, zelfverzekerde kerel is die de moeilijkheden, problemen en obstakels die bij een vrije manier van leven komen kijken aankan.

Niets komt zomaar. Huisje boompje beestje niet, maar in de 'natuur' of buiten het sociale systeem leven evenmin.
Oud 28-09-2008, 11:08
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
@ TS: spelling, enzo.
Offtopic: Mag ik je er wat spelling betreft dan even op wijzen dat "en zo" en "of zo" altijd los van elkaar worden geschreven?
Oud 28-09-2008, 14:05
Verwijderd
Offtopic: Dat is er in gekropen
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 18:58
lenalina
lenalina is offline
hè elfje! en andere mensen die ook wa vo de wereld openstaan en niet zo'n oppervlakkige meelopers zijn!

ik wil net als jou ook wa rondtrekken, kzit nu in mn laatste jaar in't humaniora.
kheb wel al veel reiservaring in europa en afrika.
kwil super graag na indië gaan, ma klaat alle mogelijkehden open.
kzoek nog e reismaatje, kheb al veel berichten op sites achtergelaten ,ma geen succes want die mensen zijn al oud en die willen nie met iemand zoals ik ( van 17) op reis gn.
mn vrienden hebben ook e heel andere reisvisie.
ik ben van brugge.
enfin ja, je zie maar en misschien andere geïnteresserden?

ciao!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten