Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2008, 14:30
Kryptonite
Kryptonite is offline
Dit jaar heb ik een tussenjaar (tussen twee studies). Op het moment woon ik weer bij mijn ouders, maar ik wil graag de rest van dit 'schooljaar' wonen en werken in België, om precies te zijn in Namen. De afgelopen tijd heb ik eens wat rondgesurft om op te zoeken wat er dan geregeld moet worden, maar echt helder krijg ik het niet. Ik weet niet goed wat ik moet regelen, laat staan hoe. Wat voor mij de chaos nog groter maakt, is dat ik daar minder een jaar zal wonen. Over zo'n situatie kan ik nergens info vinden.
Tot nu toe kwam ik zelf tot de conclusie dat er het volgende moet worden geregeld:
-Natuurlijk een baan en een kot
-Vreemdelingenpas (?)
-Verzekering / Zorgtoeslag
-"Kleine aanpassingen": een andere simkaart en voordeelpassen voor het OV (ik heb geen rijbewijs), en tezijnertijd een wat ingewikkelder belastingaangifte

Ook vraag ik me af of ik een siskaart moet hebben en een belgisch banknummer?

Om kort te gaan: wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen?
Oud 12-10-2008, 20:17
No Soup For You
No Soup For You is offline
Die baan moet je zelf regelen, daar heb ik geen info over. Weet wel dat er in Wallonië, en volgens mij ook Namen in het speciaal een ontzettend grote werkloosheid heerst. houo daar rekening mee. voor de rest, ik woon en werk nu een jaar in de VS van A, en ik heb dus ook alles moeten regelen.

ik had een visum nodig, maar die zal jij niet nodig hebben, omdat Nederland (ik neem aan dat je uit nederland komt) en België allebij lid zijn van de EU. volgens mij heb je dan ook geen werkvergunning nodig, maar check dat even.

er bestaan speciale verzekeringen voor studenten die in het buitenland gaan wonen/werken.stagelopen/afstuderen etc. kijk even of jij daar ook onder valt. ikzelf heb via Lippmann.nl iets geregeld. niet heel duur voor een jaartje, en je bent ook jurisdisch verzekerd, en als er thuis iemand komt te overlijden, krijg je je vlucht voor de begrafenis terug etc. het is ook een ziektekostenverzekering. je kan je in nederland ingeschreven laten staan, dan heb je ook nog een nederlandse zorgverzekering, en zorgtoeslag. misschien dekt je zorgverzekering het zelfs wel als je in belgië woont, en dus kijk ff jepolis na.

OV omzetten in geld, is een kwestie van een forumlier downloaden van www.ibgroep.nl maar als je in een tussenjaar zit, heb je dan nog wel recht op OV?

en voor de rest, leg een belgisch banknummer aan, anders kunnen ze je salaris niet storten, koop een belgische prepaid-sim. als je er minder dan een jaar zit, hoef je volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) geen rare dingen te doen met je belasting.

en kijk voor een kot op internet. Namen heeft een uni, dus er zijn wel kamers te vinden.

mocht je nog vragen hebben, PM me gerust.
Oud 19-10-2008, 11:38
Verwijderd
Ik ben Belg, dus als je specifieke vragen hebt mag je mij altijd pm'en. De stad Namen ken ik overigens niet, maar ik kan je misschien wel helpen met algemene Belgische dingen

Namen heeft inderdaad een vrij grote werkloosheid. Heb je al enig zicht op werk of een idee hoe je dat gaat regelen? En waarom precies Wallonië als ik vragen mag? Kan je al goed Frans of wil je dat daar gaan leren?
Advertentie

Regels voor berichten