Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2008, 15:52
duivelaartje
duivelaartje is offline
Vandaag heb ik perongeluk een drupper ethidiumbromide (carcinogene stof) op m'n duim gekregen, pas na een halve minuut ofzo zei iemand tegen mij wat het was, oeps. Toen heb ik het met veel water, zeep en met ethanol gepoetst. De assistent wist ook niet zo goed of het nou echt zo schadelijk was. Officieel mag je met ethidiumbromide alleen werken met handschoenen aan. Carcinogeen betekent dat het schadelijke gevolgen kán hebben op erfelijke materiaal, net als bv. UV-licht.

Heeft iemand ervaring met zoiets? Heb ik over een tijdje kanker in mijn duim , of zal het niet zo'n vaart lopen? Ik kan er verder op internet niet zoveel over vinden.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 18:03
Verwijderd
Misschien dat een apotheek je hier antwoord op kan geven? Of anders kan je huisarts je misschien wat informatie geven?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 19:08
Verwijderd
Officieel is nog niet vastgesteld dat etbr carcinogeen is. Het is nog niet ingedeeld in een klasse. Daarnaast heeft 1 druppel niet zoveel effect
Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 19:40
Vinniebar
Vinniebar is offline
carcinogeen is kankerverwekkend
je bedoelt waarschijnlijk mutageen

Citaat:
Laboratoriumonderzoeken hebben geleid tot mutagene effecten. Onherstelbare effecten zijn niet uitgesloten.
maar inderdaad:
Citaat:
Daarnaast heeft 1 druppel niet zoveel effect
Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 19:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
carcinogeen is kankerverwekkend
je bedoelt waarschijnlijk mutageen

maar inderdaad:
Ethidiumbromide is carcinogeen. Voor kanker zijn mutaties in het erfelijk materiaal nodig. Mutageen betekent zo ongeveer hetzelfde, maar dan kan het ook bijvoorbeeld een miskraam opwekken enzo. Ook al denk ik dat het verschil tussen carcinogeen en mutageen er amper is.

Maar ik ben wel iets gerust gesteld. Kankerverwekkende stoffen zijn vaak ook echt pas kankerverwekkend bij veelvuldig en lang contact. Het aanraken met een vinger zal dan waarschijnlijk dus wel meevallen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 15:20
Nebel
Nebel is offline
Hoi duivelaartje,
Ethidiumbromide is een intercalerende stof. Het hecht zich aan je DNA. Gelukkig zit onze huid vol met dode huidcellen. Waarschijnlijk zijn dat de enige cellen die door het ethidiumbromide zijn aangetast. Ik heb heel vaak ethidiumbromide over mijn handen heen gehad (schudplatform wat te hard) en de practicumleiding zei altijd zolang je het maar niet inslikt, op je ogen of je geslachtsdelen gooit, is er niets aan de hand...
Er zijn genoeg kankerverwekkende stoffen waar je veel meer mee moet uitkijken, maar meestal laten ze je daar niet zomaar mee werken zonder vele waarschuwingen en lesjes.
Wat studeer je eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 15:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Biomedische wetenschappen. Het stond wel in het boek dat het kankerverwekkend was, maar ik kreeg het per ongeluk (doordat ik bij iemand anders in de buurt stond) op m'n hand. Beetje slordig allemaal. Maar gelukkig maar.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 17:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ken verschillende labs waar ze met ethidiumbromide werken zonder handschoenen te dragen. Zulke stoffen kunnen schadelijk zijn als je over langere tijd met grotere hoeveelheden werkt. Een druppel zal niet zoveel kwaad doen. Van tandpasta, zonnebrandcreme etc wordt ook gezegd dat het kankerverwekkend is en dat gebruik je neem ik aan ook nog steeds Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Probeer voortaan gewoon met handschoenen en in een zuurkast te werken. Zolang je geen 40 jaar lang onbeschermd elke dag met ethidiumbromide werkt zal het wel loslopen.

Owja, volgens mij is met alcohol schoonmaken in dit soort situaties juist niet goed omdat dat juist zorgt dat dingen beter door je huid opgenomen worden maar dat weet ik niet 100% zeker te zeggen.
Oud 02-10-2008, 06:57
Nebel
Nebel is offline
Citaat:

Owja, volgens mij is met alcohol schoonmaken in dit soort situaties juist niet goed omdat dat juist zorgt dat dingen beter door je huid opgenomen worden maar dat weet ik niet 100% zeker te zeggen.
Klopt, ook niet met zeep. Dan gooi je dus je natuurlijke beschermlaag (de dode celletjes) weg.

@ Duivelaartje
Waarschijnlijk weet je het wel (bij ons werd het erin gehamerd maar ik studeer scheikunde dus iets meer gevaarlijke stofjes) op de MSDS staat meestal ook heel veel van dit soort informatie. Wat je moet doen als je ermee in aanraking komt e.d.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2008, 07:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Onwetende assistenten.

@Sassiefje: Ik heb ook practicum gehad bij scheikunde 2 weken lang en daar moesten we inderdaad ook elk stofje opzoeken waarmee je in aanraking kan komen. Maar bij medisch biologisch onderzoek is dat allemaal minder, ook omdat je minder met giftige stoffen werkt over het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2008, 08:36
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
https://fscimage.fishersci.com/msds/45442.htm

Volgens mij valt het wel mee.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2008, 09:32
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik dacht dat je bij biomedische wetenschappen helemaal dood werd gegooid met kijk uit met dit. Nou ja dat biedt weer perspectief.
In welk jaar zit je trouwens?
Oud 02-10-2008, 16:58
duivelaartje
duivelaartje is offline
Haha, ik denk minder erg dan bij scheikunde. Wij worden meer dood gegooid met pas op als je met bacteriën werkt en steriel moet werken. Tuurlijk leren we veel over zorgvuldig werken, want steriel en nauwkeurig werken is het belangrijkste wat er is. Ik ben tweedejaars.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2008, 19:07
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
O help. Ik ben eerstejaars en ik heb een hekel aan zorgvuldig werken (ik weet het, heel verkeerd) Maar nu wordt het een beetje offtopic. Kan je het niet even navragen bij docent/begeleider oid?
Oud 03-10-2008, 15:23
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
O help. Ik ben eerstejaars en ik heb een hekel aan zorgvuldig werken (ik weet het, heel verkeerd) Maar nu wordt het een beetje offtopic. Kan je het niet even navragen bij docent/begeleider oid?
Oh waar? (Oh heb in je berichten gevonden dat je in Utrecht zit. Tof, dan ben je vast op Breekweekend nu en zie ik je morgen, ook al weet ik niet hoe je eruit ziet. )

Laatst gewijzigd op 03-10-2008 om 15:38.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 13:35
Verwijderd
ik moest van ALLES wat ik gebruikte eerst de chemiekaart opzoeken en doorlezen en aantekeningen maken in mn veiligheidslogboek en daarna mochten we t pas gebruiken... ik zat in rotterdam

en dark*dizzie*, als je daar een hekel aan hebt kan je net zo goed gelijk stoppen, het is opzich best eh, nauwkeurig en zorgvuldig werk....
Met citaat reageren
Oud 06-10-2008, 11:48
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Weet ik, ik heb een tijdje stage gelopen in een laboratorium voor onderzoek voor mijn pws. Ik ben er wel achter gekomen dat zorgvuldigheid en nauwkeurigheid aan te leren is. Voor mij is stoppen geen optie, vind het nog veel te leuk.
Oud 07-10-2008, 22:11
Daboman
Daboman is offline
Lijkt me dat een druppeltje wel meevalt. Ik werkte er vaak mee op m'n eerste stage en heb ooit wel s een paar druppels op de tafel gemorst. Ik heb niets overgehouden aan eventuele dampen die daarbij zijn ontstaan

Regels voor berichten