Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2002, 12:04
devilcat
devilcat is offline
weet iemand de kenmerken van een voorhoofdholte onsteking/??
Ik had al gezocht op gezondheids site, mar vond niks

---xxxx----
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 12:38
Verwijderd
Voorhoofdsholteontsteking
ontsteking van de voorhoofdsholte, een van de bijholten van de neus. Zij ontstaat meestal in aansluiting op een verkoudheid.

Symptomen
Voorhoofdsholteontsteking wordt gekenmerkt door pijn achter de ogen, voornamelijk laat in de morgen en vaak zeer hevig. Soms oedeem van voorhoofd en bovenooglid.

Complicaties
De ontsteking kan zich, als zij door het schedelbot heen breekt, uitbreiden tot in de hersenen en daar een hersenvliesontsteking of hersenabces veroorzaken. Dit is echter een zeldzame complicatie.

Behandeling
Antibiotica, neusspray of neusdruppels (met mate). Als de genezing niet vlot verloopt of als er complicaties dreigen, kan de holte via een sneetje bij de wenkbrauw worden geopend om de etter te laten afvloeien.
Zie ook kaakholteontsteking.

bron
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 16:02
devilcat
devilcat is offline
oh lekker is dat, zal ik naard e dokter gaan??
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 16:27
devilcat
devilcat is offline
AAAAAAAAAAAAAH i need more replyyyyys
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 17:45
Verwijderd
als je denkt dat je het hebt, zou ik idd maar even naar de dokter gaan ja!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 18:44
Elysium Dream
Vooral als je bukt, voel je het goed.
Druk ook eens zachtjes rond je ogen, doet dan ook pijn.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 19:08
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
Elysium Dream schreef:
Vooral als je bukt, voel je het goed.
Druk ook eens zachtjes rond je ogen, doet dan ook pijn.
een beetje maar dan moet ik wel HARD drukken.

kan het niet gewoon een verkoudheid zijn met wat hoofdpijn??
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 19:24
Elysium Dream
Kan heel goed. Maar als je je zorgen maakt, zou ik zoals vleermuissie als zei, toch maar even naar de dokter gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 21:57
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
een voorhoofdsholte voelt niet als hoofdpijn, maar als echte pijn. Je zult er in ieder geval niet over twijfelen om naar de dokter te gaan, je wilt er zo snel mogelijk naartoe. Ten minste die 2 keer dat ik het heb gehad wel.
Oud 28-07-2002, 15:44
MRdocu
MRdocu is offline
Citaat:
devilcat schreef:
weet iemand de kenmerken van een voorhoofdholte onsteking/??
Ik had al gezocht op gezondheids site, mar vond niks

---xxxx----
Als ik jouw was zou ik toch eens naar de dokter gaan.
Je denkt steeds dat je een of andere enge ziekte hebt terwijl je waarschijnlijk niks hebt.
Probeer je kin eens op je borst te leggen, als dat niet kan door pijn moet je misschien eens naar de dokter gaan!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 19:21
Balance
Balance is offline
ik heb thuis een basiscursus zelfzorg (voor medicijnen verkopen in een drogist) en daarin staat een stukje over bijholte-ontstekingen:

Citaat:
Bij bijholte-ontstekingen is het slijmvlies van de bijholten ontstoken. De bijholten zijn holle ruimtes achter de neus, in de bovenkaak en in het voorhoofd. Deze ruimtes zijn via kleine kanaaltjes verbonden met de neus. Het slijmvlies dat de neus van binnen bedekt loopt via de verbindingskanaaltjes door in de bijholten. Het slijmvlies in de buiholten houdt die bijholten schoon.

*slaat een stukje over*

symptomen:
Bijholte-ontsteking blijft zelfden beperkt tot één holte. De kaakholten zijn het vaakst ontstoken. De bijholten in het voorhoofd zijn meestal niet ontstoken, hoewel dat wel vaak zo lijkt, omdat het hele hoofd vaak pijnlijk is. Symptonen bij bijholte-ontsteking zijn pijn in het voorhooofd, in de bovenkaken of achter de ogen. Ook kan er een drukkend gevoel of 'vol' gevoel zijn in het hoofd en de kiezen kunnen pijnlijk zijn bij het kauwen. Verder heeft men meestal een vertopte neus, al dan niet met geelgroen slijm. Dit slijm kan ook achter in de keel terechtkomen, waardoor soms ook hoest een gevolg is. De pijn is vooral 's ochtends aanwezig en wordt erger bij voorover bukken. Iemand met bijholte-ontsteking kan koorts hebben en zich ziek voelen.

advisering:
Bij bijholte-ontsteking wordt roken afgeraden, omdat roken het slijmvlies nog eens extra prikkelt. Om de klachten te verlichten en de neus open te krijgen, kan er zout water ingedruppeld worden of kan men een zoutwaterneusspray gebruiken. Ook stomen met een inhaleerproduct kan helpen, omdat zo'n product ervoor zorgt dat de slijmvliezen slinken. Indien nodig kan men een pijnstiller (paracetamol) gebruiken.

Naar de dokter?
- nee, gewoonlijk niet. De klachten gaan over het algemeen vanzelf binnen een week over.
- Ja, bij ernistige klachten die langer duren dan een week.
- Ja, wanneer het lijkt te gaan om een allergie (niezen, helder slijm, seizoensgebonden rhinitis (= seizoensgebonden allergie)
Er staat ook nog dat je het vaak kan voorkomen door de neus op de juiste wijze te snuiten:
- diep ademhalen;
- één neusgat dichtknijpen en de lucht door de ander niet te krachtig uitstoten;
- het andere neusgat op dezelfde wijze reinigen
Oud 30-07-2002, 21:48
Esie
Esie is offline
'K zou maar naar de dokter gaan en vragen wat het is want blijkt het echt te zijnhet kan echt heel pijn doen dat zweer 'k je toch (ervaring) veel suc6 !
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten