![]() |
|
Verwijderd
|
Voorhoofdsholteontsteking
ontsteking van de voorhoofdsholte, een van de bijholten van de neus. Zij ontstaat meestal in aansluiting op een verkoudheid. Symptomen Voorhoofdsholteontsteking wordt gekenmerkt door pijn achter de ogen, voornamelijk laat in de morgen en vaak zeer hevig. Soms oedeem van voorhoofd en bovenooglid. Complicaties De ontsteking kan zich, als zij door het schedelbot heen breekt, uitbreiden tot in de hersenen en daar een hersenvliesontsteking of hersenabces veroorzaken. Dit is echter een zeldzame complicatie. Behandeling Antibiotica, neusspray of neusdruppels (met mate). Als de genezing niet vlot verloopt of als er complicaties dreigen, kan de holte via een sneetje bij de wenkbrauw worden geopend om de etter te laten afvloeien. Zie ook kaakholteontsteking. bron |
![]() |
||
ik heb thuis een basiscursus zelfzorg (voor medicijnen verkopen in een drogist) en daarin staat een stukje over bijholte-ontstekingen:
Citaat:
- diep ademhalen; - één neusgat dichtknijpen en de lucht door de ander niet te krachtig uitstoten; - het andere neusgat op dezelfde wijze reinigen
|
|