Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
1)Er zijn nog een massa problemen, waarvoor nog geen oplossing is gevonden.
Het woord 'massa' is enkelvoud dus moet het er is nog een massa problemen zijn. 2) We kennen deze B.V. al jaren en hebben ervaren, dat zij scherp inkopen. B.V. is enkelvoud dus moet het zijn .... Dat zij scherp inkoopt. 3) Je moet hebben vermeld dat het actieplan wat nu op tafel ligt, speciaal voor de jeugd is gemaakt. Volgens mij moet het zijn het actieplan dat nu op tafel ligt al kan ik niet uitleggen waarom precies. Ik twijfel. 4) De directie deed er alles aan de spullen op tijd klaar te hebben, maar ze kregen het toch niet voor elkaar. Directie is enkelvoud en dat zie je ook in het eerste deel van de zin namelijk: De directie deed; daarop volgt dat de ze het niet voor elkaar kreeg. 5) Nadat er werken overleg was gevoerd, bleek dat de meerderheid van de leden toch voor stemden. Werken moet weken zijn maar dat is gewoon een typfoutje denk ik. De meerderheid stemde voor moet het zijn. Volgens mij is meerderheid wel een meervoudsvorm maar krijgt het geen stemden omdat het niet direct over een persoon gaat. 6) Het bleek iedereen onbekend te zijn, dat u en de anderen de vereniging oprichtte. Bij deze zin is het volgens mij andersom en zou het oprichtten moeten zijn, maar ik twijfel. 7) De meeste mensen hebben steeds minder vertrouwen in dat bedrijf, omzat zij steeds meer verlies maakt. Ik denk dat omdat zij omdat het zou moeten zijn. Geen idee waarom. 8) Onze vereniging zit in de problemen, omdat ze geen geld meer kunnen lenen bij de bank. Vereniging is enkelvoud dus: Onze vereniging zit in de problemen, omdat ze geen geld meer kan lenen bij de bank. 9) Sollicitanten worden verzocht schriftelijk te reflecteren Dit moet zijn: Sollicitanten wordt verzocht schriftelijk te reflecteren. Het wordt namelijk verzocht aan sollicitanten. 10) Volgens hem zijn een aantal van deze zinnen gewoon goed. Aantal is enkelvoud dus wordt het: Volgens hem is een aantal van deze zinnen gewoon goed. |
![]() |
||
@ niqui: Je hebt me enorm geholpen met deze oefening. Ik zal het straks is heel rustig doorlezen en het proberen te begrijpen en zodat ik het makkelijker kan leren voor de toets.
Mijn vraag nu dan nog is: Zou je me ook kunnen helpen met deze zinnen ![]() Citaat:
ALVAST bedankt en groetjes,
|
![]() |
Ik denk dat je deze oefening begrijpt als je mijn eerste post goed leest. Het gaat er voornamelijk om dat de woorden die in een zin worden gebruikt ook echt slaan op wat er geschreven staat.
Als je dus bijvoorbeeld de tweede zin van je laatste oefening pakt dan zie je, net als in de eerste oefening weer het woord 'aantal' dat als meervoud wordt vervoegd. Aantal is enkelvoud dus moet het werkwoord ook in het enkelvoud staan. De vierde zin: 'Die firma' is enkelvoud dus moeten de werkwoorden die daar betrekking op hebben ook in het enkelvoud staan. Snap je? Als je de tweede oefening nou zelf eens probeert te maken en jouw antwoorden post, dan wil ik er best naar kijken. |
![]() |
||
Citaat:
http://www.onzetaal.nl/advies/watdat.php |
![]() |
|
![]() |
ik citeer: http://www.onzetaal.nl/advies/watdat.php
Het betrekkelijk voornaamwoord wat wordt in de meeste taaladviesboeken wél als juist beschouwd in de volgende gevallen: Na een onbepaald woord als iets, niets, alles of het enige: Ik zoek iets wat weinig ruimte inneemt. Er is niets wat me nog interesseert. Dat is het enige wat ik nog wilde zeggen. (Maar zie de opmerking onderaan.) Na een voornaamwoord (dat, datgene): Sommige mensen hebben het vooral over datgene wat fout gaat. Dat wat je niet hebt, is altijd het aantrekkelijkst. Na een zelfstandig gebruikt bijvoeglijk naamwoord, meestal een overtreffende trap: Al is het het laatste wat ik doe. Het allereerste wat ik doe als ik thuiskom, is de kat aaien. Het magische wat in de Harry Potterboeken zit, maakt ze juist zo leuk. (Maar zie ook de opmerking onderaan.) Als het terugslaat op een hele zin: Het museum ging failliet, wat een grote strop was voor de gemeente. Het boek dat ik op het moment lees, vind ik prachtig, wat me verbaast gezien de recensies. Als het antecedent (datgene waarop wat slaat) niet genoemd is: Wat die man eet, wil ik graag ook. Het is mij een raadsel wat hij bedoelt. |
![]() |
|
Hierbij even een update:
- De toets is intussen geweest en ik hebt het gehaald met een 5,5 en is daarmee voldoende afgerond. En er zaten maar 2 van die zinnen in de toets. En er zaten nog wat andere dingen in, maar dat was niet zo heel moeilijk.
|
![]() |
|
|