Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2008, 11:26
Nebel
Nebel is offline
Hoi,
Ongeveer een jaar geleden is (eindelijk) de diagnose PTSS gesteld. Ik heb toen een tijdje EMDR en RET-therapie gehad. Ook gebruik ik efexor XR sinds juli.
Ik had een tijd last van nachtmerries (herbelevingen) en overdag enorme angst/prikkelbaarheid. Ik heb het idee dat door de EMDR de nachtmerries minder zijn, en als ik in het ziekenhuis ben (dat is bij mij een trigger voor herbeleving) raak ik veel minder in paniek en kan ik rationeel denken. Door de efexor voel ik me sowieso een stuk beter, maar vooral veel minder angstig/paniekerig.
Alleen heb ik sinds een paar weken overdag veel herbelevingen. Zonder voor mij aanwijsbare trigger. Als ik aan het studeren ben dan heb ik opeens een 'dagmerrie'. Soms herken ik dit dan wel als een herbeleving en weet ik dat ik op dit moment niet in de situatie ben en weet ik ergens wel dat ik veilig ben, maar ik kom er niet echt uit. Daarna ben ik dan meteen de hele dag van slag en droom ik er ook nog eens over.
Iemand met ervaring hiermee of tips hoe je een herbeleving de kop in kan drukken zodat het niet uit de hand loopt?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2008, 19:16
T_ID
T_ID is offline
Hmm, ik kan niet zeggen dat ik zelf zoiets heb gehad, maar een Srebrenica veteraan die ik mede over dat onderwerp interviewde stelde dat hij het onder controle had gekregen door er heel bewust op sommige momenten wel over na te denken, dat heel erg onder controle te houden, en de redenen voor de gebeurtenissen op te noemen. Ja het was klote, nee hij kon er niets aan doen, nee het heeft geen zin dat te bedenken. Hij kon het willekeurige opduiken van herinneringen na een tijd lang dat zichzelf in te prenten onderdrukken ('het is niet de tijd om eraan te denken'), en later (zeg maar, jaren en jaren) zelfs voorkomen.
Oud 23-10-2008, 10:24
Nienna*
Nienna* is offline
Ik heb er ervaring mee; wil je meer weten, PM dan maar even.
Overigens heeft bij mij EMDR geholpen om dit de kop in te drukken. Maar dat duurde best een tijdje..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten