Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2008, 13:56
CoolJessy
CoolJessy is offline
Hallo!

Is er iemand bekend met CSS? Ik ben bezig met een website te maken met voornamelijk CSS. Nu vond ik hem er perfect uitzien in IE maar toen ik hem in firefox zag...

Anyway, na een heleboel trial en error ziet het er in beide ongeveer hetzelfde uit op wat kleinigheden na. Zo heb ik een "container" div (met een border), waarin 5 andere DIV's zitten namelijk een header/menu, een onderbalkje, en in het midden twee balken met foto's en het hoofdvlak. Nu vroeg ik me twee dingen af:

In het midden-deel met 3 blokken, heb ik de hoogte aangegeven met 75% omdat dit toevallig leek te passen (de container om alles heen is 100%). Nu vroeg ik me af of er een manier is om uit te rekenen hoeveel procent of pix. het moet zijn als je het aantal pix van boven en van onderen weet? Daarnaast, "groeien" percentages mee als de website langer wordt?

Verder schijnt firefox te wijgeren dat de onderste balk geheel van onderen geplaatst wordt. Er staan geen margins of paddings, behalve margin-bottom moet 0px zijn, en de hoogte en breedte van de balk zijn aangegeven (precies zo breed als de container). Echter lijkt er toch net een pix. tussen de balk en de onderkant van de container te zitten? Als ik het middenvlak langer maak (76%) gaat de onderste balk wel naar onderen maar overschrijdt hij de container (dat zie je aan de border eromheen). Wat heb ik hier fout gedaan? In IE ziet het er wel goed uit.

Als iemand evt de stylesheet en bron nodig heeft om me te helpen, laat maar even een berichtje achter of PM me met het email adres, want de website is nog niet online.
Oud 24-10-2008, 14:25
M@rco
M@rco is offline
Ja, werken met height i.c.m. percentages is altijd een beetje jammer. Je zou de bovenste en onderste div-jes ook absoluut kunnen positioneren?

Oh en je kunt zowel je CSS als de HTML ook gewoon in je post zetten (met de [HTML] BBCode), dat is misschien wel handig
Oud 25-10-2008, 12:23
CoolJessy
CoolJessy is offline
probleem van de onderbalk is inmiddels opgelost.
Nu het probleem van de 3 middendiv's het punt is, dat ik de linker en rechter eigenlijk alleen decoratief gebruik, er staat een plaatje in dat ik verticaal herhaal. Nu is het dus zo dat ik wel wil dat die plaatjes langs de hele website meegaan.... Is hier een mogelijkheid voor? Overigens pakt IE de hoogte in % ineens niet meer ??
Oud 25-10-2008, 13:01
M@rco
M@rco is offline
Kijk anders hier eens voor inspiratie:

http://www.xs4all.nl/~peterned/examples/csslayout1.html

Dat plaatje zou je dan als achtergrond van de container (net als in dat voorbeeld wordt genoemd) kunnen doen en met repeat-y laten herhalen.
Oud 25-10-2008, 19:16
freyk
freyk is offline
Helaas heb ik niet zo veel ervaring met CSS, maar ik weet wel dat er een W3C standaard voor is.
(dit wil zeggen alle browsers die deze standaarden ondersteunen, deze goed weer kunnen geven.)

Je kan met W3C's CSS Validator kijken of je code het voldoet aan deze standaard.
Reageren

Regels voor berichten