Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2008, 17:32
zeffff
zeffff is offline
Hallo allemaal,

Zo is de situatie voor mij nu:
In de toetsweek voor de vakantie had ik (VWO5) een engels toets gehad, het was bijna aan het einde van de toets. Achter mij zat iemand die wat van mij wilde weten, maar ik verstond hem niet en draaide mij een klein beetje om, om te horen wat hij zei en gelijk zonder waarschuwing zei de surveillerende docent: Ja, ik zal een briefje aan je docent geven dat je je hebt omgedraaid hebt tijdens de toets. Ik denk nou, oke zal wel bluf zijn of een waarschuwing worden.

Maar nee hoor, na de vakantie in de les van engels voordat hij de cijfers wilde geven, zegt mijn docent dat ik even naar beneden moest gaan naar de locatieleiding/coordinator. En daar was het al meteen van: ja, dat is fraude he en dus een 1. Ik had niks in te brengen.

Weet misschien iemand nog een regel (bijvoorbeeld 2 docenten moeten het gezien hebben) of goede tactiek/smoes om mij van een 1 te behoeden..?

Hulp alstublieft! en alvast dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2008, 18:12
Verwijderd
Wat is haar argument dan en wat zal er dan gezegd moeten zijn?
men zegt; 1 getuige is geen getuige, dus ik vraag mij af of het wel mogelijk is om jou een 1 te geven. Ik zou een bezwaarschrift indienen(ligt er natuurlijk aan hoe zwaar je cijfer meetelt en hoe belangrijk het is voor je).
Indien je die klap kan hebben, zou ik het laten..want dat is verspilde moeite.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 18:30
zeffff
zeffff is offline
Het is mijn eerste cijfer geen examen cijfer, telt 10% mee voor overgangs cijfer, maar togh wel belangrijk (alleen weet ik niet wat ik nu uiteindelijk gehaald heb) maar in ieder geval al bedankt voor de informatie zal dat maar even aankaarten dat er minstens 2 getuigen moeten zijn.

Laatst gewijzigd op 04-11-2008 om 20:59. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 19:20
Nona
Nona is offline
Natuurlijk hoeven er geen 2 getuigen zijn, dit is geen strafrecht. Bij de meeste gewone proefwerken zijn nu eenmaal geen twee docenten aanwezig, dan is het dus in principe niet te bewijzen dat iemand spiekt.

Geef gewoon aan dat jouw verhaal anders is. Jij hebt nooit de bedoeling gehad te spieken, jij was niet degene die praatte, je hebt zonder te spieken waarschijnlijk gewoon een voldoende voor de toets gehaald (dat is een goed argument, aangezien het jouw motief om te frauderen wegneemt) en de docent heeft een kleine beweging van jouw kant gewoon verkeerd geïnterpreteerd.
Nee, je omdraaien tijdens toetsen hoort niet. Maar omdat jij wel degelijk een heleboel argumenten hebt om de bewering van de docent tegen te spreken is het niet meer dan redelijk om te vragen om een gewoon cijfer op basis van je resultaten, of eventueel een herkansing.
Oud 04-11-2008, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk hoeven er geen 2 getuigen zijn, dit is geen strafrecht. Bij de meeste gewone proefwerken zijn nu eenmaal geen twee docenten aanwezig, dan is het dus in principe niet te bewijzen dat iemand spiekt.

Geef gewoon aan dat jouw verhaal anders is. Jij hebt nooit de bedoeling gehad te spieken, jij was niet degene die praatte, je hebt zonder te spieken waarschijnlijk gewoon een voldoende voor de toets gehaald (dat is een goed argument, aangezien het jouw motief om te frauderen wegneemt) en de docent heeft een kleine beweging van jouw kant gewoon verkeerd geïnterpreteerd.
Nee, je omdraaien tijdens toetsen hoort niet. Maar omdat jij wel degelijk een heleboel argumenten hebt om de bewering van de docent tegen te spreken is het niet meer dan redelijk om te vragen om een gewoon cijfer op basis van je resultaten, of eventueel een herkansing.
haha, hoeft geen strafrecht te zijn maar bedoel gewoon dat die argumentatie zo zwak is.

overigens, ik vind die laatste oplossing een hele goede! vraag een herkansing aan en zeg gewoon" ik wil gewoon bewijzen dat ik het wel kan en dat ik echt niet gespiekt heb of dergelijke vage termen, en wil hem zelfs nu doen". Geef ook veel spijt betuiging en doe een beetje zielig. Ga huilen desnoods misschien niet zo mannelijk, maar emotie kan best een goede overtuiging zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 20:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Geef ook veel spijt betuiging en doe een beetje zielig. Ga huilen desnoods
Da's iets voor als je schuldig bent, en zo zal dat ook worden uitgelegd.

In dit geval geef je dan toe dat je niet had moeten proberen te luisteren naar wat die ander zei. Daarmee geef je iets toe, maar niet datgene waardoor je een één kreeg.

Laat dit overigens een les zijn om dergelijke misverstanden direct en ter plekke te confronteren. Nu hoor je weken later dat je al de sjaak bent, en moet je proberen om dat achteraf recht te breien. Had die docent ter plekke uitgelegd wat hij verkeerd had gezien, en dit was waarschijnlijk niet gebeurd.
Oud 04-11-2008, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Da's iets voor als je schuldig bent, en zo zal dat ook worden uitgelegd.

In dit geval geef je dan toe dat je niet had moeten proberen te luisteren naar wat die ander zei. Daarmee geef je iets toe, maar niet datgene waardoor je een één kreeg.

Laat dit overigens een les zijn om dergelijke misverstanden direct en ter plekke te confronteren. Nu hoor je weken later dat je al de sjaak bent, en moet je proberen om dat achteraf recht te breien. Had die docent ter plekke uitgelegd wat hij verkeerd had gezien, en dit was waarschijnlijk niet gebeurd.
Hoeft toch niet? Als je emotie hebt, voel je dat er onrecht bij je is aangedaan? of lijkt mij dat nu?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 21:04
AzN
AzN is offline
Dit is toch ook de schuld van diegene die achter je zat? Maar goed, van hem zul je vast niet veel hulp hoeven te verwachten.
Oud 04-11-2008, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Dit is toch ook de schuld van diegene die achter je zat? Maar goed, van hem zul je vast niet veel hulp hoeven te verwachten.
Inderdaad, het zou logisch zijn als deze persoon ook een 1 zou krijgen. Maar leg de situatie uit en probeer het volwassen op te lossen. Vind ik het trouwens als enige raar dat een docent van een vak niet bij zijn eigen toetsen aanwezig is?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 10:10
Volk
Volk is offline
Citaat:
Inderdaad, het zou logisch zijn als deze persoon ook een 1 zou krijgen. Maar leg de situatie uit en probeer het volwassen op te lossen. Vind ik het trouwens als enige raar dat een docent van een vak niet bij zijn eigen toetsen aanwezig is?
Zo raar is dat toch niet? Als ik het me goed herinner is dat zodat een docent zijn leerlingen niet gaat helpen tijdens een toets.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 12:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoeft toch niet? Als je emotie hebt, voel je dat er onrecht bij je is aangedaan? of lijkt mij dat nu?
Tuurlijk voelt dat zo, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nog steeds twee verschillende dingen. Als je iets laat liggen tot het echt een probleem wordt, is gelijk krijgen over het algemeen een stuk moeilijker.
Als jij afdelingsleider was en dit op moest lossen zou een van je eerste vragen aan de TS waarschijnlijk zijn waarom hij ter plekke accepteerde dat het spieken was, en terwijl hij dat toegaf nog komt protesteren tegen het cijfer dat daar tegenover staat.
Oud 05-11-2008, 13:25
Neith
Neith is offline
Waarom zou je je uberhaupt omdraaien tijdens een tentamen? Praten lijkt me ook niet de bedoeling. Opzich zou die gene je namelijk best een antwoord hebben kunnen toefluisteren. Je zal dus ook moeten oppassen met je verhaal.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 17:05
Nona
Nona is offline
Citaat:
Waarom zou je je uberhaupt omdraaien tijdens een tentamen? Praten lijkt me ook niet de bedoeling. Opzich zou die gene je namelijk best een antwoord hebben kunnen toefluisteren. Je zal dus ook moeten oppassen met je verhaal.
Dat is natuurlijk een foutje, maar iemand aankijken als die tegen je praat is een hele natuurlijke, misschien wel reflexieve reactie. Dat kan best als argument aangedragen worden, en als je er op die manier naar kijkt is meteen een 1 een beetje overdreven.
Oud 05-11-2008, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Precies, de school heeft groot gelijk. Wat nu allemaal gezegd is zijn alleen maar smoesjes om je eruit te lullen. En je de schuld ook in de schoenen schuiven van de persoon die jou aansprak, maar dat wil nog niet zeggen dat jíj onschuldig bent.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 19:15
blablatje
blablatje is offline
Wat al gezegd is:
Geef eerst toe dat je je niet om had moeten draaien, leg dan uit dat je het niet deed om te spieken maar omdat je wilde weten wat degene achter je te zeggen had, benadruk nog een keer dat het niet slim was om je om te draaien. Zeg dan dat je de toets goed had geleerd (of redelijk had geleerd, of wel een beetje had geleerd) en hem zonder spieken zou kunnen halen, en vraag om een herkansing.

Zo niet: voor toetsen die voor je eindexamen tellen heb je altijd herkansingen, ik geloof wettelijk minstens 1 per schooljaar en veel scholen geven je er zelfs meer. Die herkansing kun je natuurlijk ook gebruiken voor deze toets.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten