Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2008, 11:53
Lyne
Lyne is offline
Ben ik weer eens

Ik heb dus bloedarmoede (te weinig ijzer) en ik heb ijzerpillen gekregen (ferrofumaraat). Ik las alleen dat je dus voorzichtig moet zijn met melk omdat dit de ijzer neutraliseert (aldus de apothersassistente). Maar binnen welke periode na (of voor) het innemen van die pil mag ik dan geen zuivelgebruiken? Alleen erna niet, of ook ervoor niet?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 12:51
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
in ieder geval niet gelijktijdig, dus ik zou zeggen een uur tevoren tot een uur erna zéker niet, en sowieso beter zo min mogelijk zuivel...

het heeft bijvoorbeeld geen zin om speciaal Frosties van Kellogg's ("rijk aan ijzer!") te eten in een kommetje met melk, want die melk zorgt ervoor dat het ijzer niet wordt opgenomen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 19:09
Balance
Balance is offline
Mijn moeder heeft ook bloedarmoede en werd aangeraden uberhaupt geen melk meer te drinken. Nu drinkt ze nog 2 mokken omdat ze daar erg aan 'gehecht' is en dat was prima. Maar verder moest ze het eigenlijk laten staan.
Oud 19-11-2008, 09:29
Nijn*
Nijn* is offline
Ik heb ook ijzertekort en slik ook ijzertabletten (van Bloodbuilders). Mij is over zuivel alleen verteld dat ik die tabletten niet met melk mocht innemen maar beter met water of vruchtensap. Voor de rest was er niets mee aan de hand? Ik drink zelf vrij veel melk (bovendien ben ik vegetariër dus ik eet veel zuivel ook ter vervanging van vlees) maar toen ik voor de laatste keer mijn ijzergehalte liet controleren wat het dik in orde. Dus misschien moet je je er niet teveel van aantrekken en bijv. een uur voor en een uur na de inname van je tablet geen zuivel eten/drinken?
Oud 19-11-2008, 11:50
Subject
Subject is offline
De reden dat je de ijzerpillen niet met zuivel moet innemen is omdat calcium de opname van ijzer verhindert. Het gaat er dus om dat ijzer en calcium niet op hetzelfde moment in je darmen terecht komen. Lijkt me dus, zoals al eerder gezegd, dat een half uur ŕ een uur voor en na inname geen zuivel nemen ruim voldoende is. Overigens is het ook weer geen ramp, want ijzerpillen bevatten een hele hoge concentratie ijzer, dus ga niet heel precies bijhouden wanneer je wel en geen zuivel kan nemen want dat is wel erg overdreven.

Citaat:
het heeft bijvoorbeeld geen zin om speciaal Frosties van Kellogg's ("rijk aan ijzer!") te eten in een kommetje met melk, want die melk zorgt ervoor dat het ijzer niet wordt opgenomen.
Niet als je daarbij weer een stuk fruit o.i.d. neemt, aangezien vitamine C de opname van ijzer bevordert, waardoor het effect van calcium weer wordt opgeheven.
Oud 19-11-2008, 16:01
blauw engeltje
Citaat:
Niet als je daarbij weer een stuk fruit o.i.d. neemt, aangezien vitamine C de opname van ijzer bevordert, waardoor het effect van calcium weer wordt opgeheven.
denk je dat het zo werkt? kan hoor, maar lijkt mij vreemd
Met citaat reageren
Oud 19-11-2008, 18:49
Subject
Subject is offline
Citaat:
denk je dat het zo werkt? kan hoor, maar lijkt mij vreemd
Dat is gewoon een simpel rekensommetje toch? Als het een de opname bevordert en het ander de opname tegengaat, kom je netto gezien toch op 0 uit? Het zal uiteraard niet zo simpel zijn zoals ik het nu voordoe, maar het idee lijkt me wel kloppend.
Overigens bevordert vitamine C niet de opname van ijzer uit ijzerpillen, in verband met de vorm waarin het ijzer zich bevindt.
Oud 19-11-2008, 20:33
Noddy
Noddy is offline
Ik heb echt een slechte dokter. Ik had een paar jaar geleden ook bloedarmoede en ik kreeg ook pillen. Maar ik was nogal gek op zuivelproducten, en die nam ik dan ook regelmatig. Mij is nooit verteld dat het niet echt een goede combi is. Hoor het nu voor het eerst.
Oud 19-11-2008, 20:40
blauw engeltje
Citaat:
Dat is gewoon een simpel rekensommetje toch? Als het een de opname bevordert en het ander de opname tegengaat, kom je netto gezien toch op 0 uit? Het zal uiteraard niet zo simpel zijn zoals ik het nu voordoe, maar het idee lijkt me wel kloppend.
Overigens bevordert vitamine C niet de opname van ijzer uit ijzerpillen, in verband met de vorm waarin het ijzer zich bevindt.
ik dacht dat zuivel de opname van ijzer zou verhinderen, dat die vitamine C het makkelijker maakt het op te nemen lijkt me daar weinig toe doen...

stel je neemt een ijzerpil = +1
je gebruikt daarbij ook iets fruitig, ijzer wordt beter opgenomen = +1.3
je gebruikt iets van zuivel = x0

lijkt me nuloperatie dan... ?

edit: oh, ik zie dat dat van die vitaminen niet geldt voor ijzerpillen
nou neem dan dat we spinazie eten met room, en als toetje dan een mandarijntje

uiteindelijk komt het neer op de vraag of de zuivel verhindert dat ijzer wordt opgenomen, of ervoor zorgt dat ze gewoon minder goed wordt opgenomen. en dat weet ik dus niet.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2008, 21:25
DDM
DDM is offline
Citaat:
uiteindelijk komt het neer op de vraag of de zuivel verhindert dat ijzer wordt opgenomen, of ervoor zorgt dat ze gewoon minder goed wordt opgenomen. en dat weet ik dus niet.

Het vermindert de opname van het ijzer. Het gaat niet zo zeer om het zuivel, maar om het calcium. Dus ook met andere calciumhoudende producten moet je rekening houden.
Oud 19-11-2008, 21:38
Subject
Subject is offline
Ik zie nu dat ik " verhindert de opname" heb geschreven, maar ik bedoelde eigenlijk (zoals DDM ook zegt) dat het de opname vermindert. Vandaar de verwarring, sorry.
Oud 20-11-2008, 12:11
Lyne
Lyne is offline
Oh okee dat is duidelijk, bedankt Staat namelijk helemaal niets over in de bijsluiter, het werd mij ineens vertelt bij het ophalen van de medicijnen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten