Ik doe toevallig op dit moment een vak China in world politics aan de Rijksuniversiteit Groningen, dus ik kan je denk ik wel helpen. Het algemene handboek wat wij gebruiken is 'China in world politics. Policies, processes, Prospects' van Kornberg en Faust, 2005. Hier kun je denk ik wel behoorlijk wat informatie uit halen. Ook heeft VPRO Tegenlicht een aantal documentaires over China uitgezonden, die je terug kunt vinden op hun website.
Je zou je bijvoorbeeld af kunnen vragen in hoeverre China's economische opkomst zich nog wel zo sterk door zal zetten. Dan heb je ook een erg actueel onderwerp. Je ziet nu al met de kredietcrisis dat de groei in China ook af zal nemen. China heeft veel geld uitgeleend aan bijvoorbeeld de Verenigde Staten en zit nu dus ook met een probleem. Daarnaast zijn er nog meer problemen voor China om verder te groeien, bijvoorbeeld het tekort aan grondstoffen zoals olie, de grote milieuproblemen waar T_ID het al over had, de groei is niet gelijk in het hele land dus je krijgt grotere verschillen tussen arm en rijk en dus onrust, China zit met een snel groeiende bevolking en scheve man-vrouwverhouding, mensen hebben in China geen pensioen of andere sociale zekerheid wat met vergrijzing ook invloed zal hebben op de consumptie, er is corruptie, enzovoort. Een artikel dat hierover gaat is bijvoorbeeld J.T. Dreyer, ‘The Limits to China’s growth’in Orbis (2004) 2, 33-46. Of je hebt het over de implicaties van China's opkomst voor de rest van Azië, hoe bijvoorbeeld Japan en India erop reageren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt; als je nog vragen hebt mag je me altijd PM'en. Ik zou je aanraden om contact op te nemen met het Alfa- of Gammasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen; die kunnen meer boeken voor je zoeken en je vertellen hoe je aan boeken van de Universiteitsbibliotheek kan komen. Universiteit Leiden heeft als enige universiteit een opleiding Chinese Taal & Cultuur; je zou daar ook eens na kunnen vragen voor meer informatie.
|