Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2008, 15:52
Verwijderd
Er is vast wel iemand hier die deze studie doet. Ik zit nu nog in het propedeuse jaar van het MIM aan de Hogeschool van Amsterdam, maar ik ben van plan om mijn propedeuse dit jaar ook te halen, en dat gaat tot nu toe heel goed, maar ik zoek mensen die ervaring hebben met deze studie, en ook op het HBO hun propedeuse hebben gehaald en deze studie zijn gaan volgen. Is het leuk? Moeilijk? Grote kans op een baan? Wat wil je later worden?

Ik wil alles weten!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2008, 16:23
Kevin1111
Kevin1111 is offline
Een vriend van mij heeft dit gestudeerd aan de UvA. Hij was er maximaal 12 uur per week mee bezig, hij vond het vrij makkelijk, wel leuk. Hij verteld er ook altijd bij dat het leukste aan de studie het percentage vouwen was (ik geloof rond de 75 procent). Op dit moment werkt hij als verkoper bij een internetbedrijf, je kan dus overal terecht komen. Bij deze studie leer je van alles wat. Dit heeft bij sollicitaties voor- en nadelen. Aan de ene kant heb je geen 'vak' geleerd. Je bent geen jurist of dokter. Aan de andere kant kon hij zeggen dat hij van alles wat afwist. Je hebt een stukje psychologie, journalistiek, economie etc.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 16:32
Verwijderd
Ja, dat kan dus een voordeel en nadeel zijn.. Ik weet ook nog niet precies wat voor kant ik op wil. Ik ben zowel geïnteresseerd in journalistiek als communicatie, maar de sociale/culturele kant op lijkt me ook weer erg gaaf, en taal trekt me ook wel. Ik weet niet echt of je dan bij deze studie goed zit, aangezien er meer WO studies zijn zoals Taalwetenschappen, Algemene cultuurwetenschappen, Journalistiek & Media, Media & Cultuur, Sociaal-culturelewetenschappen. Ik moet me er sowieso nog beter in verdiepen.

Laatst gewijzigd op 14-11-2008 om 16:41.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 18:44
Verwijderd
Ik weet dat MonoM het doet. Maar ik weet niet of hij nog actief is op het forum. Ik zal hem eens vragen of ik je zijn emailadres mag geven.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat kan dus een voordeel en nadeel zijn.. Ik weet ook nog niet precies wat voor kant ik op wil. Ik ben zowel geïnteresseerd in journalistiek als communicatie, maar de sociale/culturele kant op lijkt me ook weer erg gaaf, en taal trekt me ook wel. Ik weet niet echt of je dan bij deze studie goed zit, aangezien er meer WO studies zijn zoals Taalwetenschappen, Algemene cultuurwetenschappen, Journalistiek & Media, Media & Cultuur, Sociaal-culturelewetenschappen. Ik moet me er sowieso nog beter in verdiepen.
Taalwetenschappen is heel erg 'wiskundig'. Als je dat leuk vindt, prima, maar je moet je wel goed realiseren dat je ontzettend diep om taal in z'n algemeenheid ingaat. Je leert dingen over fonetiek, fonologie, sociolinguistiek. Je hebt vakken als Fonetische transcriptie die je leren hoe je via een computerprogramma tekst omzetten in, Spraak (hoe klanken gemaakt worden, waar ze dat in je mond doen, hoe je je stembanden gebruikt), structuur (je leert hoe in een dode of bijna dode taal de werkwoordsuitgangen zitten, of eigenlijk, dat moet je zelf uitzoeken).
Het is ontzettend gaaf, maar je moet wel weten waar je aan begint, want het is niet zo dat je van elke taal op de wereld iets leuks leert, het is echt de theoretische kant van Taal.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 17:12
Verwijderd
Ok, dankjewel. Zoals ik al zei, ik moet me er nog in verdiepen, maar het is nooit verkeerd om verhalen over andere studies te horen..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 18:30
Verwijderd
Ik heb taalwetenschap gestudeerd, traject gebarentaal, aan de UvA maar als je vragen hebt mag je altijd pm-en .
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 20:34
Verwijderd
Ik studeer zelf taalwetenschap (UU) en ik ben het met Mushu eens; ga het niet studeren als je niet óók in de exacte kant van taal geïnteresseerd bent, want dat komt zeker terug, en veel ook. Ikzelf vind het een leuke andere kant van taal, maar als je vooral in communicatie geïnteresseerd bent is het een slechte keuze.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 23:39
Verwijderd
Ik ben ook vooral geïnteresseerd in communicatiewetenschappen.. Van die andere studies weet ik heel weinig, dus ik wil wel graag verhalen horen. Bedankt
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 18:09
Verwijderd
Ik studeer Communicatiewetenschap in Nijmegen en hier is de verhouding vrouw/man ong 60/40. Maar mijn jaar (2e) heeft bijv. ook maar zo'n 60 studenten en dat is bijna elk jaar zo dus het is minder massaal dan in Amsterdam. De studie verschilt wel erg per stad. Bij ons is het heel veel media naar 3 clusters: Media & alledaags mediagebruik, Strategische Communicatie en Cultuur & Gemeenschap. In Utrecht heb je Communicatie- en Informatiewetenschappen en dat is ook media maar ook echt tv/internet kant op dat je echt daar aan het werk gaat. In Nijmegen heb je ook Comm- e Inf. maar daar is het Bedrijfscommunicatie dus weer heel anders. In Tilburg heb je het ook en daar is het wel weer vergelijkbaar met Communicatiewetenschap in Nijmegen en Amsterdam.

Ik vind het heel leuk. Wel veel onderzoek e.d. maar dat heb je toch op WO. Het is een hele actuele studie, veel hedendaagse informatie. De banenmarkt loopt een beetje gelijk met de economie zeggen ze, maar je kan zoveel kanten op dat een baan vinden niet erg moeilijk is. Gemiddeld na 6 jaar werkt het grootste deel als manager. Zelf zie ik het wel zitten de PR van een groot bedrijf te doen of de marketingkant op te gaan.

En of het moeilijk is.... Ja ik ben niet anders gewend dus vind het wel meevallen. Het ligt aan jezelf denk ik, schat een beetje in hoe intelligent je bent. MIM wordt vaak afgeschreven als een MBO-HBO maar als je daar 'een goede' bent is het weer anders dan als je dat maar net haalt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten