Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2008, 18:20
Nietgeregistr
Heej allemaal,

Ik vroeg mij af wat jullie ervan vinden als toetsen en examens in het onderwijs afgeschaft worden? Zouden jullie het daarmee eens zijn, en waarom (niet)?
Ben benieuwd naar jullie mening en of jullie een beetje dezelfde mening hebben als ik ..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2008, 18:41
ILUsion
ILUsion is offline
Toetsen afschaffen is een systeem dat wel kan werken, maar eigenlijk meer van de leerlingen verwacht. Bij ons liep in het laatste jaar een proefproject om toetsen af te schaffen voor bepaalde vakken. Het probleem daarmee is dat je de verantwoordelijkheid om leerstof te verwerken bij de leerlingen legt. En heel veel mensen nemen gewoon de tijd niet om die leerstof te bekijken; en tegen de examens is het dan ook soms te laat daarvoor. Ik ben wel voorstander van het afschaffen van toetsen (levert heel wat minder werk op tijdens het jaar). Maar het verhoogt de druk wel degelijk tijdens de blokperiodes. Voor het systeem zonder toetsen moet je de zelfdiscipline hebben of gewoon het geluk dat je heel makkelijk kunt leren. Zwakkere leerlingen die de nodige zelfdiscipline niet hebben, zijn volgens mij slechter af zonder een toets af en toe. Het leerproces verloopt immers via herhaling. Als je de leerstof niet herhaalt voor een toets, zal je dat toch zelf moeten doen voordat je in de examens komt te zitten. Zeker in de eerste jaren van het middelbaar is het nodig om toetsen te hebben; tegen de laatste jaren, is het evenwel mogelijk om de mensen zelfstandig hun studeertijd te laten beheren (op universiteit is dat ook voor een groot deel zo).

Wat examens betreft: als je ze wilt afschaffen, moet je natuurlijk ook een alternatief in de plaats geven. Zonder examens is het nu eenmaal niet mogelijk om mensen te evalueren tenzij je aan een systeem van tussentijdse evaluatie doet. Het probleem daarmee is dat je daarvoor wel toetsen nodig hebt (of een alternatief daarvoor in de vorm van labo's, verslagen, taken, mondelinge toetsen, ...). Je kan van een school toch moeilijk verwachten dat je geen enkele vorm van vereisten opgelegd krijgt, en na zes jaar je broek te verslijten gewoon je diploma zou krijgen? Dan is het voor iedereen aangenamer om gewoon thuis op je luie kont te zitten. Maar daar heb je verder ook niets aan: want na je schooljaren ga je ook niet zomaar betaald worden om te niksen.

Mijn vraag naar jou toe, vermits ik veronderstel dat je niet direct voorstander bent van toetsen/examens, wat voor systeem zou je in de plaats invoegen? Kritiek hebben is een goede zaak, maar je moet ook een alternatief kunnen voorschotelen (het is makkelijk om te zeggen dat iets slecht is, maar als je zelf met niets beters komt, wilt het misschien wel zeggen dat het huidige systeem een zo goed mogelijk compromis is?).
Oud 09-12-2008, 08:40
Missy
Missy is offline
Als kinderen geen zelfdiscipline hebben, zal men waarschijnlijk de stof niet (al te goed) leren. Door toetsen te behouden doen de kinderen wel wat, omdat ze geen onvoldoende willen. Bovendien zijn toetsen erg handig om te kijken hoe het staat met je kennis van die stof.
Reageren

Regels voor berichten