Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2009, 17:27
J.Visser
J.Visser is offline
IJscrisis

Het gaat slecht, heel slecht! Eerst een kredietcrisis (die nog steeds doorwoekert), en daar bovenop een genadeloze IJscrisis. De temperaturen duiken diep onder de nul. Of het met de IJslandse bank Icesafe te maken heeft weet ik niet. In ieder geval waait er een koude, snijdende wind door Nederland.

Het water wordt uit voorzorgsmaatregelen voor onbepaalde tijd bevroren. Dit lokt helaas criminaliteit uit: men gaat met scheve schaatsen rijden. Diverse schaatsverenigingen hebben hun handen vol aan het organiseren van legale schaatstochten. De situatie is zo zorgwekkend, dat de mensen met spanning uitkijken naar een reactie van de hoogste schaatsorganisatie: ‘De Friesche Elfsteden’. Deze organisatie kan niet anders doen dan de koersen van Celsius goed in het oog te houden. Het blijft onzeker!

Sneeuwschuivers en strooiwagens van Rijkswaterstaat staan klaar om uit te rukken bij een eventuele weerkrach. De ANWB maakt zich ook klaar voor een escalatie van deze crisis. Er komen al diverse meldingen binnen van voertuigen die het begeven onder de druk van de lage temperaturen, de wegen zijn spekglad, en ‘het regent ongelukken’, aldus een woordvoerder van de ANWB. Met angst en beven wacht de bevolking op het volgende weer- en verkeeralarm, dit alarm wordt uitgegeven door de nauw samenwerkende crisisorganisaties Rijkswaterstaat en KNMI.

De Nederlanders hamsteren. Overlevingspakketten met daarin handschoenen, sjaals en mutsen, maar ook boerenkool met worst, zuurkool en warme chocolademelk worden massaal ingeslagen. Ook sneeuwkettingen en antivriesvloeistof zijn bijna uitverkocht.

De IJscrisis komt tot op heden het hardste aan bij de onderste laag van de bevolking: zwervers en daklozen. Deze worden verplicht ’s nachts onderdak te zoeken. Op last van de minister van Defensie verleend het Leger des Heils militaire hulp. Dit speciale legeronderdeel zorgt voor extra onderdak, dekens en warm eten.
Ook dieren lijden onder te crisis, zelfs voor de pinguïns in de dierentuinen werd het te koud. De vogelbescherming roept de bevolking op om de vogels bij te voeren.

De situatie is zo ernstig dat de ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken ijsvrij krijgen. Dit zijn de eerste slachtoffers van deze crisis,welke sector is de volgende die het werk neerlegt?
Ook in het onderwijs zijn de eerste gevolgen al zichtbaar, lessen worden geschrapt en worden ingeruild voor een middag schaatsen.

De IJscrisis houdt Nederland in de ban. Hoe lang nog? Komt er een nieuwe IJstijd? Alle ogen zijn gericht op één uitredding: het broeikaseffect!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2009, 11:37
Broeder
Broeder is offline
Laat die grapjes alsjeblieft achterwege. Verder vind ik vreselijk overdreven (crisis, in de ban houden, ijstijd, etc.) en vertelt het niets nieuws. Ik vind het niet zo'n succes.
Oud 10-01-2009, 14:18
Reynaert
Reynaert is offline
Het wordt inderdaad met veel te veel bombarie gebracht. De eindzin was zo flauw dat ik bijna een beroerte kreeg. Probeer eens wat subtieler over je onderwerp te schrijven of zoek naar een manier om de overdreven toon acceptabeler te maken.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 18:29
flyaway
flyaway is offline
Ik vind het eigenlijk wel leuk geschreven, het voelt alsof het een metafoor is voor de kredietcrisis bijvoorbeeld. Heb je dat zo bedoeld?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 19:26
Verwijderd
Ik vind het geweldig.. Volgens mij is het juist expres zo droog geschreven. Expres alsof heel nederland in rep en roer zou zijn..
Ik zie er wel droge humor in; en dat mag ik wel.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 20:30
J.Visser
J.Visser is offline
Citaat:
Ik vind het geweldig.. Volgens mij is het juist expres zo droog geschreven. Expres alsof heel nederland in rep en roer zou zijn..
Ik zie er wel droge humor in; en dat mag ik wel.
juist jij snapt het! En Flyaway ook. Het is met een knipoog naar de kredietcrisis. (En tegenwoordig wordt overal heel 'hyperig' op gereageerd, daar drijf ik een beetje de spot mee.)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 20:36
Reynaert
Reynaert is offline
Haha, en wij snappen het niet? Natuurlijk is het expres zo gedaan maar dat maakt het nog niet prettig om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 21:20
Verwijderd
Ik vind het wel grappig!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 16:32
Geel
Geel is offline
Citaat:
Haha, en wij snappen het niet? Natuurlijk is het expres zo gedaan maar dat maakt het nog niet prettig om te lezen.
Daar gaat het niet om . Het gaat om de message.
Oud 11-01-2009, 21:10
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Op last van de minister van Defensie verleend het Leger des Heils militaire hulp.
verleent

Citaat:
De IJscrisis houdt Nederland in de ban. Hoe lang nog? Komt er een nieuwe IJstijd? Alle ogen zijn gericht op één uitredding: het broeikaseffect!
uitweg of redding.
Reageren

Regels voor berichten