Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2008, 20:38
bastiaanx
bastiaanx is offline
Hallo beste medescholieren!

Ik en een klasgenoot zijn enthousiast aan de slag gegaan met de "waterraket" !
Misschien kennen jullie het al, maar voor degenen die het niet kennen, een korte uitleg van het simpelste principe :
een waterraket is een pet-fles die je voor 1/3 met water vult.
Je zet de lucht die er in zit onder druk, en op een gegeven moment laat je die druk ontsnappen.
Door hem op de kop te zetten word het water gebruikt als "brandstof".

Echter, wij hebben bedacht om het een stuk spannender te maken :
We gaan het water vervangen door wasbenzine, en een open vlam in het lanceerplatform bouwen.
Hierdoor ontbrandt de wasbenzine als het uit de fles spuit, en krijg je als het goed is een mooie vuurbal/streep.

Het kost echter (voor ons als simpele scholieren) aardig wat geld en tijd om het hele lanceerplatform opnieuw te bouwen, maar dan met staal (onze vorige was van hout/pvc, maar dat zou niet goed gaan met deze temperaturen)
dus vraag ik jullie: werkt het principe van het ontbranden van de wasbenzine op de manier zoals ik hierboven heb beschreven, of krijg je dan niet het gewenste effect?
Als de wasbenzine niet ontbrandt, hebben jullie dan nog andere manieren om het te ontbranden?
Wij gaan het sowieso een keer proberen met een zeer simpele installatie (zoek op google naar "waterraket kurk" en je vind de bouwtekening van de installatie)

Ook zijn wij ons van de gevaren die eraan verbonden zijn bewust, en we zijn niet aanspreekbaar voor als er ongelukken met degenen gebeuren die dit ook gaan uittesten na het lezen van dit bericht

Ik zal jullie op de hoogte houden!

Groetjes, Bastiaan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2008, 09:43
Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat ie ontploft, maar daar heb ik geen onderbouwing voor.
Oud 27-11-2008, 14:06
JaJ
JaJ is offline
Ik denk niet dat dit een stabiele vuurstaart gaat opleveren. als je het mij vraagt krijg je in het beste geval één keer een steekvlam, die vervolgens uitgeblazen wordt of gewoon uitsterft zodra de raket er vandoor gaat en de brandstf weg is. en dat gebeurt alleen als de wasbenzine goed genoeg verstuifd wordt door de druk.
Oud 27-11-2008, 15:19
Verwijderd
Als je de wasbenzine op een goede manier aan weet te krijgen op het moment dat de fles er vandoor gaat is het nog maar de vraag of het, net zoals Jaj zegt, niet gewoon een grote steekvlam wordt ipv een vuurstaart.
Voor een echte mooie vuurstaart op een simpelere en meer beproefde manier, zou ik gewoon wat geld opsparen en met oud en nieuw een aantal mooie legale vuurpijlen kopen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 18:36
T_ID
T_ID is offline
En leg er iets flexibels en sterks omheen als je dat doet. Er bestaat een (kleine) kans dat er tijdens een explosief mengsel in de fles ontstaat.

Iets zegt me dat geen van de deelnemers aan het experiment al te graag scherven plastic in hun oogkassen of aorta's willen hebben.
Oud 27-11-2008, 22:59
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
mijn eerste gedachte is dat er te weinig lucht is om een vlam te maken door de opwaartse beweging, maar het is laat en ik heb er niet heel lang over nagedacht

edit: doe een pilot met epjes, of 0,5l flesjes
Oud 30-11-2008, 13:46
bastiaanx
bastiaanx is offline
bedankt voor alle reacties!
We gaan een bunker bouwen op 15 meter afstand, dus met de veiligheid zit 't wel goed xD
Ik zal het filmpje wel hier posten als het experiment is geweest, waarschijnlijk word dit in de kerstvakantie
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 17:48
Verwijderd
Vergeet ook niet dat onschuldig kijken naar oom agent meestal weinig zin heeft als je een aansteker onder een fles vol wasbenzine houdt en verderop een bunker hebt gebouwd.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2008, 14:12
bastiaanx
bastiaanx is offline
mm oke bedankt voor alle reacties!
We gaan dit bij een vriend achter het huis doen, en hij woont ver van het dorp af, dus politie zou er niet snel langskomen

Hebben jullie een idee hoe we het beste een elektrische ontsteking kunnen bouwen?
We hadden namelijk zelf al gedacht aan staalwol en dat onder spanning zetten, maar dit zou uit kunnen gaan...

Groetjes!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 01:08
Verwijderd
Citaat:
mm oke bedankt voor alle reacties!
We gaan dit bij een vriend achter het huis doen, en hij woont ver van het dorp af, dus politie zou er niet snel langskomen

Hebben jullie een idee hoe we het beste een elektrische ontsteking kunnen bouwen?
We hadden namelijk zelf al gedacht aan staalwol en dat onder spanning zetten, maar dit zou uit kunnen gaan...

Groetjes!
Ik heb wel ervaring met elektrische ontstekingen. Vroeger bouwde ik bommen, omdat ik niet wist hoe je PET-flessen de lucht in kon krijgen,
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten