Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2008, 11:49
Fransfreak
Hoi allemaal,
ik moet met behulp van een proef uizoeken wat de dichtheid van suiker is.
Nou kan het met een "pyknometer"(???) en ik heb nog wat gelezen. Maar het moet wel een beetje uitvoerbaar worden voor een derdeklasser.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2008, 00:25
Verwijderd
Ik heb ene beter idee waarvoor je geen "pyknometer" nodig hebt.

Stop in een maatcylinder een bepaalde hoeveelheid water. Les het volume af. Weeg een bepaalde hoeveelheid suiker af (massa) Voeg dit toe aan je water in je maatcylinder, lees vervolgens weer het volume af en je weet je dichtheid van je suiker.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 22:56
Vinniebar
Vinniebar is offline
Suiker lost op in water, dus is de 'onderdompelmethode' niet mogelijk...

Kan misschien wel als je begint met een verzadigde suiker-oplossing (ipv gewoon water).
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 23:29
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Suiker lost op in water, dus is de 'onderdompelmethode' niet mogelijk...

Kan misschien wel als je begint met een verzadigde suiker-oplossing (ipv gewoon water).
Dat was ook mijn eerste idee, maar blijkbaar berust de pyknometer op hetzelfde principe voor vaste stoffen: oplossen in een oplosmiddel waarvan je de dichtheid kent en dan meten (als WikiPedia te vertrouwen is, maar hier lijkt me dat wel het geval, omdat die informatie anders gewoon zou ontbreken).

Een benadering is gewoon suiker in een maatcilinder gieten tot die vol is, en dan op een weegschaal en afwegen. Het nadeel is natuurlijk dat je suiker in korrelvorm is, en je dus je volume niet perfect afmeet (een deel van je volume is ook gewoon lucht). Een eerste oplossing daarvoor is volgens mij om een zo goed als verzadigde oplossing te maken waarvan je exact bepaalt hoe veel suiker je erin doet en die oplossing in een maatcilinder of iets dergelijks te laten uitkristalliseren (niet te veel mee schudden en dergelijke). Als je dan veronderstelt dat enkel het water gaat verdampen, blijft enkel je suiker over; en met wat geluk meet je daarvan dus het het volume af (en bij het kristalliseren krijg je hopelijk niet te veel afzonderlijke kristalletjes, waardoor je dus niet met het probleem van daarvoor zit). Het nadeel aan deze laatste methode is wel dat je ofwel moet gaan verwarmen, ofwel lange tijd moet wachten voor je resultaat hebt. En natuurlijk dat je voor het opruimen ook weer al je suiker moet gaan oplossen (tip: warm water zorgt ervoor dar het suiker beter en sneller oplost dan koud water).

En om volledig op mijn intuïtie af te gaan: misschien kan je wel het volume bepalen door suiker op te lossen in een stof waarin suiker helemaal niet (of toch zo weinig mogelijk) oplost. Je zou dan bv. een maatbeker of beter nog een buret voor een bepaald volume kunnen vullen met een vloeistof (olie of iets dergelijks?) en dan een bepaalde massa suiker eraan toevoegen. Vermits die olie wel tussen de suikerkorrels kruipt, meet je in redelijk goede benadering het volume van al de suikerkorrels, en je hebt de massa, dus kan je de dichtheid berekenen.
Reageren

Regels voor berichten