Citaat:
Suiker lost op in water, dus is de 'onderdompelmethode' niet mogelijk...
Kan misschien wel als je begint met een verzadigde suiker-oplossing (ipv gewoon water).
|
Dat was ook mijn eerste idee, maar blijkbaar berust de pyknometer op hetzelfde principe voor vaste stoffen: oplossen in een oplosmiddel waarvan je de dichtheid kent en dan meten (als WikiPedia te vertrouwen is, maar hier lijkt me dat wel het geval, omdat die informatie anders gewoon zou ontbreken).
Een benadering is gewoon suiker in een maatcilinder gieten tot die vol is, en dan op een weegschaal en afwegen. Het nadeel is natuurlijk dat je suiker in korrelvorm is, en je dus je volume niet perfect afmeet (een deel van je volume is ook gewoon lucht). Een eerste oplossing daarvoor is volgens mij om een zo goed als verzadigde oplossing te maken waarvan je exact bepaalt hoe veel suiker je erin doet en die oplossing in een maatcilinder of iets dergelijks te laten uitkristalliseren (niet te veel mee schudden en dergelijke). Als je dan veronderstelt dat enkel het water gaat verdampen, blijft enkel je suiker over; en met wat geluk meet je daarvan dus het het volume af (en bij het kristalliseren krijg je hopelijk niet te veel afzonderlijke kristalletjes, waardoor je dus niet met het probleem van daarvoor zit). Het nadeel aan deze laatste methode is wel dat je ofwel moet gaan verwarmen, ofwel lange tijd moet wachten voor je resultaat hebt. En natuurlijk dat je voor het opruimen ook weer al je suiker moet gaan oplossen (tip: warm water zorgt ervoor dar het suiker beter en sneller oplost dan koud water).
En om volledig op mijn intuïtie af te gaan: misschien kan je wel het volume bepalen door suiker op te lossen in een stof waarin suiker helemaal niet (of toch zo weinig mogelijk) oplost. Je zou dan bv. een maatbeker of beter nog een buret voor een bepaald volume kunnen vullen met een vloeistof (olie of iets dergelijks?) en dan een bepaalde massa suiker eraan toevoegen. Vermits die olie wel tussen de suikerkorrels kruipt, meet je in redelijk goede benadering het volume van al de suikerkorrels, en je hebt de massa, dus kan je de dichtheid berekenen.