Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2008, 17:35
stijn45554
Ik heb een geologische vraag waar ik geen antwoord op vind en waar ik over aan het discussiëren ben met een klasgenoot
Het gaat over het volgende:

Bij convergerende platen heb je 3 soorten:

oceanisch-oceanisch

continentaal-continentaal

oceanisch-continentaal

Nu wij kregen opdracht om over de oceanisch - oceanische botsting zelf informatie te zoeken wat bijzonder moeizaam verloopt, ik vind de uitleg die ik zoek niet in het nederlands.

De discussie die ik met mijn klasgenoot ben begonnen is de volgende:

Hij zegt dat er bij oceanisch-oceanisch gebergten kunnen worden gevormd en ik ben van mening dat dat niet het geval is

Indien 2 oceanische platen op elkaar botsen zal de ene onder de andere duiken en omdat oceanische platen zwaar genoeg zijn om tot de asthenosfeer te zakken en daar op te smelten ik zie echter geen enkel verband dat op gebergtevorming kan wijzen. De korst verdwijnt hier toch (wordt gesmolten, vormt magma en komt weer in het sublimatieproces terecht en kan zo weer vulkanisme veroorzaken, maar 1 vulkaan maakt nog geen gebergte dacht ik) dus hoe kan hier dan een gebergte ontstaan? Ik denk dat dit niet mogelijk is. Bij continentaal-continentaal krijg je dat wel aangezien de korst hier niet zwaar genoeg is om tot de asthenosfeer te zakken zal deze door wrijving uiteindelijk weer naar boven plooien en met deze beweging ook nog eens de andere continentale plaat mee plooien zodat je gebergtevorming krijgt.

Nu is deze verklaring afgeleidt uit persoonlijk onderzoek en interpreatie vandaar zou ik hier graag wat feedback op hebben.

De opleiding die ik volg is leraar aardrijkskunde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2008, 18:10
Rob
Rob is offline
Misschien heb je er wat aan:

Citaat:
Eilandbogen

Als twee stukken oceanische lithosfeer naar elkaar bewegen, zal één onder de ander subduceren.

Wanneer de overrijdende plaat uit oceanische korst bestaat zal door het vulkanisme een eilandboog worden gevormd.[12] Voorbeelden daarvan zijn de Soenda-eilanden van de Indonesische Archipel (waar oceanische korst van de Australische plaat onder Aziatische oceanische korst subduceert), en de Antillen (waar oceanische korst van de Noord-Amerikaanse plaat onder de Caribische plaat subduceert). Een ander voorbeeld van vulkanisme achter een subductiezone is het vulkanisme in de Middellandse Zee, zoals bij de Vesuvius en Etna.

De subductie-gerelateerde eilandbogen liggen van boven gezien meestal in een gekromde boog. Deze kromming komt voort uit de geometrie van een subducerende plaat in een gekromd oppervlak (zoals het aardoppervlak). Tussen de eilandboog en erachter gelegen continenten kan extensie plaatsvinden, men noemt een bekken dat op die manier ontstaat een back-arc basin.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Platent...ek#Eilandbogen

Zie verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eilandboog en http://en.wikipedia.org/wiki/Plate_t....29_boundaries
Oud 11-12-2008, 18:48
stijn45554

Dank je voor de replay maar nee, dit helpt me niet echt verder (dit had ik ook zelf al gevonden, ik heb heel google en wikipedia afgezocht naar een verklaring dus ik ben bang dat er hier al iemand moet zijn die of geoloog is of zich hier extreem veel mee bezighoud, met de internetverklaring kom ik er niet. Het gaat hem echt over de gebergtevorming of dit al dan niet mogelijk is bij een oceanische-oceanische botsing
Met citaat reageren
Oud 12-12-2008, 08:30
coldsteel
Citaat:
Dank je voor de replay maar nee, dit helpt me niet echt verder (dit had ik ook zelf al gevonden, ik heb heel google en wikipedia afgezocht naar een verklaring dus ik ben bang dat er hier al iemand moet zijn die of geoloog is of zich hier extreem veel mee bezighoud, met de internetverklaring kom ik er niet. Het gaat hem echt over de gebergtevorming of dit al dan niet mogelijk is bij een oceanische-oceanische botsing
Wel dat hangt er eigenlijk vanaf hoe dat je het bekijkt, bij de oceanisch-oceansche botsing krijg je dus subductie van je onderste oceanische plaat. Dit zal dan weer 'gerecycleerd' worden tot magma. Dit magma zal dan weer vulkanen voeden en net deze vulkanen kan je als een gebergte zien hoewel het er GEEN is.
Dit is wat ik (lang geleden) erover heb gehoord maar geef het dan gewoon eens in het Engels in oceanic-oceanic collision en ik ben er bijna 100% zeker van dat je het zo wel vind als deze informatie nog steeds onvoldoende moest zijn. Een beter geïnformeerd iemand mag mij steeds aanvullen
Met citaat reageren
Oud 14-12-2008, 15:40
Geel
Geel is offline

Bij ongeveer alle sites die ik bezoek (in het engels) krijg ik dit plaatje te zien. En de tekst die erbij staat zegt precies hetzelfde als jij. Dat er wel een paar vulkanen gevormd kunnen worden maar dat deze amper boven water uitsteken. Er is nergens sprake van gebergtevorming. Dus ik denk dat jij gelijk hebt en je vriend niet.

Misschien moet je je vriend eens vragen waarom hij denkt dat er gebergtevorming kan ontstaan als er twee oceanische platen botsen ...
Reageren

Regels voor berichten