Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2004, 20:09
Gatara
Gatara is offline
Als Zijn Naam ergens 'permanent' staat, moet je er heel voorzichtig mee omgaan en als je het kwijt wilt, moet je het begraven... Het opperrabbinaat heeft gezegd dat je op de computer Zijn Naam zovaak mag typen én backspacen als je wilt, omat het niet 'permanent' is. Maar als je het op internet zet, weet je niet wat ermee gebeurt. Iemand zou je stukje uit kunnen printen en er onvoorzichtig mee om kunnen gaan... daarom schrijven we g-d op internet als g-d.

Overigens doen niet alle joden dit, want het Nederlands en/of Engels, Duits, etc. behalve Hebreeuws worden geen heilige talen geacht en daarom zijn sommige joden van mening dat het niet uitmaakt als het mocht gebeuren dat er onvoorzichtig om wordt gegaan met een stuk(je) tekst in de Nederlands, Engelse, etc. taal (behalve Hebreeuws dus).
Oud 08-06-2004, 21:07
Upke
Upke is offline
Als er iets met dat stukje tekst gebeurt, dan kunnen ze van g-d ook GOD maken dus het maakt niets uit wat je schrijft.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 19:40
Realmoslim
Realmoslim is offline
Citaat:
Upke schreef op 08-06-2004 @ 22:07 :
Als er iets met dat stukje tekst gebeurt, dan kunnen ze van g-d ook GOD maken dus het maakt niets uit wat je schrijft.
Ja, maar dan is het de schuld van diegene die het heeft verandert en dus niet van degene die het als g_d heeft geschreven, snap je.
Oud 12-06-2004, 23:24
Nanaki
Nanaki is offline
Wat is precies de gedachtegang dat er met eerbied mee omgegaan moet worden? Het woord in vaste vorm wordt dan gezien als iets dat deel uitmaakt van God?

Lijkt me sterk aangezien de mensen dan in staat zijn om een deel van God te scheppen. Of simpelweg uit eerbied?
Mag je Zijn naam dan wel uitspreken als Jood zijnde?
Oud 13-06-2004, 12:41
Realmoslim
Realmoslim is offline
Citaat:
Nanaki schreef op 13-06-2004 @ 00:24 :
Wat is precies de gedachtegang dat er met eerbied mee omgegaan moet worden? Het woord in vaste vorm wordt dan gezien als iets dat deel uitmaakt van God?

Lijkt me sterk aangezien de mensen dan in staat zijn om een deel van God te scheppen. Of simpelweg uit eerbied?
Mag je Zijn naam dan wel uitspreken als Jood zijnde?
Nee ze mogen zijn naam niet uitspreken, ze zeggen gewoon denk ik dan "de naam" als ze gaan bidden of lezen uit de Torah. Ik denk dat ze dat doen omdat ze zijn naam zien als iets heiligs. Denk ik he, ik weet niet zeker.
Oud 13-06-2004, 17:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Realmoslim schreef op 13-06-2004 @ 13:41 :
Nee ze mogen zijn naam niet uitspreken, ze zeggen gewoon denk ik dan "de naam" als ze gaan bidden of lezen uit de Torah.

In studie of gebed kan t genoemd worden.
Oud 15-06-2004, 19:05
missy87
missy87 is offline
joden spreken Zijn naam toch niet uit, omdat die gewoon zo heilig is. te heilig om zomaar even op te schrijven
Oud 21-06-2004, 13:20
Mirne
Mirne is offline
Diepzinnig....
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 13:23
grensgeval
grensgeval is offline
dan is die ander daar toch verkeerd mee bezig zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 22:02
Slobber
Slobber is offline
En hoe moet ik je beoordeling bij de hemelpoort dan voor me zien?

God: Je hebt een geweldig leven geleid. Je medemens geholpen. Nooit iemand expres benadeeld. Je hebt geleefd volgens de Torah. Maar helaas, iemand anders heeft lopen rommelen met een door jou geschreven tekst op internet. Dat wordt eeuwig branden in de hel voor jou, jongen!

Oud 11-07-2004, 01:01
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Slobber schreef op 10-07-2004 @ 23:02 :

God: Je hebt een geweldig leven geleid. Je medemens geholpen. Nooit iemand expres benadeeld. Je hebt geleefd volgens de Torah. Maar helaas, iemand anders heeft lopen rommelen met een door jou geschreven tekst op internet. Dat wordt eeuwig branden in de hel voor jou, jongen!

Moet jij eens een amerikaanse vlag gaan verbranden op straat. Vindt toch niet iedereen leuk.
Dat is het verschil van symbolen en werkelijkheid. Zo ook met deze naam. De naam op deze manier te schrijven duidt een zekere eerbied aan. Als iemand dat vervolgens aanpast is er meer veranderd dan gewoon een lettertje. Netzoals dat als je een vlag verbrandt daar niet alleen een stukje doek in vlammen opgaat
Oud 24-07-2004, 22:40
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-06-2004 @ 21:09 :
Als Zijn Naam ergens 'permanent' staat, moet je er heel voorzichtig mee omgaan en als je het kwijt wilt, moet je het begraven... Het opperrabbinaat heeft gezegd dat je op de computer Zijn Naam zovaak mag typen én backspacen als je wilt, omat het niet 'permanent' is. Maar als je het op internet zet, weet je niet wat ermee gebeurt. Iemand zou je stukje uit kunnen printen en er onvoorzichtig mee om kunnen gaan... daarom schrijven we g-d op internet als g-d.

Overigens doen niet alle joden dit, want het Nederlands en/of Engels, Duits, etc. behalve Hebreeuws worden geen heilige talen geacht en daarom zijn sommige joden van mening dat het niet uitmaakt als het mocht gebeuren dat er onvoorzichtig om wordt gegaan met een stuk(je) tekst in de Nederlands, Engelse, etc. taal (behalve Hebreeuws dus).
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord...
Wat ik over het Jodendom weet is dat ze de heilige Godsnaam niet uit mogen spreken. Ten eerste uit eerbied niet, maar ook omdat elke poging om God een naam te geven of in woorden of concepten te vatten vergeefs is, daar God ver boven de menselijke kennis uit gaat. Voor zijn naam wordt vaak de letters JHWH gebruikt en bijvoorbeeld bij het hardop lezen van de torah wordt zijn naam ook niet uitgesproken.
Oud 25-07-2004, 10:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Slobber schreef op 10-07-2004 @ 23:02 :

leuk als je niet in de hel geloofd
Oud 25-07-2004, 10:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 24-07-2004 @ 23:40 :
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord...
Wat ik over het Jodendom weet is dat ze de heilige Godsnaam niet uit mogen spreken. Ten eerste uit eerbied niet, maar ook omdat elke poging om God een naam te geven of in woorden of concepten te vatten vergeefs is, daar God ver boven de menselijke kennis uit gaat. Voor zijn naam wordt vaak de letters JHWH gebruikt en bijvoorbeeld bij het hardop lezen van de torah wordt zijn naam ook niet uitgesproken.
erm, ja dus?

het gaat hier om geschreven tekst, niet om gesproken tekst.
Oud 25-07-2004, 16:17
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 25-07-2004 @ 11:35 :
erm, ja dus?

het gaat hier om geschreven tekst, niet om gesproken tekst.
Maar dat maakt geen verschil toch? Je mag de heilige godsnaam best opschrijven, in de torah staat zowel Jahweh als JHWH. Alleen wordt deze door ultraorthodoxe joden niet uitgesproken. Dat het ergens staat maakt niet zo veel uit dacht ik.
Oud 25-07-2004, 16:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 25-07-2004 @ 17:17 :
Maar dat maakt geen verschil toch? Je mag de heilige godsnaam best opschrijven, in de torah staat zowel Jahweh als JHWH. Alleen wordt deze door ultraorthodoxe joden niet uitgesproken. Dat het ergens staat maakt niet zo veel uit dacht ik.
als je een tekst dan weggooit, opzettelijk verkreukelt, verscheurt, gebruikt als plee papier met de naam erop, kan ik dat niet eerbiedig noemen
Oud 25-07-2004, 16:45
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 25-07-2004 @ 17:23 :
als je een tekst dan weggooit, opzettelijk verkreukelt, verscheurt, gebruikt als plee papier met de naam erop, kan ik dat niet eerbiedig noemen
nee das waar, maar je hebt hetzelfde risico dat dat met een gedrukt exemplaar van de bijbel gebeurd.
Oud 25-07-2004, 17:05
Payableondeath
Payableondeath is offline
Ja luister het komt van J(a)HW(e)H niet van God, dus niet zeiken
Oud 25-07-2004, 17:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 25-07-2004 @ 17:45 :
nee das waar, maar je hebt hetzelfde risico dat dat met een gedrukt exemplaar van de bijbel gebeurd.
natuurlijk
Oud 25-07-2004, 19:29
Blitzkrieg Bop
Dan begrijp ik toch niet helemaal waarom je op internet G-d moet schrijven en in een gedrukt exemplaar van de tora Jaweh (of JHWH) staat.

Oud 25-07-2004, 20:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 25-07-2004 @ 20:29 :
Dan begrijp ik toch niet helemaal waarom je op internet G-d moet schrijven en in een gedrukt exemplaar van de tora Jaweh (of JHWH) staat.

omdat diegene die de tora gedrukt hebben, t ook met eerbied zullen gebruiken... bij internet kan t wel eens zo zijn dat je t uitprint en t vergeet ofzo en dan zomaar weggooit.

Meer per ongeluk dan.
Oud 26-07-2004, 08:29
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 25-07-2004 @ 21:26 :
omdat diegene die de tora gedrukt hebben, t ook met eerbied zullen gebruiken... bij internet kan t wel eens zo zijn dat je t uitprint en t vergeet ofzo en dan zomaar weggooit.

Meer per ongeluk dan.
helemaal logisch klinkt het toch nog niet hoor. Iedereen die oneerbiedig met God wil omgaan kan toch ook gewoon een tora kopen en daar vervolgens zijn kont mee afvegen?
Oud 26-07-2004, 08:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 26-07-2004 @ 09:29 :
helemaal logisch klinkt het toch nog niet hoor. Iedereen die oneerbiedig met God wil omgaan kan toch ook gewoon een tora kopen en daar vervolgens zijn kont mee afvegen?
Lekker duur

Probeer maar eens een tora te bemachtigen in de plaatselijke boekwinkel

Maarja, in principe kun je gelijk hebben,...

Verder kun je je ook realiseren dat het Nederlands of een ieder ander taal behalve Hebreeuws geen heilige taal is en dat je daarin niet per se moeilijk hoeft te doen door g-d te gaan schrijven, ofzo. Dat maakt t leven weer iets makkelijker natuurlijk
Oud 26-07-2004, 09:00
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 26-07-2004 @ 09:51 :
Lekker duur

Probeer maar eens een tora te bemachtigen in de plaatselijke boekwinkel

Maarja, in principe kun je gelijk hebben,...

Verder kun je je ook realiseren dat het Nederlands of een ieder ander taal behalve Hebreeuws geen heilige taal is en dat je daarin niet per se moeilijk hoeft te doen door g-d te gaan schrijven, ofzo. Dat maakt t leven weer iets makkelijker natuurlijk
Gelukkig wel. Het lijkt me zo vermoeiend als je dagelijkse omgangstaal een heilige taal is. Dan moet je constant zo opletten wat je wel en niet mag zeggen en schrijven...
Oud 26-07-2004, 09:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 26-07-2004 @ 10:00 :
Gelukkig wel. Het lijkt me zo vermoeiend als je dagelijkse omgangstaal een heilige taal is. Dan moet je constant zo opletten wat je wel en niet mag zeggen en schrijven...
Oud 09-08-2004, 17:03
sjoeltie
sjoeltie is offline
De naam van God is te heilig om zomaar te gebruiken...Het is geen naam voor eenmalig gebruik...God wordt door joden Jahweh genoemd...Dit wordt ook wel JHWH gespeld omdat het hebreeuw geen klinkers kent zoals onze taal...Ze gebruiken hier tekens zoals puntjes onder of boven de klinkers voor...

Maar het is de heiligheid van God die bepaald dat zijn naam niet (volledig) mag worden uitgeproken of opgeschreven...

Volgens de joden dan...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 26-07-2004 @ 10:00 :
Daarom zijn die gasten ook allemaal enorme zuurpruimen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 12:45
Blitzkrieg Bop
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2004 @ 18:32 :
Daarom zijn die gasten ook allemaal enorme zuurpruimen.
whahaha
Oud 11-09-2004, 22:06
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 09-08-2004 @ 18:03 :
De naam van God is te heilig om zomaar te gebruiken...Het is geen naam voor eenmalig gebruik...God wordt door joden Jahweh genoemd...Dit wordt ook wel JHWH gespeld omdat het hebreeuw geen klinkers kent zoals onze taal...Ze gebruiken hier tekens zoals puntjes onder of boven de klinkers voor...

Maar het is de heiligheid van God die bepaald dat zijn naam niet (volledig) mag worden uitgeproken of opgeschreven...

Volgens de joden dan...
Maar mogen ze Jahweh dan wel gewoon uitspreken en schrijven enz.? En is een afkorting ook geen woord?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 23:40
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Lotte schreef op 11-09-2004 @ 23:06 :
Maar mogen ze Jahweh dan wel gewoon uitspreken en schrijven enz.? En is een afkorting ook geen woord?
JHWH is geen afkorting, het is gewoon de manier waarop men in het Hebreeuws Jahweh schrijft. In het Hebreeuws komen namelijk geen klinkers voor. Wij vertalen dat met 'Jahweh'. Jahweh is trouwens geen naam, het betekent gewoon 'de Ene' of 'de Grootste'. God is namelijk te groot en te abstract om in menselijke termen gevat te kunnen worden. In ultra-orthodoxe kringen gebeurt het ook nog wel eens dat bij het voorlezen van het oude testament ook het woord 'JHWH' gewoon vervangen word door een korte stilte, omdat het eigenlijk een term is die geen lading dekt.
Oud 20-09-2004, 16:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 13-09-2004 @ 00:40 :
... Wij vertalen dat met 'Jahweh'. Jahweh is trouwens geen naam, het betekent gewoon 'de Ene' of 'de Grootste'. ...
Ik zal zijn, die Ik zijn zal .
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 07:29
appelsien15
appelsien15 is offline
wees wie je lekker zijn wilt, maar god/God/Hij of iets dat erop lijkt, bestaat toch niet.

En ik vind dat het lijkt of je ergens bang voor bent als je iets niet uitspreekt. Net alsoftie ineens een bliksemschicht naar beneden dondert!

(kijk maar naar voldemort/jeweetwel uit de harry potter
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 07:39
appelsien15
appelsien15 is offline
met alle respect natuurlijk
Oud 08-10-2004, 17:16
DEChengst
DEChengst is offline
JEWISH OFFICIAL:
Matthias, son of Deuteronomy of Gath.
MATTHIAS:
Do I say 'yes'?
STONE HELPER #1:
Yes.
MATTHIAS:
Yes.
OFFICIAL:
You have been found guilty by the elders of the town of uttering the name of our Lord, and so, as a blasphemer,...
CROWD:
Ooooh!
OFFICIAL:
...you are to be stoned to death.
CROWD:
Ahh!
MATTHIAS:
Look. I-- I'd had a lovely supper, and all I said to my wife was, 'That piece of halibut was good enough for Jehovah.'
CROWD:
Oooooh!
OFFICIAL:
Blasphemy!

He's said it again!
CROWD:
Yes! Yes, he did! He did!...
OFFICIAL:
Did you hear him?!
CROWD:
Yes! Yes, we did! We did!...
WOMAN #1:
Really!
[silence]
OFFICIAL:
Are there any women here today?
CROWD:
No. No. No. No...
OFFICIAL:
Very well. By virtue of the authority vested in me--
[CULPRIT WOMAN stones MATTHIAS]
MATTHIAS:
Oww! Lay off! We haven't started yet!
OFFICIAL:
Come on! Who threw that? Who threw that stone? Come on.
CROWD:
She did! She did! He did! He! He. He. Him. Him. Him. Him. He did.
CULPRIT WOMAN:
Sorry. I thought we'd started.
OFFICIAL:
Go to the back.
CULPRIT WOMAN:
Oh, dear.
OFFICIAL:
Always one, isn't there? Now, where were we?
MATTHIAS:
Look. I don't think it ought to be blasphemy, just saying 'Jehovah'.
CROWD:
Oooh! He said it again! Oooh!...
OFFICIAL:
You're only making it worse for yourself!
MATTHIAS:
Making it worse?! How could it be worse?! Jehovah! Jehovah! Jehovah!
CROWD:
Oooooh!...
OFFICIAL:
I'm warning you. If you say 'Jehovah' once more--
[MRS. A. stones OFFICIAL]
Right. Who threw that?
[silence]
Come on. Who threw that?
CROWD:
She did! It was her! He! He. Him. Him. Him. Him. Him. Him.
OFFICIAL:
Was it you?
MRS. A.:
Yes.
OFFICIAL:
Right!
MRS. A.:
Well, you did say 'Jehovah'.
CROWD:
Ah! Ooooh!...
[CROWD stones MRS. A.]
OFFICIAL:
Stop! Stop, will you?! Stop that! Stop it! Now, look! No one is to stone anyone until I blow this whistle!

Do you understand?! Even, and I want to make this absolutely clear, even if they do say 'Jehovah'.
CROWD:
Ooooooh!...
[CROWD stones OFFICIAL]
WOMAN #1:
Good shot!
[clap clap clap]
Oud 09-10-2004, 16:52
cha0s
cha0s is offline
Monty Python
Oud 09-10-2004, 17:27
appelsien15
appelsien15 is offline
hahahaha, die is leuk!
Oud 09-10-2004, 18:58
Verwijderd
Monty Python, Life of Brian
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 22:14
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
ge-ni-aal
Met citaat reageren
Oud 15-12-2008, 15:39
Mar1eke
Mar1eke is offline
Hmm,, naar wat ik zie in deze duscussie,snappen de meesten niet waar eht nu om gaat met de naam g'd.

natuurlijk kun je deze oneerbiedig gebruiken. maar een Jood zal dat niet doen, en ook zorgen dat dit niet per ongeluk kan gebeuren door nalatigheid. Wat niet-joden doen, daar hebben de Joden helemaal geen invloed op ,en dat maakt ook niet uit. Dan kan je wel dingen blijven verzinnen.

Marieke
Met citaat reageren
Oud 15-12-2008, 16:26
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Hmm,, naar wat ik zie in deze duscussie,snappen de meesten niet waar eht nu om gaat met de naam g'd.

natuurlijk kun je deze oneerbiedig gebruiken. maar een Jood zal dat niet doen, en ook zorgen dat dit niet per ongeluk kan gebeuren door nalatigheid. Wat niet-joden doen, daar hebben de Joden helemaal geen invloed op ,en dat maakt ook niet uit. Dan kan je wel dingen blijven verzinnen.

Marieke
Wat een up
Reageren

Regels voor berichten