Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2008, 12:38
Roccardinho
Roccardinho is offline
Goedenmiddag,

Zijn er misschien mensen hier die Economie studeren op WO-Niveau(Bedrijfseco,fiscaal, eco&informatica) maak niet uit welke van deze 3. Ik moet mijn keuze nog maken.
Ik ben van plan op het EUR te gaan studeren, maar verhaaltjes/ervaringen van studenten die in Tilburg/Amsterdam etc. studeren mag ook. Ben met name benieuwd naar de moeilijkheids van de vakken en wat je precies per vak moet doen.(Ik heb al studiegidsen bekeken) dus dat bedoel ik ook. Wil het liefst persoonlijke ervaringen horen. Dat je in ieder geval goed in eco(logisch) en in wiskunde moet zijn weet ik al.

Ik heb ook de zoekfunctie gebruikt en wordt daar niet wijzer van.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2008, 17:32
AzN
AzN is offline
Ik ben tweedejaarsstudente Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg.
De moeilijkheid van ieder vak verschilt nogal per student, maar ik vond zelf vooral Marketing en Organisatie moeilijk en saai. En wat je voor ieder vak moet doen?: Hoor-/werkcolleges volgen, de stof doorlezen en opgaven maken. Soms papers schrijven, cases oplossen en computeropdrachten maken. Dit kan individueel, maar ook in groepjes.
Oud 14-12-2008, 13:41
Nero
Nero is offline
AzN, met welke cijfers ben jij voor wiskunde en economie (en M&O) geslaagd op de middelbare school? In wiskunde ben ik namelijk niet echt een kei (een zesje...) en ik vraag me af of je de studie dan wel trekt. En hoe bevalt Tilburg? Ik wil zelf namelijk ook bedrijfseconomie studeren in Tilburg.

Ik houd dit topic in elk geval in de gaten!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2008, 15:54
AzN
AzN is offline
Ik had 'n 9 voor wiskunde A, 'n 8 voor economie en 'n 8 voor M&O.

Het vak 'wiskunde 1' in het eerste jaar van Bedrijfseconomie houdt in:

vergelijkingen en functies;
differentiaalrekening;
optimaliseren (onder nevenvoorwaarden);
integraalrekening;
homogene functies.

Je krijgt dus vooral veel herhaling, weinig nieuwe leerstof. Ook is er veel begeleiding: hoorcolleges (uitleg over de leerstof), werkcolleges (je werkt voor jezelf en stelt vragen als je er niet uitkomt) en instructiecolleges (waarin sommen worden voorgedaan). Voor andere vakken geldt dat als je 'n economische theorie goed begrijpt, de wiskundige beredenering erachter ook beter te volgen is. Je hoeft in ieder geval geen kei te zijn in wiskunde om deze opleiding te kunnen doen, als je dat dacht .

Tilburg als stad bevalt me prima. 't Is rustig en druk (op 'n gezellige manier) tegelijk. Ik weet alleen niets van 't uitgaansleven hier, omdat ik zelf alleen af en toe 'n terrasje pik.
Oud 14-12-2008, 18:22
Nero
Nero is offline
Bedankt voor je reactie. Precies wat ik nodig had!

Enne, ik ben ook niet iemand die elke zaterdag in de kroeg hangt hoor, dus mij maakt het uitgaansleven weinig uit.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2008, 20:01
MartinV
MartinV is offline
Ik doe economie en bedrijfskunde aan de UvA. Als je nog niet precies weet welke richting je wilt doen is dit misschien wel een optie, aangezien je het eerste jaar nog geen richting kiest. Je krijgt van alle richtingen een paar vakken.
Wiskunde is vooral middelbare school stof, een paar nieuwe dingen maar als je er wat voor doet geen probleem.
Dat geldt eigenlijk voor alle vakken, je moet er wat voor doen, maar tis niet zo dat je je te pletter leert en alsnog een 3 haalt.

Vakinhoudelijk gezien bouwt een aantal dingen verder op de middelbare school, het gaat er dieper op in. En er zijn natuurlijk een aantal nieuwe onderwerpen.

Fiscaal is het eerste jaar maar één vak over belastingen en pas het jaar daarop kun je die richting kiezen.
Bedrijfseconomie is nog heel breed met in het 3e jaar 4 verschillende richtingen; accounting, financiering (waardes van aandelen en projecten berekenen), bedrijfseconomie, (dit gaat vooral over de cijfers van een bedrijf) en organisatieeconomie. Ook kun je in het 2e jaar kiezen voor algemene economie (micro (vraag en aanbod) en macro (rente, overheidsingrepen)) of voor bedrijfskunde.
Die laatste doe ik en dit is vooral gericht op organisatie en strategie maar ook op psychologie en onderzoek.
Reageren

Regels voor berichten