Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Games
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2008, 12:59
Big Boi
Big Boi is offline
Zijn er nog meer mensen die uitkijken naar deze nieuwe MMORPG van Mythic? Ik heb er al een tijdje geleden kennis mee gemaakt maar zag er nog geen topic. Voor de mensen die er nog niet(s) over gehoord hebben:

De MMORPG zal Warhammer® Online: Age of Reckoning™ (WAR) gaan heten en is gebaseerd op de fantasiewereld van het voor sommigen bekende Warhammer®. Deze MMORPG zal gebruik maken van het systeem dat ook in DAoC (Dark Age of Camelot) gebruikt wordt. Het zogenaamde RvR (Realm vs Realm) dat PvP (Player vs Player) en PvE (Player vs Enviroment) naadloos met elkaar moet integreren. Er is nog geen releasedatum bekend, maar naar verwachting komt het spel in 2008.

Het concept achter de game is simpel volgens de producent. De verschillende rijken in het spel voeren oorlog en alles, inclusief de PvE activiteiten dragen op de één of andere manier bij aan de oorlog tussen de rijken.

Zoals we van andere MMORPG's gewend zijn wordt het mogelijk om meerdere rassen te spelen. Warhammer Online zal alle bekende rassen vertegenwoordigen. Waaronder The Empire (human), Chaos (beetje human), Greenskins (Orcs en Goblins), Dwarves, Dark Elves en High Elves. Het idee is dat er op 3 fronten steeds 2 partijen met elkaar in oorlog zijn. Elk ras krijgt 4 eigen classes.

De geruchten gaan op dit moment dat de game veel op WoW zal lijken. Echter, in WAR zal volgens de geruchten meer nadruk liggen op PvP dan op PvE. De game is voor nu gepland om uit te komen in Q2 2008.

Zijn er mensen van s.com die in de beta spelen en er iets over kunnen vertellen? Zonder natuurlijk de NDA te verbreken.

Hier zijn een aantal handige links:

http://www.war-europe.com/
http://www.mythicentertainment.com/
http://www.games-workshop.com/

En 2 fansites die ik erg handig vond:

http://only-war.com/
http://www.warhammeralliance.com/
Oud 18-03-2008, 13:03
Big Boi
Big Boi is offline
Een aantal screenshots van http://www.war-europe.com/#/screenshot/?lang=en als ik ze kan deeplinken:

Oud 18-03-2008, 13:54
Big Boi
Big Boi is offline
En een Youtube filmpje van, iig de best beschikbare kwaliteit graphics en zo'n beetje een finished UI, een Chaos Zealot in het begin gebied:

Ik ga er een nieuwe PC voor kopen.. (ik moet wel )
Oud 18-03-2008, 14:03
Verwijderd
Lijkt me vet, ik wacht eventjes af. Schijnt dat ie nog laaaang niet af is, hoorde ik van wat WoW-bekenden die in de beta zitten. ;x
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 16:56
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Lijkt me vet, ik wacht eventjes af. Schijnt dat ie nog laaaang niet af is, hoorde ik van wat WoW-bekenden die in de beta zitten. ;x
Ik betwijfel het ook of ze Q2 gaan halen als ze alles er direct in stoppen wat ze willen. Ik hoop iig dat je er ook zonder credit card mee kan spelen bij de launch van het spel. Tot nu toe ziet het er erg leuk uit en ik begin de Empire's Witch Hunter erg gaaf te vinden!!
Oud 18-03-2008, 22:20
Verwijderd
Ziet er uit als een grafische update van WoW, maar is de gameplay ook beter? "Meer nadruk op PvP" vind ik nogal vaag.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 08:40
Q
Q is offline
Ik vind juist de dingen om het slaan van beesies leuk, dat maakt wow voor mij interessant. Dus de professions en bijvoorbeeld de optie om te kunnen vissen. Zit er zoiets nog in verwerkt? De volgende mmorpg die ik ga spelen gaat denk ik niet weer in een wereld afspelen met orcs en magie, dat zijn ze bijna allemaal, begint een beetje suf te worden.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 08:56
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Ziet er uit als een grafische update van WoW, maar is de gameplay ook beter? "Meer nadruk op PvP" vind ik nogal vaag.
De gamebeelden in dit interview zijn beta en ook op hun laagst ingesteld maar de Creative Director geeft hier een goede vergelijking tussen WoW en WAR: http://www.gamespot.com/video/520538...ng-interview-4
Oud 19-03-2008, 08:59
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Ik vind juist de dingen om het slaan van beesies leuk, dat maakt wow voor mij interessant. Dus de professions en bijvoorbeeld de optie om te kunnen vissen. Zit er zoiets nog in verwerkt? De volgende mmorpg die ik ga spelen gaat denk ik niet weer in een wereld afspelen met orcs en magie, dat zijn ze bijna allemaal, begint een beetje suf te worden.
Je kan bijna niet om bepaalde elementen van die fantasy setting heen. In WAR zal het allemaal een wat rauwer beeld zijn van continue oorlog. Toch zit er veel humor in en kan je sommige dingen als typische cartoony wow-achtig zien. Er zit een professsion system in, anders dan WoW, maar daar zijn nog weinig details over bekend. Wel is bekend dat alles wat je gaat doen.. quests, pvp.. te maken heeft met de oorlog die overal is.
Oud 19-03-2008, 10:51
Verwijderd
Citaat:
De gamebeelden in dit interview zijn beta en ook op hun laagst ingesteld maar de Creative Director geeft hier een goede vergelijking tussen WoW en WAR: http://www.gamespot.com/video/520538...ng-interview-4
Niet echt, het enige dat hij zegt is dat er "RvR" is.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 16:35
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Niet echt, het enige dat hij zegt is dat er "RvR" is.
Toch wel, want hij maakt een goede vergelijking met hoe hij WAR vs WoW ziet.. namelijk Led Zeppelin vs de Beatles. Hoe het spel gaat verschillen gameplay-wise ga je zelf maar opzoeken want dat is teveel om op te noemen.

Laatst gewijzigd op 19-03-2008 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Toch wel, want hij maakt een goede vergelijking met hoe hij WAR vs WoW ziet.. namelijk Led Zeppeling vs de Beatles. Hoe het spel gaat verschillen gameplay-wise ga je zelf maar opzoeken want dat is teveel om op te noemen.
Ik vind Led Zeppelin (zonder g) wel beter
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Toch wel, want hij maakt een goede vergelijking met hoe hij WAR vs WoW ziet.. namelijk Led Zeppelin vs de Beatles. Hoe het spel gaat verschillen gameplay-wise ga je zelf maar opzoeken want dat is teveel om op te noemen.
Led Zeppelin is inderdaad wel beter dan the Beatles, maar dat zegt natuurlijk weinig. Maar goed, ik zal zelf eens kijken dan.

Edit: voor zover ik kan zien is het voornaamste verschil dat de wereld interactiever is, dus dat een faction bepaalde gebieden en steden kan veroveren, en dat je als guild ook een "keep" kan veroveren.

Laatst gewijzigd op 20-03-2008 om 11:19.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2008, 11:58
Big Boi
Big Boi is offline
Hier is best een gave clip van een Witch Hunter die, voor zover het lijkt best redelijk al wat skills heeft, wat anderen neer chopt en meedoet in een RvR scenario:

Oud 21-03-2008, 12:17
Big Boi
Big Boi is offline
De 26e van deze maand worden officieel de details van de pre-order kits vrijgegeven en wat de Collector's Edition gaat inhouden. Maar een winkel in de US genaamd Gamestop heeft al een aantal pre-order kits verkocht met deze info, ingescand door de eigenaar van zo'n kit:

Oud 21-03-2008, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Hier is best een gave clip van een Witch Hunter die, voor zover het lijkt best redelijk al wat skills heeft, wat anderen neer chopt en meedoet in een RvR scenario:

[filmpje]
Video weg door copyright claim.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 20:29
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Video weg door copyright claim.
Klopt. Hier is een andere link: http://www.esnips.com/doc/efcccbef-0...ta_Witch_HuntR

Helaas wel slechtere kwaliteit. En de Youtube kwaliteit was al niet fantastisch.
Oud 22-03-2008, 20:30
Big Boi
Big Boi is offline
Hier is een screenie van een female Shadow Warrior van de nieuwe FMV/trailer waar ze mee bezig zijn:

http://mythicmktg.fileburst.com/war/...inematic02.jpg
Oud 23-03-2008, 14:29
Verwijderd
Ik voorspel veel 15-jarigen die High Elves gaan rollen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 14:35
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Ik voorspel veel 15-jarigen die High Elves gaan rollen.
De meeste polls op grote fan websites laten zien dat de jongste spelers voor de Destruction side kiezen terwijl de wat oudere in de categorie 25-35 en 35+ voor Order gaan.
Oud 23-03-2008, 14:59
Verwijderd
Citaat:
De meeste polls op grote fan websites laten zien dat de jongste spelers voor de Destruction side kiezen terwijl de wat oudere in de categorie 25-35 en 35+ voor Order gaan.
Dat is vreemd. Bij WoW is het toch juist zo dat de Horde de oudere spelers heeft?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 18:34
'I'he Prophet
'I'he Prophet is offline
Ja maar de lore van warhammer is bij de goede kant niet zo pussy als bij warcraft .
Oud 23-03-2008, 20:43
Big Boi
Big Boi is offline
^

Dat. Maar bij WoW is ook wel een duidelijke feel van goed en slecht tussen Alliance en Horde. Bij WAR willen ze duidelijk maken dat er geen goed of slecht is maar gewoon verschillende standpunten en verhaallijnen achter de oorlog.

De typische human race in WAR aan de Order side, Empire, is voornamelijk gedreven omdat ze constant onder vuur liggen door álle Destruction races. Dit zorgt voor hopeloosheid en wreedheid met een soort nobele ondertoon. De Witch Hunter bijvoorbeeld kan z'n target martelen totdat ie z'n zonden bekend en vervolgens executeren door z'n pistool in z'n targets mond te duwen en de trekker over te halen.

Laatst gewijzigd op 23-03-2008 om 20:49.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 20:48
Big Boi
Big Boi is offline
Hier is een interview door Curse.com tijdens een Duits game evenement met assistant producer Josh Drescher en associate producer Mark Davis: http://war.curse.com/videos/details/668/

Ik vond het erg grappig om te kijken omdat er wel wat leuke geek humor in zit, inhoudelijk word er niet veel (nieuws) besproken.
Oud 23-03-2008, 20:57
Big Boi
Big Boi is offline
En de poll die op leeftijd gebaseerd laat zien waar de voorkeur per realm is: http://www.warhammeralliance.com/for...ad.php?t=27885
Oud 24-03-2008, 12:45
Verwijderd
Citaat:
En de poll die op leeftijd gebaseerd laat zien waar de voorkeur per realm is: http://www.warhammeralliance.com/for...ad.php?t=27885
Het voornaamste verschil is dat er meer mensen voor Destruction kiezen. Bij beide is het percentage 25- ongeveer 70%.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 12:53
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Het voornaamste verschil is dat er meer mensen voor Destruction kiezen. Bij beide is het percentage 25- ongeveer 70%.
Klopt, op dit moment lijkt op elk forum Destruction de meest populaire realm te worden. Relatief gezien gaan de wat oudere spelers meer naar de Order kant, maar dat haal ik niet zomaar uit die poll alleen.

Morgen worden de Collector's Edition details officiëel bevestigd bij een Frans game-evenement. Ik ga een CE pre-orderen maar zal m'n enthousiasme proberen te beperken gezien ze nog steeds een officiële release datum moeten vrijgeven en nog niet eens alle 24 speelbare careers zijn vrijgegeven.
Oud 25-03-2008, 12:54
Koning
Koning is offline
Als ik de filmpjes kijk komt het bijzonder oninteressant op me over, het lijkt me gewoon een generic carebear MMO. De seting lijkt me wel oké maar dat is dan ook weer alles. Als het in het 40K universum was kocht ik het blindelings trouwens. =)
Oud 25-03-2008, 13:56
Big Boi
Big Boi is offline
Meeste filmpjes op i-net zijn van beta versies waarbij álle graphic settings op z'n laagst staan en de eyecandy niet beschikbaar is. De setting van de game is duidelijk dat de oorlog overal is en menig beta tester heeft al laten weten dat die sfeer er dik in zit.
Plus met alle nieuwe systemen/gameplay mogelijkheden die vrij nieuw zijn in de MMORPG wereld (Public Quests, RvR (ook al was het eerder gedaan in Dark Age of Camelot), Living Guild system, Tome of Knowledge) maakt het samen met de setting een interessante combinatie.
Oud 25-03-2008, 15:53
Koning
Koning is offline
Nou vind ik de setting van Warhammer niet zo heel tof, bovendien niet veel afwijkend van WoW. Ik heb al die draakjes, zwaardjes en grotjes wel gezien. Ik wil met een Heavy Bolter een gebouw met Tyranids stuk schieten of weet ik veel wat.
Oud 26-03-2008, 12:21
Big Boi
Big Boi is offline
De game is delayed tot fall 2008. Hoewel ik dit persoonlijk erg jammer vind, het kan nog 6 maanden duren tot de release, kan ik het me ook wel voorstellen gezien de extra tijd die ze er aan gaan besteden er voor zorgt dat alles lekker draait en is zoals EA Mythic het wil.

Hier een quote van Warhammer Alliance waar de CEO van EA Mythic, Mark Jacobs, een Q&A draadje heeft samengesteld:

Citaat:
Folks,

So, I'm going to go ahead and create a topic here in which I'll be happy to talk about the change in release day and other associated subjects. As usual, I'll ask people to be polite and I will be so in return. Below this paragraph I have included some questions I expect you'll ask with some answers in advance. Please take the time to read this Q&A before asking me a question in return. I hate to be rude but I don't want to have to answer the same question again and again.

And please, if you are going to use this thread to either outrage, disappointment and/or anger (real or feigned), I ask you please to do that in another thread. This topic is for people who want to talk to me about the delay, the reasons behind it, the effect on WAR, etc. As I said in the Eurogamer thread I expect lots of visits from trolls (just as we got the last time) from other games looking for an opportunity to pile-on because of this announcement.

Mark

1) When’s the release date? We are only prepared to say that the game will launch Fall 2008. Given the highly competitive nature of the MMO industry right now, we feel it is best not to establish a set launch date at the present time.

2) Will you still be able to launch the European and North American versions of the game simultaneously? That’s always been our plan for WAR and nothing about this delay endangers that at all. Actually, it gives us a little more time to make sure that everything is ready to go at launch.

3) How’s the beta going? It’s going quite well. We’re getting tons of great feedback and overall, we are quite pleased with the game’s progress. Given the rather complicate nature of MMOs in general, and the fact that WAR is both a PvE and an RvR game, getting it right at launch is paramount to the game’s success.

4) Do you think you are going to hit this release date? About as sure as we were the last time, which means that we’ll be sure that we’ll hit the date when the game goes gold master. Our confidence only increases the longer we are in beta.

5) It seems that WAR is taking a long time to develop, is this true? Mythic began work on WAR in Fall 2005. Even with this delay, if the game launches within the new window it will be only a three-year development cycle. That is far less than most other MMORPGs ... other than Dark Age of Camelot, of course.

6) How does EA feel about this delay? They feel the same way about it that we do, sad but supportive. We all would have loved to release this game in the 2nd Quarter but it wouldn’t have been a great game at launch we know it can be. A good game absolutely, but not great. Our CEO has been a vocal proponent within EA and spokesmen outside of it of the need to improve the quality of all games, including EA. We are thrilled to be happy to help meet his trumpet call.

7) It’s going to be a pretty crowded couple of quarters in the MMORPG space, why do you think WAR is going to be able to stand out? One of the lessons from developers like BioWare and Blizzard is that you can’t rush a great game to market. By taking the necessary time to make WAR a great game, we feel it will be able to stand out in any season. We would rather release a great game in the fall then a good one any other time.

Do you see any positives in the delay of the game’s release? Yes, lots of them. Extra time for polish, more time for iteration and a chance to be one of the standout products of the biggest selling season for the industry.

9) Why did you announce the date now? We could have waited to announce a delay, and in doing so take advantage of the hype surrounding the of the Collector’s Edition to sell a ton of copies. However, that has never been the way we’ve done business and that is not about to change now. We’ve always told the community that when a delay was necessary we would tell them right away, and we’re doing just that. I wish I could say all other developers do this but the fact is that they don't. We did what's right for the game but delaying the release and what's right for the community by announcing it now.

10) Will this have any effect on any other overseas launches for WAR? This has no impact on our plans for Asia.
Oud 27-03-2008, 09:29
Big Boi
Big Boi is offline
Gister zijn de details van de Collector's Edition bekend gemaakt en hoe je die kan pre-orderen. Alles ging vlekkeloos op de US website waarbij om precies 3 uur gistermiddag een speciale website in de lucht ging.

Op de Europese website stond een teller die aftelde tot 3 uur gistermiddag waarna de site doodleuk doorlinkte naar een Flash gedeelte van de site die het niet deed.
Hier zat ook een wedstrijd achter waarbij de eerste 10 mensen die een geheime link vonden op de pre-order website een gratis CE van de game kregen en de 100 die daarop volgden een plek krijgen in de bèta. Dit liep dus totaal in de soep door een website die het niet deed en tot op vandaag zijn er nog steeds geen officiële pre-order partners/winkels die de game of in Frankrijk/België/Duitsland/Nederland verkopen.

Goh je wilt een game verkopen, of niet?! Met maar een gelimiteerde oplage van 55.000 stuks voor de CE word het heel snel een schaars item. Ik hoop dat ik er een kan bemachtigen zodra ze in NL verkrijgbaar zijn. Hier zijn de details te vinden van de Europese CE: http://www.war-europe.com/#/event/?collectorsedition=1

On a sidenote, de meeste nieuwswebsites hebben een prijs staan van rond de 80,- euro. Dit klopt niet want de CE in de US gaat 80 dollar kosten en die is natuurlijk ff wat minder waard dan de euro. Verwacht een prijs van 55,- euro.
Oud 29-03-2008, 22:33
Onorthodox
Onorthodox is offline
Op play.com is het anders 83.99 euro. Dus tja
Oud 30-03-2008, 10:59
Whappie
Whappie is offline
Dit spel gaat keihard ownen, het dynamic open field pvp waarbij het daadwerkelijk mogelijk is om forten en steden die je tegenkomt tijdens het questen te veroveren voor jouw alliance met als uiteindelijke doel om de hoodstad van de opposing faction te veroveren. een behoorlijk chill levelling systeem met een paar leuke extratjes met betrekking op het levellen van je skills en het specialiseren van je character. daar komen public quests bij: quests waar je met elke andere character die op dat ogenblik in die zone is aan meewerkt. ach, check de quest, dit spel gaat alles ownen wat ooit is uitgebracht op mmo gebied!

alleen dus vet kut dat de pre-order nog niet werkt
Oud 02-04-2008, 10:54
Big Boi
Big Boi is offline
Bart Smit en Bol.com hebben als eerste/enige op dit moment de mogelijkheid om het spel te bestellen. Hier is de link van Bart Smit: http://www.bartsmit.com/shop/product...oductID=192624

Ik heb alvast de pre-order kit en de CE gereserveerd en ga ook denk ik de pre-order kit bestellen bij Bol.com. Wel 90,- voor de CE en 10,- voor de pre-order kit maar ik heb ondertussen veels te veel zin gekregen in de game om de CE aan m'n neus voorbij te laten gaan.
Oud 08-04-2008, 09:41
Verwijderd
Muhaha, wacht maar tot ze Slaanesh als optie kiezen voor Chaos \m/. 'ns kijken of kiddo's nog steeds voor destruction kiezen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 13:03
Big Boi
Big Boi is offline
In The Inevitable City (de capital van Chaos) is een speciaal gebied ingericht voor de 4 Chaos Goden. Die van Slaanesh is... interessant.

'You can see a lot of phallic figures over here...'
Oud 09-04-2008, 11:14
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Geachte Meneer Arjan,

U heeft gevraagd om op de hoogte gehouden te worden over de levering van de
Warhammer Online: Age of Reckoning pre order-kit (PC)

Hierbij laten wij u weten dat dit artikel zojuist is binnengekomen en direct uit voorraad leverbaar is bij webwinkel Dixons.nl.

De beschikbare voorraad is beperkt, dus wees er snel bij. Klik op onderstaande link om direct naar het product te gaan.

Warhammer Online: Age of Reckoning pre order-kit (PC)

Met vriendelijke groet,

Dixons.nl
Oud 09-04-2008, 13:32
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Geachte Meneer Arjan,

Uw order met ordernummer ******* is naar u verzonden. De order is vanaf de dag na verzending te volgen via onderstaande link.

http://www.tntpost.nl/

Let op: Uw order wordt zichtbaar bij Track & Trace, zodra deze in het distributiecentrum van TNT Post is ontvangen en gescand.

Wij wensen u veel plezier met uw aankoop.

Met vriendelijke groet,
Dixons.nl
Oud 10-04-2008, 13:39
Big Boi
Big Boi is offline
En ik heb 'm binnen! Bij Dixons moet je dus blijkbaar wel voor iets tekenen wat prima door de brievenbus kan, maar gelukkig was it thuis toen TNT langs kwam.

Hier ff wat picca's van de pre-order kit:

De code's staan op de achterkant van het papiertje wat er in zit maar die kan je nog niet invullen op WAR-Europe. Nu maar hopen dat de Open Bèta een beetje snel begint.
Oud 10-04-2008, 14:03
Verwijderd
Moet je dokken voor die open beta?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 15:01
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Moet je dokken voor die open beta?
Nee, want wat ik betaal voor de pre-order kit gaat van de Collector's Edition prijs af.
Oud 14-04-2008, 13:11
warhammerfan
warhammerfan is offline
ik zit nu op die site van dixons en ik vind die CE preorder nergens
heb hem gereserveerd bij bart smit maar dat geeft niet echt veel meer uitleg
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 17:21
Big Boi
Big Boi is offline
Lijkt er op dat Dixons door haar voorraad heen is.
Oud 14-04-2008, 21:24
Verwijderd
scheisse!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 22:51
Verwijderd
ordered at bol.cum.. kijken of het zowaar ook nog te leveren is!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 09:34
Verwijderd
Special: Warhammer Online: Age of Reckoning
Uitgegeven: 18 april 2008 09:00

Age of Conan is niet de enige MMO die dit jaar een poging gaat doen om World of Warcraft van zijn torenhoge troon te stoten. Tijd om eens te kijken naar Warhammer Online, een MMORPG van de makers van Dark Age of Camelot.

Warhammer is een licentie waarvan de oorsprong ligt in table-top gaming. In speciale winkels zijn hele pakketten te koop waarmee je op een zelfgebouwd speelveld een oorlog nabootst met miniatuur figuurtjes die je zelf moet schilderen. Deze gaan gepaard met boeken vol regeltjes, uitzonderingen en scenario’s en zijn dan ook voornamelijk geschikt voor mensen met erg veel vrije tijd en een dikke portemonnee.

Het spel is er in twee varianten, te weten Warhammer en Warhammer 40.000 (40K). Van die laatste, futuristische versie zijn al enkele games verschenen in de vorm van de RTS Dawn of War. De fantasy-versie (Warhammer) van de franchise is echter minder vaak vertaald naar een game.

Kostenplaatje

Een aantal jaar geleden was er een Warhammer Online in ontwikkeling bij Climax, bekend van onder andere de cultgame TRON 2.0. Toen de game echter bijna af was, kwam het kostenplaatje boven tafel dat veel te hoog bleek te zijn. De game werd in juni 2004 geannuleerd.

Bijna een jaar later, in mei 2005, werd de licentie door EA Mythic weer opgepakt die sindsdien hard aan het werk is om MMO-liefhebbers kennis te laten maken met de Warhammer-wereld. EA Mythic heeft al ervaring met MMO-games, het ontwikkelde al eerder Dark Age of Camelot. Bij de ontwikkeling van Warhammer Online: Age of Reckoning wordt goed gebruik gemaakt van deze ervaring.

Geen World of Warcraft-kloon

EA Mythic ziet namelijk in dat het geen zin heeft om een World of Warcraft-kloon op de markt te brengen. De WoW-spelers zijn zo trouw aan hun game dat ze niet zo makkelijk over zullen stappen op iets wat precies hetzelfde biedt. Daarom speelt Warhammer Online (kortweg WO) in op de punten waar WoW volgens EA tekort schiet.

Volgens hen is dat de PvP, een onderdeel waar spelers elkaar virtueel te lijf gaan, en daar zal bij Warhammer dus ook de nadruk op liggen. Natuurlijk zal je in WO ook gewoon quests moeten voltooien, maar dit dient allemaal een groter, PvP-gericht doel.

Realm versus Realm

Dark Age of Camelot introduceerde Realm versus Realm combat (RvR) en ook WO gaat hier gebruik van maken. Het bordspel van Warhammer draait immers om grote veldslagen en daar zal de MMO ook om draaien. In WO strijden twee facties om de overwinning. De Order, bestaande uit The Empire (mensen), High Elves en Dwarves en de Destruction, met Chaos (duivel aanbiddende mensen), Greenskins (orcs en goblins) en Dark Elves.

Elk ras krijgt zijn eigen gebieden die parallel lopen met die van het concurrerende ras. Empire-personages strijden tegen de Chaos, High Elves tegen Dark Elves en de Dwarves tegen de Greenskins. Elk paar krijgt elf zones waarvan er vier gelijk lopen aan die van de tegenstander.

Wanneer je als speler door deze vier zones heen bent, kom je terecht in de vijfde zone waar gestreden wordt om de hoofstad. Natuurlijk is het ook mogelijk om bijvoorbeeld als High Elf de Dwarves te helpen bij hun strijd.

Victory points

Alles wat je in de game doet, heeft invloed op deze strijd. Elke quest die je volbrengt, elk monster dat je verslaat, elke instance die je doorloopt (met vijf tot veertig man) dient een hoger doel. Hiervoor verdient jouw faction namelijk victory points.

Deze punten worden in de eindeloze strijd gebruikt om elkaars steden te veroveren. Zo is er bijvoorbeeld de stad van The Empire, Altdorf, met daar tegenover de stad van de Chaos, Inevitable City. Het slagveld beweegt zich heen en weer tussen de steden, afhankelijk van de strijd die daar wordt gevoerd, maar ook in de rest van de wereld.

Hoe langer een bepaald ras de overhand heeft, hoe handiger deze stad wordt voor leden van dat ras. Bepaalde belangrijke handelaren en items verschijnen bijvoorbeeld alleen als jouw zijde aan de winnende hand is.

Flink keet schoppen

Een ander nieuw onderdeel in Warhammer Online zijn public quests. Ook deze quests dienen een groter, meer omvangrijker doel. Een voorbeeld is een quest waarbij Greenskins met z’n allen enorme hoeveelheden voedsel en drank moeten verzamelen om een reus wakker te maken. Deze reus zal vervolgens naar een dorp vol met Dwarves gaan om daar flink keet te schoppen.

Spelers die een gebied betreden waar een public quest aan de gang is, zien deze automatisch in hun lijst verschijnen. De manier waarop zij meehelpen aan de opdracht bepaalt hoe zij hiervoor beloond worden. Als je er van begin tot het einde actief aan meewerkt, zal je een goede kans maken op een leuke beloning, terwijl je op minder hoeft te rekenen als je pas aan het einde even je gezicht laat zien en één dwerg de modder in trapt.

Balans

De meeste MMO’s hebben een vast aantal classes waar je uit kan kiezen. Vaak is het zo dat elk ras toegang heeft tot een bepaald aantal classes. In WO heeft elk ras vier exclusieve classes, waar geen enkel ander ras toegang tot heeft. Dit zorgt voor een totaal van twaalf classes die allemaal hun eigen sterke en zwakke punten hebben.

Het zal dan ook een flinke klus worden deze allemaal te balanceren en ervoor te zorgen dat er niet een aantal erg sterk zijn tegenover de anderen. Dit vooral omdat de game eigenlijk helemaal om PvP draait.

Hoewel Warhammer Online erg uitgebreide PvP-mogelijkheden gaat bieden, ben ik niet razend enthousiast. Als EA Mythic alles goed uitwerkt, kan het nog best wat worden, maar ik denk persoonlijk dat ze net iets te ver gaan. Twaalf verschillende classes zijn wellicht wat 'over the top' en ik vind het hele verhaal over de verschillende zones erg vaag. Ook is de game inmiddels zo lang in ontwikkeling dat de graphics er wat verouderd uitzien. Ik heb de game echter nog niet kunnen spelen en wellicht zou een uigebreide speelsessie mijn visie kunnen veranderen

Bron

Btw, preorder pakketje is binnen ;o
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 10:00
Verwijderd
Redelijk duidelijke stuk inderdaad al vind ik het laatste gedeelte een beetje jammer. Als de schrijver iets meer research had gedaan wist hij wel beter, het blijft nu.nl eh ;p

Er zijn 4 soorten classes/archtypes:
Tank
Melee dps
Ranged dps
Supprt/Healer

Elke factie heeft zijn eigen versies, ze zien er anders uit en hebben andere skills en abilities maar het doel is hetzelfde. Ook zijn bepaalde classes gemirrored. Dit betekent dat de mechanics en abilities van bijv. een tank class van twee verschillende facties veel op elkaar lijken maar ieder hun eigen smaakje hebben.
De ene reviewer geeft commentaar dat het eigenlijk maar zo'n 4 classes zijn, de ander miept dat het er teveel zijn. Van wat ik heb gezien van alle betaleaks e.d. verschillen de classes genoeg om het interessant te houden.

De verschillende zones worden in podcasts heel erg duidelijk uitgelegd.

Je vecht keer op keer voor een gebied. De uitkomst van die strijd heeft weer invloed op het volgende gebied waarin je vecht. Als een stel lowBs op je server in de laagste zone flink kont aan het schoppen zijn helpt dat de lui die in de hoogste zone in het vechten zijn. Alles draagt bij aan de oorlog.

Wat betreft de graphics, ik was ook sceptisch. Ik zag echter enkel beta filmpjes (en pre-alpha). In de beta proberen ze geen mensen te lokken met eye-candy (zoals bij AoC) maar gewoon gameplay te fixen, ze checken elk stuk van het spel en controleren dat uitgebreid op balancing issues en bugs.

Samen met het uitstel van het spel en de lange productie zorgt het ervoor dat het spel juist balanced is en dat er geen half afgemaakte buggy game uit komt. Age of Conan bijv. is te vroeg gereleased vanwege geldproblemen waardoor de helft van de beloofte features er of niet in zit, of half afgemaakt is, jammer dus. De beta's waren misschien leuker en meer eyecandy maar de game is volgens de betatesters veel minder intensief getest op balancing e.d. Dat allemaal samen was voor mij de reden om voor Warhammer te gaan.

Recente fimpjes (die door bibberende camera mannen zijn opgenomen) van mensen die het spelen met wel de "goede" graphics zien er goed uit. Het is naar mijn mening strakker en een stuk minder toony dan WoW. Het is niet zo mooi als Age of Conan maar aangezien ik daar voor mijn gevoel veel gameplay/replay en PvP/RvR moet opgeven puur voor wat sfeer, blote tieten en mooiere graphics blijf ik voorlopig bij Warhammer.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 10:07
Big Boi
Big Boi is offline
Ik had de Gamekings aflevering gemist vorige week dinsdag en daarin deden ze verslag van het Parijse persevenement. Ik ging het gister dus ff kijken en wat een slechte coverage zeg.

Jan maakte verschillende fouten door Destruction de hele tijd Chaos te noemen en toen ie zei dat je met 6 factions kon spelen noemde hij er maar 5. Ondertussen had hij alleen maar een slap verhaaltje over Realm vs Realm en de Tome of Knowledge verteld.

Nja, Bart Smit heeft sinds vandaag z'n pre-order kits beschikbaar! Dus als je er nog geen hebt, is dit je (waarschijnlijk laatste) kans om er online nog eentje te krijgen..
Oud 23-04-2008, 10:12
Big Boi
Big Boi is offline
En dit is een van de eerste, officiële high-res gamebeelden die getoond zijn online.. gaaf om te zien dat er al zoveel progress is gemaakt.

Let wel, bij dit filmpje staat nog niet alle eyecandy aan waaronder dus geen lighting en max. res. textures.
Reageren

Regels voor berichten