Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2008, 09:21
moon
moon is offline
Mijn ex-vriend (was inmiddels al bijna weer mijn vriend) heeft zo'n 2 jaar lang gedronken. Pas een half jaar voor hij opgenomen werd in het ziekenhuis begon ik er wat van te merken. Soms confronteerde ik hem ermee en soms deed ik maar of ik blind was.
Maart van dit jaar werd hij opgenomen in het ziekenhuis met een alvleesklierontsteking (door te veel drinken dus). Hij heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen en was erg ziek.
Na zijn opname voelde hij zich stukken beter en heeft het afgelopen jaar vaak herhaald hoe dom hij was geweest en dat hij nooit meer zou drinken.
De afgelopen 2/3 weken begonnen bij mij de alarmbellen weer te rinkelen. Ik heb de signalen opgespaard en vannacht barstte de bom. Hij was weer misselijk en daar lag ik al een tijdje wakker van. Op een bepaald moment heb ik het licht aan gedaan en heb ik hem woedend gezegd dat hij zichzelf weer kapot zuipt en dat ik er niks van begreep. Hij ontkende stellig. "Laat de inhoud van je tas maar zien" zei ik tegen hem. "Daar zit wel drank in...maar dit is uit voorzorg"antwoorde hij. "Ja hoor, dit zegt wel genoeg"heb ik hem nog gezegd. Daarna heeft hij zich omgedraaid en is verder gaan slapen. Ik heb 3 uur wakker gelegen, huilend en kokend van woede.
Ik vraag me af wat ik met vandaag aan moet. Hij ligt nu nog in bed. Wat ga ik zeggen en wat ga ik doen? Ik voel me bedrogen, gekwetst en niet serieus genomen door hem.
Hoe moet dit verder tussen ons, ik kan deze last niet de rest van mijn leven met me meedragen.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Oud 07-12-2008, 09:33
Nona
Nona is offline
Hulp voor hem zoeken. En als hij niet wil: hollen. Zo kun je niet met hem leven, zeker niet als hij van die belachelijke kutsmoezen verzint. Natuurlijk vind je hem lief en wil je hem helpen. Je kunt hem ook hulp bieden om die te zoeken (huisarts, googelen etc). Maar als hij die niet aanneemt moet je je niet verder laten kwetsen, dan kun je je er beter overheen zetten en er vandoor gaan.

En : http://www.aa-nederland.nl/index19.php
Oud 07-12-2008, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Hulp voor hem zoeken. En als hij niet wil: hollen. Zo kun je niet met hem leven, zeker niet als hij van die belachelijke kutsmoezen verzint. Natuurlijk vind je hem lief en wil je hem helpen. Je kunt hem ook hulp bieden om die te zoeken (huisarts, googelen etc). Maar als hij die niet aanneemt moet je je niet verder laten kwetsen, dan kun je je er beter overheen zetten en er vandoor gaan.

En : http://www.aa-nederland.nl/index19.php
Ja, idd.

Hulp voor hem zoeken en als ie dat niet wil (en weer aan de drank gaat) laten stikken...

Het is misschien moeilijk om een vriend of vriendin te vergeten,
maar wie geen hulp wil moet het zelf maar weten.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Ja, idd.

Hulp voor hem zoeken en als ie dat niet wil (en weer aan de drank gaat) laten stikken...

Het is misschien moeilijk om een vriend of vriendin te vergeten,
maar wie geen hulp wil moet het zelf maar weten.
Toch denk ik dat dat niet zomaar gaat, als je van iemand houdt laat je die niet zomaar in de steek. Ook als hij/zij een probleem heeft.
Moon, ik zou als hij nuchter(der) is, proberen een serieus gesprek met hem aan te gaan. Confronteer hem met hoe hij was in het ziekenhuis en geef ook jouw gevoel duidelijk aan. Eigenlijk kan je dan alleen maar hopen dat hij naar je wilt luisteren.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 19:27
marrel
marrel is offline
Het zal inderdaad best moeilijk zijn om hem zomaar te laten vallen, maar probeer wel goed te overdenken hoever je hiermee wilt gaan en wat je aan kan. Ga een goed gesprek met hem aan en probeer hulp te zoeken met/voor hem.
'Veel sterkte.
Oud 08-12-2008, 17:12
Verwijderd
Ik sluit me aan bij zowel Nona als Mushu.
Want nee tuurlijk kan je hem niet zomaar achterlaten, je geeft om hem. Dus probeer een gesprek aan te gaan, hem in te laten zien dat hij hulp nodig heeft etc.
Daar als hij niet wil en weigert het in te zien, dan zou ik weggaan. Juist omdat je zelf zegt dat je hier niet mee kunt leven en dat lijkt me niet meer dan logisch. Als hij zn verslaving wil aanpakken is het ook moeilijk, maar daar kan je hem dan iig in steunen. Als hij niet wil veranderen en jij kan hier niet mee leven..dan houdt het een keer op.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 18:38
moon
moon is offline
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een goed gesprek met hem gehad en we hebben afspraken gemaakt. Hij weet nu dat hij de kans loopt mij kwijt te raken als hij blijft drinken, of drinken blijft kopen/met zich mee neemt. Ik heb nog wat moeite hem te vertrouwen maar hij heeft me echt met de hand op zijn hart beloofd dat hij eerlijk zal zijn. Dus ik geloof hem, ik kan niet anders, anders zou ik er vanuit moeten gaan dat hij keihard tegen me kan liegen.
Hij heeft al hulp, dus dat regelen hoeft verder niet. Ik hoop dat dit een eenmalige misstap van hem was, en dat hij zich nu aan zijn woord houdt. Ik vertrouw er op.
Oud 13-12-2008, 00:44
Verwijderd
Citaat:
Toch denk ik dat dat niet zomaar gaat, als je van iemand houdt laat je die niet zomaar in de steek. Ook als hij/zij een probleem heeft.
Moon, ik zou als hij nuchter(der) is, proberen een serieus gesprek met hem aan te gaan. Confronteer hem met hoe hij was in het ziekenhuis en geef ook jouw gevoel duidelijk aan. Eigenlijk kan je dan alleen maar hopen dat hij naar je wilt luisteren.
Dat zeg ik: "Het is MISSCHIEN MOEILIJK om een vriend of vriendin te vergeten, maar wie geen hulp wil, moet het zelf maar weten." Ik heb toch ook niet gezegd dat het gemakkelijk zou zijn omdat zij van hem houdt?

@TS: Nou, je hebt je gesprek gehad, blijkbaar dus goed tot hem doorgedrongen, dus als hij de volgende keer weer aan de drank gaat, zou ik mijn advies opvolgen. Hte is jouw leven , dus je moet het zelf maar weten wat je met mijn advies doet. (voor wat het waard is.)
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Dat zeg ik: "Het is MISSCHIEN MOEILIJK om een vriend of vriendin te vergeten, maar wie geen hulp wil, moet het zelf maar weten." Ik heb toch ook niet gezegd dat het gemakkelijk zou zijn omdat zij van hem houdt?
Ik bedoelde dat het zo makkelijk niet gaat als in: Je drinkt weer, ik ga bij je weg.
Lijkt mij dat het op die manier niet werkt.
Jij zegt direct dat die je die persoon dan maar moet laten stikken. Dat lijkt me dus nu zo te gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 16:56
Verwijderd
Ik heb het ook meegemaakt, met een dronken ex die midden in de nacht steentjes tegen mn ruit gooide, en raar ging praten en vooral geen mens was als hij onder invloed was. Nachtenlang vochten we, terwijl we elkaar overdag en in nuchtere buien ontzettend leuk vonden. Het enige wat ik je kan zeggen is dat je mensen met een verslaving niet via een 'goed gesprek' zomaar kan beinvloeden. Want dat kun je blijven proberen maar het haalt niets uit. De verslaving zal namelijk altijd voor gaan. Je laat niet iemand vallen door aan te geven dat je het niet meer aan kan. Je kiest alleen even voor de belangrijkste persoon, jezelf. Ondanks dat je om je vent geeft, zul je toch afstand moeten nemen en je grens moeten stellen. Geloof me, ik weet hoe moeilijk dat is, maar ook wanneer je zelf midden in een situatie zit, kun je het niet meer helder overzien. En daar heb je uiteindelijk al helemaal niks aan
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 22:55
StIpse
StIpse is offline
Kijk op "venwoude" en daar kunnen ze je eventueel ook verder verwijzen als dat nodig is! Kriptisch gesteld, maar het kan voor jou en je vriend goed werken. Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten