Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2008, 12:55
marketingdevil
marketingdevil is offline
Mijn inkomen en uitgaven zijn nog exact het zelfde als voor de crisis.
Persoonlijk merk ik er nauwelijks van.

Merken jullie wat van de economische crisis?
Advertentie
Oud 20-12-2008, 13:02
Verwijderd
ja er komen minder mensen op mn werk.
of dat ligt aan t rookverbod...
maar verder merk ik er weinig van
Met citaat reageren
Oud 20-12-2008, 14:02
coopergirl
coopergirl is offline
Ja, mijn st.pa is werkloos geworden doordat het bedrijf waar hij werkzaam was, twee weken geleden failliet ging. Faillissement hing samen met de auto-industrie waar het slecht gesteld is sinds de kredietcrisis.
Oud 20-12-2008, 14:06
DeepOceans
DeepOceans is offline
ja ik merk het wel (helaas)
ik heb al een tijdje wat geld lopen op ''de beurs'' (op mijn opa's naam uiteraard)
en dat is toch duidelijk gedaalt, ik denk dat ik toch wel 200 euro ben verloren, in minder dan een maand.
ik verwacht dat dit binnen 6 maanden weer terug is verdiend, dus dierect heb ik er geen last van. (gelukkig)
gr,
Met citaat reageren
Oud 20-12-2008, 20:10
AzN
AzN is offline
Ik merk er helemaal niets van, maar ik verwacht dat dat na Oud & Nieuw gaat veranderen.
Oud 20-12-2008, 21:47
Odin
Odin is offline
Ja, ik merk het bij het tanken. Een tientje minder dan een halfjaar terug! Maar voor de rest niet.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2008, 12:15
Ivo
Ivo is offline
Ik merk het ook vooral bij het tankstation. 40 eurocenten per liter (euro95 benzine) minder dan in augustus/september!
Met een consumptie van zo'n 40 liters per week is dat zeer positief.

Daarnaast keldert mijn bankrekening nu heel hard naar het 0-punt toe, maar dat komt door een ongelukkige samenloop van gelukkige omstandigheden. Ik was al bezig met een auto-restauratie die veel geld kost, en heb sinds vorige week een eigen (huur)appartementje waar ik dus ook vanalles voor moet kopen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2008, 12:37
gurl19
gurl19 is offline
Merk het alleen maar in positieve zin.
We zijn bezig met een huis kopen en de rente daalt nu, en de benzineprijs is flink gedaald.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2008, 14:02
blablatje
blablatje is offline
Ik heb geen leningen, geen aandelen en geen bedrijven, dus ik merk er vooralsnog niets van.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2008, 20:08
Verwijderd
ik merk er geen ene zak van, ik word elke keer rijker
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 09:40
wouser
wouser is offline
Citaat:
ik heb al een tijdje wat geld lopen op ''de beurs'' (op mijn opa's naam uiteraard)
en dat is toch duidelijk gedaalt, ik denk dat ik toch wel 200 euro ben verloren, in minder dan een maand.
ik verwacht dat dit binnen 6 maanden weer terug is verdiend, dus dierect heb ik er geen last van. (gelukkig)
gr,
Ga maar vanuit dat je dat geld nog niet in de eerste 6 maanden hebt terug verdiend. Het einde van de crisis is namelijk nog lang niet inzicht en ik denk dat het 'ergste' nog moet komen...

Verder merk ik er zelf niets van in me beurs. Echter me moeder wel omdat ze ontslagen is onder de noemer bezuiniging.
Oud 22-12-2008, 13:06
Verwijderd
Ik merk er niets van.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 13:53
Adore
Adore is offline
Ik merk er nu niets van. Zit er ook niet zo heel gauw in dat ik weg moet bij mijn huidige bijbaan (tekort aan mensen) en het werk waarvoor ik studeer werkt juist anti-cyclisch: als het slecht gaat met de economie, zijn er meer banen in te vinden.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2008, 19:25
Hulk
Hulk is offline
Bij het transportbedrijf waar ik werk staat de helft van de vrachtwagens stil en de laatste weken kunnen alle uitzendkrachten alleen nog maar op afroepbasis werken.. Scheelt me zo'n 400 euro per maand
Oud 23-12-2008, 20:13
marrel
marrel is offline
Ik merk niks. In de winkel waar ik werk stijgt de omzet nogsteeds en m'n stages heb ik allemaal geregeld in principe. Waar ik in februarie ga beginnen zijn wel wat ontslagen gevallen maar dat was met een fusie. Verder volg ik een studie in een best gunstige richting dus hoop dat als ik dadelijk ben afgestudeerd er ook niet echt problemen zijn.
Oud 24-12-2008, 11:28
Verwijderd
Ik merk er zelf vrij weinig van. Enige is dat ik volgend jaar naar de US op vakantie wil en ik dan hoop op een gunstige dollar koers
Met citaat reageren
Oud 25-12-2008, 01:40
Verwijderd
Citaat:
gr,
Welke aandelen heb je dan? Ik was 250 euro kwijt in minder dan 1 week (-30% van de aandelen ging eraf)! Aandeeltjes TOMTOM heb ik niet op het goede moment gekocht, anders was ik binnen. Laatst ging ie 40% omhoog in 3 dagen!

Jongeren merken op zich niet zo heel veel van de crisis, integendeel. Benzine, voedsel en huizen worden goedkoper. Het is goed voor de korte termijn (6 maanden tot 1 jaar) dat olie goedkoper wordt, maar zeker niet voor de lange termijn (langer dan 5 jaar). Deflatie ligt op de loer en dat is zeer ongunstig voor de economie.

Maar mensen met een eigen huis en die hun overwaarde van hun huis in aandelen hebben gestoken hebben flinke problemen. (1/3 van de huizenkopers belegt met de overwaarde van zijn of haar huis). Straks zal je het wel gaan merken als er ontslagen volgen. Het scenario kan zelfs nog erger worden: eerst waren het de banken die omvielen, nu de bedrijven en de consumenten en straks de overheid zelf. Dit scenario is het meest logisch voor landen die hun begroting niet op orde hebben (3% norm).
Met citaat reageren
Oud 25-12-2008, 01:50
Verwijderd
Citaat:
Ga maar vanuit dat je dat geld nog niet in de eerste 6 maanden hebt terug verdiend. Het einde van de crisis is namelijk nog lang niet inzicht en ik denk dat het 'ergste' nog moet komen...

Verder merk ik er zelf niets van in me beurs. Echter me moeder wel omdat ze ontslagen is onder de noemer bezuiniging.
Daar kon je je wel eens lelijk in vergissen. De beurs (en met name sommige fondsen) is de afgelopen tijd op en neer gegaan alsof het een aardschok was. Cyclische fondsen jojo-en heen en weer. Arcellor Mittal, TomTom, Arcadis, AMG, Fortis jojo-en zo enorm dat 10% per dag erbij of eraf NIETS is.

Ik denk dat Deep Oceans defensief heeft belegd (ik weet niet hoeveel % hij kwijt is). Ik denk dat hij Ahold, Unilever of vastgoedfondsen heeft. Shell zou ook nog kunnen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2008, 18:59
Missy
Missy is offline
Ik merk er niks van. Alleen bij het tanken ben ik ietsje minder kwijt.
Oud 25-12-2008, 22:42
Balance
Balance is offline
Minder geld kwijt aan benzine en lagere autoprijzen. Dat laatste is gunstig gezien het feit dat ik tussen nu en een half jaar een auto wil kopen.
Oud 26-12-2008, 15:04
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Minder geld kwijt aan benzine en lagere autoprijzen. Dat laatste is gunstig gezien het feit dat ik tussen nu en een half jaar een auto wil kopen.
Mijn ouders merken het juist omdat ze veel minder geld terug krijgen voor hun oude auto, als ze deze willen inruilen bij de garage
Oud 26-12-2008, 22:37
Ivo
Ivo is offline
Dat je minder terug krijgt voor je inruiler maakt niet zo veel uit. Want wat je voor die inruiler minder terug krijgt betaal je ook minder voor de nieuw te kopen auto. Waarschijnlijk is de prijsdaling van de nieuw te kopen auto zelfs nog veel groter dan de prijsdaling van de inruiler, omdat in de meeste gevallen de vervanger duurder is dan de 'oude' auto.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 13:42
vosje16
vosje16 is offline
Ik merk dat er een economische crisis is omdat ik een aantal aandelen heb die allemaal (fors) gedaald zijn.
Voor de rest merk ik er weinig van. Mijn uitgaven zijn ongeveer gelijk gebleven en zelfs wat gedaald dankzij de lage benzineprijzen! :-)
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 18:04
Nijn*
Nijn* is offline
Ik merk dat we op mijn werk minder omzet draaien van vorig jaar rond deze tijd. Ik werk in een boekenwinkel en als het om een kredietcrisis gaat en mensen op hun geld gaan letten, merk je toch wel dat boeken echt luxe producten zijn en dus dat mensen er minder geld aan willen uitgeven. Verder hoorde ik dat de hypotheek van mijn ouders vanaf 2009 met 200 euro per maand omhoog gaat door de hoge rente. Persoonlijk merk ik er niet zoveel van, want mijn salaris en uitgaven blijven ongeveer hetzelfde als de afgelopen maanden
Oud 28-12-2008, 09:30
Ivo
Ivo is offline
Hoge hypotheekrente? De hypotheekrente ligt nu zo rond de 5%. Begin jaren 80 lag de rente op ruim 10%.
Het laagtepunt is van een jaar of 4 terug en toen lag de rente net onder de 4%.

De stijgende rente is overigens niet een gevolg van de kredietcrisis. De rente steeg voor de kredietcrisis uitbrak ook al weer een tijdje. De kredietcrisis is daarmee eerder een gevolg van de stijgende rente.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2008, 11:21
Nijn*
Nijn* is offline
Mijn ouders hebben hun hypotheekrente vastgezet op een moment dat deze zeer laag was, dat vastzetten is nu afgelopen en nu krijgen ze dus ineens met een rente te maken die veel hoger is dan ze de afgelopen jaren hebben moeten betalen, vandaar. Hoe het precies met elkaar samenhangt weet ik niet.
Oud 28-12-2008, 20:48
DeepOceans
DeepOceans is offline
zo lang je de meesten aandelen die je hebt in het oude ''oostblok'' houd, dalen ze sterk, maar stijgen ze deste harder want die landen lopen op goedkopen olie en dergelijken.
gr
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 16:34
Verwijderd
Behalve dan dat mijn aandelen nu op -11% staan merk ik er niet zoveel van. Bovendien is het wel een leuke tijd om aandelen voor een appel en een ei te kopen, dus ach.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 19:58
Verwijderd
Dat ik vorige week geld heb verdiend aan die aandelen! In tijden van crisis is de AEX-index net een sysmograaf; harde dalingen gevolgd door harde stijgingen. Helaas heb ik ze wel op een dom moment verkocht. Had ik nog een dag gewacht, dan had ik weer 2 tientjes extra erbij gehad.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 22:23
vosje16
vosje16 is offline
Bij mij is het veel slechter gesteld... Al mijn aandelen staan tussen de - 34% (gbl) en zelfs - 77% (ing)! Maar ik heb dan ook onlangs geen nieuwe aandelen gekocht...de meesten dateren al van twee, drie geleden...
Ik wacht nu tot de crisis zijn dieptepunt bereikt heeft, voordat ik nieuwe aandelen koop...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 23:11
Verwijderd
Citaat:
ik denk dat ik toch wel 200 euro ben verloren, in minder dan een maand.
Lol, dat is wisselgeld

Maar ik merk er zelf nog niks van.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 21:12
Verwijderd
Mn vader is zn baan weer kwijt, en eh.. ik heb toch maar even gekeken of mijn spaarcentjes veilig staan.
Maar mijn kapitalen ( ) hebben niks te vrezen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 01:39
Verwijderd
Citaat:
Bij mij is het veel slechter gesteld... Al mijn aandelen staan tussen de - 34% (gbl) en zelfs - 77% (ing)! Maar ik heb dan ook onlangs geen nieuwe aandelen gekocht...de meesten dateren al van twee, drie geleden...
Ik wacht nu tot de crisis zijn dieptepunt bereikt heeft, voordat ik nieuwe aandelen koop...
Ik kreeg ze bijna cadeau die aandeeltjes. Ik had Unibail-Rodamco ingesteld op koop voor 99.50 euro per stuk. Toen de beurs openging (9 uur), daalde het aandeel effe naar de 97.84, maar herstelde in 30 seconden naar de 102 euro. Dus had ik ze voor 97.84 per stuk. 's Middags was het feest helemaal compleet doordat het aandeel naar de 105 euro steeg. Toen maar verkocht. 7% in tijd van een paar uur is best veel.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 12:04
vosje16
vosje16 is offline
Ik ben gestopt met speculeren omdat ik daarmee toch al enkele 100-tallen euro's ben kwijtgespeeld...Ik koop nu nog enkel aandelen met de bedoeling deze een jaar of 5 (of meer) te houden...Dit was ook de taktiek van mijn opa en zo is hij rijk geworden
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 14:22
Martiño
Martiño is offline
Het valt me op dat er toch een aantal forumers aan aandelenhandel doen, had ik niet verwacht, maar dat terzijde.

Ik merk er tot nu toe weinig van. Het leven gaat gewoon door, misschien krijgt mijn vriend dit jaar geen bonus, maar ik weet niet of dat nu zoveel te maken heeft met de kredietcrisis.
Oud 02-01-2009, 17:59
Femic
Femic is offline
Ja. Ik studeer dit jaar in Engeland en had in september een behoorlijk bedrag van m'n Nederlandse rekening naar m'n Engelse rekening gestort. Momenteel staat er nog ongeveer 1000 pond op m'n rekening. Toen ik dat overmaakte was het nog 1300 euro waard, maar inmiddels nog maar 1000 euro. Dus dat voelt een beetje alsof ik 300 euro door het doucheputje heb gespoeld.. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer ofzo.
Oud 03-01-2009, 12:37
Stefanie
Stefanie is offline
Deze twee maanden zijn krap door omstandigheden, maar vanaf volgende maand ga ik verdienen met mijn afstuderen. Ik profiteer wel van de lage benzineprijs.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 09:12
Verwijderd
65 miljoen aan vuurwerk, nee nederlanders merken nauwelijks iets van de crisis....

Maar serieus: ik merk er niks van. Ik ben meer gaan verdienen, en de dieselprijzen zijn erg fijn.... Ga zelfs een beetje winst maken met 19ct de kilometer
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 15:38
Fantôme
Fantôme is offline
wat betreft mn uitgaven merk ik er niet zoveel van. Merk wel dat het best moeilijk is om een aan vaste baan te komen. tijdelijke contracten willen nog wel lukken...
Oud 05-01-2009, 12:01
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
65 miljoen aan vuurwerk, nee nederlanders merken nauwelijks iets van de crisis....

Maar serieus: ik merk er niks van. Ik ben meer gaan verdienen, en de dieselprijzen zijn erg fijn.... Ga zelfs een beetje winst maken met 19ct de kilometer
Als je alleen naar de km kijkt moet de diesel bijna 2,- kosten wil je er geen winst op maken..
Reageren

Regels voor berichten