Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2009, 15:56
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Ik vraag me af wie er nu abnormaal is...
Ik woon sinds een tijdje weer thuis. Mijn ouders hebben een iets andere norm qua wat ze normaal vinden, dan ik. Ik krijg daardoor nog wel eens lullige opmerkingen naar me..
Maar naar mijn idee is wat ik doe juist normaal en gezond.
Mijn moeder maakt elke vrijdag iets van appeltaart/brownies etc. Hiervan eten ze dan elke dag 1 of 2 stukken, totdat het op is. (meestal wel tot Dinsdag oid) En dan dus vrijdag weer opnieuw. Ik vind dit nogal abnormaal...elke week paar keer taart!
En qua avondeten, het komt vaak neer op: Vrijdag patat, zaterdag Quiche/Chinees oid, zondag pizza.
Enn dus nog wel vaak iets van bolletjes/broodjes enzo.

Maar wat vinden jullie hiervan? Is dit echt wat normaal is?

(mijn ouders hebben overigens gewoon een normaal gewicht..)
Oud 30-01-2009, 18:24
AzN
AzN is offline
Ik ben 't met je eens; je ouders eten misschien niet zo gezond. Maar ieder bepaalt voor zich wat en hoeveel hij/zij eet en wat hij/zij 'normaal' vind, dus niemand van jullie is 'abnormaal' hoor .
Oud 30-01-2009, 20:03
Verwijderd
Nou, maar drie dagen in de week fastfood en 5 dagen per week taart is wel een beetje abnormaal hoor.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 20:47
Larry Flint
Larry Flint is offline
Mee eens dat het een beetje ongezond is ja. 3 keer van de 7 keer avondeten per week ongezond vind ik niet oke, zeker niet als je dat overdag niet compenseert door minder te eten & extra groente e.d. te eten. Taart vind ik max 1 keer per week normaal, tenzij je heel veel verjaardagen hebt, maar ik denk dat ik zelfs nog niet aan 1 x per week kom. Beetje vreemd dus dat jij degene bent die een lullige opmerking naar zn hoofd krijgt? Maarja, wat is normaal..het is meer dat het niet erg gezond is, maar met zoveel obesitas op de wereld is het misschien niet zo heel ongewoon? ;-).
Oud 31-01-2009, 01:42
Verwijderd
Mwa, valt wel mee. Ik zou er wel mee kunnen leven.

Vroeger at ik 1 pak koek per dag (en dan niet van de bisquitjes of van die andere licht-kalorische-koekjes), van die dikke, vette chocolade koekjes. Dat deed ik om mijn gewicht op peil te houden. Ik verbande namelijk heel wat colorieen op een dag.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 14:13
remy476
remy476 is offline
Die taart vind ik overdreven, maar de rest kan wel. Weekend he
Oud 31-01-2009, 15:58
Iris.12345
Iris.12345 is offline
hmm.. hangt er ook vanaf wat je verder nog eet/snoept
elke dag een stuk taart of een brownie is niet zo supergezond natuurlijk.. maar hoe groot zijn de stukken dan? ik kan me voorstellen dat je een klein stukje eet ipv 2/3 koekjes, een plakje ontbijtkoek of boterham tussendoor (of ipv een gevulde koek ofzo ).. en als je dan niet een enorm toetje neemt, zit je qua kcal alweer ongeveer gelijk!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 16:01
Iris.12345
Iris.12345 is offline
trouwens, als je ouders een gezond gewicht hebben, werk het voor hun dus blijkbaar goed.. hoeft niet te zeggen dat het voor jou ook werkt!
sommige mensen eten minder (of zelfs te weinig) en compenseren dat door ongezonde dingen te eten..

ik zit op ondergewicht, en krijg soms commentaar op de hoeveelheid die ik 'eet' (normale dingen dus.. vriendinnen: hoe kan het dat jij zo mager bent? jij eet eeeecht geen 3 bh bij de lunch/ontbijt/ofzo.. dat krijg ik eeecht niet weg, ik eet 2 krackers en ben echt niet zo dun blablabla (terwijl ze een stuk taart knagen/'s avonds een broodje shoarma halen.. sorrie frustratie afreageren)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 17:13
marrel
marrel is offline
Opzich vind ik die taart ook een beetje overdreven, aan de andere kant eet ik wel weer elke dag iets aan chocola of chips ofzo. En taartbakken, leuke hobby opzich verder denk ik Wij eten 2 keer in de week friet en dat wordt ook regelmatig als veel gezien Maar die andere 5 dagen eten we wel "gewoon" aardappels o.i.d.
Gewicht zegt niet altijd iets over gezondheid. Teveel verkeerde vetten kunnen toch voor hart en vaatziekten zorgen al krijg je er geen overgewicht van. Dus zou zelf er toch voor kiezen wat gezonder te eten of iig groenten enzo ook.

Wacht... miss moet ik dit zelf ook nog een keer lezen
Oud 03-02-2009, 15:53
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik herken het wel een beetje, mijn ouders eten (met avondeten dan vooral, want ik eet ook bergen chocolade) ook ongezonder dan ik. Maar ik woon op kamers, dus heb er wat minder 'last' van. Wij aten vroeger ook eens per week friet en mijn ouders vinden avondeten zonder groente ook best kunnen (bij macaroni oid). Het kan allemaal wel, het is niet heel abnormaal, alleen wat minder gezond. Maar quiche is toch juist wel gezond, meestal? En chinees kan ook gezond zijn.

En je hóeft toch niet per se twee keer per dag taart te eten (één keer per dag vind ik best kunnen, in plaats van een gewoon tussendoortje)? Of gaan je ouders dan erg zeuren? Mijn moeder bakte eerst ook elke vrijdag iets en toen ging ze klagen dat we niet genoeg ervan aten, nu doet ze het niet meer
Oud 03-02-2009, 21:37
arPos
arPos is offline
Citaat:
Nou, maar drie dagen in de week fastfood en 5 dagen per week taart is wel een beetje abnormaal hoor.
Oud 04-02-2009, 08:38
Calyx
Calyx is offline
Wat ik me trouwens afvraag, halen jullie chinees of maak je het zelf? Ik eet best vast chinese/oosterse dingen, maar ik maak het zelf en dat is toch wel anders dan afhaal. En in afhaal zitten ook wel verschillen (Tjaptjoi of alleen frituur en saus). En de patat, als je daar groentes etc bij eet is het ook een ander verhaal dan alleen patat, 2 snacks en lading saus. Wat betrect quiche hetzelfde, maak je het zelf? En hoe (bladerdeeg, volvette room en geen groentes, of eieren en groentes)?
Maar goed, volgens mij eet jij verder (te) gezond, en beweeg je veel. Maar ik kan me het voorstellen dat het soms lastig is om te kijken wie nu (ab)normaal is enz.
Oud 04-02-2009, 11:33
dennis018
dennis018 is offline
tja je kan ook elke dag taart eten.. en dat hoeft volgens mij niet perse ongezond te zijn.. (niet dat het gezond is) maar als je bijv de rest van de dag heel weinig eet ofzo....

Wij thuis eten 1 a 2 keer per week wat ''extra'' lekkers als taart ofzo..
en meestal 2 x fast food (patat/chinees afvaal) als avondeten...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 11:49
Uice
Uice is offline
Sorry, maar wat is er ongezond aan "Quiche/Chinees oid"? Los van dat die twee niets met elkaar te maken hebben en ik die 'oid' niet begrijp; quiche en zelfgemaakt Chinees eten zijn vaak gezond, en afhaalchinees kan dat ook zijn. Minder dan één keer per week Aziatisch eten is onzin. Je moet juist variatie in je dieet hebben.
Oud 04-02-2009, 12:05
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Sorry, maar wat is er ongezond aan "Quiche/Chinees oid"? Los van dat die twee niets met elkaar te maken hebben en ik die 'oid' niet begrijp; quiche en zelfgemaakt Chinees eten zijn vaak gezond, en afhaalchinees kan dat ook zijn. Minder dan één keer per week Aziatisch eten is onzin. Je moet juist variatie in je dieet hebben.
wat ik bedoel met chinees is de afhaalchineees, thuis zelf chinees koken doen we vaak wel 1-2x ook..dan vind k het gezond
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 12:09
Uice
Uice is offline
Citaat:
wat ik bedoel met chinees is de afhaalchineees, thuis zelf chinees koken doen we vaak wel 1-2x ook..dan vind k het gezond
Jij? Het is jouw topic niet.

Maar afhaalchinees kan ook best gezond zijn.
Oud 04-02-2009, 16:05
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
tja je kan ook elke dag taart eten.. en dat hoeft volgens mij niet perse ongezond te zijn.. (niet dat het gezond is) maar als je bijv de rest van de dag heel weinig eet ofzo....
Het is juist super slecht om het te compenseren door weinig te eten hoor.

Citaat:
Jij? Het is jouw topic niet.
Oud 04-02-2009, 17:43
palindrome
palindrome is offline
Kun je het gebak niet gewoon laten staan en vervangen door een stuk fruit ofzo? Ik vind niet dat ze je kunnen verplichten 5x per week gebak te eten, zolang je daarnaast maar genoeg blijft eten.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 08:15
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Okee, bedankt voor de reacties!

Dat afhaalchinees en quiches was gewoon een voorbeeld. Een voorbeeld van in mijn ogen ongezonde dingen, zoals; afhaalchinees, pizza, patat, kaasfondue, enz.

Het is dus idd voor iedereen verschillend...dus moet ik mijn eigen weg zien te vinden hierin. En dat is wel lastig.
maarr zovaak gebak; daar blijf ik bij..ik vind dat abnormaal
Wat iemand zei klopt idd ook wel. Mijn moeder eet verder geen tussendoortjes, weinig vla, maar dan dus wel iets van taart. En niet gelijk een groot stuk, maar een klein stukje. Duss misschien is dat wle haar manier van leven. En dan kan ik ook voor mezelf bedenken hoe ik het wil enzo.
(ow en, ik beweeg bijna niets en eet wel vaak lekkere dingen enzo hoor )
Oud 05-02-2009, 12:06
blurred
blurred is offline
Iedereen eet en leeft anders. Als jouw ouders goed op gewicht blijven met taart/brownie oid dan is daar niks mis mee. Maar dat betekent niet dat ze van jou moeten verwachten dat je altijd met hen mee-eet. Drie keer per week afhaal/gemaksvoedsel vind ik ook wat veel van het goede, maar als het niet altijd patat en kroketten is maar ook wel eens Chinees (met groenten) of een pizza (met veel groenten en een salade erbij oid) dan kan het altijd nog erger.
Oud 05-02-2009, 17:48
John Frum
John Frum is offline
afhaalchinees lijkt me niet gezond, ik eet in ieder geval altijd veel meer ervan omdat het zo lekker is. Verder zit er in al die sausjes suiker, en veel vet (varkens)vlees.

Pizza en quiche vind ik helemaal geen fastfood, mits je er salade bij eet. Friet hetzelfde verhaal. Wat meer afwisseling in het eten in het weekend kan natuurlijk geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 20:30
Uice
Uice is offline
Citaat:
Okee, bedankt voor de reacties!

Dat afhaalchinees en quiches was gewoon een voorbeeld. Een voorbeeld van in mijn ogen ongezonde dingen, zoals; afhaalchinees, pizza, patat, kaasfondue, enz.
Maar er is in principe niets ongezonds aan quiches en afhaalchinees. Afhaalchinees is meestal niet echt gezond, maar kan het wel zijn. Als je gewoon rijst en gebakken groenten met een saus hebt is daar niets mis mee.
Quiches zijn meestal gezond, ik snap echt niet waarom je daarmee aankomt.
Oud 05-02-2009, 20:48
palindrome
palindrome is offline
Quiches kunnen veel calorieen bevatten door het (roomboter)bladerdeeg, spek, room, kaas etc. als je dat erin gooit.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 21:01
Verwijderd
En dus kan je quiches ook heel gezond maken. Met gewone (dus geen roomboter) bladerdeeg of filodeeg. Ipv room, halfvolle/magere melk, veel groente en een normale portie kaas of noten.

@Ikkuh: mijn moeder eet overdag ook niet veel, maar 's avonds soms best 2 twixen, of taart ofzo. Daarnaast zeg je dat ze maar een klein stukje neemt, dat is dan toch niet zo heel abnormaal? Of je nou elke dag een stroopwafel/iets anders lekkers en 'gewone' tussendoortjes neemt of een klein stukje brownie, dat maakt toch niet héél veel verschil dan? Het lijkt meer het woord 'taart' wat je lastig vindt?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 23:26
Uice
Uice is offline
Een brownie is wel één van de minder gezonde dingen die er zijn natuurlijk; gewoon een brok vet met cacao en suiker. Appeltaart valt dan wel weer mee.

En verder is het heel erg afhankelijk van de rest van hun dieet. Ik vind het maar een gebrekkige beschrijving om een oordeel aan te verbinden,
Oud 06-02-2009, 08:16
ikkuh15
ikkuh15 is offline
@sonho: Mijn moeder neemt idd maar een klein stukje en dan is het idd wel een soort grote koek oid. Als je het zo ziet is het misschien wel minder apart.
Maar ik vind het gewoon overdreven ofzo, om zo vaak zoiets te eten.

Quiche kan idd gezond, maar dat is niet hoe mijn moeder het doet. Bij ons is quiche van veel plakjes roomboterbladerdeeg, en verder voornamelijk room, kaas, ei en noten.
Ik maak idd wel is een gezonde versie, maar daar zijn zij dan weer minder fan van...

Ach, ik irriteer me er gewoon aan dat zoveel dingen hier ongezond zijn. Waarschijnlijk ligt een deel bij mij, maar ook een deel bij hen.
(Maarr, ik mag er niet teveel over zeggen, want dan moet ik mamar weer op kamers gaan...)
Oud 07-02-2009, 08:52
blablatje
blablatje is offline
Bladerdeeg wordt gemaakt door deeg plat te rollen, te beboteren, dubbel te vouwen, plat te rollen, te beboteren, en dat dan een keer of twintig. Dus bladerdeeg dat geen roomboterbladerdeeg is, is margarinebladerdeeg en dat maakt voor het vet niets uit, het is alleen smakelozer en goedkoper. Maar je kunt natuurlijk wel plakjes quichedeeg gebruiken, dat is minder vet. Of gewoon zelf korstdeeg maken.

Ik vind elke dag een klein stukje zelfgebakken taart niet raarder dan elke dag een dikke koek. Wel lekkerder. Maar als jij liever iets anders bij de koffie eet dan taart moet je dat toch zelf weten. Misschien kan je een keer aan je moeder voorstellen om samen koekjes te bakken in plaats van taart.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2009, 17:03
Verwijderd
Citaat:
@sonho: Mijn moeder neemt idd maar een klein stukje en dan is het idd wel een soort grote koek oid. Als je het zo ziet is het misschien wel minder apart.
Maar ik vind het gewoon overdreven ofzo, om zo vaak zoiets te eten.

Quiche kan idd gezond, maar dat is niet hoe mijn moeder het doet. Bij ons is quiche van veel plakjes roomboterbladerdeeg, en verder voornamelijk room, kaas, ei en noten.
Ik maak idd wel is een gezonde versie, maar daar zijn zij dan weer minder fan van...

Ach, ik irriteer me er gewoon aan dat zoveel dingen hier ongezond zijn. Waarschijnlijk ligt een deel bij mij, maar ook een deel bij hen.
(Maarr, ik mag er niet teveel over zeggen, want dan moet ik mamar weer op kamers gaan...)
Maar ze verplichten je toch niet om ook iedere dag taart te eten? Als jouw moeder zelf taart wil eten, moet ze dat vooral doen, ze is vast oud genoeg om te beseffen dat niet alles even gezond is. En als jij bv. liever bruin brood eet of liever wat meer groenten, dan doe je dat toch gewoon?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 17:29
KiMZz
KiMZz is offline
Ik heb ook nog een totaal andere vraag, waarvoor ik het niet nodig vind een apart topic te openen.
Sommige mensen drinken de hele dag door koffie, melk, vruchtensap of wat dan ook.

Stel dat je echt heel de dag thee drinkt (zo'n 10-12 koppen per dag, ongeacht de smaak/soort, ikzelf lust alleen de 'standaard' thee), kun je dat dan ook téveel drinken?
Oud 08-02-2009, 18:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Maar ze verplichten je toch niet om ook iedere dag taart te eten? Als jouw moeder zelf taart wil eten, moet ze dat vooral doen, ze is vast oud genoeg om te beseffen dat niet alles even gezond is. En als jij bv. liever bruin brood eet of liever wat meer groenten, dan doe je dat toch gewoon?
Maar dan zal ze wel weer een hoop gezeur krijgen, waarom ze niet gewoon mee taart eet en zo? Ik ben gisteren door mijn moeder zo ongeveer gedwongen om twee wafels te eten, dan behoort het echt niet tot de mogelijkheden dat ik zeg dat niet hoef, want het is toch leuk als mijn moeder wafels maakt? Ik denk dat het bij ikkuh ook ongeveer zo gaat.
Oud 08-02-2009, 21:31
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Maar dan zal ze wel weer een hoop gezeur krijgen, waarom ze niet gewoon mee taart eet en zo? Ik ben gisteren door mijn moeder zo ongeveer gedwongen om twee wafels te eten, dan behoort het echt niet tot de mogelijkheden dat ik zeg dat niet hoef, want het is toch leuk als mijn moeder wafels maakt? Ik denk dat het bij ikkuh ook ongeveer zo gaat.
Inderdaad...!
Vervelend, hé, zulke opmerkingen!
Reageren

Regels voor berichten